Grims serier

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Grims serier

Inlägg av Grim »

Eftersom det här är min första post på detta forum börjar jag med en kort introduktion. Hej.

Nu när den biten är avklarad så byter jag raskt ämne och förklarar vad jag behöver hjälp med. Jag har ungefär lika smidigt handlag som en neurotisk mungo och papper och penna har ingen "undo"-funktion så det funkar helt enkelt inte, och ändå fick jag för några år sen för mej att det var en jättebra idé att böra rita lite serier.

Men mina serier ser ju så förbannat döda ut, ibland känner jag mej nöjd med själva huvudfiguren, men min brist på talang gör att jag drar mej för att rita detaljer i bakgrunden eller annat som skulle förhöja intrycket (typ skuggor, träd, djur).

Så nu till själva frågan, finns det några vanliga tips för att ge en serie mer "liv"?

Här kommer några exempel...
Bild
Det här var min allra först seriestripp, ritad med mus.. litet format å almänt halvtaskigt.

Bild
Min andra, här tyckte jag i alla fall att jag hade en skaplig poäng,
men teckningen förstör intrycket lite tycker jag.

Och här är två stycken som jag ändå är skapligt nöjd med,
även teckningsmässigt av någon outgrundlig anledning.
Bild
Bild

Sen hände det! Fick en sån dära Wacom ritbräda i födelsedagspresent och började testa med större format på bilderna och med lite grövre linjer.. Nu tyckte jag att huvudfiguren började hitta "sej själv" lite, men resterande element i serien ser stendött ut.
Bild


Bild
Patetiskt, jag ville jag rita en fluffig kanin i ruta tre, men hur jag än gjorde så slutade det med att det såg ut som ett genetiskt experiment. Det blev en valp till slut.

Följande stripp är jag nöjd med själva färgläggningen och figuren, men jag ville så brutalt gärna ha med ett stort träd i bakgrunden...
Bild


Är träning det enda sättet att få mer "liv" i sina serier, eller finns några genvägar man kan nyttja tills man blir mer säker på pennan?

Ni som ritar på dator, vilken storlek på bilden brukar ni använda?
Vad har ni mer för tips till en stackars nybörjare?

/Ny trådrubrik. Admin
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rosen »

Ursprungligen postat av Grim

Eftersom det här är min första post på detta forum börjar jag med en kort introduktion. Hej.

Hej!

Så nu till själva frågan, finns det några vanliga tips för att ge en serie mer "liv"?

Speciellt i de äldsta stripparna ser jag en viss brist på variation. "Kameran" är liksom stillastående och tittar på figuren från samma ställe under strippens gång. Beroende på vitsen är det en bra komposition i vissa lägen (kull vid graven, vindbyarna) men långt ifrån alltid.
Testa att variera lite mer mellan avstånds- och närbilder, med och utan grejor i bakgrunden, etc.

Ni som ritar på dator, vilken storlek på bilden brukar ni använda?

300 dpi; en stripp med 18-19 cm bredd (för tryck i A4) blir då ca 2200 pixels. Upplösningen är åt h-e för liten enligt vissa men i mesta laget för mig; jag tenderar ändå att rita in för mycket smådetaljer i bilderna.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Grim »

Tack för ditt svar, hyggligt & uppskattat!
Testa att variera lite mer mellan avstånds- och närbilder

Bra idé, ska verkligen försöka tänka på det och se om mina skisser livas upp något.
med och utan grejor i bakgrunden

Det här med bakgrundssaker är skitsvårt,
för tillfället känner jag att jag inte skulle kunna måla en fläck med kattpiss med en pensel och gul målarfärg,
men jag antar att det kommer efter år av träning och intresse.

