Hitta fel i serier

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

[quote="Rosen"]

Min favorit, från Incredible Hulk: [:o)]
[img]http://img178.imageshack.us/img178/5127/noprize2rg2.jpg[/img]

[/quote]

Om man kollar in näsan så ser man att han är en bit ifrån periskopet och tittar med rätt öga.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av AndreasEriksson »

På samma tema som Bruce Wayne-skylten:
Tecknaren Don Perlin la på skämt in ordet "SHIT" på ett flingpaket som visades i bakgrunden på en TV i ett avsnitt av The Defenders. Tuschare, redaktören, färgläggaren osv missade detta och det kom i tryck - kanske första gången ett "fult ord" kom med i en barntillåten Marveltidning.

Bilden och berättelsen om hur det hela gick till går att hitta[url="http://ohdannyboy.blogspot.com/2007/08/original-art-stories-don-perlin-shit.html"]här[/url]
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Inget mot den där serierutan där det står“Harras, ha ha, he’s gone! Good riddance to bad rubbish, he was a nasty S.O.B.” på bokryggarna i bakgrunden, det gick igenom men upptäcktes senare och Al Milgrom tucharen fick sparken.

http://goodcomics.comicbookresources.com/wp-content/uploads/2006/07/inkersrevenge.jpg

En annan skum är att de i Iron Man #127 tryckte upp Dave Cockrums avskedsansökan på ett brev som Jarvis Starks butler har skrivit.
Klart udda.
http://goodcomics.comicbookresources.com/wp-content/uploads/2006/07/Iron%20Man%20v1%20127%20-%2018_edited.jpg

Texten lyder:
To: Anthony Stark

This is to notify you that I am tendering my resignation from my position. This resignation is to take effect immediately.

I am leaving because this is no longer the team-spirited “one big happy family” I once loved working for. Over the past year or so I have watched Avengers’ morale disintegrate to the point that, rather than being a team or a family, it is now a large collection of unhappy individuals simmering in their own personal stew of repressed anger, resentment and frustration. I have seen a lot of my friends silently enduring unfair, malicious or vindictive treatment.

My personal grievances are relatively slight by comparison to some, but I don’t intend to silently endure. I’ve watched the Avengers be disbanded, uprooted and shuffled around. I’ve become firmly convinced that this was done with the idea of ’showing the hired help who’s Boss.’
I don’t intend to wait around to see what’s next.

Sincerely,

(Jarvis)

cc: The Avengers

De har alltså bara bytt ut vissa ord bara Bullpenn mot Avengers gissar jag tex..
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Min favorit bland fel i serier är nog den Disney-serie där en fjärde knatte plötsligt och oförklarligt dyker upp i en ruta.

Edit: Jag har försökt att leta fram den serierutan i kväll, men kunde tyvärr inte hitta den i mina samlingar. Den publicerades i en serie i Kalle Anka & Co i början på 2000-talet har jag för mig, och rutan var sedan även med i ett nr av NAFS(k)s medlemsblad Kvacket.

Användarvisningsbild
Braindamage
Good
Inlägg: 37
Blev medlem: ons 09 apr 2008, 12:37
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Braindamage »

Enda fel jag kommer på är från Serieparaden i serien "Träsket". Hände ganska ofta att färgläggaren inte brydde sig om att läsa serien och färglade sköldpaddan (grön) som en anka när han ibland övergav sitt skal av olika anledningar. Lite uppmärksam får man väl vara även som färläggare kan tyckas.

Inte så kul kanske... mest irriterande.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

KA nr 43/1995 var det somm innehöll en serie med en fjärde knatte. Tyvärr har jag inte numret.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Vilken färg hade denna knatte då?

Jag har aldrig hajat om det fins nån logik i färgerna vs namnen allmänt iofs.
Får nog säga tat antingen har nån lyckats fått igenom det eller så är det av slöhet då tecknarna inte direkt utmanas i Kalle Anka.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

[quote="Agentum"]

Vilken färg hade denna knatte då?
[/quote]

De hade inte mössorna på sig, eller bara några av dom hade det.

