Essential & Showcase?

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Essential & Showcase?

Inlägg av Agentum »

Hur är det för er när det gäller dessa tjocka svartvita serieböcker från de båda jättarna?

Jag äger väl ett 20-25 tal kanske, och jag föredrar de modernare, de äldre blir klart ointressntare utan färg.

Bäst av Marvel är väl Moonknight, uncanny X-men och liknade lite modernare saker.

Av Showcasen är Jonah Hex helt överlägsen imho, helt underbar.
DC silverage showcases är för mig jobbiga att försöka lida igenom.

Marvel har också en hel del trist skit i Essentials, men ochså en hel del bra som Dracula ochDefenders 2 osv.

Showcase har en Batman and the Outsiders på G och det tror jag blir en riktigt bra bok med.

Hur stäler ni er til dessa, duger de att läsa för er eller tycker ni att de blir för mycket färgläggningsbok utan färgerna då de flesta var i färg från början.

Colans Dracula ser helsjysst ut i svart-vitt måste jag säga, den gubben kan teckna han, sen finns ju en del Tales of the Zombie tex. som var lika svartvit från början.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av DanielSchenström »

Jag har ett fåtal, X-men (Uncanny med Cockrum/Byrne) och Wolverine och planerade en gång i tiden att skaffa fler, som en slags slit och släng istf Marvel Masterworksen. Men sen kom de här samlingsDVD:erna och plötsligt så är det inte aktuellt längre. Trodde det skulle vara jobbigt att läsa från skärmen men, tja, det var det inte. Otrolig valuta för pengarna att få hela utgivningen av tidningarna med brevsidor och reklam för några hundra.

Jag hoppas att DC börjar de med, jag har väl sisådär 800 Action Comics jag missat...
Användarvisningsbild
Vermin
Very Good
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 06 mar 2007, 17:32
Ort: Sverige

Inlägg av Vermin »

Jag äger inga Essentials eller Showcases. Men det beror inte bara på att jag ogillar svartvitt, utan på att de har sämre papper och är i mjukpärm. Köper jag ett album så vill jag att det ska hålla och se snyggt ut resten av mitt liv. Jag planerar nämligen att läsa igenom allt igen när jag går i pension om sådär 35 år. [;)]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

ok, jag förstår era poänger.
Själv fixar jag inte skärmläsning så länge, det bara går inte, fast ändå läser jag en del så med förstås annars vore det ekonomiskt omöjligt att vara insatt i allt som händer.

När det gäller hållbarheten, ok, det är säkert sant att ev. hårdinbundna upplagor skulle hålla bättre, men de skulle kosta massor.
De flesta av dessa Essentials kommer vi aldrig få se reprintade på annat sätt helt enkelt, det finns inte nån ekonomi i detta.
Orginaltidningarna kan vara skitdyra att skaffa med.

Men visst jag behandlar dem som slit o släng jag med, är det nåt jag är hejdlöst impad av som tex Moonknight så har jag ju orginaltidningarna med.

Men trots allt gillar jag grejen, obskyra titlar får liksom en chans att läsas av vem som helst igen.

Dock har jag ju massor av Masterworks och Archives med, de tenderar dock täcka sånt jag känner lite mer för eller äldre grejor.
Såklart har jag omnibusar med FF och X-men med, de får man inet missa.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
hyperion83
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 12:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av hyperion83 »

Jag har än så länge inga Showcase eller Essentials, men jag funderar på att kanske skaffa ett par. Är fundersam till att de är svartvitt, skulle helst se att de var i färg. Men med tanke på priset så är det nog ingen riktigt invandning till att inte köpa. Dessutom är de ju kul, som Argentum påpekade, att man ger ut lite mera obskyra titlar på det här sättet.
http://www.shazam.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jo färg är ju bäst, men det är ju en kostnadsfråga tyvärr, färgen är det som är dyrast i tillverkningsprocessen.

Jag gillar tat DC lyckats få ut lite nyare titlar som Batman and the Outsiders och Suicide Squad.

DC hade ju problem med att de 1976 började ge serieskaparna rättigheter till koncept och figurer de kom på, detta gjorde ju tat det nu efteråt blev svårt att få tillstånd från alla att ge ut nåt nyare.
Marvel har alltid ägt alla inblandades idéer och har därför inte haft det problemet utom för rättigheter de förlorat som tex. Conan.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
hyperion83
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 12:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av hyperion83 »

Jag fick idag hem Showcase Presents: Batman and the Outsiders. Det här är min första Showcase och efter att ha blädrat lite i den så kan jag säga att det nog inte blir den sista heller. Bortsätt från avsaknaden av färg så tycker jag att den ser riktigt bra ut.

Jag kanske får återkomma lite senare när jag läst den för att ge ett bättre omdöme.
http://www.shazam.se
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Är showcase lika små som essentials?
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Den är kanon imo, ser fram mot nästa i den serien.

Jonah Hex är också en förjäkla bra Showcase, även där vill jag se mer.

Suicide Squad är på gång med, men där har jag redan alla tidningarna, men den är en av 80-talets bästa serier imo, köööööööööp.