Faller det er naturligt att tänka "Här behöver jag en fågel i bakgrunden" och sen bara rita dit den?
Jag själv behöver vara lite selektiv i min kreativitet så det inte blir för avancerat..
Användarvisningsbild
Braindamage
Good
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 09 apr 2008, 12:37
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Braindamage »

De flesta som försöker börja teckna serier ritar väldigt mycket sämre än dig, och många av dessa når aldrig någon bättre nivå men verkar bli populära trots det. Min poäng är att inte vara allt för hård mot dig själv och våga satsa på de ideer du har. Ser det för jävligt ut, så blir det förhoppningsvis bättre nästa gång. Att lära sig teckna tar tid och det finns inga riktiga genvägar, men kritik på det man gör ska man alltid försöka granska och ta åt sig på ett bra sätt. Så vill du ha ett träd i bakgrunden, gör ett försök och låt det vara där. Det är bättre än att lämna tomt för du kommer lära dig utav det.

Jag tycker du ska försöka med riktiga pennor, även ifall du gör din slutgiltiga produkt på datorn. Att lära sig skissa och lära sig genom kvantitet är nog det effektivaste sättet. Försök rita din figur i olika gester men utan sammanhang, dvs karaktärsstudier. Försök att teckna av saker osv. Rutin är en stor nyckel till att teckna bättre. Tänk inte på att det ser förjävligt ut i början, för känner man sig otrygg i att teckna så slutar det med att man inte vågar tillslut.
Tillåt dig själv att göra sunkiga saker och bry dig inte om att varje bild ska bli perfekt, bara så bra du kan göra den just nu.
Satsa på alla ideer du får och försök. Allt är en erfarenhet du får nytta utav! Vet du inte riktigt hur du ska rita nåt så ta lite referensbilder och se om det hjälper: T.ex kaninen. Se hur andra har tecknat kaniner, hur riktiga ser ut osv.

Lycka till!
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Grim »

300 dpi; en stripp med 18-19 cm bredd (för tryck i A4) blir då ca 2200 pixels
Jösses.. det är enormt ju! Trodde jag hade mitt på det torra när jag ökade från typ 500 till 1500 pixlars bredd :/

Braindamage,
Många kloka ord som jag tacksamt suger i mig!
Försök rita din figur i olika gester men utan sammanhang, dvs karaktärsstudier.

Så självklart, och ack ändå så förbiseet från min sida. Har aldrig gått någon teckningskurs eller hittat några bra källor till tips inom serieteckning.
Lycka till!

Tackar :)

Några saker som jag själv tycker har höjt helhetsintrycket och gjort serien mer "levande" är:
- Egen skrift istället för dator/maskinskrift, lite svårare men i mina ögon mer personligt, synpunkter?
- Grövre linjer på vissa ställen tycker jag bidrar till lite djup i bilderna men jag har än så länge ganska svårt att se exakt var de ska läggas.
- Skuggor.. svårt men det kanske kommer med tiden det också.
- Snygga pratbubblor, men det behärskar jag överhuvudtaget inte alls än..

Nåja dags för mer övning.
Mer tips, kritik och komentarer?
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

Jag skrattade hejdlöst åt stripen med Tinkywinky!! [:D]

Dock tror jag man måste ha barn för att förstå och uppskatta den.
Jag har en dotter som dyrkar allt med Teletubbies. Filmerna har rullat om och om, och om , och om, och om.......
Har många gånger önskat mig få samma möjlighet som din "lieman"!

Gillar din serie!
Grundidén är bra, kul skämt och din teckningsstil utvecklas.
Tror nog oxå som Braindamage att lite "riktiga pennor" kan gör serien mer levande!

Håller ögonen öppna, hoppas få se mer! [:)]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Ett bra ritprogram (photoshop eller gimp, absolut inte paint) och en wacomplatta, så kan du få mer "levande" linjer också (dvs olika tjocka eller mörka linjer beroende på hur hårt / snabbt du ritar).

Seriösa vektorritprogram (inkscape / xara / illustrator) kanske också kan vara intressanta.
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Grim »

ellingen, tack för dina vänliga ord, de värmde. Vet inte varför men jag tyckte det var lätt humoristiskt att du
till och med kunde namnge teletubbien :)
Tror nog oxå som Braindamage att lite "riktiga pennor" kan gör serien mer levande!

