Den stora DC-tråden

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

På tal om superhjälteskämt så nämns en hel del här: [url]http://www.youtube.com/watch?v=Nxuv-En5EU4[/url]

Han är skojig, förmodligen har en hel del sett honom förut. Kommentaren om Aquaman är nog den bästa.

Och här ännu ett skämt som döljs:

Stålmannen var ute och gick med Krypton när han plötsligt råkade glutta in genom Stålkvinnans fönster, där han såg henne ligga helt naken i sin säng med särade ben. Han tappade fattningen och stod först bara och dräglade utanför innan han gömde sig, men Stålkvinnan märkte honnom inte.
"Hm, tänkte han, Där ligger hon ju bara! Om jag skulle ta och använda min superhastighet och springa in och sätta på henne på en nanosekund så skulle hon inte märka det och inte heller ta illa vid sig!"
Sagt och gjort, Stålmannen drog av sig byxorna och sprang kvikt in och pökade. Sedan innan en nanosekund förflutit så var han ute igen och flög snabbt iväg med krypton hängandes i koplet.
Därinne så sa stålkvinnan: "Vad var det?"
"Jag vet inte, sa osynlige mannen, men jag fick plösligt jätteont i röven!"


[:o)][:D]
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
naek
Very Good
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 26 jun 2008, 23:08
Ort: Sverige

Inlägg av naek »

Hahahaha! [:D]

Jag har nu läst 6 nummer av trinity och måste säga att det är en väldigt bra tidning! [:)]
När Fantomen frågar, svarar man.
Användarvisningsbild
kallenokkos
Very Good
Inlägg: 144
Blev medlem: tor 01 maj 2008, 13:41
Ort: Köping
Kontakt:

Inlägg av kallenokkos »

hoppas den kommer som trade![:D]

[quote="naek"]

Hahahaha! [:D]

Jag har nu läst 6 nummer av trinity och måste säga att det är en väldigt bra tidning! [:)]
[/quote]
Följ mig på Twitter: http://twitter.com/RetroKalleN
Jag har även FaceBook: http://www.facebook.com/kalle.nokkos
Användarvisningsbild
naek
Very Good
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 26 jun 2008, 23:08
Ort: Sverige

Inlägg av naek »

kallenokkos: varför det?
När Fantomen frågar, svarar man.
Användarvisningsbild
kallenokkos
Very Good
Inlägg: 144
Blev medlem: tor 01 maj 2008, 13:41
Ort: Köping
Kontakt:

Inlägg av kallenokkos »

För att jag kan inte köpa den nu plus att jag kan inte läsa den från början. Så det skulle kännas bra om den kom som trade för där är ju många nummer samlade.
Följ mig på Twitter: http://twitter.com/RetroKalleN
Jag har även FaceBook: http://www.facebook.com/kalle.nokkos
Användarvisningsbild
anteqwerty
Fine
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 15:33
Ort: Sverige

Inlägg av anteqwerty »

I dagens läge finns det inte så mycket DC på svenska att köpa men jag har sett på Bokus att man kan köpa samlings böcker om vissa DC Serier. Har ni något att rekomendera som är lite mer insatta hoss DC superhjältar. Jag har mest läst marvelserier och äldre stålmannen och Batman Något nr av flash också men jag är inte så insatt hur dc hjältar är idag. Någon specell upplaga ni kan rekomendera??[:)]
Det finns två saker som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten jag är dock inte säker på den förstnämnda!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Du tänker säkert på Batman böckerna och Superman böckerna?

Finns nog nån Claremont X-men bok med och en blandbok Alan Moores historier, de sistnämnda där kan jag inte annat än tänka mig att den är bra.

De båda Batmanböckerna är från tiden kring 1970 när Denny O'neil som författare och bla Adams som tecknare försökte ta Batman tillbaka till hans grund, de är mao ganska mörka serier, personligen tycker jag de är bra iaf, men det är en del nostalgi med för mig.

En lustig sak är att i övrigt påverkade denna tidsperioden av för mig plötsligt uppvaknande någonting hos DC, de föll strax tillbaka i en Batman som blir nedklubbad i varje nummer, som blir besatt, och annat gäspigt material, Det skulle dröja många år innan nån gjorde nåt liknade igen.

DC är idag helt omöjligt att beskriva på ett lätt sätt, deras serier är i mitt tycke bredare än Marvels.
Det är tråkigt att inget finns på svenska, senast seriösa var väl de 4a JLA tidningarna på svenska från rut år 2000 tror jag, det är Grant Morrisons JLA, bara det skulle sälja tycker man, men nej nej, folk ville ha samma gamla dynga, Wolverine och vad fasen det nu är.