[quote]
Jag har aldrig hajat om det fins nån logik i färgerna vs namnen allmänt iofs.
[/quote]

Det finns teorier om detta. Om vilken knatte som har vilken färg, men det finns nog inget klart bestämt vem som har vilken färg, om jag har förstått rätt.

[quote]
Får nog säga tat antingen har nån lyckats fått igenom det eller så är det av slöhet då tecknarna inte direkt utmanas i Kalle Anka.
[/quote]

Granskning sker i flera led av både serieskapare, redaktörer och översättare. Så att detta misstag råkade gå igenom, var ganska förvånande. Men kul att det hände. [:)]

Användarvisningsbild
lordhybris
Fair
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 09 maj 2008, 19:15
Ort: Sverige

Inlägg av lordhybris »

[img]http://www.skrypt.se/tototeens/bilder/serier/kkk.jpg[/img]

varför står det "kkk" uppe i hörnet?
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rosen »

[quote="lordhybris"]

varför står det "kkk" uppe i hörnet?[/quote]
*tittar på bilden...* Var då?
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

[quote="Rosen"]

[quote="lordhybris"]

varför står det "kkk" uppe i hörnet?[/quote]
*tittar på bilden...* Var då?

[/quote]

Ovanför översta rutan till höger.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Ja det står ju faktiskt KKK, inte för att ag tror att en sån sympatisör skrivit det, ne klart udda var det.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rosen »

Ja titta, jag kollade bara inuti bilderna.

Här är förresten en ganska fet genomgång av missar i Asterix, sorterade efter album:
http://www.asterix.co.nz/mistakes/index.html
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Fast det där är inte så kul missar som de hittade tidigare.

Sånt där märker man ju inte ens, kanske om man som du är tecknare själv, men på streckgubbes nivån så detaljstuderar man inte serier så mycket, även om man kan ha åsikter om det hela.

Men 3 bräder på en bild och 4a på nästa, äsch!!
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rosen »

Jodå, som tecknare kan man svära en hel del över sånt när man upptäcker det i efterhand (lite beroende på genre; detaljer i skämtisar är oftast mer låtgå än i "realistiskt" tecknade serier).
Däremot tyckte jag att det var väl så petigt att ta upp anakronismer - i en serie som Asterix känns det ganska irrelevant ifall skottkärran var uppfunnen år 50 f.Kr eller inte.

Jag gillade iaf den fångade romarens skiftande underkläder i 'Asterix och Goterna'. Inte nog med att de klär av och binder killen, det är nåt pervo som går och byter kalsonger på honom också! [8)]
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rosen »

Rosen skrev:
som tecknare kan man svära en hel del över sånt när man upptäcker det i efterhand

Baffördet så kan jag väl bjuda på en blunder av mig själv. Från en stripp i Fenix nr 4/07:

Bild

Nåt speciellt där? Tja, om man tittar nere till höger...

Bild

...så står det en grön apa framför buskaget. [xx(]
Vid färgläggningen upptäckte jag att man såg den i ögonvrån som en konstig färgfläck vid Birgers knä; den drog åt sig blicken och blev därmed störande för tajmingen när läsaren "tar in" bilden (vilket kan vara rena pesten för visuella skämt). Men att radera apjäveln var inte att tänka på med så mycket tuschade detaljer runtom och bakom den. Lösningen blev alltså kamouflagefärg...
Senast redigerad av 1 Rosen, redigerad totalt 0 gånger.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

hahahahah, den var ändå rätt bra kamouflerad får jag säga.

Missade du den själv allså när rutan färglades? eller var det nån annan som som färglade?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Marqus
Fine
Inlägg: 338
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 19:41
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Marqus »

Nej, enligt hans förklaring så färglade han den grön med mening, för att inte störa bilden.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Hmm, låter korkat, han skule tagit bort skräpet i stället.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rosen »

Som jag sa, med så mycket färdigtuschade detaljer runtom och bakom apan skulle det ha varit ett rätt knepigt projekt att radera den... Fast helst skulle han ju inte ha varit ditritad alls.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Skriv svar