Seriebutik i småstad

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Fridgemaster
Good
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 15:12
Ort: Sverige

Seriebutik i småstad

Inlägg av Fridgemaster »

Har märkt att här på forumet pratas det ofta/bara? om seriebutiker i storstäderna.

Är det så att alla dom mindre butikerna i småstäderna inte finns kvar längre?

Nämn en butik norr om Uppsala tex. finns nån kvar? Kanske inte en "renodlad" just men nån som har mycket serier.

Bor själv i Sundsvall & jag tror inte att en seriebutik skulle gå särskildt bra här. Kanske om man kombinerade med skivförsäljning & lite kuriosa & näthandel.

Börjar för övr att bli j*****t less på att springa runt på "Fyndlagret/Myrorna" & trängas med 5-åringar.

Va i [:(!] gör dom vid serietidningarna föresten!!!? Dom ska ju sitta hemma vid det för året nyinköpta tv-spelet!

Man gör ju ändåså inga fynd vid sådana ställen heller. Har hittat några 70-tals Bamse & nån Kalle från sent 60-tal. Inget att skryta över direkt. [B)]

Är småstäderna helt överkörda av dagens samhälle tror ni? Eller finns det hopp?



Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

Det finns ett mindre antal seriebutiker med för kunder öppna lokaler kvar i mindre städer, även om jag inte kan nämna någon på rak arm norr om Uppsala. Söder om Uppsala finns de däremot, om än i mindre mängd. Dock är de sällan särskilt renodlade, serierna måste trängas med böcker, leksaker, T-shirts och CD/DVD för att ägaren ska ha en chans att kunna betala hyror och andra utgifter. Det är svårt med finanserna även i de större städerna och många handlare finansierar sina lokaler genom utflykter till sommarmarknader, mässor och genom olika varianter av internetförsäljning. Förr hörde man ofta att anledningen till att en del handlare alls behöll sina lokaler var att de genom att ha en öppen butik kunde köpa in bra material av folk som bara kom in med en bananlåda album och inte visste vad det var värt. Så är det inte längre då Tradera och liknande gjort att folk inte längre nöjer sig med nån femma för ett Tintinalbum när man ofta får ut det tiodubbla genom att lägga upp en auktion på albumet. Antalet klumpinköp från okunniga säljare har minskat markant och många av de förr så luckrativa loppisarna är rensopade på serier numera. De småbutiker utanför storstäderna som trots allt finns kvar ligger ofta lite bökigt till i källarlokaler inne i bostadsområden och mindre industriområden då hyrorna är avsevärt lägre där.

En närapå renodlad seriebutik i en vanlig butikslokal med skyltfönster i en mindre stad är en alltmer sällsynt företeelse numera och det finns inget som tyder på att trenden ska vända. Varför ska en handlare ha en butik som kostar massor av pengar varje månad när han ändå knappt tjänar något när räkningarna är betalda och med tanke på att han nästan uteslutande endast får in de sopor som inte går att sälja på Tradera eller Blocket? Bättre då att slå igen butiken, skaffa en webbutik och börja sälja via internet och i ett slag minska sina utgifter till en tiondel. Då kan han betala bättre för sina inköp och därigenom ha chans på bättre material, samtidigt som han kan köra runt lite mer och hämta upp saker på plats eller besöka fler loppisar/Myrorna/Fyndlagret för att på det viset ändå köpa upp det lilla som finns. Han slipper ju stå bakom disken i en butik utan kunder åtta timmar varje dag.

Det finns en gammal tråd om saken också, författad 2005. Den kan kanske ge lite perspektiv på diskussionen i och med att det förflutit några år sen den skrevs.
http://www.serieforum.se/topic.asp?TOPIC_ID=416
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Det finns en Seriebutik på Sveavägen i Stockholm som är ett typexempel. Den började med massor av serier, men även LP, CD och med tiden DVD. Ägaren märkte snart vilket som sålde bäst, och serieavdelningen är nu bara en bråkdel av vad den var från början. Tyvärr.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
hyperion83
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 12:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av hyperion83 »

Det fanns en serietidningbutik i Sundsvall i slutet av 80-talet och en bit in i 90-talet som hette Games & Comics. Tyvärr är den helt borta nu, men jag minns att den hade ett ganska bra sortiment.

