Skisser, teckningar och målningar

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Skisser, teckningar och målningar

Inlägg av DanielSchenström »

Vet inte hur det ses på rena bildtrådar här. Om det ogillas är det bara att låsa och bua ut mig. Jag kommer hålla mig till serier och seriefigurer.

Är verkligen inne i en tecknarperiod nu och satt igår och tuschade några gamla bilder som jag tyckte hade värde nog att göra färdigt av en anledning eller en annan.

Alla åsikter är välkomna även om de påpekar saker som att Hulks underarm och hand är åt helsike som på den andra bilden.

Bild

Bild

Bild

Bild

Edit: Försöker se varför det blivit fel i tråden.
Senast redigerad av 1 DanielSchenström, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
lemmondude
Very Good
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 15:50
Ort: Sverige

Inlägg av lemmondude »

jag tycker är helt ok med bildtrådar ( kanske för att jag själv har lagt upp en massa bilder) . Vidare mot kommentarerna. teckningarna är bra gjorda och bara så du vet är du nog bättre än mig på att tuscha och teckna. ( om du tycker jag är för hård eller dum så tar jag bort inlägget)

Du har redan nämt hulken i andra bilden så jag hoppar över till wolwerin i tredje. Ansiktet är bra gjord (förutom kluddet på pannan(kanske bilden är för liten eller bara jag som stör mig på det))jag tycker personligen att armarna är lite för korta och tjocka samt att han är lite för tjock under revbenen(vilket gör att han ser lite "dvärgisk" ut".

Spindelmannens skalle ser väldig smal ut. och spindelmärket på brösten kunde blivit snyggare. resten av kroppen + spindeltrådarna på dräkten har du gjort bra.

Det bästa till sist. Första Hulk bilden tycker jag du har gjort superb. Inga fel av det jag kan se. Riktigt bra gjort ! Småkul med " what-the-min " då han tittar på pekfingret.



Peace / lemmondude
kom in till värmen http://baklao.deviantart.com/
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Asballt! Jag gillar din första Hulken, suveräna skuggningar!
Jag har också tecknat en del..

Här är en kille som kanske verkar vara en seriös bild men som i grunden bara var nåt jag kladdade ihop en morgon men ändå valde att tuscha och färglägga:

Bild


Här är också en skiss som blivit tuschad:

Bild
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av DanielSchenström »

Lemmondude>Jag anser inte nån är för hård förän det är personangrepp när det gäller kritik på bilder. Det är ofta man inte kan se en del av sina egna fel och för att bli bättre måste man vända sig till andra som är ärliga och kommer med sina åsikter.

Så, jag tackar. Kluddet i Logans panna är pannveck. Jag gillar pannveck :)

Jag håller med om armarna, dessutom är hans handskar olika långa också. När det gäller mellangärdet så vet jag inte själv. Tycker den kompakta stilen passar reseten av teckningen, men se här nedan för en annan Wolvie.

Jag kan själv tycka att Hulk fick för smalt mellangärde i andra bilden. Ska nog göra en ny version av den nån dag.

Spindelns skalle ska vara smal på bilden, precis som armarna, och precis som ögonen är lite annorlunda.
Märket gjorde jag kantigt med flit, mest för att testa looken.
Har en muskelbyggarspidde jag ska skicka upp här snart så får du se ytterliggare en annan stil. Kanske nån dag en normal Peter dyker upp också :)

Robrocker>Att tuscha sina skisser, seriösa eller inte är alltid bra träning, och ju mer träning desto bättre blir man. De första jag postade var ju i tre fall skisser som jag valde att tuscha. Har för mig att åtminstone två kom till på tråkiga samhällslektioner eller liknande.

Jag är inte så förtjust i rendreringen på vissa ställen. På första skissens från oss högra underarm är den superbra och ger den en köttig form men på den undre skissens högra arm plattar den mer till bilden än den ger form.

Överlag gillar jag mer de renare områdena som den undre skissens från oss vänstra ben.


