Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Gammelsmurf

Godkänd lista över Kalle-ettor (inmailad uppgift)

Inlägg av Gammelsmurf »

Jag fick den här Sverige-bästa-listan av Burnout på mailen. Den ska enligt uppgift vara godkänd av Blekenberg själv.


Burnout skrev:Kalle Anka Nr 1 1948 32 st Sverige bästa exemplar som är kända + 4 i gråzonen.

Stort Tack till Frank Blekenberg (FB) för att jag fick tillgång till listan. Namn på tidigare ägarna och nuvarande köpare är borttaget.

VIKTIGT:
"Listan får kopieras för privat bruk, men kopiera listan och lägga den på en egen hemsida får EJ ske. Länken får kopieras däremot som hänvisar till "Serieforums Kalle Anka 1/48-lista". Denna lista är framtagen och omarbetad enbart för Serieforums medlemmar och besökare"

Lite fakta om Kalle Anka No 1 1948
Den kom ut i handeln i september 1948 som månadstidning. Man tror upplagen var ca 50000 ex. Hur mycket som gick i retur är okänt men man tror 7% (3,500 ex). Nr 1/48 gick att efterbeställa fram till i alla fall 1956. I samlarkretsar är närmare 200 ex kända av nr 1/48. Man tror att det finns kanske 100 ex som inte kommit fram i ljuset än. (Ur seriekatalogen 1992/93)


Här är nu listan

NR     Namn            Skick       1:a år den blev känd   Högsta kända pris   Såld

No 1   Svenander #1    Nm+ 9.6     1982                   170 000:-            6 ggr

* Lennart Svenander var förlagsredaktör på Hemmets Journal och plockade tidningen i september 1948. Svenander #1 är det bästa kända exemplaret av KA nr 1/1948. Det är det enda som har ett grundskick som kan kallas för Mint. På grund av ett litet skrap i ryggen och en marginellt sned inlaga blir slutskicket NM+ 9.6.

No 2   Laholm #1       Nm 9.4      1988                   170 000:-            7 ggr

* Detta exemplar har en ypperlig rygg och ett mycket fint helhetsintryck. Grundskicket är dock sämre än Svenander # 1. Det syns att Laholm är hanterad, om än mycket försiktigt. När detta ex såldes -99 på Sveriges första serieauktion fick det vara med i Aktuellt som Sveriges dyraste tidning. På samma auktion såldes även den enda kända löpsedeln av Kalle Anka 1/48 för 28000: -

Dessa 2 ex är dom s.k. Sverigebästa, som ni ser så skiljer det i bedömningen 0,2 grader! Om man jämför med idrott så är det målfoto med förstoring.

Det har diskuterats många gånger vilket som var bäst, men till slut så fick man båda tidningarna bredvid varandra och kunde fastställa att Svenander var bäst efter en mycket hård granskning.

No 3  Svenander #2*    Vf-Nm 9.0   1984                   160 000:-            11 ggr

(även kallad Thing)
*. Svenander # 2 är mycket fin men har kantskrap och en mm-reva.

No 4   Djurgården      Vf-Nm 9.0   1983                   125 000:-             8 ggr

*Äldre dam på Djurgården. Denna dam hade fått den i gåva av Dan Folke 1948. Dan Folke var med att starta Kalle Anka & Co 1948. Mycket enhetligt skick.

No 5   Svenander #3    Vf 8.5      1985                   104 000:-             3 ggr

*.Superbra grundskick, NM 9.4, fast det finns en liten kantreva/kantstötning till höger samt en liten skrynkla/veck på bakpärmen. Ryggen har en del vita partier, vilket i princip alla 1/48-har. Det som gör detta exemplar högintressant är grundskicket. I likhet med de övriga Svenander-exemplaren finns inga blädderveck eller tumningar.

No 6   Lidingö         Vf 8.0      1973                       300:-             1 ggr

*Ett mytomspunnet exemplar som F B tittat på en enda gång. Det var 1973. Det såg väldigt fint ut den gången. Det var rent och snyggt. Skicket VF 8.0 är dock osäkert med tanke på att så många år har gått sedan den sågs.

No 7   Grästorp        Vf 8.0(??)  1948                         0:60            0 ggr

*Detta exemplar har varit i ägarens händer alltsedan 1948. En samlare som beskrivs som en mycket bra och trovärdig källa har sett den. Varken F B eller någon annan känd samlare har dock sett den.