Bor nu i Örebro där vi i sommras blev av med den lokala seriebutiken, Serieboden. Trist, men sånt är livet. Det är nog bara i storstäderna som såna här butiker har en möjlighet att gå runt.
http://www.shazam.se
Användarvisningsbild
Fridgemaster
Good
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 15:12
Ort: Sverige

Inlägg av Fridgemaster »

[quote="hyperion83"]

Det fanns en serietidningbutik i Sundsvall i slutet av 80-talet och en bit in i 90-talet som hette Games & Comics. Tyvärr är den helt borta nu, men jag minns att den hade ett ganska bra sortiment.

Bor nu i Örebro där vi i sommras blev av med den lokala seriebutiken, Serieboden. Trist, men sånt är livet. Det är nog bara i storstäderna som såna här butiker har en möjlighet att gå runt.
[/quote]

Då har ju nån chansen att öppna en ny butik! (med lite annant såsom skivor, filmaffischer & kuriosa. Se möjligheterna [:o)]

Ingen konkurans där iaf & Örebro är ju mycket större & trevligare än lilla sketna Sundsvall
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Här i Linköping finns det en (i alla fall var den kvar när jag var där sist) men den är också spelaffär.

Jag pratade med innehavaren av Serieboden i Gamla Stan, och han berättade att han en gång startade en filial i Södertälje, med i princip samma sortiment han hade io Gamla Stan. Han fick lägga ner, för Södertäljeborna åker till Stockholm för att köpa serier.

Fördelen med Myrorna är att man ofta får godbitar för ingenting. En enda krona för "Från Hergés Arkiv" i F (eller möjligen VG), det var ju, tja, billigt. Men utbudet är ju klent och extremt ojämnt.
Användarvisningsbild
JörgenS
Fine
Inlägg: 251
Blev medlem: mån 01 aug 2005, 17:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av JörgenS »

[quote="hyperion83"]

Det fanns en serietidningbutik i Sundsvall i slutet av 80-talet och en bit in i 90-talet som hette Games & Comics. Tyvärr är den helt borta nu, men jag minns att den hade ett ganska bra sortiment.

Bor nu i Örebro där vi i sommras blev av med den lokala seriebutiken, Serieboden. Trist, men sånt är livet. Det är nog bara i storstäderna som såna här butiker har en möjlighet att gå runt.
[/quote]

Games & Comics var en bra affär. Där var jag och en kompis varje lunch under gymnasiet för han kände ägaren och hans familj.

[quote] lilla sketna Sundsvall[/quote]

Bra uttryck, fast jag bor där. [8D] Här i Sundsvall finns ingen numera (tror jag) om man ska köpa nya mer svårare serier. Ska man köpa äldre så finns det nästan bara Erikshjälpen, där jag jobbar ibland. De flesta andra second hand affärer buntar ihop en stor mängd tidningar i en förpackning och säljer dessa förslutet. Man har noll möjlighet att plocka de tidningar man vill ha. Helgerån! [:(!]
Transform and roll out!

/JS10
Användarvisningsbild
Schuberg
Very Fine
Inlägg: 770
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 16:07
Ort: Sverige

Inlägg av Schuberg »

Håller med om att det är väldigt dåligt med utbud av serier i norrland. I Umeå finns det dock en handlare som köper/byter/säljer serietidningar, Skivaffärn´ heter den och som namnet anger så handlar han även med musik men även med film. Det är dock mest läsexemplar från sent 60-tal och fram tills idag. Men emellanåt kan det komma in något intressant, han är en flitig säljare på tradera för att få sin rörelse att gå runt. Så det är där de attraktiva objekten hamnar. Har har dock stora mängder läsexemplar(Good-Fine) till rimliga priser. 3:- för en Kalle Anka, 4:- för en Fantomen eller 91:an för att nämna några exempel. Udda och ej efterfrågade titlar kan man köpa för 1:-/st.