Man märker stor skillnad på läsarna, det har alltid varit svårt att lansera superserier här som varit lite hårdare och djupare, Watchnmen gick knappt att kränga här osv.
Det är barn helt enkelt som läser och då blir det svårt att sälja annat än Spider-man och liknade mainstream (obs inget ont om dessa, men man börjar ledsna).

Sverige är ett skitland helt enkelt, så jag har i princip övergivit allt svenskt material, jag stödköper om nåt DC material ges ut men anars skiter jag i vad de gör.
moment 22.

Jag kan engelska och iom att det är så enkelt att handla globalt nu så kan man strunta i den svenska utgivningen av whatever om man vill.

Lustigt nog så har DC plötsligt börjat ge ut flera veckoserier, något som varit omöjligt förr, förmodligen för att läsarnas medelålder är högre idag än på 80-talet tex, folk har råd mao.

52 var mer eller mindre en succé och det tycks fått fart på dem, iofs så var Marevls motsvarande happenings så tråkiga så många valde nog tat läsa 52 i stället då det är en mer hederlig superhjälte tidning (ja eller var då, den kom ut i 52 nummer).

Jag blev impad av kvaliteten i den iaf medans jag blev avskräkt av Marvels försök till Civil War, dynga.

Men jag köper mest trades nu mera, jag har sällan jättebråttom att veta det senaste då jag lever i min egna seriebubbla utan andra svenska kontakter än ni på det här forumet, då gör det ju inget om mna är ett halvår efter.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
anteqwerty
Fine
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 15:33
Ort: Sverige

Inlägg av anteqwerty »

Tack för svaret. Jag bor i stockholm så det finns butiker här som säljer amerikanska tidningar. Trot eller ej så är jag själv inte så pjåkig på engelska. Det var mer det jag menade med album som finns på bokus de flesta är ju på engelska ej svensk översatta och de var de jag tänkte på om man kanske skulle köpa någon sådan de är inte så ruskigt dyra om man köper med pappomslag. Serien 52 låter intressant. Även den lite mörkare Batman. Är inte så jätte förtjust i när han springer runt och leker med Robin. Jag ska nog kunna uppdatera mig på dc jag med. Fast favvo hjälten är fortfarande allas våran lille Spindelman aka Spider-man (hehe så kan man inte skriva på dc tråden heller)

ett tillägg bara jag såg att serie 52 är forstättningen på en annan serie Infinite Crisis som är en fortsättning på Crisis On Infinite Earths kan det stämma.
Det finns två saker som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten jag är dock inte säker på den förstnämnda!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

52 fins som trades som vi kallar albumen hehe.

Robin orginalet försvann ur Batman på 70-talet, det är den 3dje upplagan som kan förekomma numera, men det är oftast ingen fara, det är inte längre som förr helt enkelt(jag gillar heller inte barn-sidekicks).

det du skriver på slutet stämmer nästan den mittersta heter countdown to infinite crisis, själv tycker jag dessa är mindre bra, men de är kanske nödvändiga om man inte alls vet vad som är vad.

52 handlar ju om det förlorade året när de 3 stora hjältarna inte finns med, så vi får följa diverse udda hjältar som gör allt de kan för att själva upprätthålla lagar mm, kanske är det jag som blir mest 80-tals nostalgisk här då Booster Gold, The Question, Animal Man bla får huvudroller, jag är väldigt svag för underdogs som författarna har mycket större frihet att bestämma över.

Booster gold fick en åtmistsonde tillfälligt egen tidning 52 pickup, men den är nog mest för oss 80-talsnostalgiker, den återuppväcker och gör en sak möjlig som utlovades för 20 år sen men inte kommer föränn nu.

Tror det finns en tråd om vilka serier inom supergenren vi gillar bäst på forumet, kika runt lite.

Om du struntar i färg så kan du kolla på Shovcaseböckerna från DC, Batman and the Outsiders, Suicide squad och Jonah Hex är fantastiska.
Men alla fixar ju inte tat bli av med färgen.


