Traderakunder att undvika!

Här kan du diskutera vad som händer på Tradera, Ebay och Blocket.
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Traderakunder att undvika!

Inlägg av jens-olof »

Eftersom vi har varnat för säljare, så kanske man även ska ta
upp köpare på Tradera?

Hade en auktion;
http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=38262148
som blev såld, köpt av "Clucluland".

Nå, jag sålde den åt en bekant, och verkar ha missat någon
blyertsgrej i tidningen. Jag gjorde en minireservation i
beskrivningen med "verkar vara kladdfri"

Tidningen var Kalle Anka 1954-1, pris 89:-

Till saken, kunden blev missnöjd och krävde 50:- i kompensation,
och eftersom jag inte tycker att en Kalle 1954-1, som även med
blyerstanteckning höll F-G, bara ska kosta 39:-, så vägrade
jag förstås, utan erbjöd att ta emot tidningen och betala
tillbaka pengarna.

Problemet är att han vägrar returnera tidningen, utan kräver
50:- om han inte ska ge dåligt omdöme. Fem e-brev på kort
tid med samma krav känns lite jobbigt. Har anmält och
skickat korrenspondensen till Tradera som antagligen kommer
att skita i allt...

Så, en liten varning på plats, han kanske är världens
trevligaste person, men som så många andra inte kan använda
tangentfingrarna och hjärnan samtidigt...

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Enligt Seriesams guide ligger den på 170 kr i Fair. Jag antar att just Kalle är en titel han får många uppgifter på så det låter väl rimligt.
http://www.seriesam.com/guide/kalleanka.htm

Angående köparen så har han tydligen köpt en del andra gamla Kalle exempelvis denna från året efter:
http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=38752643

Så han kanske har fått för sig att de ska vara billigare. Vet inte om du redan hänvisat till Webbguiden men det är nog annars att rekommendera. Hans krav på 50 kr låter orimligt tycker jag. Förstår att du inte vill ha negativt omdöme, men om köparen är så pushig finns det nog bara alternativet att du tar emot omdömet och kommenterar det, eventuellt med hänvisning till denna tråd.

Bara att tala om för köparen att han antingen returnerar den för återbetalning eller låter bli, men då blir det ingen kompensation.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Daggra
Fine
Inlägg: 413
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 12:28
Ort: Sverige

Inlägg av Daggra »

Usch för trångsynta människor som förstör all glädje. Om jag var du skulle jag nog hellre låta honom sätta negativt än att ge den jäveln pengar. Anledningen till att han inte bara går med på att få tillbaka hela summan mot tidningen är nog som du nämnde att den var så pass billig och säkerligen blir dyrare nästa gång. Hört talas om sudd?
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av jens-olof »

[quote="labrador road 26"]

Enligt Seriesams guide ligger den på 170 kr i Fair. Jag antar att just Kalle är en titel han får många uppgifter på så det låter väl rimligt.
http://www.seriesam.com/guide/kalleanka.htm
<snip>

Så han kanske har fått för sig att de ska vara billigare. Vet inte om du redan hänvisat till Webbguiden men det är nog annars att rekommendera. Hans krav på 50 kr låter orimligt tycker jag. Förstår att du inte vill ha negativt omdöme, men om köparen är så pushig finns det nog bara alternativet att du tar emot omdömet och kommenterar det, eventuellt med hänvisning till denna tråd.

Bara att tala om för köparen att han antingen returnerar den för återbetalning eller låter bli, men då blir det ingen kompensation.
[/quote]

Jodå, jag har både skickat ett utdrag ur "seriesam", en länk
och två erbjudanden om retur, men icke.

Har inte en tanke på att låta mig utpressas, är nämndeman
sedan nio år, och just utpressare är bland det värsta jag
vet! Inte för att de är extrema, utan för att dessa, precis
som hälare, har en jäkla förmåga att komma undan i brist
på bevis. Han kan väl knappast inte jämföras med en storskurk,
men principen att använda hot för att få pengar, säkerligen väl
medveten om att den som har ett fläckfritt betyg, inte vill ha
rött i det, det är ett jäkla sätt...

Men det tänker jag ta i värsta fall!
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

Det rör sig ju bara om en 50-lapp, så jag tycker inte att det är så farligt. Då tycker jag att det är värre att han är otrevlig och försöker tvinga dig att betala. Själv fick jag också ett hotfullt mail från en person som köpte en 9-kronorstidning av mig för ett år sedan och tyckte att ena hörnet inte var helt perfekt. Så det finns fler likadana köpare på Tradera, även om de förekommer ganska sällan.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

[quote="jens-olof"]




Har inte en tanke på att låta mig utpressas, är nämndeman
sedan nio år, och just utpressare är bland det värsta jag
vet! Inte för att de är extrema, utan för att dessa, precis
som hälare, har en jäkla förmåga att komma undan i brist
på bevis. Han kan väl knappast inte jämföras med en storskurk,
men principen att använda hot för att få pengar, säkerligen väl
medveten om att den som har ett fläckfritt betyg, inte vill ha
rött i det, det är ett jäkla sätt...

Men det tänker jag ta i värsta fall!
[/quote] Jag tycker du skall ta ett neg!!! För då visar du att du faktiskt INTE accepterar hans metoder!! Jag köper massor på Tradera. Bryr mig inte om när säljaren har ett eller ett par neg. Väl medveten om att likaväl som det finns dåliga säljare, finns det dåliga köpare!!!
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

Jag hade direkt köpt den för 89 kr, 1/54 är mycket lättsåld.

Å andra sidan har jag lärt mig att ha förståelse för kunder: om de uttrycker sig aggressivt eller har konstiga ideer så beror det på att de verkligen är missnöjda (sett från deras synvinkel).

Dilemma med andra ord. Att han utpressar 50 kr är dock inte OK. Jag skulle sträckt mig till full retur, jag betalar portot. Men inte betalat utöver det. Det gör ingen för dina affärer om du får ett NEG, om du sedan ger en snygg och proper kommentar till denna.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

Se upp för den här köparen: StefanBeataNylen Har tusen och åter tusen ursäkter att inte betala. Har pratat i telefon och då hade han precis "satt in pengarna". Men de har inte synts till på mitt konto. Senaste budet var att jag inte gett honom något kontonr.... *tung suck*
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Skuggvarg
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 14 mar 2006, 14:38

Inlägg av Skuggvarg »

Eftersom tråden är gammal nu frågar jag: Har problemet löst sig? Hur blev det?

Man kan inte gå med på allt och ibland är det bättre att ta ett negativt omdöme och sedan kommentera det omdömet (jodå, det kan man göra) och ge en kort, egen förklaring på varför det blev negativt.
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av jens-olof »

[quote="Skuggvarg"]

Eftersom tråden är gammal nu frågar jag: Har problemet löst sig? Hur blev det?

Man kan inte gå med på allt och ibland är det bättre att ta ett negativt omdöme och sedan kommentera det omdömet (jodå, det kan man göra) och ge en kort, egen förklaring på varför det blev negativt.
[/quote]

Om det är mig du frågar, så upptäckte jag att den glada
gossen redan hade gett ett positivt direkt efter auktionen!
Jag hade fått en rejäl drös goda omdömen på en gång och inte
sett hans. Han försökte alltså med utpressning utan att ens ha
chans att efterleva hotet!

Ingen nobelpristagarkandidat alltså! [:D]

Jens
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

Jag ramlade på en köpare som har ett väldigt likt namn som en annan användare på Tradera, stafflipinnen. Någon som vet om det är samme person som har ett köp - respektive säljkonto?

http://www.tradera.com/trader/trader_grade.aspx?ftgnr=612524

OBS! Jag har inget negativt att säga om den här användaren, utan blev bara nyfiken. Om detta angränsar till insinuationer eller annan förtalsverksamhet ber jag om ursäkt och hoppas att någon raderar inlägget så fort som möjligt.
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

[quote="impeesa"]

Jag ramlade på en köpare som har ett väldigt likt namn som en annan användare på Tradera, stafflipinnen. Någon som vet om det är samme person som har ett köp - respektive säljkonto?

http://www.tradera.com/trader/trader_grade.aspx?ftgnr=612524

OBS! Jag har inget negativt att säga om den här användaren, utan blev bara nyfiken. Om detta angränsar till insinuationer eller annan förtalsverksamhet ber jag om ursäkt och hoppas att någon raderar inlägget så fort som möjligt.
[/quote]
Nej, det är inte samma kille. Stafflipinnen bor i Ödåkra en bit utanför Helsingborg. Staffl bor i Simrishamn på Österlen.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Tydligen får en del säljare på Tradera nu en ny typ av "Nigeria-brev", och en del av forumets medlemmar är ju säljare så en varning kan inte skada. Två olika säljare (som jag vet om, säkert fler som fått det) på Tradera har fått detta mail från Tradera-medlemmen Douglas.1:

Dear seller, My name is Douglas Lewis,I am interested in Buying your item which i saw on Treadera Auction. I want the item urgently but as an offer price, I will like to pay 1500 EURO for the item as I am willing to do this fast due to the urgency. I will make my payment via money order with fast Delivery Service which as I was told is reliable and secured. So you will have to send me your full name and address.at least the little I know about it.I can briefly explain to you if you should ever need an explanation on how the Payment will be made. SO to ship the package i will require POSTEN EMS EXPRESS MAIL for the shipment I will only need your Full Name and Address so as for me to make the payment through money order with fast Delivery Service. I await your soonest response


Förklaring på hur bluffen utförs citerat från en Tradera-medlem:

Det är ett nigeria brev , dom lurar dig på följande sätt , dom skickar en check till dig på beloppet ( oftast bra mycket mer än summan du begärt ) du går i godan tro till banken & löser ut pengarna & skickar din sak till dom , efter några dagar kommer banken på att denna check är falsk & kräver pengarna tillbaka utav dig , flera som blivit drabbade & fått stora skulder till kronofogden & dylikt , detta har varit med på efterlyst ett flertalet ggr , dom uppmanade att alla som får detta , ska göra en anmälan till polisen & visa upp brevet / mailet

Får ni ett sådant via någon auktion är det bluff rakt igenom alltså.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="labrador road 26"]

Får ni ett sådant via någon auktion är det bluff rakt igenom alltså.
[/quote]

Det spelar ingen roll hur många varningar som skickas ut angående dessa brev. Folk är så dumma i huvudet så det kommer att stå i tidningarna i veckor och månader framöver om dessa brev där dom blivit lurade. Får man sälja till "överpris" är det bara att tacka och ta i mot. "Svensken är ett lättlurat folk" har jag för mig någon författare har sagt någon gång.

Det kommer nog att dyka upp fler varianter på dessa brev.
Varningar är oftast befogat för i alla fall yngre och nybörjare på tradera. Man får hoppas att dom lär sig Före i stället för Efter.

Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

"Om något låter för bra för att vara sant, så är det för det mesta för bra för att vara sant..."

Gammalt djungelordspråk.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Loyden
Fine
Inlägg: 221
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 16:38
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Loyden »

Jag fick ett liknande mail på en bilannons på blocket.
Svarade att han fick komma med pengarna kontant.
Fick inget svar tillbaka..
Kvack?!?!
kvack!
www.garaget.org/Loyden
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="Loyden"]

Jag fick ett liknande mail på en bilannons på blocket.
Svarade att han fick komma med pengarna kontant.
Fick inget svar tillbaka..
[/quote]
Bra svar, fast bluffaren skrattade säkert inte ens. [:o)]
Fattar inte att folk går på sådant där, fast de gör nog bara det en gång, hoppas verkligen ingen går på den typen av bluffar om och om igen.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Krusty
Fine
Inlägg: 685
Blev medlem: ons 08 mar 2006, 18:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Krusty »

http://www.tradera.com/Kalle_Anka_Nr_7_1955_Inkl_Bilaga_VF_NM_-auktion-46636640

http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=47714083

Printscreens på auktionen, ifall bilden försvinner:
http://img249.imageshack.us/img249/6682/ka7551vw0.png
http://img103.imageshack.us/img103/156/ka7552gq9.png

Detta bör väl definitivt uppmärksammas, säljaren har uppenbarligen stulit en bild på en tidning ur "Galaxy's" lyxsamling - med andra ord försöker han lura köpare att bjuda på en tidning i Vf/Nm. Han har dock två negativa och 1623 positiva omdömen, så man undrar ju om det kanske är lathet? Man måste väl ändå tro det bästa om folk. Jag har mailat säljaren, väntar på svar. Får jag inget så talar ju ignoransen klarspråk.

Här handlar det antagligen om lathet, men jämfört med Kalle Ankan känns det här lindrigt.

http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=47161736

http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=47315637
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Har varit debatt om bildstölder i flera av diskussionsgrupperna på Tradera. Vid några tillfällen har bildinnehavaren lyckats få tjuvens auktion nedstängd, men oftast har de utsatta inte fått någon hjälp från Tradera. Vid några fall har säljare nr. 1 kontaktat säljare nr. 2 och denne har bett om ursäkt och själv tagit bort bilden. Har för mig att jag läst att Dischshop hade någon räd också och fick en hel drös av auktioner med snodda bilder och texter nedstängda.

Bästa tipset är nog att tipsa den rättmätige ägaren om "stölden", så han/hon vet om den, kan ju vara så att "tjuven" redan fått tillåtelse att använda bilden. Dock ska ju bilden föreställa just det exemplaret som auktionen gäller, vilket förstås är extra viktigt när det gäller samlarobjekt där varje defekt räknas. Om man använder en generell bild som är vanligt i dvd-avdelningen till exempel, bör det framgå i objektsbeskrivningen.

En del säljare har tröttnat så mycket på bildstölder att de märker sina bilder med sitt Tradera-alias. I vilket fall som helst bör det vara en lindrig form av upphovsrättbrott att använda andras bilder utan tillstånd.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Krusty
Fine
Inlägg: 685
Blev medlem: ons 08 mar 2006, 18:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Krusty »

Fick det här svaret redan efter några minuter från säljaren som stulit Kalle-bilden:

[quote]hej
japp , är jättelat - bilden är lånad fr. nätet
MEN min ex är som sagt i JÄTTEBRA skick och att nån
säljer tidningar för hundratals kr. är inte mitt problem
jag fick dom gratis ( flera st.) och vill inte ha dom !!
ha en bra kväll - mvh xxxxxxxxxx[/quote]

Visst är det här som du säger ingen ovanlig företeelse, men jag tycker det är mycket värre än med DVD-skivor eller kanske en tidning i Vg-skick, eftersom en DVD-film oftast är så lik till utseende och en Vg-tidning existerar i större mängder. Jag har mailat galaxy också.
Skriv svar