Jo.. jag hade en riktigt penna en gång, sen blev jag programmerare och förkastade allt vad papper och penna heter :/

rkaj,
Seriösa vektorritprogram (inkscape / xara / illustrator) kanske också kan vara intressanta.

Har du någon erfarenhet av Paint Shop Pro? det är det enda program jag för värvarande har en licens till,
kanske är värt att ta en titt på xara, har hört mycket gott om det.

Nu tror jag att jag kommit på ett sätt att arbeta som kanske ger lite bättre resultat,
jag börjar med att skapa ett lager i paint shop och skissar grundidén typ så här:
Bild
Sen skapar jag ett nytt lager och fyller i de linjer som vart rätt i första lagret,
då får jag skapliga konturer på serien så det blir så här:
Bild
(Bilderna är här utzoomad, den egentliga storleken är ca 2100 pixlar)

Men nu undrar jag, vad vore logiskt att ha som nästa steg, färgläggning, linjeifyllnad eller vad?
Här har jag även försökt att variera lite vinklar och ha med några element som inte har någon egentlig betydelse för strippen. Kommentarer, iéer, tips? (bortsett från storyn)

Sen det här med färgläggning, jag har fått någon fix idé att fyll-verktyget i ritprogramen ger en lite för "jämn" färg och ingen variation, har jag någon poäng i det eller är det bara onödigt arbete att fylla i för hand?
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rosen »

Grim skrev:
jag tyckte det var lätt humoristiskt att du till och med kunde namnge teletubbien :)

Vi Teletubbydiggare kan dock inte låta bli att notera att Tinky-winkys antenn var uppochnervänd. [;)]

jag börjar med att skapa ett lager i paint shop och skissar grundidén typ så här: // Sen skapar jag ett nytt lager och fyller i de linjer som vart rätt i första lagret,

Det funkar rätt bra. Jag brukar göra en skiss på papper som jag sedan scannar och lägger i ett underlager, mest för att jag är så mångårig pennanvändare.

Men nu undrar jag, vad vore logiskt att ha som nästa steg, färgläggning, linjeifyllnad eller vad?

Titta över linjefyllnaden; de är lite väl jämntjocka i det där exemplet imho. (På en Wacom brukar det gå att ställa in tryckkänsligheten så att man kan få lite linjevariation den vägen, om än inte särskilt mycket.) In- och utzoomningen fungerade bra. Däremot, av de två första bilderna får jag intrycket att liemannen pratar med någon som sitter rakt fram, tvärs över bordet, istället för åt sidan som på den sista bilden.

jag har fått någon fix idé att fyll-verktyget i ritprogramen ger en lite för "jämn" färg och ingen variation, har jag någon poäng i det eller är det bara onödigt arbete att fylla i för hand?

Vad som är "för" jämnt är ganska stilberoende, fast det är nog inte många stripptecknare som bara jobbar med penselverktyg. De flesta blandar väl jämn fyllning med lite toningar eller pålagd skuggning; se t.ex den här av Cronstam där han har lagt toning i bakgrundsfärgen (kanske lite väl uppenbar just där), i sidan på TVn, och i TV-rutan. Resten är jämnfyllt.
Sen kan man gå till överdrift med tonandet och skuggandet också; jag själv är nog ett bra skräckexempel på det. [:p]
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Grim »

Vi Teletubbydiggare kan dock inte låta bli att notera att Tinky-winkys antenn var uppochnervänd

- Nä han hade sin ordinarie dräkt på reparation :) (jag som t.om gick in på deras hemsida för att få rätt färg till rätt antenn :/ )

Däremot, av de två första bilderna får jag intrycket att liemannen pratar med någon som sitter rakt fram, tvärs över bordet, istället för åt sidan som på den sista bilden.