Dessa 2 ex (nr 6-7) vet ingen vad som hänt med, deras vidare öde är okända. Det har diskuterats om de ska vara kvar eller tas bort, kända samlare har sett dom alltså är dom kvar på listan tills man vet säkert till 100% vad som hänt.


No 8   XXX*            Vf- 7.5     1997                    36 000:-             2 ggr

* namnet på tidigare ägare
* XXX hittade detta exemplar i en packlår. Det är oläst men har ett besvärande veck på omslaget. Grundskicket är utomordentligt fint.

No 9   Vidargatan      Vf- 7.5     1982                    65 000:-             7 ggr

* Detta exemplar ägdes ursprungligen av en man på Vidargatan i Stockholm.

No 10  Matuska #1      Vf- 7.5     1993              ca 35-40 000:-             3 ggr

*Tidningen såldes på en auktion arrangerad av Matuska Antik 1993. Tidningen har skrapmärken efter en kioskklämma.

No 11  XXX             Fn-Vf 7.    1973                    30 000:-             6 ggr

* Detta exemplar köptes in av XXX 1973 av en okänd man från Stockholm.

No 12  Kungsholmen     Fn-Vf 7.0   1982                    10 900:-             2 ggr

* Tidningens ursprungliga ägaren bodde på Kungsholmen
Tillägg 2015 07 24: Omgraderad av FB 2015 till VF+ 8.5. "[...] kollade mittuppslaget och insidorna. Den är inte bättre än Svenander 1, Svenander 2, Laholm och Djurgården men förmodligen är den femma i Sverige."

No 13  Laholm #2       Fn-Vf 7.0   1948                         0:60            0 ggr

* Tidningen har varit i samme ägares ägo alltsedan 1948. Det har ett svagt vertikalt veck. Ägaren ägde en gång Laholm # 1. Enligt uppgift är ägaren avliden. Tidningens vidare öde är okänt.

No 14  XXX             Fn-Vf 7.0   2002                    48 000:-             ? ggr

* Enligt XXX medföljde två "garantisedlar" detta exemplar. Av en av dessa framgick det vilka som hade ägt tidningen. F B, som skrev garantisedlarna, minns dock inte dessa.

No 15  XXX             Fn-Vf 7.0   1980                    27 000:-             3 ggr

* XXX köpte in den på ett antikvariat på Rosenlundsgatan i början av 1980-talet.

No 16  XXX             Fn+ 6.5     1975                       100:-             2 ggr

*XXX bebodde en lägenhet i Stockholm i mitten av 1970-talet i vilken det var kvarlämnat en stor Disney-samling som tillhört Walt Disney Produktion. I samlingen ingick nr 1/1948.

No 17  Ludvika         Fn 6.0      1998                    25 000:-             2 ggr

*Ursprunget är okänt i nuläget.

No 18  XXX             Fn 6.0      1987                    11 000:-             2 ggr

*okänt ursprung

No 19  Auktionsverket  Fn 6.0      1992                    20 000:-             2 ggr

*Dök upp på Stockholms Auktionsverk 1992. Tidningen har ett bra grundskick men saknar en liten bit på omslaget.

No 20  XXX             Fn- 5.5     199?                    27 000:-             3 ggr

*Detta exemplar såldes av XXX (f d anställd på Hemmets Journal) någon gång på 1990-talet.

No 21  Tullinge        Fn- 5.5     1984                    37 900:-             2 ggr

*Okänt ursprung. Bra grundskick men något vit i ryggen.

No 22  Auktionsverket  Fn- 5.5     1984                    10 200:-             2 ggr

*Okänt ursprung.