Och så en ny och en gammal bild:

Mike Allreds Madman för en teckningspost på CBR:
Bild

Wolverineseriesida från när jag satt och funderade på att skicka in seriematerial till Marvel och DC:
Bild
Senast redigerad av 1 DanielSchenström, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av DanielSchenström »

Ok, här kommer den där muskelspidde jag pratade om ovan. Bilden är från 90-91 men tuschad idag.
Och så bjuder jag på en Zatanna också i sin före-Crisis-drökt.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av DanielSchenström »

Tre dagsfärska skisser.

Två Kitty Pryde/Shadowcat-skisser för en omdesignings"tävling" på Penciljack, sen Maggie från Love & Rockets i en Wonder Woman-dräkt.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av DanielSchenström »

Nu har comicbookresources Comic Book Idol dragit igång och jag ska köra den icke tävlande versionen så ni slipper bilder från mig några dagar. Jag lämnar er med den gamla Hulkskurken The Leader.

Bild
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Jag tycker din Zorro-brud med katana ser jäkligt cool ut! Egen karaktär? Vad är det för följeslagare hon har med sig?

Du har förbättrat dig i skuggningarna som tusan, kul å se! =)
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Robrocker skrev:
Jag tycker din Zorro-brud med katana ser jäkligt cool ut! Egen karaktär? Vad är det för följeslagare hon har med sig?

Det är Marvels Kitty Pryde/Shadowcat/Ariel/Sprite som har sin lilla drakpolare Lockheed med sig. Kitty Pryde är en mutant och förstås medlem i X-Men, hon syntes som snabbast i filmerna X-Men 1-2 och lite mer i X-Men 3.
http://en.wikipedia.org/wiki/Kitty_Pryde
http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_%28comics%29
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Jag har allt sett Kitty Pryde i många olika tecknarvarianter med den här teckningen tar mitt pris i alla fall. Äntligen får Pryde lite liv & "kvinnlighet" i sig. Tack för det.[^]
OT
(DanielSchenström eller Robrocker eller någon annan stjärna har möjligen inte lust att teckna lite till mitt Ben Riley/Gwen Stacy/Elektra/Spider-Man amatörmanus. Det skulle definitivt göra min dag och lite till. Jag tecknar lite själv men det är på en väldigt, väldigt amatörmässig nivå. Kul är det i alla fall. Jag lägger in seriestrippen igen med Riley, Elektra, Fury och Parker om någon orkar läsa. Själva idén känns vass men den är alldeles för tunn tar gärna emot lite konstruktiv feedback (då vi har en massa proffs här, har redan fått lite bra tankar från Labrador road 26, tack) och väldigt, väldigt gärna lite bilder. Lägger in den på en ny tråd nu om det är ok.)

Schenström och Robrocker får gärna lägga in miljarder bilder här för min del, gärna av Stacy och Elektra. Robrockers figur är tuff och dina Spider-Man Schenström är intressanta och mäktiga.

Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av DanielSchenström »

Robrocker: Trevligt att du kan se förbättringar. Det går oftast så gradvis och man kan bli blind inför sina egna bilder.

spindemannenelektra: Jag tycker också Kitty behöver lite kvinnlighet. Jag tror att det beror på att man ska se tydligt att hon är yngre än Storm-Jean-Polaris-generationen som hon hålls väldigt ungdomlig.
Jag kommer vara upptagen tills måndag med tävlingen men sen kan det hända att det dyker upp något av dina önskemål.
OT-svar: Jag kan ju svara för mig att jag gör bara saker för mig själv, åtminstone stora projekt som serieteckning när det gäller gratisgrejer förutom till Svenska Superserier.
Och jag har mycket att göra fram till åtminstone årsskiftet så betaljobb kan jag inte åta mig förän i januari tidigast.
Om du kan tänka dig att samarbeta med engelskspråkigt folk som vill ha nåt manus att gå efter så testa på Digital webbing, Penciljack och Comicbookresources.

Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Tänkte man kunde skicka nåt helt koncept till Marvel och se vad de tycker. Grymt om du kunde göra någon Stacy eller Elektra teckning. Tack för tips på länkar, men jag är endast en glad amatör. Men det hade varit lite spännande att kontakta Stan Lee eller någon annan höjdare, bara för skoj skull. Har du gjort det förut?
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av DanielSchenström »

Jag har pratat med Paul Smith och Ron Lim på ett konvent och jag har skickat in serier till Marvel och DCs submissionsredaktörer och fått refuseringsbrev. Det var ganska länge sedan och jag har inte gjort nåt nytt försök.