Det har du aldeles rätt i, jag var så inställd på att han reste sej från bordet och satte sej på andra hörnet,
det här visar nog hur viktigt det är att man försöker se sitt resultat från läsarens synvinkel, ska försöka ändra lite..

Började leka lite med färgläggning, och la färgläggningen i ett eget lager, då gör det inte så mycket om man ritar liiiite utanför för då kan jag flytta upp konturlagret överst igen.. sen tror jag att jag fyller i med lite tjockare linjer på en del ställen, har inte hittat någon tryckkänslighetsinställning för wacombrädan som fungerar i paintshop än..

Kom gärna med fler förslag, jag är som sagt novis och leker mej fram än så länge..

Tack för all input och kom gärna med mer, jag uppskattar det enormt mycket.
[edit]
Fullt med stavfel :/ [/edit]
Användarvisningsbild
Braindamage
Good
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 09 apr 2008, 12:37
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Braindamage »

Nyaste försöket hade snyggare linjer helt klart. Vill du ha variation på linjerna så kan du testa GIMP, som är gratis. Inte så lätt att vänja sig vid programmets upplägg, men det går... och om det inte går så finns det tillägsmoduler att ändra på det med. Även de är gratis. GIMP har ju lite som mål att vara allternativet för de som inte har råd med photoshop.

Gällande färgläggning så gör väl 90% av alla stripp-tecknare bara svartvita orginal och låter publiceraren färlägga om de önskar det? Just för att de ofta publiceras i dagstidningar och så där det brukar vara svartvitt... eller nåt sånt. Poängen är att du nog ska koncentrera dig på linjer och få det bra, och först efter det tänka på färg som andra version.

Bordet på första rutan har bra perspektiv, men på tredje rutan ser det väldigt mycket bredare ut och har ett skevt perspektiv som inte stämmer med det första. Vet du hur punkt-perspektiv funkar och så? En bra kunskap att ha som är vädligt enkel! Enligt mig iallafall...

P.S: Märkte att på andra rutan så är handen han pekar med en vänsterhand på höger sida ;) Tummen ska vara in mot kroppen, inte ut
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Grim »

Nyaste försöket hade snyggare linjer helt klart.

Tack :)
Vill du ha variation på linjerna så kan du testa GIMP

Jo, jag har testat det men kommer inte överens med det, så det blir nog inte GIMP men tack för tipset.

Vet du hur punkt-perspektiv funkar och så?

- På det svarar jag ett bestämt kanske. Berätta gärna mer, det enda jag kommer ihåg är från bildlektionerna i nian och det är herrans massa skäggiga år sen.
P.S: Märkte att på andra rutan så är handen han pekar med en vänsterhand på höger sida ;) Tummen ska vara in mot kroppen, inte ut
Nä, det är bara en trick med speglar ;)

Jag tror jag ska börja om från början och tänka på de tips och synpunkter jag fått. Hoppas det är okej om jag
fortsätter posta skisser och ber om synpunkter i den här tråden.´

tack igen :)
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Grim skrev:
Seriösa vektorritprogram (inkscape / xara / illustrator) kanske också kan vara intressanta.

Har du någon erfarenhet av Paint Shop Pro? det är det enda program jag för värvarande har en licens till, kanske är värt att ta en titt på xara, har hört mycket gott om det.


Paint Shop Pro vet jag ingenting om, men det är väl ett pixelritprogram (som jag spontant skulle placera någonstans mellan "oanvändbara" paint och "bra" gimp / photoshop) ?

Vad gäller licenser så är ju både gimp (pixlar) och inkscape (vektorer) gratis, och xara har en gratis prova-på-variant (illustrator däremot kostar en hel del).

Jag har lagt märke till att många tycker gimp är mycket krångligare att använda än photoshop. Samtidigt tycker jag precis tvärtom, så det är nog en vanesak, i kombination med att windowsversionen av gimp kanske inte är helt windowsintegrerad (jag kör linux / unix).