9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
naek
Very Good
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 26 jun 2008, 23:08
Ort: Sverige

Inlägg av naek »

Green Lantern Corps är en av mina favoriter när det gäller DC.
När Fantomen frågar, svarar man.
Användarvisningsbild
anteqwerty
Fine
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 15:33
Ort: Sverige

Inlägg av anteqwerty »

Härligt jag får köpa en utgåva i taget och bli uppdaterad på vad som händer i dc världen. Har läst mycket Gigant förut också dags att återuppväcka lite minnen och se vad man har att göra med tor jag har någon kartong med tidningar där de nog ligger kvar. Tur att det finns vägledare på detta forum. jag har inte hängt med riktigt i serie världen på länge tappade intresset i ca 5 år men för ett par månader sen så kom det tillbaka. Gud vilken härlig värd man kan stänga in sig i tills sambon ropar kom och hjälp mig i köket. Ja detta ska inte bli någon blogg så jag tackar för visat intresse så ska jag se vad jag kan lägga vantarna på. Ska förresten på motorhistoriska marknaden imorgon och se vad som finns där.
Det finns två saker som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten jag är dock inte säker på den förstnämnda!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

ok, jag var mer eller mindre helt borta från serier i 10-12 år själv, jag var urless på det tidiga 90-talets amerikanska serier och sen var det inte tufft att läsa serier helt enkelt.

Men det tar jag igen nu, jag skäms inte längre för att jag gillar serier och vet en massa värdelös fakta om superhjältar.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
naek
Very Good
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 26 jun 2008, 23:08
Ort: Sverige

Inlägg av naek »

[quote="Agentum"]

jag skäms inte längre för att jag gillar serier och vet en massa värdelös fakta om superhjältar.
[/quote]

Vad bra! Det finns ju ingen anledning till att man bör skämmas för det!
När Fantomen frågar, svarar man.
Användarvisningsbild
anteqwerty
Fine
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 15:33
Ort: Sverige

Inlägg av anteqwerty »

Detta forum verkar rätt stendött idag så jag som inte skriver så mycket får väll skriva något. Jag satt och läste några gamla Magnum tidningar i går och fick lite nostalgi känsla för där fanns en serie som heter Lobo.

Jag har läst om honom förut men nu kom allt tillbaka till mig, Han är grym rent utsagt är det någon som vet om det släppts några tjockare album med honom på svenska eller engelska som går lätt att få tag i så också att han varit med bland dc övriga hjältar vart kan man få tag i de numrerna. Agentum du som läst serien 52 stämmer det att han är med där?? Nu har jag en superhjälte att samla på (Spider-man) och en antihjälte Lobo. Kul kille ja vad gör man inte för att vara unik, Enligt Lobo,s tanke sätt är det att ta kål på sin egen planets invånare haha.
Det finns två saker som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten jag är dock inte säker på den förstnämnda!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Lobo kom till halvt på skämt av Keith Giffen, han skulel var ett slags anti Superman.

Han blev populär och sen drösade han i alla tidningar under en stor del av 90-talet så man började ledsna på honom rejält.

Han finns som bakgrundskarraktär i 52 ja.

Lobo vs The Mask tyckte jag var kul likaså när han var i luven med JL och Guy Gardner.

Han är odödlig kan man säga, finns en droppe blod kvar av honom kan han bygga en helt ny kropp utifrån den.
Som motvikt till att Superman blev sin planets siste överlevandee (jo jag vet förutom en lång lista på en massa andra), så dödade Lobo alla på sin planet helt enkelt så han är också den siste av sitt folk.

Han dyker även upp i JL den animerade serien när JL behöver en stand in för Superman.

I måttliga mängder är han kul och helt flippad, men i stora doser så blir han jobbig.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
anteqwerty
Fine
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 15:33
Ort: Sverige

Inlägg av anteqwerty »

Så vart kan man få tag i dessa serie i dagens läge kanske någon här på forumet vill sälja lite. Jag måste åka till min fars hus och leta fram de svenska lobo jag har där från magnum. Konstigt jag har aldrig tänkt på honom som en dc figur. Ja det är väll bara att börja leta tips är välkomna.
Det finns två saker som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten jag är dock inte säker på den förstnämnda!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Han hade en egen tidning 94- och det är säkert från dem dina svenska serier kommer.
Kom ut med en 50-60 nummer totalt och sen finns det som sagt en massa miniserier.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av DanielSchenström »

De två album du främst ska leta efter, om du inte redan läst dem i Magnum och/eller L.E.G.I.O.N. & Lobo är Lobo - The Last Czarnian och Lobo´s Back´s Back.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Äsch egentligen?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av tfels »

Lobo kan vara riktigt rolig, bitvis. Har verkligen skrattat åt vissa serier. I ett avsnitt träffar han sina gamla skolfröken, hejdlöst kul vill jag minnas.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Skriv svar