Grims serier

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
yonidraw
Very Good
Inlägg: 135
Blev medlem: ons 12 mar 2008, 14:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av yonidraw »

Braindamage skrev:


Jag tycker du ska försöka med riktiga pennor, även ifall du gör din slutgiltiga produkt på datorn. Att lära sig skissa och lära sig genom kvantitet är nog det effektivaste sättet. Försök rita din figur i olika gester men utan sammanhang, dvs karaktärsstudier. Försök att teckna av saker osv. Rutin är en stor nyckel till att teckna bättre. Tänk inte på att det ser förjävligt ut i början, för känner man sig otrygg i att teckna så slutar det med att man inte vågar tillslut.
Tillåt dig själv att göra sunkiga saker och bry dig inte om att varje bild ska bli perfekt, bara så bra du kan göra den just nu.
Satsa på alla ideer du får och försök. Allt är en erfarenhet du får nytta utav! Vet du inte riktigt hur du ska rita nåt så ta lite referensbilder och se om det hjälper: T.ex kaninen. Se hur andra har tecknat kaniner, hur riktiga ser ut osv.

Lycka till!


Håller med dom här raderna fullständigt det är denna väg man måste gå för att utvecklas det är bara rita utav bara fan "Allt är en erfarenhet"
http://www.myspace.com/yonidrawings
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Grim »

Den här tråden visade sej bli en riktig guldgruva för mej.

Jag har utvärderat Inkscape en del under helgen och tycker att den verkar väldigt intuitiv och enkel att använda,
nackdelen är att min wacom-platta inte vill lira med tryckkänslighet.

Precis som Braindamage sa så tyckte jag inte det blev särskilt bra resultat när jag teckade bara i Inkscape (det blev inte riktigt den stil jag ville ha, det blev lite för "rent".
På grund av min motvilja för papper och penna kommer jag nog skissa i PaintShop och eventuellt bara retuschera eller göra pratbubblor och enkla former i Inkscape. Illustrator får nog vänta ett tag tills jag vuxit ur Inkscape.

Ska experimentera lite med inkscape/paint shop och se vad som ger bäst resultat för mej, återkommer med resultat för synpunkter.

rkaj, Alpha Shade var ju ett riktigt snyggt exempel på att det vektorer fungerar bra bara man har rätt kunskaper.


mekr,
en fördel med att jobba i banor är ju, som tidigare sagts i tråden, att du kan förstora och förminska bilderna hur du vill utan att kvaliten försämras.
Ja, det var nog det som lockade mej till att försöka prova på något vektorbaserat program. Såg att Paint Shop har stöd för vektorlager och vektor-ritning men det fungerar inte alls lika snyggt och ser ändå pixelbaserat ut.

Frän teckning förresten :)

yonidraw, det blir inga papper och pennor men rita utav fan ska nog förhoppningsvis gå bra :)
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Grim skrev:Bild


Spontant skulle jag säga att du skulle prova att ha luvan åt andra hållet, så det blir mer flöde i bilden. Nu strävar blicken nästan tillbaka till vänster när man läser den.

När det gäller tjockare linjer så kan du ju börja med att prova att lägga lite tjockare på nedre linjer, lite som om du ritade med en kalliografipenna. (Om du förstår hur jag menar.)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Mina tankar gick direkt till en webbserie som heter Death and the maiden som kanske kan vara en inspirationskälla, teckningsmässigt överlåter jag till de mer kunniga att komma med tips.
http://www.cartoontomb.de/english/death.php

Döden som en något misslyckad karaktär är ett intressant drag och faller nästan alltid mig i smaken, gillade scenen i Monty Python-rullen Meningen med livet också, där de döda inte förstår att de dött och den allt mer upprörda döden försöker få dem att fatta. När han hamnar i miljöer där han inte hör hemma eller situationer han inte bemästrar roar mig alltid, så jag ser fram emot fler underhållande delar i denna serie.

Den nu renodlade stilen fungerar klart skapligt tycker jag, var försiktig så det inte blir för plåttrigt med detaljer då i alla fall jag ser denna typ av serie som mer manusdriven än bildmässig. Överlag skulle jag säga att det mesta ser klart godkänt ut.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Grim »

När det gäller tjockare linjer så kan du ju börja med att prova att lägga lite tjockare på nedre linjer, lite som om du ritade med en kalliografipenna. (Om du förstår hur jag menar.)

Ska försöka tänka på det lite, tack för tipset :)

Den där var toppen, kanonbra! Tack för tipset, den gick direkt in på favoriterna.

Den nu renodlade stilen fungerar klart skapligt tycker jag

Låter bra, ska nog försöka hålla det hyffsat stilrent.