Showcase böckerna är lika stora och tjocka som Marvels Essential, men alltså de är ju inte särskilt små?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Nä, ok. =)

Jag fick för mig att de är lite mindre än vanligt serieformat?
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Tycker Marvel Essentials är bra, de går ju att köpa väldigt billigt också. Man har ju tyvärr inte råd att köpa allt, då är det schysst att dessa Marvel Essentials finns.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Vermin
Very Good
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 06 mar 2007, 17:32
Ort: Sverige

Inlägg av Vermin »

[quote="Agentum"]

De flesta av dessa Essentials kommer vi aldrig få se reprintade på annat sätt helt enkelt, det finns inte nån ekonomi i detta.
[/quote]

Man ska aldrig säga aldrig.

I februari kommer t.ex. en omnibus med Howard the Duck från Marvel. Kan man ge ut Howard så kan man ge ut Moonknight mm. också. Det handlar bara om att ha lite tålamod. [:)]

[url="http://p206.ezboard.com/HOWARD-THE-DUCK-OMNIBUS-CoverContents-Previews/fmarvelmasterworksfansitefrm1.showMessage?topicID=9340.topic"] HOWARD THE DUCK OMNIBUS: Cover/Contents Previews[/url]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Tack jag tänkte inte dö medans jag väntar på serier jag kan skaffa redan nu, sen får de väl vara svart-vita då.:-D

Men som tex. Master of kung-fu, den kommer aldrig reprintas så där får man ju leta upp alla nummer, som tur är så är de ganska billiga.

Om gamla serier ger pengar kommer givetvis allt fler reprintas med tiden, men alltså det kan ta hur lång tid som helst att vänta på just det man är intresserad av.

De kan inte ge ut hur mycket som helst på en gång eftersom de räknar med hur mycket folk kan tänkas spendera, därför får vi inet hur mycket reprinter som helst, utan det går sakta för att det ska kunna sälja så mycket som möjligt.

Kul dock att Omnibusformatet har blivit lyckat, de ger en hel del för pengarna.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
hyperion83
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 12:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av hyperion83 »

Nu har jag läst igenom Batman and the Outsiders och gav mig definitivt mersmak på fler Showcase Presents. Fint tecknat och skrivet av Mike W. Barr och Jim Aparo och inte en enda gång saknade jag färgen i dessa stories utan tyckte de funkade alldeles utmärkt i svartvit.
http://www.shazam.se
Användarvisningsbild
Vermin
Very Good
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 06 mar 2007, 17:32
Ort: Sverige

Inlägg av Vermin »

Jag kan nu meddela att jag köpt mina två första "telefonkataloger" med serier.

Det blev Showcase presents Unknown Soldier och Jonah Hex. Jag är faktiskt glatt överraskad av kvalitén på både pappret och limningen. Jag hade trott att det handlade om riktigt telefonkatalogspapper, men det som används är papper av samma typ som svenska serietidningar använde på 80-talet. Klart godkänt.
Användarvisningsbild
hyperion83
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 12:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av hyperion83 »

Vermin: Jag funderar själv på att köpa Unknown Soldier, hur verkar den?
http://www.shazam.se
Användarvisningsbild
Vermin
Very Good
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 06 mar 2007, 17:32
Ort: Sverige

Inlägg av Vermin »

[quote="hyperion83"]

Vermin: Jag funderar själv på att köpa Unknown Soldier, hur verkar den?
[/quote]

Jag har bara bläddrat i den än så länge. Men rent spontant skulle jag säga att tekningsstilen i Jonah Hex faller mig i smaken mer än den i Unknown Soldier. Dock har recensenterna hos amazon.com bara bra saker att säga om Unknown Soldier.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Fast Jonah Hex är imho suverän om man gillar spagettivästernfilmer, inte massa skitsnack eller skjuta vapnet ur händerna på folk, och så är han ju ful med.

Många klagar på Fleisher för hans senare misstag, men JH kan ju vem som helst läsa, den har inget med superhjältar att göra eller liknade.
Många andra författade serien men Fleisher var den som gav JH ett liv, man får liksom en mer sammanhängande berättelse så fort han tog över pennan.

Marvels västern serier är helt värdelösa.

En till JH är på gång såg jag, den köper iaf jag omdelbart när den kommer.

DC borde släppa Warlord med i Showcase, ytterligare en icke superhjälteserie som är väldigt bra så länge Grell höll i tyglarna.

Fasen när man kollar in 70-talet så var det mycket icke superhjältematerial från de 2 stora som var riktigt bra.
Trist nog kan Marvel inte ge ut Shang-chi då serien innehåller figurer de inte har rätten till, annars är det en mycket bar serie så länge inga superhjältar finns med, väldigt introvert story, orden Shang-chi säger i varje tidning kan man väl räkna på en hand, unik.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

[quote="Agentum"]


Marvels västern serier är helt värdelösa.
[/quote]

Har Marvel publicerat några västern serier i Sverige?
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Vet att jag läst några Red Wolf-äventyr på svenska någon gång, men minns tyvärr inte i vilken tidning.

[img]http://image.comicvine.com/uploads/item/8000/7250/134885-red-wolf_400.jpg[/img]

http://www.comicvine.com/red-wolf/7250/
http://en.wikipedia.org/wiki/Red_Wolf_%28comics%29
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Skriv svar