Förlorad A-Kassa vid publicering

Söker du efter en viss tecknare? Kommer du ihåg en serie från barndomen men har glömt vad den hette? Fråga här...
Användarvisningsbild
Don_Burro
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 21:55
Ort: Gävle
Kontakt:

Förlorad A-Kassa vid publicering

Inlägg av Don_Burro »

Nu kanske inte den här trådens rubrik lät så otroligt intressant. Och jag vet inte hur många av er som kan svara på min fråga. Men jag kom att tänkan på en liten grej angående serietecknare och A-kassa som jag klurat på.

Är man utan jobb och har A-kassa är det ju lätt att förlora den. Jag bläddrade i nån facktidning för arbetare där det stod att man knappt får plocka och sälja svamp eftersom det räknas som inkomst och man då riskerar att förlora sin A-kassa.
Om man då som arbetslös skulle skicka in sin serie till en tidning och får den publicerad en eller ett par gånger (låt säga att man tjänar några hundra kronor). Kan man förlora A-kassan då?

Man kan ju inte direkt leva och betala alla räkningar om man har en inkomst på sex- sjuhundra spänn. Hur funkar det? Någon som vet?


https://burreritar.blogg.se

https://donburro.blogg.se
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av tfels »

Är det inte bara att stämpla "arbetat si och så många timmar" den tid man gjorde serien? Och se till att man blir timanställd av arbetsgivaren just de timmarna (så får man ett intyg av dem som a-kassan får).
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

Jag trodde att man bara inte kunde ha ett riktigt arbete medan man har A-kassa... inte att man inte fick tjäna en enda krona under tiden. Hur blir det i så fall om man t.ex. säljer någonting på Tradera medan man är arbetslös? För jag antar att det finns säljare som gör det, i och med att tradera har hundratusentals medlemmar och att arbetslöshet är en av de situationer då man verkligen kan behöva extra pengar.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="AndersL_"]
Hur blir det i så fall om man t.ex. säljer någonting på Tradera medan man är arbetslös?
[/quote]

Det får du göra så länge du inte livnär dig på det. Är det hobby verksamhet så ska det inte påverka något.
Det är när du börjar närma dig stora summor (60 papp)på ett år, då kan det bli svettigt.
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

Men serietecknande är väl också en hobbyverksamhet om man inte livnär sig på det? Och det antar jag att man inte kan göra på ett par strippar..
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Andra regler, serietecknare är ett yrke, en hobby är en hobby. två skilda saker.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Hobbyserietecknare och professionell serietecknare är rimligtvis inte samma sak.
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

Men när blir man en professionell serietecknare, i så fall?
Jag skulle inte räkna någon som får enstaka seriestrippar publicerade som det. I så fall skulle till och med jag vara en sådan, eftersom vissa teckningstävlingar som jag ställde upp i när jag var yngre publicerade vinnarbidragen. [:)] Och alla finalisterna i Metros seriestrippstecknartävling förra året också, trots att de inte fick betalt.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Gränsen mellan hobby och yrkesverksamhet är flytande, men Burnouts tumregel är rätt bra. Eller säg så här: Drar du in över en månadslön på ett år så är du klart över gränsen. Under en tusenlapp, helt klart hobby. Området där emellan är knepigare.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Man kan få deltids A-kassa med, så jag antar att man kan få ungefär samma pengar iaf i slutändan, som med sjukpenning tex.

Jag misstänker att de menade att om man jobbade utan att berätta detta för myndiheterna så räknas det som ett brott och man kan bli åter´betalningsskyldig mm.

Jag har själv haft halvtids A-kassa tex. så det kan inet vara omöjligt att ha det i andra procentsatser.

Och för att nåt av det ska ha nån betydelse så lär det ju röra sig om ett pågående arbete som serietecknare och inet nåt enstaka jobb bara för några hundra.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Reglerna för A-kassa är nåt som myndigheterna brukar ändra relativt ofta, framför allt när det har varit regeringskifte. Men i stora drag ändras det inte utan det är mer på detaljnivå. Och givetvis går det att arbeta vissa dagar, vissa timmar eller göra någon form av projekt och sedan stämpla upp resten. Sånt brukar dom inte ta bort, men förändringar om hur detta regleras förekommer.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Den nuvarande regeringen har ju dock uttalat policy att vissa yrkesgrupper som tidigare åkt snålskjuts på systemet får sluta med det nu. Det gäller tydligen bland annat skådespelare som sett sig som arbetslösa medans de repeterat och haft jobb under föreställningsperioder, och fiskare som tydligen varit arbetslösa vid dåligt väder ...
Skriv svar