Hur blir man serietecknare?

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Marqus
Fine
Inlägg: 338
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 19:41
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Marqus »

Dock finns det nån bilaga som kommer med Knasen då och då som heter "De nya svenska serierna" eller liknande som innehåller serier från någorlunda anonyma serietecknare.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

jaha, det är ju kul!
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
sir sniff
Fair
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 15:11
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av sir sniff »

hur blir man serietecknare..hm, intresse o humor, manus är det viktigaste om man inte kan rita kan nån anna göra de så man arbetar i par... har du nån schysst ide så teckna ner o skicka in till ett serieföretag.. sen ligger makten i deras händer:P
Användarvisningsbild
Frost
Fair
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 28 feb 2007, 19:01
Kontakt:

Inlägg av Frost »

Det finns en tidning som heter Galago (http://www.galago.se/) och förr så uppmanade dom läsarna att skicka in sina egna hemmasnickrade serier. Jag vet iofs inte hur många av dessa inskickade serier som blev publicerade. Om man kan skicka dem serier fortfarande vet jag inte men det kan ju vara värt ett försök om man har en serie som man tror på!
Mvh
J. Frost
www.musicmania.se
Användarvisningsbild
Gissberg
Good
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 23:12
Ort: Sverige

Inlägg av Gissberg »

Är man inte etablerad och haft alster publicerat under längre tid är det nog svårt att övertyga något förlag att publicera något man skapat. Om man däremot tar reda på vad förlagen söker och kan tillgodogöra dem deras behov ökar chansen avsevärt. Man kan bara jämföra med sej själv. Går jag i en butik och det demonstreras något som jag själv sökt eller saknar så är köplusten större än om det visas något som jag inte har en aning om vad det är för något. Alltså, kan jag rita/skriva något förlaget behöver till en redan etablerad serie är chansen stor att jag får in foten om jag någorlunda svarar mot deras krav. Så var det för Tobias Sjölund som vann teckningstävlingen när 91:an-redaktionen sökte nya tecknare för några år sen. Det visade sig att han inte bara var en duktig tecknare utan även hade egna serier som numera publiceras i både 91:an och Ut i vår hage.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

[quote="Gissberg"]

Är man inte etablerad och haft alster publicerat under längre tid är det nog svårt att övertyga något förlag att publicera något man skapat. Om man däremot tar reda på vad förlagen söker och kan tillgodogöra dem deras behov ökar chansen avsevärt.[/quote]
Säkert sant.

Naturligtvis vore det häftigt att göra en ren originalserie och få den publicerad, men det är en stor chansning för ett förlag att lägga pengar på. Då måste man nog vara väldigt imponerande (som Death and the Maiden, minst). Men om man först kan göra ett kanonjobb med lite 91'an eller Bamse eller nåt, då kan dörrarna nog öppna sig.

Jag tänker på Freddy Milton, han hade chansen men tog den inte. Han gjorde fantastiska Hacke Hackspett-avsnitt (Lyckovattnet, Kludden...), men när han väl fick ge ut Familjen Gnuff så blev resultatet pinsamt mycket dåligt plagiat på vad han redan gjort. Synd.

Jag sitter med mina skisser, som är vad jag anser att ett visst förlag borde vilja ha. Jag har andra manus som är rena original, men de får vänta. Men vem ska man ta kontakt med? Jag tror faktiskt inte på att bara skriva brev, det är bara papper som kan hamna i en hög hos någon Gaston (eller mer seriöst hos någon som får fler brev än han/hon hinner med och så får det vänta... i några år).
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av tfels »

Numera finns även serietidningen Hjälp som trycker svenska serietecknare.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

[quote="Ingemar"]

Men vem ska man ta kontakt med? Jag tror faktiskt inte på att bara skriva brev, det är bara papper som kan hamna i en hög hos någon Gaston.
[/quote]

Visst finns den risken, men det finns ju också en chans att någon läser ditt brev och blir intresserad! Så skriv till alla någotsånär rimliga adresser du kan hitta! Ett brevporto och lite kopior är ju en ganska billig investering.

Sen ska du naturligtvis försöka träffa folk i verkligheten och visa dina serier också. Ett sätt kan vara att ställa ut dig på SPX, där många mindre förlag (komika, optimal, etc) brukar vara representerade. Men om du specifikt vill nå just egmont (t ex) så vet jag inte om det fungerar ...

