Hälge!

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
cafe33
Good
Inlägg: 29
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 20:21
Ort: Sverige

Hälge!

Inlägg av cafe33 »

Hälge, vilken underbar humor tidning, jag köpte några lösnummer på en loppis igår och jisses vilken festlig figur.....skrattar fortfarande [:D][:D]

Verkar vara en välgjord humor tidning med svenskt inslag..!
Användarvisningsbild
Krusty
Fine
Inlägg: 685
Blev medlem: ons 08 mar 2006, 18:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Krusty »

Jag läser den i min lokala tidning, tyckte från början (och tycker fortfarande) mycket om serien, särskilt då den är svensk. På senare tid tycker jag dock att Lars Mortimer gör 4-5 serier av samma skämt.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Farsan gillar Hälge så jag har köpt lite såna present böcker åt honom då och då, själv orkar jag tyvärr inte mer än en strip per dag med sånt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
cafe33
Good
Inlägg: 29
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 20:21
Ort: Sverige

Inlägg av cafe33 »

[quote="Agentum"]

Farsan gillar Hälge så jag har köpt lite såna present böcker åt honom då och då, själv orkar jag tyvärr inte mer än en strip per dag med sånt.
[/quote]

Va, har du ingen humor...[:o)][;)]
Användarvisningsbild
cafe33
Good
Inlägg: 29
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 20:21
Ort: Sverige

Inlägg av cafe33 »

[quote="Agentum"]

Farsan gillar Hälge så jag har köpt lite såna present böcker åt honom då och då, själv orkar jag tyvärr inte mer än en strip per dag med sånt.
[/quote]

Javisst, jag måste säga detsamma, "jag gillar hälge"
Det blir nog att börja samla på "hälges" alster också.
phuu, nu börjar det spåra ur det här med allt serieläsande
och samlande [xx(] men det är det roligaste som finns [^]
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Alla serier upprepar sig, mer och mer ju längre de går. Så är det bara. Och inga serier är alltid bra.

Hälge har sina höjdpunkter. Så sent som härom dagen var det en riktigt bra Hälge. Jägaren ser på TV där det pratas om alla problem i Stockholm, avgaser, bilköer, ungdomsvåld... och han går ut på förstubron och gapskrattar rakt ut i skogen. Underbar!
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Håller helt och hållet med dig Ingemar. Läste själv en riktigt rolig för ett par dagar sedan: Edvins fru får en pedikyr och Edvin kommenterar med "Är inte det till att börja lite i fel ände?". I nästa ruta sitter han på trappan!
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Krusty
Fine
Inlägg: 685
Blev medlem: ons 08 mar 2006, 18:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Krusty »

citat:
Alla serier upprepar sig, mer och mer ju längre de går. Så är det bara. Och inga serier är alltid bra.



Självklart är det så, jag menade inte att detta var nått speciellt med Mortimer. Det jag menade var att han också börjat med det på senare tid vad jag upplevt.
Användarvisningsbild
KrisD
Good
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 30 aug 2006, 12:52

Inlägg av KrisD »

Personligen tycker jag att Hälge är en fullkomlige vedervärdig serie. Den är så enformig och trist att den får Knasens sista år att framstå som mästerverk.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

[quote="KrisD"]

Personligen tycker jag att Hälge är en fullkomlige vedervärdig serie. Den är så enformig och trist att den får Knasens sista år att framstå som mästerverk.
[/quote]
Det har hänt att jag tyckt det, men jag läser den för höjdpunkterna. De finns. "Varför gråter du, Hälge", sade grisen. Det är en av topparna. (Minns ni? Grisen pratade om framtiden, om saker han hoppades skulle bli bättre efter jul. Hälge hade inte hjärta att berätta utan fäller en diskret tår. En variant på "tror du på ett liv efter jul?"-vitsen.)
Användarvisningsbild
JörgenS
Fine
Inlägg: 251
Blev medlem: mån 01 aug 2005, 17:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av JörgenS »

Jag köpte Hälgetidningen varenda månad till för ett halvår sen. Men problemet blev att samma serier kom igen, fast i omstöpt form,och Lars Mortimers idéer tycktes ha sinat. Fortfarande vill jag ha tag i äldre Hälgböcker, för där är serien fortfarande oslagbar, men serietidningsformen har tappat de mesta av charmen.
Transform and roll out!

