Mitt intresse för serier sjunker..

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Det låter som om du har en stor och till vissa delar värdefull samling. Den tar plats, och i alla fall de äldsta delarna borde ge en del pengar. Ovanlig film och inbundna böcker får du nog en del för.

Men spara de där äldsta, som sagt. (Ursäkta upprepningen.) De tar ingen plats och är inte värde en krona för någon annan. Lägg dem i förrådet så du kan hitta dem en dag, den sista resten av ett gammalt intresse.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

[quote="Seriefreak"]

Tror nu när jag har tänkt på detta och pratat igenom allt med mina föräldrar och med andra. Att jag är väldigt säker på att sälja. Får jag tillbaks mitt intresse för serier när jag är äldre, så kommer jag inte börja samla på Knasen igen.
[/quote]*tung suck* [:(] Varför kan inte dagens ungdom lyssna på den äldre generationens visdom?? [:)]

[quote="Ingemar"]

Men spara de där äldsta, som sagt. (Ursäkta upprepningen.)
[/quote]Kan garantera att du kommer att minnas Ingemars ord.
Spara godbitarna!!
Du kan kanske "sälja" dem till dina föräldrar? Som en sorts lån på obestämd tid??
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="ellingen"]
[/quote]*tung suck* [:(] Varför kan inte dagens ungdom lyssna på den äldre generationens visdom?? [:)]

Du kan kanske "sälja" dem till dina föräldrar? Som en sorts lån på obestämd tid??

[/quote]

"Sälj" dom till föräldrarna. LYSSNA till "Ellingen"
Även om dom har tappat ned till noll och inget värde för dig nu, så blir det roligt i framtiden när du hittar dom igen. Ett par banan-lådor går säkert att gömma undan någon stans. Vem vet värdet kan har stigit mycket under tiden.

Gud. vad jag ångrade att jag gjorde mig av med mina tidningar 1:a gången. Vad skönt att jag sparade dom sedan. Vad dyrt det har blivit att köpa upp dom jag gjorde mig av med då.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Tänk på att Knasen kanske inte direkt är guds gåva till mänskligheten.

Säkerligen kommer han kunna skaffa det han vill ha senare om han bara vill läsa.

Det är ju inet säkert att han kommer igen för att enbart samla, han kanske vill läsa saker han gillar i framtiden.

Äsch sälj av det du kan o gör nåt kul för pengarna, Knasen stinker ändå och det som är bra kommer troligen alltid finnas att få tag på som reprinter.
Man måste leva lite också.

Folk som bara sitter på en massa skit de inte gillar för värdet är fel ute imho, innehållet räknas så länge man inte bedriver försäljning av serier.

Jag har så svårt att tro att killen om 10 år saknar Knasensamlingen, fattar ni?

Fasen va skit jag givit bort eller sålt förr i tiden (inte serier men annat), men alltså skulle jag sparat det till idag för att värdet ev. skulle bli högre?
ÄH! jag saknar inte skräpet värst mycket, samma moppegrejor jag gav bort för några hundringar får man tusentals kronor för nu, men so what, de var bara i vägen för mig.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
JörgenS
Fine
Inlägg: 251
Blev medlem: mån 01 aug 2005, 17:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av JörgenS »

Jag vet precis hur Seriefreak känner sig. När 2000-talet började så tappade jag också mitt intresse till förmån för skivsamlingen. Däremot så behöll jag mitt intresse för serier som fenomen och konstform, även om intresset för att samla dalade. Jag behöll dock de serier som jag ännu gillade, Spindelmannen, Transformers och Kallepocketerna. Numera så har jag lärt mig att samla det jag verkligen vill ha, inte som tidigare bara samla allt som finns i serieväg. Så mitt råd är att om du nu ska sälja så spara ändå de som du själv är mest intresserad av och ännu ändå kan läsa.
Transform and roll out!

/JS10
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

När jag tappade intresset (till förmån för böcker men även musik) så gav jag bort mycket av det jag tyckte var barnsligast, och stuvade undan mycket annat, men mina gamla Pelle behöll jag för att jag bara inte kunde skiljas från dem (de hade liksom alltid funnits), och de fransk-belgiska albumen (Tintin, Asterix, Spirou...) kändes som att jag ville kunna läsa igen en annan gång så de blev kvar.

Jag tror att dagens ungdomar ofta är mindre sparbenägna än jag var, eftersom det är lättare att skaffa nytt. För övrigt kan man ju också "spara" saker på annat sätt idag; man kan fotografera av sina nostalgitrippar, lägga rubbet på en CD (DVD) och göra sig av med den fysiska kopian. Digitala media förändrar bilden en hel del.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

[quote="Ingemar"]

För övrigt kan man ju också "spara" saker på annat sätt idag; man kan fotografera av sina nostalgitrippar, lägga rubbet på en CD (DVD) och göra sig av med den fysiska kopian. Digitala media förändrar bilden en hel del.
[/quote]
Huh, nu blev jag deprimerad.
Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Inlägg: 949
Blev medlem: fre 21 jan 2005, 17:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Seriefreak »

Tänker sälja av allt av min nuvarande samling, typ så som Agentum säger.
Tror att när jag är äldre så kommer jag enbart läsa och inte samla, men på en annan slags serie.
Så tycker ni att jag ska slänga ut allt på Tradera?
Men måste gå igenom allt och vadera och hålla på. Skulle verkligen sitta fint med lite tips,
på hur jag ska gå till väga mm. [:)]
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Dina mest värdefulla tidningar som t.ex. Kansen nr 1 i NM borde du nog sälja via Tradera istället för på Blocket. Medans hela årgångar från 1980-2007 av Knasen kanske lämpligtvis säljes via Blocket.