Just nu håller jag på att experimentera lite med vilken stil karaktären ska ha, är inte helt nöjd med hur han ser ut idag.
Jag vill gärna ha honom lite mer lönfet och med lite mer eget utseende så det inte bara ser ut som nån som dragit ett skynke över sej.

Just nu lutar det åt att han kommer att se ut lite mer så här:
Bild

Ska försöka rita honom utav bara fasen från olika vinklar och ur olika perspektiv innan jag färdiställer
någon mer strip. Vad tycks, såg han bättre ut förut eller är detta utseende att föredra?
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Ursprungligen postat av Grim

Så nu till själva frågan, finns det några vanliga tips för att ge en serie mer "liv"?



En sak som är väldigt viktig, är dialogen. Du använde ordet "kull" i en av dina serier, är det ett ord som folk använder numera? Jag tycker att det är väldigt sällan som man hör någon säga det. Det har nog aldrig hänt överhuvudtaget att jag har hört någon använda det. Däremot har man ju sett det nån gång då och då i böcker eller serier, men det var också väldigt länge sen nu.
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Grim »

En sak som är väldigt viktig, är dialogen. Du använde ordet "kull" i en av dina serier, är det ett ord som folk använder numera?
I det här fallet är det nog en vild chansning på att det känns igen, det förekommer flera gånger i diverse
Kalle & Hobbe strippar så helt utdött är det nog inte.

Finns det annars någon synonym till ordet "kull"?
Bild
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Grim skrev:
En sak som är väldigt viktig, är dialogen. Du använde ordet "kull" i en av dina serier, är det ett ord som folk använder numera?
I det här fallet är det nog en vild chansning på att det känns igen, det förekommer flera gånger i diverse
Kalle & Hobbe strippar så helt utdött är det nog inte.

Finns det annars någon synonym till ordet "kull"?



Kanske är det så att "kull" är bästa ordvalet. Jag vet inte. Jag har väldigt dålig koll på vad ungarna idag säger när de leker det där, om dom ens leker det.

Men jag såg att det redan hade skrivits ganska mycket om teckningarna, och frågan är om inte dialogen är minst lika viktig som teckningarna och ju mer finslipad den är, ger den serien (eller i alla fall en sådan serie) mer liv, vilket du frågade om.
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Grim »

och frågan är om inte dialogen är minst lika viktig som teckningarna och ju mer finslipad den är, ger den serien (eller i alla fall en sådan serie) mer liv, vilket du frågade om.

Point taken. Håller fullständigt med och kan tycka att det är det är oerhört svårt att hitta rätt ordval så strippen känns naturlig och inte krystad.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Grim skrev:
Just nu håller jag på att experimentera lite med vilken stil karaktären ska ha, är inte helt nöjd med hur han ser ut idag.
Jag vill gärna ha honom lite mer lönfet och med lite mer eget utseende så det inte bara ser ut som nån som dragit ett skynke över sej.


Kulmagen såg bra ut tycker jag. Däremot begriper jag inte riktigt vad som sticker ut längst ned? Visst kanske döden har fötter, men åt alla håll? Ser mest ut som någon sorts lampskärm tycker jag, så prova med kulmage men med tyg som bara hänger ned och tar slut vid fötterna!

Sen håller jag med Anders1 om att dialogen är viktig, men jag har inget konstruktivt att säga om den för närvarande ...
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Grim »

Kulmagen såg bra ut tycker jag.
Cool :)
Däremot begriper jag inte riktigt vad som sticker ut längst ned?

Det är meningen att det ska vara lite fransat/slitet tyg, om det kommer fler liknande synpunkter på det kommer jag nog att ändra det, tack för din ärlighet :)
Visst kanske döden har fötter, men åt alla håll?

Nä det är inte fötter åt alla håll hehe.

Ser mest ut som någon sorts lampskärm tycker jag.

hmm.. inspirerande, kan nog användas i någon framtida strip såvida jag inte gör om honom igen..

Tack för dina åsikter.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rosen »

Grim skrev:
Däremot begriper jag inte riktigt vad som sticker ut längst ned?

Det är meningen att det ska vara lite fransat/slitet tyg, om det kommer fler liknande synpunkter på det kommer jag nog att ändra det,

De framträder tydligt när han är färglagd men i svartvitt blir det en aning grylligt, jo. Du kan ju testa att minska antalet fransar lite.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Grim skrev:
Däremot begriper jag inte riktigt vad som sticker ut längst ned?