Sen kan det ju finnas förlag som inte är rena serieförlag som kan gå att intressera också. Om du t ex ritar en SF-serie så kan du prova att skicka den till Nova SF eller liknande.
Användarvisningsbild
Sofia Alexandra
Good
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sofia Alexandra »

Jag har hört att, om man har gjort ett eget fanzin, kan skicka det till Bild & Bubbla och få nån slags recension därifrån. Jag vet inte riktigt hur det funkar, men har man en hög med serier så är det väl bara till att skicka dem till varenda kotte man kommer på, pimpa dem på serieforumen och helt enkelt hoppas att någon nappar.
Well I don't hear any damn trumpets, and it's MY delusion!
Användarvisningsbild
Cyklatillbahamas
Fair
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 04:55
Ort: Sverige

Inlägg av Cyklatillbahamas »

I Vingåker finns det en serietecknarskola. Det är en komvuxutbildning vad jag har förstått. Jag har en kompis som går där. Den som håller i det är den nissen som tecknade Åshöjdens BK.
Köper bustertidningar.
Användarvisningsbild
Sofia Alexandra
Good
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sofia Alexandra »

Jag går på serieskolan i Vingåker. :)
Well I don't hear any damn trumpets, and it's MY delusion!
Användarvisningsbild
Cyklatillbahamas
Fair
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 04:55
Ort: Sverige

Inlägg av Cyklatillbahamas »

Då lär jag ha sett några av dina verk på viadidakt. Var det du som ritade manga perhaps?
Köper bustertidningar.
Användarvisningsbild
yonidraw
Very Good
Inlägg: 135
Blev medlem: ons 12 mar 2008, 14:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av yonidraw »

jag är intresserad av att bli serietecknare och har hemsida besök och ge gärna synpunkter el ideer! http://www.yonidraw.se
http://www.myspace.com/yonidrawings
Användarvisningsbild
Sofia Alexandra
Good
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 11 mar 2007, 17:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sofia Alexandra »

[quote="Cyklatillbahamas"]

Då lär jag ha sett några av dina verk på viadidakt. Var det du som ritade manga perhaps?
[/quote]Nä, det är Elisabeht. :) Jag gör såna här grejer: http://sofiaalexandra.deviantart.com/gallery/
Well I don't hear any damn trumpets, and it's MY delusion!
Användarvisningsbild
patricvgn
Good
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 05 jul 2008, 13:20
Ort: Sverige

Inlägg av patricvgn »

Skicka in som de andra sa till olika tidningar (dock inte flera samtidigt, det brukar inte vara poppis) och håll tummarna. Tyvärr brukar en del redaktörer inte ha tid att ge en utförlig recension av ditt alster så förvänta dig inte mer än ett brev "Tack för ditt bidrag, men..."
Många gånger är det bästa att vara otroligt enveten och skicka in, skicka in, skicka in. Det kan lossna om de ser en talang.
Om det startas upp nya tidningar så kan man ha tur och redaktören minns en enveten och talangfull tecknare som kanske kunde passa =) Så var det för mig i alla fall. Det var ju iof manus men ändå.
Användarvisningsbild
womble
Fair
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 20:46
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av womble »

Vad heter serietecknarskolan i Malmö? Tack!
Användarvisningsbild
Mekr
Very Good
Inlägg: 80
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 14:45
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Mekr »

womble: Serieskolan. www.serieskolan.se
Användarvisningsbild
motorsportkanalen
Fair
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 15:37
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av motorsportkanalen »

Hej alla serietecknare.

Vi på motorsportkanalen.se kan tänka oss att publicera seriestrip för outgivna om det finns nån slags handling med motor eller motorsport involverad.

Hör av er till oss för möjligheten att synas hos oss!
Användarvisningsbild
Kristian
Very Good
Inlägg: 89
Blev medlem: mån 09 feb 2009, 13:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kristian »

Märker att ingen har nämnt syndikat!
Jag har nämligen lite funderingar...kan någon berätta för och nackdelar med att skicka in sina alster till syndikat istället för företag och tidningar?
Vad jag vet finns det bara ett syndikat i Sverige: Bulls Press.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Jag vet inte hur många egentliga tecknare i Sverige som publicerar sig via syndikat. Jag tror det är ganska ovanligt (eller Lars Mortimer och såna tecknare kanske gör det). Nackdelarna är väl att man har en rätt dålig kontroll över hur serien publiceras, och jag vet inte hur mycket man överlåter av rättigheterna.

Det fanns någon norrman som syndikerade Rocky, Nemi och Pondus annars, men jag tror man måste ha gjort en grundmurad succé redan från början för att han ska överväga att ta in en.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar