Alla kalle som nånsin kommit ut i ett förråd?

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
najas
Good
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 12 jul 2007, 12:50

Alla kalle som nånsin kommit ut i ett förråd?

Inlägg av najas »

Far min som är snickare var hemma hos en 70 årig gubbe förra veckan och i ett förråd stod det stapelvis med kartonger och lådor. Han frågade vad det var och gubben sa att han samlade på kalle anka och hade alla nummer som nånsin kommit ut i Sverige. Far frågade på skämt om han inte kunde få de till sina barnbarn (dvs mina barn) och gubben var lite tveksam!!! På far verkade det som om han inte hade koll på värdet.

Vad tror ni om detta. Kan det vara sant för det första och vad skulle hela rasket vara värt. Jag är sugen på att kontakt honom och försöka köpa loss dom. Har ingen aning om skicket.
Användarvisningsbild
trät
Good
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 02 okt 2005, 22:51
Ort: Sverige

Inlägg av trät »

Kan säkert stämma, men jag skulle iallafall inte ha samvete och blåsa en 70 åring
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Säg åt honom att du kan ordna en försäljning där du får 50% av inkomsten. Då blir det rättvist. Om du nu vill göra så..
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Krusty
Fine
Inlägg: 685
Blev medlem: ons 08 mar 2006, 18:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Krusty »

[quote]Ursprungligen postat av najas

Far min som är snickare var hemma hos en 70 årig gubbe förra veckan och i ett förråd stod det stapelvis med kartonger och lådor. Han frågade vad det var och gubben sa att han samlade på kalle anka och hade alla nummer som nånsin kommit ut i Sverige. Far frågade på skämt om han inte kunde få de till sina barnbarn (dvs mina barn) och gubben var lite tveksam!!! På far verkade det som om han inte hade koll på värdet.

Vad tror ni om detta. Kan det vara sant för det första och vad skulle hela rasket vara värt. Jag är sugen på att kontakt honom och försöka köpa loss dom. Har ingen aning om skicket.
[/quote]

Jag har lärt mej att om saker är för bra för att vara sanna är dom ofta inte sanna - tyvärr. Men, är det som du säger är det bara en fråga om samvete. Om han samlar borde han ju dock ha koll på värdet. Även fast han inte är proffesionell så har ju 1/48 tryckts som nytryck två gånger, 1983 & 1998. Jag vet inte hur det stog -83, men vid femtioårsjubilaret stod det i alla fall att ettan betingade ett värde på åttio papp.

Diskussionen har vart på tapeten flera gånger, bl.a. så hade en samlare som anställd köpt kassar med tidningar från en Rödakorset-butik innan dom öppnat. Det som talar för är att det känns aningen onödigt att ha en kunskap (i det här fallet om värdet) om man inte kan använda den, samtidigt som samvetet talar emot. Den här gången har ju å andra sidan försäljning aldrig varit aktuellt, utan du manar ju fram en affär. Jag kan säga, helt ärligt, att jag ändå skulle försökt köpa det.
Att du köper det behöver ju inte betyda att du blåser han och sparar tusenlappar - försök istället ge han ett rättvist pris.

Skicket är en annan lurig sak. Om han, som han påstår, har alla nummer vittnar det om en bra ordning. Tyvärr så skrev dessa ordningssamma personer namn på alla nummer. Gärna också telefonnummer, och pedanter slog hål på tidningarna och satte dem i pärmar.
Användarvisningsbild
najas
Good
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 12 jul 2007, 12:50

Inlägg av najas »

Nej jösses, jag vill inte blåsa honom, och kommer förmodligen aldrig kontakta honom ens. Jag sa till far att om han träffade honom igen skulle han säga att det kan röra sig om stora pengar. Jag tyckte mest det var helt osannolikt, men det är det kanske inte. Blev dock lite nyfiken på hur mycket den skulle vara värd om man jag själv skulle köpa den som investering (om det ens är en bra ide). Fast då får man väll ta hela rasket till nån seriös handlare och få den värderad (vem gör sånt?).
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Om du tänkte köpa loss dem tänkte du väl få en vinst i det hela för givetvis lär det ju bli som att köpa en ny bil eller nåt i pengar om det nu skulle vara så perfekt som det nu låter.

Förmodligen är det inet så perfekt som det låter heller, förråd md tidningar som legat här o var i 40-50 år liksom.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
najas
Good
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 12 jul 2007, 12:50

Inlägg av najas »

Men om han får allt värderat av en handlare och jag köper för det priset kan det väl inte anses att jag blåser honom? Det är väl upp till mig om jag vill betala så mycket och vad jag har för planer med dom sen har väl ingen nåt med att göra?

Vad gäller skicket så låg de i alla fall synnerligen prydligt ordande i speceilla lådor/kartonger.
Användarvisningsbild
trät
Good
Inlägg: 35
Blev medlem: sön 02 okt 2005, 22:51
Ort: Sverige

Inlägg av trät »

Nej då blir det värkligen inte någon blåsning, men är de i bra skick blir det inga småpengar direkt
Användarvisningsbild
Schuberg
Very Fine
Inlägg: 770
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 16:07
Ort: Sverige

Inlägg av Schuberg »

[quote="najas"]

Men om han får allt värderat av en handlare och jag köper för det priset kan det väl inte anses att jag blåser honom? Det är väl upp till mig om jag vill betala så mycket och vad jag har för planer med dom sen har väl ingen nåt med att göra?

Vad gäller skicket så låg de i alla fall synnerligen prydligt ordande i speceilla lådor/kartonger.
[/quote]

Nej, nej, en handlare kan nog värdera "lågt", men ändå "bra". I Hopp om att han ska få köpa in det! Mmmm...lät smaskens som "fynd" de där...[;)] Även om man får betala lika mycket pengar som för en fin bil, så kan det lätt vara värt det!!![:)] Men då var det med moralen då???!!! Finns den alltid där när det vankas fynd? [V]
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

Jag tycker inte det handlar om en blåsning om du kör med öppna kort, och det gör du ju om du går till en handlare och får det värderat. Lycka till och berätta gärna hur det gick.
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Skriv svar