Seriekataloger

Här är vårt fikarum. Här samlas alla de ämnen som inte riktigt passar in bland de övriga kategorierna men som ändå bör dryftas.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Seriekataloger

Inlägg av burnout »

Såg i en annan länk, om olika kataloger över serier. Så här har ni dom (finns en tidigare men den är mera ett lösblad)
Den svarta är 1980-81
[img]http://img229.imageshack.us/img229/1318/katalogerzt9.jpg[/img]
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Märkligt egentligen att det är över 10 år sen som den senaste Seriekatalogen kom ut. Förvisso har vi Serisams värderingsguide på internet istället, men i t.ex. Danmark finns en aktuell seriekatalog för 2007 utgiven.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

[quote="Anders1"]

Märkligt egentligen att det är över 10 år sen som den senaste Seriekatalogen kom ut. Förvisso har vi Serisams värderingsguide på internet istället, men i t.ex. Danmark finns en aktuell seriekatalog för 2007 utgiven.
[/quote]

Inte så märkligt med tanke på hur mycket jobb som krävs. Behövs ju mer än en person för att hålla koll på allt, som man ser i t.ex seriesams guide (Inget illa menat mot seriesam, men det är ju faktiskt så att man inte kan ha koll på allt)
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Krusty
Fine
Inlägg: 685
Blev medlem: ons 08 mar 2006, 18:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Krusty »

[quote]Ursprungligen postat av burnout

Såg i en annan länk, om olika kataloger över serier. Så här har ni dom (finns en tidigare men den är mera ett lösblad)
Den svarta är 1980-81]

[/quote]

[quote]Märkligt egentligen att det är över 10 år sen som den senaste Seriekatalogen kom ut. Förvisso har vi Serisams värderingsguide på internet istället, men i t.ex. Danmark finns en aktuell seriekatalog för 2007 utgiven.[/quote]

Den bästa, eller åtminstone den senast uppdaterade, är väl Archie Tonkins "Samlarguiden" 2006. Sidorna är väldigt lika internetversionen webguiden, men boken har även bra info som en pris/upplageguide för Illustrerade klassiker (1-119 kostade 1:- osv). Jag tycker den är ett bra komplement när minnet sviker. Här har vi den:

[img]http://img178.imageshack.us/img178/719/samlarboken2006bd4.jpg[/img]

Nu sitter min adresslapp över Tonkins ansikte, ifall någon undrar vad den vita lappen är.

Jag har även denna äldre som, precis som tidigare sagt, bara är lösbladssystem. Guiden var resultatet av Seriefrämjandets arbete år 1975.

[img]http://img410.imageshack.us/img410/6152/seriekatalogzw3.jpg[/img]

Det kan ändå vara kul att läsa om en tid då en Kalle Anka 1/48:a listade 350:-. Musse pigg 1 1937 var dock lite dyrare, 650:-...
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

[quote="Krusty"]

[quote]Ursprungligen postat av burnout

Såg i en annan länk, om olika kataloger över serier. Så här har ni dom (finns en tidigare men den är mera ett lösblad)
Den svarta är 1980-81]

[/quote]

[quote]Märkligt egentligen att det är över 10 år sen som den senaste Seriekatalogen kom ut. Förvisso har vi Serisams värderingsguide på internet istället, men i t.ex. Danmark finns en aktuell seriekatalog för 2007 utgiven.[/quote]

Den bästa, eller åtminstone den senast uppdaterade, är väl Archie Tonkins "Samlarguiden" 2006. Sidorna är till 100% kopierade ur internetversionen webguiden, men har även "lånat" bra info som en pris/upplageguide för Illustrerade klassiker (1-119 kostade 1:- osv). Jag tycker den är ett bra komplement när minnet sviker.

[/quote]

Jo, Samlarboken brukar ha med en del serier, men den kan knappast räknas som seriekatalog, eftersom den bara tar upp en liten del av alla utgivna publikationer.

Användarvisningsbild
Jocke
Fine
Inlägg: 407
Blev medlem: lör 23 jul 2005, 18:40
Ort: Saint Lucia
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

1985 finns i två versioner.
Om jag fick en krona för varje hjärna du inte har Svampbob, skulle jag ha en krona!
Jocke @ Bamsesamlarna.com - http://www.bamsesamlarna.com - Sökes: Bobo 1978-80 i bra skick!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Har även för mig att 95-96 finns inbunden med. -96,-85 och den allra 1:a saknar jag i samlingen.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Det stämmer. 96/97 finns inbunden också. En upplaga som var tänkt till storanvändare, t ex butiker. Vi har en där nästan alla sidor har lossat och som är fylld med mängder av ändringar. Nog vore det o.k. med en ny katalog alltid.[;)]

Har alla katalogerna utom den första.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

[quote="Anders1"]

Märkligt egentligen att det är över 10 år sen som den senaste Seriekatalogen kom ut. Förvisso har vi Serisams värderingsguide på internet istället, men i t.ex. Danmark finns en aktuell seriekatalog för 2007 utgiven.
[/quote]
Det som krävs är att en eldsjäl med tillräckliga kontakter och resurser ger sig tid att lägga ner X antal hundra arbetstimmar på att uppdatera redan befintliga priser i tidigare kataloger, lägga till nya objekt och sen sitta och skriva ner alltihop för vidare befodran till tryckeriet. Någon sådan person finns i nuläget inte i Sverige och knappt heller i Danmark. Den danska seriekatalogen som du nämner är till stora delar ett fåmansprojekt av seriebutiken [url="http://www.pegasus.dk/index.php"]Pegasus[/url] i Köpenhamn. Då ska man tänka på att serier har en helt annan ställning i Danmark än vad som är fallet i Sverige. Vi har kanske ett par-tre tusen hyfsat seriösa seriesamlare i Sverige, mer tror inte jag att det rör sig om. Många av dessa hade ändå inte köpt någon katalog även om det utkommit en eftersom de inte är intresserade av att köpa och sälja, de samlar bara på sig av just de publikationer som de tycker om. Därför tror jag att det är oerhört svårt att få någon ekonomisk bärighet i ett sånt här projekt. Tyvärr. Eller är jag alldeles för negativ nu?
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

[quote="Admin"]

Därför tror jag att det är oerhört svårt att få någon ekonomisk bärighet i ett sånt här projekt. Tyvärr. Eller är jag alldeles för negativ nu?

[/quote]

Nej, du är realistisk. Men det vore väldigt bra om en aktuell katalog fanns. Det ger ett lite löjets skimmer att en bransch så stor som seriesamlande inte kan producera regelbundna kataloger. Men det finns orsaker till att det är så, t ex avsaknad av en ledande aktör.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Seriefreak
Very Fine
Inlägg: 949
Blev medlem: fre 21 jan 2005, 17:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Seriefreak »

Ska inte rubriken vara "Seriekataloger" istället för "Serie kataloger"?
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

7 st är ju trots allt en "serie kataloger"... [:D]
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Inlägg av Grumme »

[quote="Kung Orne I"]

7 st är ju trots allt en "serie kataloger"... [:D]
[/quote]

Kan inte riktigt bestämma mig för om det var ett bra eller dåligt skämt, men skrattar gör jag! [:D][:D][:D]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Vist var det en serie av kataloger.[:D] Men det var inte så jag menade, Tack för pekpinnen.[:p]
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Andra versionen av 1985-86 har samma layout med Hagbard på omslaget.
Skriv svar