Här har jag även försökt att variera lite vinklar och ha med några element som inte har någon egentlig betydelse för strippen. Kommentarer, iéer, tips? (bortsett från storyn)


Det här att de sitter vid ett långsmalt bord och döden reser sig upp och går fram till nallen, är bra när man vet om det. Men det måste göras mycket tydligare för att funka utan förklaringar. Kanske behövs det inte så mycket. Någon synlig bakgrund i bild två så man ser att han inte är på riktigt samma plats som i bild 1, kanske att man ser dödens tallrik och bestick där de var från början i bild tre?

Om du får till det så det blir tydligt så blir det en betydligt mer levande / dramatisk serie än om du ändrar så döden sitter kvar på sin plats.

Sen det här med färgläggning, jag har fått någon fix idé att fyll-verktyget i ritprogramen ger en lite för "jämn" färg och ingen variation, har jag någon poäng i det eller är det bara onödigt arbete att fylla i för hand?


Om du börjar med en "platt" färgläggning och sen lägger på lite skuggor / highlights efteråt tror jag det kan bli bra. I så fall är det nog (för det mesta) bra med en väldigt "fuzzy" pensel för dessa, så det inte blir extra konturer (i de första stripparna har du en väl distinkt pensel för skuggningarna).
Användarvisningsbild
Mekr
Very Good
Inlägg: 80
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 14:45
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Mekr »

Big up!
Alltid kul med serier om döden ;D

Användarvisningsbild
Mekr
Very Good
Inlägg: 80
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 14:45
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Mekr »

å en sak till, vill du jobba med vektorer så är illustrator nummer 1.

Det finns 30-dagars gratisversioner av programvaran på adobes hemsida.
Användarvisningsbild
Braindamage
Good
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 09 apr 2008, 12:37
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Braindamage »

Grim skrev:- På det svarar jag ett bestämt kanske. Berätta gärna mer, det enda jag kommer ihåg är från bildlektionerna i nian och det är herrans massa skäggiga år sen.


Se om jag kan ge dig en liten krashkurs. Det är en rätt grundläggande grej, men kunde inte hitta nåt särskilt bra på google åt dig.

Man börjar med en enkel linje som blir horisonten. På horrisonten sätter man en perspektivpunkt där objektets vinklar sen ska dras till.
Horisonten är höjden på dina ögon. Saker som är över den kommer upplevas som att du tittar upp på dem, och saker som är under den upplevs som du tittar ner. Horisonten kan därför flyttas upp och ner på papperet (eller utanför tillochmed) efter behov.
BildBild
Med lite fantasi så ser man en (spikrak)väg som går mot horisonten

BildBild
Nu drar vi två horisontella streck som klipper av vägen till en liggande platta. Andra bilden så har jag byggt up en rektangel som jag sen har dragit streck från hörnorna till punkten, vilket har skapat en kub, eller ett rum.

BildBild
Första bilden visar lite variation på enpunktsperspektiv. Den mittersta kan t.ex vara skivan till ett bord. Andra bilden så har jag blandat in en till punkt för att vrida mer på min låda. Nu går de "horisontella" linjerna också mot en punkt, men de lodräta går fortfarande vinkelrätt upåt.

Bild
Så finns trepunktsperspektiv där även höjden får sin punkt. Men du lär nog som mest använda dig av två, men oftast bara en. Finns även perspektiv med fyra punkter (så som vi faktiskt upplever världen), även kallad sfärperspektiv, men det är överkurs så det stänker om det.

Hoppas du kan studera dessa bilder lite och förstå vad det går ut på! Det är ju bara ett forum, så jag höll mig rätt kortfattat. Men fråga om det är något
När man övat upp detta en aning så kan man skippa stödlinjer och föreställa sig vart linjerna skall dras ändå.
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Grim »

rkaj,
Vad gäller licenser så är ju både gimp (pixlar) och inkscape (vektorer) gratis

Då blir det nog att testa Inkscape, vill hellre arbeta med vektorer, tack för tipset.
kanske att man ser dödens tallrik och bestick där de var från början i bild tre?