No 23  XXX             Fn- 5.5     1972                    16 000:-             3 ggr

* Detta exemplar ägdes av XXX fram till maj 1972 då det köptes av F B + ett sämre exemplar av nr 1 1948. Tyvärr försökte en ung F B manipulera skicket genom att färgfuska ryggen och skära i kanterna. **

**Att detta är med, är att man försökte redan (1972) göra skicket bättre än vad det var. Skulle inte kunna hända i dag med den dokumentationen som varit på Kalle Ankor 1/48

No 24  Konvaljvägen    Vg-Fn 5.0   1981                     5 000:-             2 ggr

*känd samlare bekräftar skicket

No 25  Hallonbergen    Vg-Fn 5.0   1979/80                  8 500:-             4 ggr

*Ägdes av ett par boende i Hallonbergen 1979/1980

No 26  Strandvägen     Vg-Fn 5.0   1989                    25 000:-             6 ggr

*Okänd historia, Strandvägens auktioner -89

No 27  Leksaksmuseum   Vg-Fn 5.0   19??                         ?               ? ggr

*F B har sett detta exemplar som hastigast på Leksaksmuseet. Det ser snyggt ut men kan vara märkt.

No 28  XXX             Vg-Fn 5.0   2001                    16 000:-             2 ggr

*Enhetligt exemplar

No 29  Göteborg        Vg-Fn 5.0   1982                     1 000:-             1 ggr

*Ett för F B okänt exemplar.

No 30  Stockholm       Vg-Fn 5.0   19??                    35 000:-             ? ggr

*Ett för F B okänt exemplar.

No 31  Stockholm       Vg-Fn 5.0   1988?                    3 500:-             ? ggr

*F B har sett detta exemplar som hastigast på Seriehuset. Känd samlare anser det vara i FN-.

No 32  Täby            Vg-Fn 5.0   1987                    11 000:-             2 ggr

*Detta exemplar kan vara förstört av köparen av okänd anledning. Det hade en mindre svart fläck på framsidan.


Ej bekräftade/trovärdiga uppgifter

No 33  XXX             Nm-M 9.8    1970?                   10 000:-             ? ggr

Allt sedan 1970-talet har XXX hävdat att han äger ett "kioskexemplar" men ingen har någonsin få se detta exemplar, åtminstone inte ordentligt. Känd seriesamlare påstår att han har sett tidningen som hastigast men kan inte uttala sig närmare om skicket. XXX har talat vitt och brett om detta exemplar men har i likhet med Peder Mauritzon** aldrig velat medverka till något slutligt fastställande.
** se nedan.

No 34  Stockholm       Nm 9.4      ?                            ?               ? ggr

* En känd samlare påstår att han talat med en äldre man som sagt sig ha ett perfekt exemplar.

No 35  Stockholm       Vf 8.0      1984                    12 700:-             2? ggr

* Enligt en känd samlare ska en ung tjej ha köpt detta exemplar på en hamburgerrestaurang.

Bluffexemplar/b]

[b]
No 36  Köinge Seriemuseet Ej äkta

**Denna tidning visade sig vara en bluff, vilket alla trott hela tiden. Enligt Hallands Nyheter stals detta exemplar från seriemuseet i Köinge sommaren 2004. Ägaren Peder Mauritzon har aldrig gått med på en oberoende kontroll av tidningen. Det har inte ens gått att fastställa om det är äkta eller ej, men nu vet man att den var falsk.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Ursprungligen postat av Admin

Bluffexemplar

No 36 Köinge Seriemuseet Ej äkta
**Denna tidning visade sig vara en bluff, vilket alla trott hela tiden. Enligt Hallands Nyheter stals detta exemplar från seriemuseet i Köinge sommaren 2004. Ägaren Peder Mauritzon har aldrig gått med på en oberoende kontroll av tidningen. Det har inte ens gått att fastställa om det är äkta eller ej, men nu vet man att den var falsk.




Hur vet man att detta ex är ett bluffexemplar? Bara för att Blekenberg inte har fått bläddra i den?

I alla fall framsidan har fått granskas av hur många oberoende kontrollanter som helst, eftersom det var utställt på Seriemuséet. Och detta är det enda ex av de uppräknade exemplaren som jag har fått se i verkligheten.

Jag påstår inte att detta ex är äkta. Jag vet inte. Hur ser man det? Men jag anser att om någon ska svartmålas som bluffmakare eller förfalskare, så ska det finnas bevis för det.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Thomas E skrev:
Anders1 skrev:Hur vet man att detta ex är ett bluffexemplar?

Meningen editerad tills du kan hosta fram en källa till den. /admin

Det fanns t.o.m. en tidningsartikel om den. Den låg ju i förvar hos polisen ett tag, så det var lite pinsamt.

Bara ett exempel på hur svårt det är att göra en topplista på tidningar som inte alla är genomgångna av en etablerad part.