Det är meningen att det ska vara lite fransat/slitet tyg, om det kommer fler liknande synpunkter på det kommer jag nog att ändra det, tack för din ärlighet :)


Fransarna har jag inget problem med, men jag tycker de borde hänga lite mer rakt ned, i stället för att lyftas utåt i alla riktningar.
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Grim »

Okej, nu har jag minskat lite på fransarna. Har försökt att reflektera över variation på linjetjocklek och att variera lite på zoomningen.

Vad är bra och dåligt med denna?
[edit]
Bilden flyttad till en post längre ner
[/edit]
Tacksam för all hjälp hittils.
Användarvisningsbild
mah-kahn
Very Good
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 06 mar 2008, 07:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av mah-kahn »

Snyggt. Det är ball att se att du utvecklar dig från strip till strip. Och du har överlag bra idéer - det här är en kul serie som jag gärna följer.

Textningen är bättre än den skrivmaskinsfont som du använde från början, men däremot kanske du kunde hitta en mer seriebetonad font att använda i pratbubblorna? Stödlinjer med linjal för texten om du handtextar? Och kanske linjal när du ritar pratbubblorna?

Och hängslena (för det är hängslen, va?) ser ut som de är målade på gubben. De borde gå snett utåt, snarare än inåt från axlarna för att vara mer korrekta.

Men allt det där är småsaker. Inget som jag retar mig på. Det här är en riktigt rolig serie som jag gärna läser mer av.

EDIT: Och borde inte kåpan vara svart? [;)]
http://www.mackanandersson.se

Komiker, författare, seriesamlare, frälsningssoldat, pappa.
Inte alltid i den ordningen.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Hängslena borde, som mah-kahn tycker, vara rakare.

Dialogmässigt så känns gubbens "fan" lite onödigt. Gubbens ansikte säger att han är oroad och inte helt på det klara med varför. Det gör inget om det tar honom ett tag att förstå, vi som läser serien förstår! :-)

Fransarna är färre, men de sticker fortfarande ut som om de låg på en boll. Antalet fransar hade jag ingenting emot ... :-)

Men även mina kommentarer gäller småsaker. Den här serien går helt klart framåt, kul att se hur du utvecklas!
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Grim »

Snyggt. Det är ball att se att du utvecklar dig från strip till strip. Och du har överlag bra idéer - det här är en kul serie som jag gärna följer.
Tack tack och tack.

Och hängslena (för det är hängslen, va?) ser ut som de är målade på gubben. De borde gå snett utåt, snarare än inåt från axlarna för att vara mer korrekta.

Ehh.. japp.. måste ha fastnat i nån slags interdimensionell tankevurpa där, Tyckte det var rätt när jag ritade men när jag uppmärksammade det efter din komentar såg det ju lite galet ut.

EDIT: Och borde inte kåpan vara svart?

Färgen kommer att vara brun. Svart är är lite för svårt för mej att få att se bra ut med skuggor och liknande.

Dialogmässigt så känns gubbens "fan" lite onödigt

Va bra.. var lite rädd att hans ansiktsuttryck inte var tillräckligt tydligt, men nu när du bekräftar att det inte är så, så har jag tagit bort det.

Har skrivit över filen på servern så bilden två poster upp har följande ändringar:
* Rakare linjer och utbytt text i pratbubblorna.
* Lite rakare hängslen på gubben, fortfarande inte helt rätt kanske men det är inte lika uppenbart fel.
* Sista "fan" från gubben borttaget.

Den här serien går helt klart framåt, kul att se hur du utvecklas!

Kanon, roligt att höra.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Ser bättre ut. Dock tycker jag linjerna forfarande ser lite tunna ut på sina ställen, tex skulle nog toppen på huvan kunna ha lite tjockare linje och kanske tänka på att du har en tjockare linje på "bottenlinjerna" tex armen, som håller i lien, i första rutan ser lite konstig ut när den är "fetare" på ovanlinjen än bottenlinjen.
(Förstod du något av det där? Nu är jag riktigt usel på att tuscha själv men jag kan försöka lägga upp ett exempel på hur jag menar om du vill.)


[Edit]
Något liknande detta menade jag
(kanske något överdrivet för att förstärka vad jag menar)

[Img]http://www.sir-l.com/images/tusch_exempel.gif[/Img]
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Grim »

Ser bättre ut.
Bra, då går det åt rätt håll :)
Nu är jag riktigt usel på att tuscha själv men jag kan försöka lägga upp ett exempel på hur jag menar om du vill.

Ja gör gärna det, tror jag förstod vad du menade men exempel är alltid uppskattat.
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Grim »

Suveränt! Det var till stor hjälp, tackar.
Skriv svar