Stora Bamse - tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Kul objekt! Undrar om det är Rune A. som tecknat det?
Brevet är till Lokala skattemyndigheten i Helsingborg, säljaren är från samma stad. Bodde Rune A. där också? I s f är det väl ganska troligt att han skojat lite med skattekontoret när han har varit lite sen med uppgifter.

http://www.tradera.com/Bamse_en_originalteckning_-auktion-51918570

[img]http://images.tradera.com/586/55145586_1.jpg[/img]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

[quote="Magnus"]

Kul objekt! Undrar om det är Rune A. som tecknat det?
Brevet är till Lokala skattemyndigheten i Helsingborg, säljaren är från samma stad. Bodde Rune A. där också? I s f är det väl ganska troligt att han skojat lite med skattekontoret när han har varit lite sen med uppgifter.

http://www.tradera.com/Bamse_en_originalteckning_-auktion-51918570

[/quote]

Jo, onekligen kul objekt. Och visst bodde Rune i Viken utanför Helsingborg i många år. Det kan vara han som har tecknat. Men varför är frimärkena inte stämplade? Att frimärkena inte är stämplade ökar dock risken för att det är någon slags efterhandskonstruktion av någon annan, anser jag.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

[quote="Anders1"]


Jo, onekligen kul objekt. Och visst bodde Rune i Viken utanför Helsingborg i många år. Det kan vara han som har tecknat. Men varför är frimärkena inte stämplade? Att frimärkena inte är stämplade ökar dock risken för att det är någon slags efterhandskonstruktion av någon annan, anser jag.
[/quote]

Håller med dej att det är förbryllande att märkena är ostämplade. En spekulation är att han tänkt posta brevet men sen blev det för bråttom och han levererade det personligen.

Tänk vad ett sånt här objekt skulle må mycket bättre av en ordentlig proveniens. Och så mycket högre priset skulle bli!
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Bullshit tror jag.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

[quote="Anders1"]

[quote="Magnus"]

Kul objekt! Undrar om det är Rune A. som tecknat det?
Brevet är till Lokala skattemyndigheten i Helsingborg, säljaren är från samma stad. Bodde Rune A. där också? I s f är det väl ganska troligt att han skojat lite med skattekontoret när han har varit lite sen med uppgifter.

http://www.tradera.com/Bamse_en_originalteckning_-auktion-51918570

[/quote]

Jo, onekligen kul objekt. Och visst bodde Rune i Viken utanför Helsingborg i många år. Det kan vara han som har tecknat. Men varför är frimärkena inte stämplade? Att frimärkena inte är stämplade ökar dock risken för att det är någon slags efterhandskonstruktion av någon annan, anser jag.
[/quote]
Men stämpeln kanske är längre åt höger. Bilden är ju lite beskuren. En kul detalj är att det är (ser ut som, iallafall) Runes självportträtt på frimärket på kuveret som Bamse håller i.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av AndreasEriksson »

Det står i beskrivningen att frimärkena är ostämplade. Men jag förstår inte riktigt varför nån skulle ha fejkat den? Det känns lite långsökt att fejka just ett brev till skattekontoret (med mottagarens namn och allt) om man tänkt lura bamsesamlare på pengar. Jag tror att en bamsefantast kan göra ett riktigt fynd här.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Jocke
Fine
Inlägg: 407
Blev medlem: lör 23 jul 2005, 18:40
Ort: Saint Lucia
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

Vilket år kostade 100 gram ca 8 kr att skicka?