/JS10
Användarvisningsbild
maccez
Very Good
Inlägg: 82
Blev medlem: tor 02 aug 2007, 20:52
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av maccez »

Jag gillar hälge starkt!! Jag brukar läsa massor av hälge..Jag ska nog börja prenumenera på Hälge snart![:o)][:o)]
....::::....::::....::::....
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Karln måste gjort sig en hacka på den figuren, visst låg han bakom den mindre lyckade Bobo också en gång i tiden?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
JörgenS
Fine
Inlägg: 251
Blev medlem: mån 01 aug 2005, 17:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av JörgenS »

Japp, Mortimer gjorde Bobo också, även om det är svårt att tro...
Transform and roll out!

/JS10
Användarvisningsbild
OnionMan
Fine
Inlägg: 408
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 21:19
Ort: Sverige

Inlägg av OnionMan »

[quote="Agentum"]

Karln måste gjort sig en hacka på den figuren, visst låg han bakom den mindre lyckade Bobo också en gång i tiden?
[/quote]
Mindre lyckade?

Tidningen gavs ut under nästan 12 år (1978-1989), med sammanlagt 145 nummer, 11 julalbum samt 1 specialare. Den genererade även två omgångar med spinoff-serien Gnuttarna med totalt 36 nummer (1985-1990).

Så nog måste den anser ha varit väldigt lyckad på sin tid. Jag kommer ihåg att den var en av favoriterna när jag var liten, vid sidan av Bamse. Jag tyckte (och tycker) att den var bra mycket bättre är tex Pellefant som ju skapades av den store Rune Andreasson. Även nu i vuxna år när jag läser igenom samlingen i kronologisk ordning tycker att att den håller en mycket hög kvalitet som pedagogisk barnserie med stundvis riktigt roliga berättelser. Man kan faktiskt se en viss kontinuitet och karaktärs-utveckling även i en serie som denna. Sen gillar jag ju även Lars Mortimers teckningsstil som kommer bättre till sin rätt i Bobo än i Hälge enligt min uppfattning.

Men smaken är ju som baken och det är väl rimligt att Bobo inte riktigt är din stil då du mest läser superserier vad jag förstår. Jag gillar oxå den typen av serier, mestadels från Marvel, framförallt de lite äldre från 60-80 talen.

Visst kanske det är så att man måste ha en viss nostalgiskt relation till Bobo för att kunna uppskatta den till fullo idag. Faktum är att jag minns med glädje när min far kom hem med första numret 1/78 till mig (jag var 7 år). Det var min första egna serietidning och den som väckte mitt intresse för serier. Jag har samlat i olika perioder sedan dess och samlingar har kommit och gått, men just detta minne av min första tidning är det som gjorde att jag nu i vuxna år skaffat mig en komplett samling av dessa.
Användarvisningsbild
Don_Burro
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 21:55
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Don_Burro »

För er som gillar Hälge kan kanske den här länken vara till glädje.
http://www.youtube.com/watch?v=QgrgDKb8S7I

En liten film om hur Mortimer kom på Hälge och hur han ritar den. Jag hittade den av en slump när jag slö-letade efter filmer om serieteckning på Youtube.
https://burreritar.blogg.se

https://donburro.blogg.se
Användarvisningsbild
maccez
Very Good
Inlägg: 82
Blev medlem: tor 02 aug 2007, 20:52
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av maccez »

En mycket bra film![:)]
....::::....::::....::::....
Användarvisningsbild
Daredevil
Fine
Inlägg: 311
Blev medlem: ons 31 jan 2007, 15:49
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Daredevil »

brukar bara köpa hälge julalbumen
with great powers comes hot bitches!
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

[quote="Don_Burro"]

För er som gillar Hälge kan kanske den här länken vara till glädje.
http://www.youtube.com/watch?v=QgrgDKb8S7I

En liten film om hur Mortimer kom på Hälge och hur han ritar den. Jag hittade den av en slump när jag slö-letade efter filmer om serieteckning på Youtube.
[/quote]
Tack så mycket för länken! Mycket intressant film! Fast jag tycker serieexemplena som visades var relativt dåliga.
Användarvisningsbild
Don_Burro
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 21:55
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Don_Burro »

Jag tyckte också filmen var intressant. Men de hade gärna fått skippa de där fem minutrarna med serier i slutet (vilken enastående inlevelse de lästes med), och fokuserat mer på Mortimer själv.

Är det någon som vet var man kan få tag på de allra första Helge stripparna? Det är alltid roligt att läsa ursprunget och se hur de utvecklats... För han har väl antagligen inte sett exakt likadan ut hela tiden?
Finns det nån hemsida med gamla strippar?
https://burreritar.blogg.se

https://donburro.blogg.se
Skriv svar