Att publicera sin serie?

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Braindamage
Good
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 09 apr 2008, 12:37
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Braindamage »

[quote="mah-kahn"]
har du kollat på amerikanska seriesidor? [/quote]

Nope, det här är första stället jag ställer frågor på just nu =P Som sagt så är jag ju inte så långt kommen med min novell än, så jag försöker bara få lite förberedande info.
Några tips på sådana sidor då?
Användarvisningsbild
yonidraw
Very Good
Inlägg: 135
Blev medlem: ons 12 mar 2008, 14:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av yonidraw »

Någon som vad det skulle kosta att trycka upp t ex 50-100 ex av sin serie tidning framsida färg innehållet svart/vit...och vart vänder man sej? /Yoni
http://www.myspace.com/yonidrawings
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Hos Image Comics kan du skicka in serier för påseende, de har dessutom väldigt bra kommunikation på deras forum där du kan dryfta frågor angående publicering mm med bland andra Erik Larsen.

Bland annat får man reda på att det i stort räcker med att man blir publicerad för att säkra copyright men om man vill trademärka (lite svengelska) så får man vända sig till
"the Trademark Office".

[quote="Erik Larsen"] på Image Comics Community
When you create something-- you own it. You're not buying the rights from anybody-- those are already yours. If you want to register a trademark-- there is a cost attached to that but that's not something you pay to Image-- that goes to the trademark office. Things can be filed with various agencies to better secure your rights but publication is generally enough and many creators don't do anything more than have their books get published in order to secure copyrights and trademarks.[/quote]


The official SUBMISSIONS THREAD
http://imagecomics.com/messageboard/viewforum.php?f=1&sid=f8c3dd99e49475c8b774e7fa5d9aacdb
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Grim »

Intressant tråd som kan ge tips för framtiden.
Ni som redan publicerat era serier, hur betalar ni skatt på era inkomster?
Deklarerar ni som hobbyverksamhet, har ni f-skattesedel eller betalar förlaget arbetsgivaravgifter och skatter?
Vad är enklast och hur går det oftast till väga?

Och sedan en fråga som kanske inte är helt relevant i tråden, men hur
vanligt är det att man INTE färglägger sin serie innan man skickar den till något förlag/tidning?
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

[quote="Grim"]
Ni som redan publicerat era serier, hur betalar ni skatt på era inkomster?
Deklarerar ni som hobbyverksamhet, har ni f-skattesedel eller betalar förlaget arbetsgivaravgifter och skatter?
Vad är enklast och hur går det oftast till väga?
[/quote]

De gånger som jag har fått lön/ersättning för publicerade serier, har det handlat om vanlig A-skatt och har deklarerats som vanlig inkomst.

Det finns ingen anledning att företagsregistrera sig (F-skatt) så länge som det inte är någon större omfattning, kontinuerligt och man tjänar på det, eller förlaget vill att man fakturerar istället.
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Grim »

[quote]Det finns ingen anledning att företagsregistrera sig (F-skatt) [/quote]
Tack för ditt svar. Skönt att höra.. har varit i startgroparna länge för att starta eget men jag orkar inte sätta mej in i momsregler, skatter och annan administrativ skit.

Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av tfels »

Att trycka upp Svenska Superserier nr 6 som print-on-demand hos Ka-Blam i USA kostade ca 1800 kr + 400 kr frakt. 52 sidor svartvitt, omslag i färg, serietidningsformat, 100 ex.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rosen »

[quote="Anders1"]

eller förlaget vill att man fakturerar istället.[/quote]
Och då finns det alltid nån kompis med egen firma som man kan ta det genom istället. [;)]
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Skriv svar