Ja det är nog inte en så dum idé.

Mekr,
Big up!
Alltid kul med serier om döden ;D

Kul att du gillar idén.

Braindamage, suveränt! Grundläggande eller inte så låg det lite väl latent i minnet för att
jag skulle använda det innan du påminde mej.
Användarvisningsbild
Braindamage
Good
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 09 apr 2008, 12:37
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Braindamage »

Grim skrev:Då blir det nog att testa Inkscape, vill hellre arbeta med vektorer, tack för tipset.


Jag tog en titt på det för första gången och jag gillar det redan efter en snabb titt. Jag har använt illustrator i nog nära på 6 år och har sett det bli värre och värre. Back in the day så var det ganska lättviktigt och var smidigt att arbeta med, men nu är det segt som attan och plottrigt så in i helvete med alla "häftiga" funktioner som är totalt onödiga och dessutom svåranvända. En annan sak jag stör mig på är att hantagen är så små att man missa dom hela tiden och det sinkar tempot. Det var ju bra när upplösningen var lägre, men nu är dom minimala!
Inkscape hade stora fina handtag att dra i och var rätt rent och snyggt med de alla de viktigaste funktionerna och några till som verkar vettiga. Problemet är väl att det inte är en komplett version än (v0.46) och det är nog risk för buggar i programmet. Märkte också att min WACOM inte funkar ordentligt i programmet! Kan inte rita, men det går att trycka på knapparna. Mycket märkligt...

I vilket fall så avråder jag dig från att göra en serie i detta medium. Det är otroligt svårt att få en levande känsla med vektorer! Allt blir väldigt sterilt och även fast bezierkurvor verkar lockande som "perfekta linjer" så är det nästan svårare att lära sig få styr på dem än på en penna. Vectorprogram lämpar sig bäst för loggor och stiliserade saker. Inte såvärst för mer flytande och "organiska" bilder.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Braindamage skrev:I vilket fall så avråder jag dig från att göra en serie i detta medium. Det är otroligt svårt att få en levande känsla med vektorer! Allt blir väldigt sterilt och även fast bezierkurvor verkar lockande som "perfekta linjer" så är det nästan svårare att lära sig få styr på dem än på en penna. [...]


Det finns de som lyckas, så omöjligt är det inte. Alpha Shade är ritad med vektorer, som ett exempel.

Jag tror att en stor del av "tricket" är att skissa ganska mycket på en bild innan man över huvud taget bryr sig om att justera styrpunkter eller så. Fast jag är absolut ingen vektorguru själv.
Användarvisningsbild
Mekr
Very Good
Inlägg: 80
Blev medlem: lör 02 jun 2007, 14:45
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Mekr »

Illustrator är ett bra program för att retuschera och efterbehandla bilder.
en fördel med att jobba i banor är ju, som tidigare sagts i tråden, att du kan förstora och förminska bilderna hur du vill utan att kvaliten försämras.

Att sätta sig framför illustrator med målet att rita en serie, och tro att det är lika enkelt som paint, photoshop etc är helt fel. Vill du använda datorn som verktyg när du tecknar föreslår jag att du ritar upp i photoshop och sedan efterbehandlar i illustrator. Programmen är ju connected på flera sätt eftersom båda är Abode-produkter.

Jag rekommenderar dej dock att rita upp så mycket som möjligt för hand och ha som tumregel att behöva retuschera, fixa linjerna etc så lite som möjligt i dator.


Bild

Bilden till vänster är en dump direkt från den inscannade originalteckniningen. Till höger har du samma bild efter ett par enkla knapptryckningar i illustrator. Det fina med den högra bilden är att den nu är otroligt mkt enklare att jobba i då jag inte behöver va orolig för att på något sätt försämra kvaliten när jag grejar med den.
Skriv svar