Svenska inslag i utländska serier.

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Guest
Very Good
Inlägg: 140
Blev medlem: fre 25 jan 2008, 12:51

Svenska inslag i utländska serier.

Inlägg av Guest »

När man tittar på filmer och tv-serier så är det inte helt ovanligt att det finns svenska inslag i dem men hur står det till i seriernas värld?

Jag läser mycket och många olika typer av serier och uppfattar det som att det är ovanligt med svenska inslag i utländska serier. Vad är era erfarenheter av detta?

Det vore roligt om ni lade upp bilder ur utländska serier (översatta eller ej) med svenska inslag, så man fick se med egna ögon. Bidrar här med ett omslag av "Sam" där jag identifierar lastbilen som en Scania.

Bild
Yesterday is history
Tomorrow is a mystery
Today is a gift - That's why it's called present
Användarvisningsbild
naek
Very Good
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 26 jun 2008, 23:08
Ort: Sverige

Inlägg av naek »

Har också funderat över det där, men aldrigt kommit fram till något svar. Hoppas det kommer många givande svar!
När Fantomen frågar, svarar man.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Rätt ovanligt, de flesta tecknare kan inte teckna bilar så man ser vad det är för modell, men visst nån Volvo 245a eller liknade kan ju dyka upp.

I amerkanska serier sägs det aldrig nåt om Sverige, inga hjältar är från dessa trakter eller liknade, neutralitet innebär Schweiz när de snackar om det.

Till stor del tror jag det beror på att vi inte är med i NATO eller är speciellt kända för nåt såsom då vissa skatteparadis är, vi fins inte helt eneklt.
Norge omnämns då och då och har även några hjältar, men som sagt där har USA baser.

Deta gäller då främst superserier övriga amerikanska serier har jag ingen jättekoll på, men jag skulle tro att det är samma där, en serie är inte intressant för att den utspelar sig nån annanstans än i Nordamerika.
Se tex. ointresset för Fantomen, troligen beroende på att han lever och verkar i Afrika för det mesta.

ÄR det verkligen så mycker referenser till Sverige i filmer och TV-serier från USA? är det nåt så är det bara de vanliga gamla tröttande fördomarna om oss.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Agentum skrev:Till stor del tror jag det beror på att vi inte är med i NATO eller är speciellt kända för nåt såsom då vissa skatteparadis är, vi fins inte helt eneklt.


Sverige är allt kännt i USA, även om uppfattningen långt där borta inte alltid blir den rätta. Det finns/fanns ju en del generaliseringar och fördomar om Sverige, när det gäller unga blonda svenskor och sex, och det har säkerligen kommit med i även några serier på något sätt.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Inlägg av Mithroth »

Var i USA nyligen och kan konstatera:
Yngre människor: Tyckte det var coolt att man kom från Sverige men hade ingen aning om var det låg visade det sig senare.
Äldre människor: Kände till Dolph Lundgren.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Jocke S
Fine
Inlägg: 559
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 13:32
Ort: Sverige

Inlägg av Jocke S »

mithroth skrev:
Var i USA nyligen och kan konstatera:
Yngre människor: Tyckte det var coolt att man kom från Sverige men hade ingen aning om var det låg visade det sig senare.
Äldre människor: Kände till Dolph Lundgren.


Ingen som nämnde Hockeyn? [:p]

Eller finns det överhuvudtaget några större amerikanska sportserietidningar?
" Kopian blir aldrig bättre än originalet "
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »


Sverige är allt kännt i USA, även om uppfattningen långt där borta inte alltid blir den rätta. Det finns/fanns ju en del generaliseringar och fördomar om Sverige, när det gäller unga blonda svenskor och sex, och det har säkerligen kommit med i även några serier på något sätt.


Det var dessa generaliseringar jag ser mest i filmer och tv-serier.
Inte sällan ihopblandat med tyska grejor, speciellt när de ska härma oss[:D]

Nu kan man iofs inte begära att alla ska känna till ett sånt litet land som vårt,

Men det är väl kanske genom Hockey och liknade folk kan känna till oss, men det är ju långt ifrån alla intresserade av, de har ju sina egna sporter där borta som vi inte begriper nåt av ens[:o)]

Dolf Lundgren hehe, tragiskt, De båda Bergman lär de väl veta de äldre iaf antar jag?

Nä nu glider vi från serierna, men alltså i USA är antingen barnserier det som säljer mest, sen kommer väl de hjapanska serierna.
Sen kommer deras egna superserier, de är ohotade egentligen från andra typer av serier mer än de andar jag nämnde.

Scandinavien kan nämnas ibland när det ska vara storskaliga grejor i superserierna, men inget mer nogrant än så.

Närmsta jag sett dem komma är som sagt Norge och kring baltstaterna under kalla kriget då altså.

Vi är inte intressanta nog helt enkelt, en del amerikaner tror att de uppfunnit serier och att allt annat är kopierat av dem, men Europa var ju tidigt ute med sin egna stil, däremot stämmer det ju för mangan som bygger på det gamla enkla disneytecknandet.