Och det är precis som Admin säger, svårt att finna en sådan säljare i en stad som man inte känner till. Skivaffärn´ ligger inte i centrala Umeå utan i en källarlokal i ett bostadshus i stadsdelen Västerslätt i Umeå.
Användarvisningsbild
Fridgemaster
Good
Inlägg: 35
Blev medlem: fre 04 jan 2008, 15:12
Ort: Sverige

Inlägg av Fridgemaster »

Jo du Jörgen

Det där med att affärerna (Fyndlagret i detta fall) buntar ihop & plastar in tidningarna i typ 5 nr är ju så jädra drygt.

Jag har börjat riva upp dom där påsarna på sista tiden & sedan fyller jag dom med tidningarna jag vill ha [8)] Blir inte så många ändå [B)] Så jädrans kul att se 5-åringarnas reaktioner när en fullvuxen karl på runt 100 kg tränger sig förbi alla & står & sliter i tidningarna [:o)]

Vet du föresten ifall dom har nån speciel dag dom fyller på där?
Användarvisningsbild
JörgenS
Fine
Inlägg: 251
Blev medlem: mån 01 aug 2005, 17:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av JörgenS »

[quote="Fridgemaster"]

Jo du Jörgen

Det där med att affärerna (Fyndlagret i detta fall) buntar ihop & plastar in tidningarna i typ 5 nr är ju så jädra drygt.

Jag har börjat riva upp dom där påsarna på sista tiden & sedan fyller jag dom med tidningarna jag vill ha [8)] Blir inte så många ändå [B)] Så jädrans kul att se 5-åringarnas reaktioner när en fullvuxen karl på runt 100 kg tränger sig förbi alla & står & sliter i tidningarna [:o)]

Vet du föresten ifall dom har nån speciel dag dom fyller på där?
[/quote]

Inte serier tyvärr. Jag tittar inte på serier på Fyndlagret längre pga just de förseglade påsarna. Det sjuka är ju att de hade en gång Sundsvalls mest välsorterade och största utbud av gamla serier på Fyndlagret och detta kastar man bort mot detta. Obegripligt...
Transform and roll out!

/JS10
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

[quote="Ingemar"]

Jag pratade med innehavaren av Serieboden i Gamla Stan, och han berättade att han en gång startade en filial i Södertälje, med i princip samma sortiment han hade io Gamla Stan. Han fick lägga ner, för Södertäljeborna åker till Stockholm för att köpa serier.

[/quote]

Hm, typiskt. Viste inte om att den fanns, åker till Stockholm just för att det inte finns nån hemma i Södertälje.[:I] Om jag skulle gissa på varför en samlarbod inte går igenom i just Södertälje tror jag är att vi alltid har en stor mängd nyinvandrade utlännigar som inte har något kulturelt band till våra serier. Jag vet inte när denna affär skulle existerat, men om det var under min livstid kan de inte gjort mycket för att annonsera sig. Om en serieaffär ska gå runt i en icke storstad tror jag man måste se var intresset ligger i målgrupperna, t.ex i Södertälje kanske satsa mer på utländska serier.
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Inlägg av nicklas.johansson »

Jag såg att Schuberg talade om Umeå och det finns säkert fler Umeåbor här på forumet. Åke Forsmark vet jag. Eller har jag blandat ihop det med på seriefrämjandets forum? Iallafall, någon kanske skulle kunna berätta för mig om Tira serier fortfarande finns kvar? Om inte, när försvann den? Jag har inte åkt förbi den där lilla seriebutiken, som låg i källaren på ett hyreshus vid Hagaskolan på år och dag. Då jag inte längre bor inne i Umeå så blir det inte så ofta jag har möjlighet att åka förbi och de gånger jag har tid, så har jag glömmt bort det.
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

http://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Seriebutiker innehåller en lista över seriebutiker på olika platser.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="rkaj"]
innehåller en lista över seriebutiker på olika platser.
[/quote]