...eller så har han skickat 250 gram .-)
Om jag fick en krona för varje hjärna du inte har Svampbob, skulle jag ha en krona!
Jocke @ Bamsesamlarna.com - http://www.bamsesamlarna.com - Sökes: Bobo 1978-80 i bra skick!
Användarvisningsbild
rdbulldozer
Fine
Inlägg: 597
Blev medlem: tis 28 jun 2005, 17:33
Ort: Visby

Inlägg av rdbulldozer »

http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=52254163
I denna auktion ställer jag en fråga om sista sidan i Bamsetidningen. Den ser väldigt konstig ut. Vet någon här om det är så på alla 11/75 eller är det bara denna?
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Inlägg av zlv »

[quote="rdbulldozer"]

http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=52254163
I denna auktion ställer jag en fråga om sista sidan i Bamsetidningen. Den ser väldigt konstig ut. Vet någon här om det är så på alla 11/75 eller är det bara denna?
[/quote]

Det skall vara så. Det är baksidan på Pantomin-korten.
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
rdbulldozer
Fine
Inlägg: 597
Blev medlem: tis 28 jun 2005, 17:33
Ort: Visby

Inlägg av rdbulldozer »

[/quote]

Det skall vara så. Det är baksidan på Pantomin-korten.
[/quote]

Ok det var ju ganska logiskt egentligen. tackar
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Inlägg av Elaka Ungen »

Jippie, en till 9/74a ute på Tradera! Har inte fått in någon 9a på flera månader vilket har lett till att min personlighet blivit depressiv, men nu mår den bra igen![|)]
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Inlägg av zlv »

[quote="Elaka Ungen"]

Jippie, en till 9/74a ute på Tradera! Har inte fått in någon 9a på flera månader vilket har lett till att min personlighet blivit depressiv, men nu mår den bra igen![|)]
[/quote]

Dax att ge någon annan chansen denna gång? Någon som skulle uppskatta att få en lucka fylld i samling.
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
Jocke
Fine
Inlägg: 407
Blev medlem: lör 23 jul 2005, 18:40
Ort: Saint Lucia
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

[quote="Elaka Ungen"]

Jippie, en till 9/74a ute på Tradera! Har inte fått in någon 9a på flera månader vilket har lett till att min personlighet blivit depressiv, men nu mår den bra igen![|)]
[/quote]

Ush vad du är elak!
Om jag fick en krona för varje hjärna du inte har Svampbob, skulle jag ha en krona!
Jocke @ Bamsesamlarna.com - http://www.bamsesamlarna.com - Sökes: Bobo 1978-80 i bra skick!
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Inlägg av Elaka Ungen »

[quote="Jocke"]

[quote="Elaka Ungen"]

Jippie, en till 9/74a ute på Tradera! Har inte fått in någon 9a på flera månader vilket har lett till att min personlighet blivit depressiv, men nu mår den bra igen![|)]
[/quote]

Ush vad du är elak!
[/quote]


Du anar inte![8]
Inte för inte som jag heter Elaka Ungen![|)]
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Inlägg av Elaka Ungen »

[quote="zlv"]

[quote="Elaka Ungen"]

Jippie, en till 9/74a ute på Tradera! Har inte fått in någon 9a på flera månader vilket har lett till att min personlighet blivit depressiv, men nu mår den bra igen![|)]
[/quote]

Dax att ge någon annan chansen denna gång? Någon som skulle uppskatta att få en lucka fylld i samling.
[/quote]

Den minnesgode minns säkert att det, de senaste två åren, har sålts tre 9or gått på Tradera till andra samlare, alla i minst vg (såg ut så på bild iaf). Det finns fler "samla-på-hög-Bamse-samlare", skillnaden är att jag är en av de få som talat om det.
Så självklart är det bättre att hålla tyst om sitt samlande om man inte vill bli kritiserad.

Alla har chans att bidda hem den, bara att bidda.
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Inlägg av zlv »

[quote="Elaka Ungen"]

[quote="zlv"]

[quote="Elaka Ungen"]

Jippie, en till 9/74a ute på Tradera! Har inte fått in någon 9a på flera månader vilket har lett till att min personlighet blivit depressiv, men nu mår den bra igen![|)]
[/quote]

Dax att ge någon annan chansen denna gång? Någon som skulle uppskatta att få en lucka fylld i samling.
[/quote]

Den minnesgode minns säkert att det, de senaste två åren, har sålts tre 9or gått på Tradera till andra samlare, alla i minst vg (såg ut så på bild iaf). Det finns fler "samla-på-hög-Bamse-samlare", skillnaden är at jag är en av de få som talat om det.