Eller sälja det till en serieaffär, om du vill bli av med allt snabbt (men då förmodligen får mindre för det).
Användarvisningsbild
Marvel
Fine
Inlägg: 445
Blev medlem: tor 30 jun 2005, 10:17

Inlägg av Marvel »

Hade också en svacka, runt 1995, som varade några år. Som tur är sålde jag inget och mitt intresse vaknade till liv igen inom samma område. Då var jag glad över att jag inte hade sålt något eftersom jag inte behövde börja om från början.

Jag hade nog försökt sälja allt på Tradera. Som andra har sagt så bör du sälja dom dyra objekten separat och resten årgångsvis. Rotera det du inte får sålt ett par gånger. Kanske med lite lägre utropspris efter någon rotation.
Power is nothing without control!
Användarvisningsbild
Lofty Peak
Fine
Inlägg: 535
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 22:41
Ort: Sverige

Inlägg av Lofty Peak »

Naturligtvis ska du inte sälja någonting.
Du har en fantastisk grund till en samling som du kommer att njuta av och utöka när du blir lite äldre. [^]
Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Inlägg: 949
Blev medlem: fre 21 jan 2005, 17:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Seriefreak »

Så att sälja dom mer väderfulla sakerna styckvis och sen årgångsvis på Tradera, är det bästa sättet? Får ju skicka och hålla på då.
Skulle vara bäst om någon köpte allt med en gång..
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Visst kan du sälja av allt med en gång, men då får du inte ut lika mycket pengar som om du skulle sälja din mest värdefulla grejer styckvis. Det är nämligen inte särskilt troligt att t.ex. en person som är villig att betala mycket för Knasen nr 1 i NM, även är intresserad av att köpa Knasens årgång 2006 till marknadspris.

Man kan sälja allt på en gång snabbt (allra snabbast och smidigast till serieaffär), då blir det minst jobb men också minst pengar.

Men ju mer jobb man lägger ner på det, desto mer pengar.

Användarvisningsbild
Padee
Fine
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 19:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Padee »

Kräng det som är värt nåt styckvis på tradera (antagligen de första årgångarna) och det som int är värt nåt mer än årgångsvis (76-06) hos lokale seriehandlaren eller släng ut en annons på blocket. Ingen ide att sälja årgångsvis på tradera tycker jag, låter som en hel massa onödigt jobb för ett par kronor extra.
Användarvisningsbild
Lofty Peak
Fine
Inlägg: 535
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 22:41
Ort: Sverige

Inlägg av Lofty Peak »

Varför sälja? Varför förstöra allt du byggt upp?
Att sälja din samling nu vore ungefär som att träna upp sig till en elitidrottare och sen bara kröka ner sig totalt. [:(]

Jisses vad du kommer att ångra dig om några år.
Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Inlägg: 949
Blev medlem: fre 21 jan 2005, 17:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Seriefreak »

[quote="Lofty Peak"]

Varför sälja? Varför förstöra allt du byggt upp?
Att sälja din samling nu vore ungefär som att träna upp sig till en elitidrottare och sen bara kröka ner sig totalt. [:(]

Jisses vad du kommer att ångra dig om några år.
[/quote]

Tror jag inte, då jag inte tycker om Knasen längre, jag tycker att det är en tråkig serietidning. Kommer antagligen inte börja läsa den igen, därför jag säljer. Får jag tillbaks mitt serieintresse när jag är äldre, så kommer jag inte börja läsa Knasen.

Tack för alla tips! Uppskattas..
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Jag samlade på Knasen, tröttnade på serien, tycker den är ännu sämre idag, sålde och ångrar mig inte alls. Däremot är det kanske läge att spara några från 1970 om du har i fint skick, eftersom dom verkar svårsålda just nu.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Lofty Peak
Fine
Inlägg: 535
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 22:41
Ort: Sverige

Inlägg av Lofty Peak »

Hrrrmm. Det är nästan så att jag borde köpa allt av dig och sedan bara förvara dem i nån skrubb tills du vill köpa dem tillbaka. För det kommer du att vilja. Var så säker! [V]
Vad kostar de? [8D]
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

[quote="Lofty Peak"]

Hrrrmm. Det är nästan så att jag borde köpa allt av dig och sedan bara förvara dem i nån skrubb tills du vill köpa dem tillbaka. För det kommer du att vilja. Var så säker! [V]
Vad kostar de? [8D]
[/quote]

Var det inte du som har platsbrist hemma, och som t.o.m. har förvarat serietidningar i ugnen? [:)]
Användarvisningsbild
Schuberg
Very Fine
Inlägg: 770
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 16:07
Ort: Sverige

Inlägg av Schuberg »

[quote="Anders1"]

[quote="Lofty Peak"]

Hrrrmm. Det är nästan så att jag borde köpa allt av dig och sedan bara förvara dem i nån skrubb tills du vill köpa dem tillbaka. För det kommer du att vilja. Var så säker! [V]
Vad kostar de? [8D]
[/quote]

Var det inte du som har platsbrist hemma, och som t.o.m. har förvarat serietidningar i ugnen? [:)]
[/quote]

Jo det var lofty peak det, han har kanske skaffat sig en större ugn nu![:D][:D]
Skriv svar