Kalle-listan är minst 5 år. Jag känner inte till ett enda nytt ex på den sedan dess, vilket är märkligt.



Du vet inte vilken tidning och nummer som det där står i? De tidningar som jag har läst, har bara skrivit att den blev stulen. Inte om att den skulle ha visat sig vara falsk.

När jag pratade med muséägaren om ex:et, sa han något helt annat och att han smutskastas av andra som menar att hans ex är falskt. Så jag vill gärna läsa någon tidningsartikel där han säger att det inte var original.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

No 2 Laholm #1 Nm 9.4, 1988 170000:- 7
* Detta exemplar har en ypperlig rygg och ett mycket fint helhetsintryck. Grundskicket är dock sämre än Svenander # 1. Det syns att Laholm är hanterad, om än mycket försiktigt. När detta ex såldes -99 på Sveriges första serieauktion fick det vara med i Aktuellt som Sveriges dyraste tidning. På samma auktion såldes även den enda kända löpsedeln av Kalle Anka 1/48 för 28000: -


Jag var på denna auktion där "Löparen" köpte denna tidning. Han drog till med ett jättebud direkt som skrämde bort alla. Någon här vet säkert hans motiv.

(Det hela filmades som sagt av Aktuellt och på filmen, som jag har sparat på VHS, syns jag och min fyraårige son som jag hade släpat med. Han håller för öronen eftersom han inte gillade applåderna som fånigt nog bröt ut efter Löparens bud. [:p] )
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

Kung Orne I skrev:(Det hela filmades som sagt av Aktuellt och på filmen, som jag har sparat på VHS, syns jag och min fyraårige son som jag hade släpat med. Han håller för öronen eftersom han inte gillade applåderna som fånigt nog bröt ut efter Löparens bud. [:p] )

Borde läggas upp på youtube! Jag är själv med och bjuder i salen. Löparns bud på Kalle 1/48 har han själv kommenterat på nätet: han ville få uppmärksamhet till sin aktierådgivning. Och det fick han verkligen.
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

Nu kom jag förresten på att några samlare jag kontaktat inför publiceringen av listan INTE vill ha med priset de betalat för sina inköpta dyrgripar. De kan nog bli arga på denna publicering. Kanske bäst att inte indexera i google? Eller ta bort priset.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Om jag hittar VHS-bandet kan jag lägga över det på min DVd-hårddisk. Sen ska jag bara lära mig hur man gör en liten film av det i datorn samt hur man lägger upp det på YouTube.

Det kanske blir av! [;)]
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Thomas E skrev:
Nu kom jag förresten på att några samlare jag kontaktat inför publiceringen av listan INTE vill ha med priset de betalat för sina inköpta dyrgripar. De kan nog bli arga på denna publicering. Kanske bäst att inte indexera i google? Eller ta bort priset.



Men argast lär väl en annan person bli, som namnges med för och efternamn och som dessutom kan stämma den här sajten för förtal. Förvisso visade sig detta ex vara en bluff när det skulle undersökas av polisen. Men han menade ju att någon har bytt ut den någon gång när den har stått på muséet, och inte att det skulle vara frågan om bluff från hans sida. Vad jag kan se, vet vi inte om han fullständigt har blåljugit mig och 1000-tals andra musébesökare rakt upp i ansiktet eller inte. Han lät verkligen som att han trodde på det själv i alla fall. Och jag har sökt på internet efter tidningsartiklar och ingenting om något blufferkännande av typen: "Han och hans ex-fru har själva sagt att den inte var original. "Det är klart att det var en förfalskning. Ingen hade väl hängt ut ett original i en butik?", vilket du skrev ovan Thomas E.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag funderar på den enda Kalle 1/48 jag sett i verkligheten. Den som Lasse Åberg har utställd i sitt Musseéum (Seriemuséum) är den någon av de som nämns på listan? Om det exet är någon med XXXX behöver ni ju inte säga vilken det är, men i och med att den är utställd antar jag att den inte är hemlig. Har för mig att den var i skapligt skick, men man såg ju bara framsidan.

Åberg har förstås också en del andra 1:or, Fantis, Seriemaggan och Stålis. Kanske var ytterligare någon som jag inte minns just nu.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Thomas E skrev:
Anders1 skrev:Men argast lär väl en annan person bli...