Alla har chans att bidda hem den, bara att bidda.

[/quote]

Visa då det med att inte bjuda något mera [V]
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Inlägg av Elaka Ungen »

[quote="zlv"]

[quote] Visa då det med att inte bjuda något mera [V]
[/quote]

Detta är första gången jag träffat på någon som lägger sig i hur andra samlar.

För mig får du gärna ha 100 stycken 9or, det bryr inte jag mig om, bara du är nöjd.

Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

[quote="Elaka Ungen"]

[quote="zlv"]

[quote] Visa då det med att inte bjuda något mera [V]
[/quote]

Detta är första gången jag träffat på någon som lägger sig i hur andra samlar.

För mig får du gärna ha 100 stycken 9or, det bryr inte jag mig om, bara du är nöjd.


[/quote]

Man får naturligtvis samla på vad man vill. Men när det är något som man inte alls förstår vill man ju gärna fråga. Jag förstår inte alls vitsen med att samla på många ex av samma nr. För mig är flera ex av samma serietidning inget annat än dubbletter. Kan du förklara varför du samlar på många ex av samma nr?
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

[quote="Elaka Ungen"]
Detta är första gången jag träffat på någon som lägger sig i hur andra samlar.

För mig får du gärna ha 100 stycken 9or, det bryr inte jag mig om, bara du är nöjd.
[/quote]

Jag håller helt med Elaka Ungen här. Det är upp till var och en att samla hur man vill. Det är som sagt var fler som gör så men som håller tyst om det, för att inte väcka ont blod. Jag har själv några favoritutgåvor som jag inte har något emot att ha flera exemplar av. (Det är dock inga Bamsenummer.)
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Elaka Ungen
Fine
Inlägg: 274
Blev medlem: tor 10 nov 2005, 17:18
Kontakt:

Inlägg av Elaka Ungen »

[quote]
Man får naturligtvis samla på vad man vill. Men när det är något som man inte alls förstår vill man ju gärna fråga. Jag förstår inte alls vitsen med att samla på många ex av samma nr. För mig är flera ex av samma serietidning inget annat än dubbletter. Kan du förklara varför du samlar på många ex av samma nr?
[/quote]

Jag tror det är utmaningen att se hur många man kan få ihop.[8]
Jag hade en Bamsetoppskicksamling på G för 6-7 år sen, men sen började ett par samlare roffa åt sig några nm där, och några nm-mt där = proppen ur!
Dessutom har mina tre bästa 9or det senaste året sålts och bytts bort (två stycken runt nm, den tredje "bara" fn-vf) till några andra galna samlare.[^]

Jag ville fortfarande samla på Bamse och har alltid haft en speciell känsla för 9/74an. Jag hade samlat på mig ett gäng 9or för att dom var så billiga (125kr i vg är ju inte alltför svettigt för ett tiotal år sedan). Hade först tänkt dom som bytesobjekt, men eftersom inga hade nm-ex av de 70-talare jag sökte så behöll jag dom.
"Problemet" nu är att dom blir coolare ju fler dom blir. En speciell syn att se så många tillsammans av ett svårt nummer, även om bästa exet bara är ca fn och snittskicket är kanske vg. Att ha en komplett årgång 73or eller 74or i vf-nm känns inte alls lika kul (längre).

Sedan har vi det här med Tradera; bara ca 10% av alla av de 9or jag har, har kommit från Traderaauktioner. Mao, dom går att finna via annonser, loppis å dyl för den som måste fylla sin lucka. Allt hänger på hur mycket tid man lägger ned för att finna det man söker.
Skriv svar