Jag har snackat md en hel del om bla. Fantomen som vi ju har som våran egen variant och det är bara gnäll om den saken, teckningarna är fula, allt är värdelöst rent allmänt(de har då oftast tagit del av de australienska utgivningen i nån form).

Jag brukar hålla med om att berättardelen suger nästan jämt men teckningarna fula, nej för fan, de är inte lika uppblåstöverdrivetmuskel liknade som i deras serier, personligen saknar jag detta i deras serier de har haft perioder när folk ser ut som folk gör helt enkelt och det behövs mer sånt imo.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

Kommissarie Nordanvind i Henk Kuijpers Franka kör en underbar gammal Saab V4/96.
Bild
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jo nämns ja, men jag menar i nån form av vesäntlighet och inet de vanliga tjafset, jag anser ännu att Sverige är ett land de inte känner till så mycket om mer än vissa detaljer som kan vara från andra årtionden och inte alls gäller längre.

Men vi har väl inte med så mycket om nåt obskyrt land i Asien eller liknade heller.

ellingen, en päronhalva sjysst, har sett liknade men då Volvo 240 kombi som sagt, men mins inte var.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
OnionMan
Fine
Inlägg: 408
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 21:19
Ort: Sverige

Inlägg av OnionMan »

Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rosen »

OnionMan skrev:
Strongman i Circus Of Crime (Marvel) är från Sverige.

Och efter alla manglade europeiska och slaviska namn som Marvel har slängt sig med genom åren verkar en svensk som heter "Bruce Olafsen" nästan trovärdigt...
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

Thomas E skrev:

Kanske kunde de göra en film om gnälliga seriesamlare i det här landet. En given block-buster, som även sprider information om hur det verkligen är att bo i Sverige!

Trivs man inte här finns det en mycket enkel lösning på detta faktum.
Att flytta härifrån.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Inlägg av KRax »

Minns ju inte vad de heter, men det finns ett par Modesty-äventyr med mer eller mindre handling i Sverige.

Den där X9-serien "Lady S" hade också ett helt avsnitt i Stockholm ganska nyligen (kändes väldigt mycket som "tack för att ni köper våra serier").
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Inlägg av KRax »

Jo, Prins Valiant passerade Skanderna ett par gånger också. Måste han ha hamnat i Sverige.

Sedan finns Per Henrik Quarnström som arbetar för Scandinavia Stockholm i S. O. S. meteorer (Blake & Mortimer), en av Olriks förklädnader. Han har ett konstigt namn, säger fransoserna i albumet.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
hyperion83
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 12:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av hyperion83 »

Jag vill minnas att jag läst ett Fantastic Four-nummer där teamet gör besök i Stockholm. Ska försöka kolla upp vilket nummer det var (om jga inte inte är helt ute och cycklar...).
http://www.shazam.se
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

KRax skrev:
Jo, Prins Valiant passerade Skanderna ett par gånger också. Måste han ha hamnat i Sverige.

Sedan finns Per Henrik Quarnström som arbetar för Scandinavia Stockholm i S. O. S. meteorer (Blake & Mortimer), en av Olriks förklädnader. Han har ett konstigt namn, säger fransoserna i albumet.


I "Frank, Världsreportern" av Jacques Martin har vi ju även ärkeskurken Axel Borg, visserligen är Borg inte svensk, men han berättar i albumet "Onda Makter" att hans förfäder kom från Sverige.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
SethGecko
Very Good
Inlägg: 112
Blev medlem: tis 28 mar 2006, 21:30
Ort: Sverige

Inlägg av SethGecko »

eftersom det utvandrade rätt många människor till USA från Sverige på 1800-talet och det i USA numera finns miljontals amerikaner med son på slutet av sina efternamn kan man vara rätt säker på att många amerikaner känner till Sverige. Det ryktas ju tillochmed att George W Bush har ättlingar från Sverige. Eftersom USA är uppbyggt av invandring (vilket ju nästan alla nationer är) så har de flesta amerikaner ordentlig koll på vad de har för ursprung. Givetvis dominerar afroamerikaner och latinamerikaner, men det finns, som sagt, miljontals svenskamerikaner.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Inlägg av KRax »

Svartslipsen skrev:


I "Frank, Världsreportern" av Jacques Martin har vi ju även ärkeskurken Axel Borg, visserligen är Borg inte svensk, men han berättar i albumet "Onda Makter" att hans förfäder kom från Sverige.


I några album beskrivs Frank som "den svenske reportern Frank Gran(e)", jag har alltid undrat om det är något som översättaren hittat på eller inte?

Han bilar i Norge i ett album och tycks tycka att det är "exotisch" på ett kontinentalt sätt (apropå tråd om ord & kränkningar, min fru är tyska så jag får vara ironisk om sådant, så det så![;)]), känns lite galet om han ska vara skandinav.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Med tanke på att hans namn i original är Guy Lefranc så tror jag nog att det är något översättaren hittat på.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
comicaze
Very Good
Inlägg: 54
Blev medlem: fre 22 sep 2006, 00:04
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av comicaze »

Har för mig att Helgonet-äventyr från början på 70-talet utspelar sig i Stockholm!
comicaze
Skriv svar