I allmänhet anses det väl vara fel väg att gå utan de flesta rekommenderar att skicka in sitt material till tidningarnas redaktörer, i ditt fall Spider-Manredaktörerna då, och hoppas att de hittar nåt de gillar så man får en dialog med dem.

Hela koncept har jag läst på andra serieforum skjuts ner direkt utan man måste etablera sig först innan man kommer med egna idéer för annat än berättelser till existerande tidningar.

Stan Lee har ju ingen bestämmande funktion för Marvel, han är mer en slags uppskattat rådgivare, men han har ju egna produktionsbolag man kan höra av sig till.

En del andra kändisar har ju mail, eller finns på forum att få tag på.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av tfels »

Det är nog som Daniel säger, att man måste gå den långa vägen, innan man får jobba med mer prestigefyllda projekt (t ex Spider-man). Först måste man bevisa att man kan hävda sig i mindre sammanhang och sedan klättra uppåt.

Jag hade lite kontakt med en av Marvels färgläggningschefer en gång. Mina arbetsprover fick både kritik och beröm, men det roliga var att han verkligen bemödade sig om att ge ingående kritik. Sedan fick han avgå då Marvel gick i konkurs. Jag har även fått färgprover godkända av Image och Dark Horse, men fick ändå inget jobb. Att få jobb som serieskapare är skitsvårt, lite som att bli elitidrottare.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av DanielSchenström »

Efter att andra sidan av tre var klar i natt så skissade jag upp fröken Natschios:

Bild

Så spindelmannenelektra, om det duger så rentecknar och eller tuschar jag den nån dag.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Den är underbar, tackar. Hon ser fokuserad ut, det tycker jag om. Har du tid att göra en Gwen Stacy också? Elektra ser ut så som man vill att hon skall se ut, mer autentisk än hon brukar. Jag har faktiskt alla Elektra så mitt omdöme bör räknas högt. Dödsläcker, grymt. Nu måste jag få till lite fiender i min synopsis.
Vilken ruskigt schysst Elektra, hon ser lite utländsk ut, som hon också är. Du har verkligen fått till det ordentligt. En kärleksscen med Stacy och Parker är inte aktuellt va? Tecknar du det så är jag nöjd för resten av det här året. Den här Elektra som du har gjort är perfekt, livet känns mycket lättare nu, tack.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av DanielSchenström »

Det kommer en Gwen Stacy, lugn bara.
Det jag gjorde med Elektra som jag inte brukar göra med standardsuperhjältinnorna var att ge henne en aningen utbuktande näsrygg istf innåtbuktande, hårdare ansiktsdrag och fysik samt lite mindre ballongiga bröst.
När jag är klar med Elektra och Gwen så har jag en bunt andra åtaganden, så tyvärr, inget mer från mig.

I väntan på den färdiga Elektran och Gwen Stacy så kommer här hur det färdiga montaget med min omdesignade Shadowcat och hennes gamla dräkter här:

Bild
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Ny dräkt för Spiderman, vad tycks?

Bild
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av tfels »

Bra!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av DanielSchenström »

Spindeln är lite för buff för min smak, men som jag själv demonstrerat får man ju tolka honom som man vill.

Jag tycker inte det vita funkar till resten av dräkten. Kanske om den var färglagd med ljusblått i skuggpartierna, den ser lite för endimensionell ut sådär. Testa den i gult också, det tror jag skulle funka.

I övrigt är det två saker jag lägger märke till, ett: att huvudet sitter för långt ner, och det andra är hur det svarta området i skrevet går ut på hans högra ben (från oss sett). Jag tror det skulle vara bättre om den nedre kurvan skulle vara snävare (längst till vänster) så att avstickaren som går ut på benet börjar tidigare.

(Fan va svårt det är att beskriva saker i text.)

Annars gillar jag det, och speciellt att du inte glömt hans mest lättglömda dräktaspekt, nätvingarna under armarna.

Skriv svar