Jag har inget otalt med någon part i detta fall. Den mening jag skrev är den exakta formulering som polisen fick, enligt en tryckt tidningsartikel. Jag är ledsen att det var en förfalskning som du trodde var original, jag förstår din förvåning. Men nu är det överspelat sedan många år.



Nej, så är det inte. Jag har allt hela tiden varit misstänksam mot det exet. Jag ifrågasätter både dom som hävdar att den är äkta och dom som hävdar att den är falsk. Detta för att få reda på sanningen. Jag skulle gärna vilja läsa den där tidningsartikeln.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Thomas E skrev:
labrador road 26 skrev:
Jag funderar på den enda Kalle 1/48 jag sett i verkligheten. Den som Lasse Åberg har utställd i sitt Musseéum (Seriemuséum) är den någon av de som nämns på listan?

Åberg-museet köpte 1-4/1948 av mig för kanske 15 år sedan. Det var fina ex om jag inte minns fel, ca GD-VG. De ligger precis under denna topplista. Det är möjligt att det var dessa du såg.

När jag var där såg jag bara 1:an, de andra tre var inte utställda. Fast det var en superhjälteutställning just då, så de kanske fick maka på sig till förmån för Stålis och de andra tuffingarna.

Vem är det förresten som tecknat serierna i 1:an, Carl Barks eller någon annan? Är det samma serier som i första amerikanska utgåvan?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Thomas E skrev:
Nu kom jag förresten på att några samlare jag kontaktat inför publiceringen av listan INTE vill ha med priset de betalat för sina inköpta dyrgripar. De kan nog bli arga på denna publicering. Kanske bäst att inte indexera i google? Eller ta bort priset.


Att listan skulle publiceras efter omarbetning på forumet visste ingen om mer än jag och FB.

Jag och FB har haft diskussioner om utformningen av listan, hur mycket som skulle vara med eller inte. jag citerar FB "Senast betalt och namn på själva exemplaret, t ex Svenander # 1 osv, torde knappast kunna skada någon".
Priserna är vad som är högsta notering på just det exemplaret. Jag var lite tveksam till priserna och FB såg inga problem med priserna och vi pratade igenom det ordentligt innan dom kom med.

Anders1 skrev:Du vet inte vilken tidning och nummer som det där står i? De tidningar som jag har läst, har bara skrivit att den blev stulen. Inte om att den skulle ha visat sig vara falsk.
Så jag vill gärna läsa någon tidningsartikel där han säger att det inte var original.


Här kan du läsa om
http://www.hn.se/m_standard.php?id=5565 ... ing_2=167&

Man ska även ha i minnet att många gånger ingår det byten i samband med Kalle Ankor. Summorna som nämns är det sammanlagda värdet på
"pengar + inbyten"
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

labrador road 26 skrev:
Vem är det förresten som tecknat serierna i 1:an, Carl Barks eller någon annan? Är det samma serier som i första amerikanska utgåvan?


Carl Barks har gjort brandman-serien. Sen är det några söndagssidor av Al Taliafero också. Och vem som har gjort vargserien kommer jag inte ihåg. Nej, samma serier som i första amerikanska WDC&S är det inte.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

burnout skrev:
Anders1 skrev:Du vet inte vilken tidning och nummer som det där står i? De tidningar som jag har läst, har bara skrivit att den blev stulen. Inte om att den skulle ha visat sig vara falsk.
Så jag vill gärna läsa någon tidningsartikel där han säger att det inte var original.


Här kan du läsa om
http://www.hn.se/m_standard.php?id=5565 ... ing_2=167&



Den artikeln och liknande har jag läst. Men där hävdar muséägaren att ex:et har bytts ut, och att det har funnits en äkta. Om jag har förstått Thomas E rätt, så menar Thomas E att det ska det finnas en artikel där muséägaren erkänner att det aldrig har funnits någon äkta i hans ägo eller i alla fall inte utställd på muséet. Det är den tidningsartikeln som jag inte har sett och som jag vill se.
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

Thomas E skrev:
Nu kom jag förresten på att några samlare jag kontaktat inför publiceringen av listan INTE vill ha med priset de betalat för sina inköpta dyrgripar. De kan nog bli arga på denna publicering. Kanske bäst att inte indexera i google? Eller ta bort priset.