Liten undran? Hur länge är det som något gjorde uppgradering av listan?
När blev "seriesamlarna" (Malmö)en Butik???[:o)]
Vad jag kommer ihåg från en annan tråd, så ville han inte ha några springa hemma hos sig.[:D]
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Tja, listan uppdaterades senast i går, men då gällde det Stockholm. Kanske är det färre malmöbor som är inne och hjälper till på Seriewikin?

På http://www.seriesam.com/order.htm står det: "Vi finns i Malmö nära Erikslust. Beställ gärna via Internet, och hälsa på för att hämta och betala dina varor. Bestäm en tid först."
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

[quote="burnout"]
[size=2]Liten undran? Hur länge är det som något gjorde uppgradering av listan?
När blev "seriesamlarna" (Malmö)en Butik???[:o)]
[/quote]
Eftersom det är en wiki så man välkommen att själv fixa saker som blivit fel. Vad jag vet så finns det ingen som är aktiv i Seriewikin som bor i Skåne (vilket i sig är fascinerande...), så om man har kännedom så är man extremt välkommen att bidra med information.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="mikkeX"]
Eftersom det är en wiki så man välkommen att själv fixa saker som blivit fel. Vad jag vet så finns det ingen som är aktiv i Seriewikin som bor i Skåne (vilket i sig är fascinerande...), så om man har kännedom så är man extremt välkommen att bidra med information.
[/quote]

Det hade jag ingen aning om att privatpersoner kunde gå in och fixa/ändra själv. Trodde att man skickade uppgifterna till någon som ändrade, men det kan ju bli hur galet som helst om man inte är seriös. måste finnas någon sorts kontroll?? eller!. Tänk man lär sig något nytt hela tiden. Att ingen är aktiv i Skåne kan kanske bero på att man inte vet om det!!!
Skulle tro att det ser lika dant ut från Dalarna.
Tack för förklaringen.
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

Seriewikin har fyra redaktörer, och flera andra frivilliga, som granskar de ändringar och tillägg som görs. Reklam för Seriewikin görs bland annat inom Seriefrämajndet (som driver wikin) och på diverse forum, som här, där det berättas att alla kan bidra - precis som det berättas på Seriewikin.

Hm, märker att min formuleringen inte var som skarp om aktiva användare. Det finns givetvis användare som bor i Skåne - men de är inte så aktiva, så menade jag...
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av AndreasEriksson »

Begreppet wiki innebär i stort sett alltid att "privatpersoner" kan fixa/ändra själva. Det är liksom hela poängen med upplägget. Seriewikin är alltså inte unik i det fallet, utan följer det upplägg som tillämpas av engelska Wikipedia (http://www.wikipedia.org) och svenska Wikipedia (http://sv.wikipedia.org)
Vissa wikis kräver att man är registrerad medlem för att få göra ändringar, andra wikis är helt öppna.

Det ställer givetvis krav både på de som redigerar och de som använder sig av uppgifter från wikin, men på Seriewikin har det funkat bra tycker jag. Antalet ändringar verkar ligga på en rimlig nivå så att dom flitigaste användarna/redaktörerna hinner hålla ögonen på innehållet. Och nya deltagare är alltid välkomna!
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Inlägg av KRax »

Om seriebutiker norr om Uppsala: Gestrike Antikvariat i Sandviken hängde jag rätt mycket på när jag gick på gymnasiet där. Bra utbud för att vara ett vanligt antikvariat. Han brukade ha en del kunder fårn serietecknarskolan i Hofors, sade han, innehavaren, så det finns väl en chans att han fortfarande säljer serier.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Skriv svar