Skisser, teckningar och målningar

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
TYSK3N
Good
Inlägg: 32
Blev medlem: lör 27 okt 2007, 14:04

Inlägg av TYSK3N »

DanielSchenström riktigt snyggt själv tecknar ja bara Kalle lite som hobbie, hur länge har du tecknat ?

Ha det

/jacob
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av DanielSchenström »

lemmondude: Ja, hon ser ju ut som hon ska se ut i stora drag. Några saker du kan tänka på är att göra figuren mer symmetrisk när den poserar sådär rakt framifrån. Som det är nu drar hon åt höger. Testa att ta en linjal och håll den vertikalt från mellan hennes ögon. Sånt gör man ju förstås innan man rentecknar och tuschar.
Mina egna figurer brukar också dra åt höger om jag inte mäter upp och gör noggranna skisser först.

Nästa grej att tänka på är anatomi. En vanlig vuxen människa är vanligtvis 6-7 huvuden hög, medans mer idealiska figurer är mellan 8 och 11 huvuden. Med en huvudhöjd och huvudbredd kan man sen rent tekniskt få de flesta proportioner rätt, då man vet att skrevet är mitt på en figur osv.

Så om man tråkar sig genom att rita upp lite figurer med såna mått så lär man ögonen och musklerna att se och rita rätt.

Grunden för tecknande är teknisk: Proportioner, perspektiv och ljusets påverkan på former. Sen kompletterar man det med obsrevation för att lära sig hur olika material beter sig och hur man sedan väljer att förenkla det så att man känner igen det i teckningar.

TYSK3N: Jag tror min mor har sparat teckningar från det jag var 1-2 år...men om man menar mer seriöst så var det nog i 10-11-årsåldern som jag bestämde mig för att jag ville bli serietecknare och började teckna mera. Så typ 20-22 år.
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av DanielSchenström »

Veckans CBI-uppgift. Mycket friare manus den här gången, inte ruta för ruta som förra gången.

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av 1 DanielSchenström, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av DanielSchenström »

Här är den utlovade Gwen Stacyn till spindelmannenelektra:

Bild
Senast redigerad av 1 DanielSchenström, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Wow! Snyggt! Har inte så mycket att tillägga för dina serierutor, ser proffsigt ut.

Gwen blev vra, kanske att hennes undre del av kroppen ser lite för tjock ut runt låren..och hennes vänstra smalben är för smalt..

Vänster arm är nog för smal, jämfört med den högra.
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Gwen är het. Hon är riktigt het, du kan det där. Tackar så jätte mycket. Måste läsa klart Spider-Man: Blue nu och alla andra nummer med Gwen sen skall jag skriva klart mitt manus. Tack för Elektra och tack för Gwen. Jag är evigt tacksam.

Edit: Tycker hon är perfekt och att du skall behålla hon som hon är. Tycker absolut inte låren är för tjocka. Hon skall ju vara kvinna, hon är inte under 20. Hon är väldigt bra som hon är. Du får med hennes "mogenhet" och du visar upp en lite tuffare Gwen, helt rätt. Det är det hon har saknat.

Edit: Tycker om dräkten också, dödsläcker.

Edit: Ögonen är bra(Stacy-lika),sen har du lagt in mycket fina detaljer i dräkten. Mycket mäktig. Man blir liksom mer och mer imponerad av den ju mer man observerar den.

Edit: Tycker både din Elektra och din Gwen Stacy är det bästa jag sett av dessa karaktärer. Nappar inte Marvel på dem så kan de ju kamma sig.

Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
lionboy
Good
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 10 sep 2007, 14:15
Ort: Sverige

Inlägg av lionboy »

jag gillade teckningarna mycket
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av DanielSchenström »

Den här gången var det 4 sidor som skulle tecknas vilket förstås gjorde saken jobbigare. Men det var kul att få jobba på ett av sina favorithjältegäng. Ville få med alla på sista sidan men tiden satt stopp för det.

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av 1 DanielSchenström, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

Snygg slutbild, förutom att den där stora jättens haka ser jättekostig ut. Som om han skulle ha ett enormt underbett. förstör lite på en snygg slutbild.
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av DanielSchenström »

Den här bilden var en av mina referenser och nog ser det ut som han har en rejäl haka: [IMG]http://i43.photobucket.com/albums/e383/paulnewell/legion/losh13.jpg[/IMG]
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av tfels »

Andra, tredje och fjärde sidan är grymma, särskilt slutbilden! Där finns många gamla favvosar.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av DanielSchenström »