Allting på den här sajten indexeras i Google. Givetvis. Vad är det annars för nytta med forumet om inte uppgifter härifrån går att hämta genom sökningar? Det har vi pratat om tidigare du och jag och den saken ändras inte.

Vill köparna att deras priser döljs så får de givetvis höra av sig till mig om detta. Att du påstår att de inte vill ha sina priser på den här listan är inte värt ett vitten.


Anders1 skrev:
Men argast lär väl en annan person bli, som namnges med för och efternamn och som dessutom kan stämma den här sajten för förtal. Förvisso visade sig detta ex vara en bluff när det skulle undersökas av polisen. Men han menade ju att någon har bytt ut den någon gång när den har stått på muséet, och inte att det skulle vara frågan om bluff från hans sida. Vad jag kan se, vet vi inte om han fullständigt har blåljugit mig och 1000-tals andra musébesökare rakt upp i ansiktet eller inte. Han lät verkligen som att han trodde på det själv i alla fall.

Nja, tveksamt. Det är sant att han inte varit positivt inställd till en oberoende kontroll av tidningen och det är sant att den tidning som hamnade hos polisen var en förfalskning. Något annat hävdas heller inte. Ingen här påstår att han själv micklat med tidningen, de fakta som presenteras är att Peder 1. hade en tidning i sin ägo och 2. inte ville att den skulle undersökas av en oberoende expert. Detta ledde till misstankar om att det skulle vara en förfalskning, misstankar som också infriades när tidningen hamnade i polisens händer. Ingen har pekat ut någon som fuskare, däremot så var tidningen oäkta och hur länge den varit det är det ingen som har någon åsikt om. Även Peder själv kan tillhöra de som gått på pumpen, vem vet?

/admin
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Inlägg av zlv »

Vilken av dessa ex är det du nu har till salu på din sida ThomasE?
Om någon skulle köpa det så skulle det innebära en ny toppnotering.
Och vart är det exet som Blekenberg sålde på Tradera för ett tag sedan? (Gick för 107000:-) Eller blev det aldrig sålt?

edit: ThomasE/seriesam nämner ju även ett FN-VF ex på sin sida (sålt för 65000:-, denna info finns inte heller på listan.
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

zlv skrev:
edit: ThomasE/seriesam nämner ju även ett FN-VF ex på sin sida (sålt för 65000:-, denna info finns inte heller på listan.

Kanske nummer nio? Såld för just 65.000 kr och som bytt ägare sju gånger sedan den blev känd 1982.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

labrador road 26 skrev:

Vem är det förresten som tecknat serierna i 1:an, Carl Barks eller någon annan? Är det samma serier som i första amerikanska utgåvan?


Tidningen finns indexerad på inducks.org:

http://coa.inducks.org/issue.php/x/se/KA1948-01
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Egentligen är det inte nytt "prisrekord". Det gamla rekordet 178.500 kr som löparn betalade är snart 10 år gammalt. Det borde minst motsvara 300.000 kr i dagens penningvärde. Skruttig prisstegring på Kalle tycker jag.


Konsumentprisindex just nu: 289,41
Dito 1999 (september): 255,7

289,41/255,7*178500 = 202 032 kr

Inflationen har varit låg de senaste åren... [:)]
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Thomas E
Avstängd
Inlägg: 1438
Blev medlem: lör 01 okt 2005, 00:22

Inlägg av Thomas E »

Kung Orne I skrev:Konsumentprisindex just nu: 289,41
Dito 1999 (september): 255,7

289,41/255,7*178500 = 202 032 kr

Inflationen har varit låg de senaste åren... [:)]


Ha, det där har jag skrivit insändare om, KPI är en ren bluff för att hålla nere pensioner och socialbidrag. Villan jag köpte 1999 för 2 mkr kostar nu 5 mkr. Elen kostade 50 öre/kwh, nu kostar den 1 kr. Bensinen kostade 8 kr, kostar nu 11 kr. Att posta 3 kg paket kostade 80 kr. Nu kostar det 130 kr. BMWn jag vill ha kostade 350.000 kr, nu kostar den 650.000 kr. Osv osv... Det är riktigt att tomat-priserna gått ner. Men de tar inte särskilt stor del av min hushållskassa. Att äga Kalle 1/48 i lyxskick = att äga BMW.
Skriv svar