Får vi se om det är några favoriter med den här gången, två av mina var med iaf :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Jag tänkte tuscha alla sidor jag gjort till tävlingen, och då ska jag peta in de sista Legionärerna (exkluderande Substitute Heroes) där också, 10 kvar ungefär.
Senast redigerad av 1 DanielSchenström, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av tfels »

Allt ser jättebra ut! Blir särskilt impad av slutbilden på Galactus! Skulle dock gärna se mer rörelse i figurerna. Låt dem böja och vrida sina kroppar mer och stå mer oregelbundet placerade gentemot varandra.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Tycker om jätten bilden med Galactus, schysst perspektiv.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av tfels »

Var det beskrivet i manuset att vi skulle se Galactus just underifrån? Eller kom du på det själv?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av DanielSchenström »

Manuset var: Pitcha en ny serieversion av Spider-man and his amazing super-friends, den gamla tecknade tv-serien. 1 omslag och minst 4 sidor, 1 eller 2 scener. Det var absolut allt. Ingenting om skurkar, handling eller nåt.

Så på 2 och en halv dag skulle vi hitta på en plot och rita allt. Min tanke var, först att jag villa ha med lite humor, så där kom den kidnappade hunden och att nye Scorpion bara gav upp in.
Sen gillar jag när folk myser och har trevligt så därav fikandet.
Slutligen ville jag ha med ett "slut" som får folk att vilja vända sida och undra hur i helskotta de här tre killarna ska rå på en sån motståndare.

Uppvyn är nåt jag verkligen gillar, först för att det ger en känsla av mäktighet, oavsett vem man gör det på. I det här fallet så får vi en bonus i att vi står med hjältarna och ser det de ser och får en "mannen på gatan"-syn på det. Och förstås: det ser coolt ut.

Jag var tvungen att ändra på hur jag först täkte ha det när jag kom på hur Alex Ross första Marvelsomslag såg ut. Först tänkte jag ha en fiskögslins som hade gett en rundad yttre kant.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av tfels »

"Spider-man and his amazing super-friends", är det bara ett allmänt begrepp som avses, eller är det namnet på någon tecknad tv-serie eller liknande (som redan finns och som ni skulle göra om till serie)?

Har du skrivit repliker också?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

tfels skrev:
"Spider-man and his amazing super-friends", är det bara ett allmänt begrepp som avses, eller är det namnet på någon tecknad tv-serie eller liknande (som redan finns och som ni skulle göra om till serie)?

Har du skrivit repliker också?

En tecknad serie med Spidey, Iceman och Firestar.
http://www.spider-friends.com/index.html
http://www.imdb.com/title/tt0083481/
En rätt charmig serie för något yngre tittare, finns en del klipp på Youtube bland annat.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Det är riktigt bra. Bilderna på "mustachmannen" är klockrena. (På tal om klocka, vad är det för damur han har? Ok att det ska vara en "radioklocka" men lite mer robust kunden den vara.)

Det enda som stör mig litegrann är att du har en tendens att rita för smala huvuden i profil (som faster Maj och Peter i "menyscenen" (det och damuret då [;)] ).

Fortsätter du så här så tror iaf jag att du har chans att få ett tecknar-gigg over there.
Såg på Imageforumet att en tecknare visade upp sin förstasida av Invisible, det var ljusår från din fartfyllda layout. Din version är min favorit av dina sidor (tror jag iaf).

För att sammanfatta: Mycket bra!
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av DanielSchenström »

tfels skrev:Har du skrivit repliker också?


Inga repliker satta på papper utan bara lite löst i mitt huvud. Spoilers i denna text nedan.

Ett litet "Här. ta hunden." från Scorpion på hans sista ruta.
I första fikascenen skulle de kommentera att det var trevligt att vara tillbaks som ett team (har faktiskt förekommit som kortvarigt team i riktiga universat), att nya Scorpion verkar smartare än MacGargan (som nu är Venom) och att Peter har en överraskning åt dem (May).

Sen när de sprungit ut ur fiket och tittar upp på näst sista sidan skulle de ha ett ord var som replik: OH, MY, och GOD.

Sir L: Tjockare huvuden är det få som önskar... :) Jag förstår vad du menar så klart. Ska kolla över det, slita fram lite anatomistudier och öva.
Jag ska tuscha alla sidor och då föra in ändringar som folk föreslagit och som jag själv kommit på i efterhand.

Målet är att så småningom få jobb over there. Tyvärr så hände det saker i mitt liv som tog död på mycket av drivkraften och ambitionen men det börjar komma tillbaks nu. Och när man läser om folk som Joe Madureira som började som 16-17-åring så känner man sig fanatiskt efter.
Aja, nån pinup ska man väl publicerad innan man pensionerar sig!
Senast redigerad av 1 DanielSchenström, redigerad totalt 0 gånger.
Skriv svar