Den stora DC-tråden

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av DanielSchenström »

Det är Last Czarnian som han möter henne i och ska eskortera henne. Hon kan förstås ha återkommit i hans pågående serie också.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Ja den minns jag, den var kul, sen blev det bara för mycket Lobo i SCU, han var rena Wolverine.

Men det var aldrig tanke att han skulle bli så populär, samma sak med Guy Gardner tokpopulär, och har hela tiden nästan beskrivits som antingen en idiot eller uppkäftig nolla.

Hans egna serie var bra i början tycker jag, när man får veta mer om bakgrunden till att han är som han är.
Hal Jordan är ju hur tråkig som helst i jämförelse, men ok Guy Gardner Warrior var liiite för mycket kaka på kaka imo.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
anteqwerty
Fine
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 15:33
Ort: Sverige

Inlägg av anteqwerty »

Har precis läst klart infinite crisis och blev helt chockad av brutaliteten i serien inte riktigt vad man är van vid när man läser om våra helylle superhjältar. Så nu har jag beställt de 4 volymer som kommit av serien 52 på Bokus. Har även beställt crisis on infinite earth. Jag köper fortfarande vanliga serietidningar för samlades skull, men när de gäller sådana här stora historier tycker jag det är lättare att köpa de i album form samlade för läsningens skull.

Agentum du som läser mycket DC, Kapten Marvel de serietidningar som släpptes under namnet shazam i sverige verkade inriktad för de yngre. Men i Infinte Crisis verkar det finnas ytterligare en figur med en svart dräkt som verkade rätt så brutal. Har det gjorts någon mer vuxen version av Shazam senare på DC?
Det finns två saker som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten jag är dock inte säker på den förstnämnda!
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av tfels »

Den Shazam som kommit på svenska var ursprungligen en parodisk variant av Superman som var populär under 40-talet. Den gavs ut av DC:s (eller National som de hette då) konkurrent Fawcett. Efter ett tag köpte DC upp Fawcett, men nåt i kontraktet sa att DC skulle vara tvungna att publicera en viss mängd serier med Shazam, eller Captain Marvel som huvudpersonen heter. Därför har Shazam publicerats i omgångar och varierat lite i stil. Jag vet inte ens om det är Billy Batson som är Captain Marvel nu längre. Den svartklädda killen är förmodligen Black Adam, eller Adam Black som han hette från början. Det är en modernare figur vad jag vet.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

[quote="tfels"]

Den Shazam som kommit på svenska var ursprungligen en parodisk variant av Superman som var populär under 40-talet. Den gavs ut av DC:s (eller National som de hette då) konkurrent Fawcett. Efter ett tag köpte DC upp Fawcett, men nåt i kontraktet sa att DC skulle vara tvungna att publicera en viss mängd serier med Shazam, eller Captain Marvel som huvudpersonen heter. Därför har Shazam publicerats i omgångar och varierat lite i stil. Jag vet inte ens om det är Billy Batson som är Captain Marvel nu längre. Den svartklädda killen är förmodligen Black Adam, eller Adam Black som han hette från början. Det är en modernare figur vad jag vet.
[/quote]

Nja inte tror jag den var menad att vara parodisk, serierna var bara så då. Dessutom blev Facett stämda av DC (då National Comics) då de tyckte att Captain Marvel var en rip-off på Stålmannen. Första rättegången dömde till Fawcetts fördel då DC tydligen hade låtit copy-righten på Stålis förfalla, men efter överklagan dömdes till DCs fördel.

[Url="http://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Captain_Marvel_%28Fawcett/DC%29"]Läs mer på SerieWikin[/Url]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Sant Sir_L men det var för sent för superhjältar andra gången (den dommen gjordes dessutom upp i godo, Fawcett betalade en fast summa till DC o la ner sina superhjältar), det var 1950tal och alla superhjältar förutom några få försvann helt ur leken.

Shazam-tidningarna på svenska innehåller dels de imo värdelösa försöken av DC att göra nåt med figuren under 70-talet och en del betydligt bättre orginalserier från 40-talet.

DC leasede enbart rättigheten at använda Captain Marvel som han ju heter, att det ändå blev Shazam är Marvels fel som höll på att springa omkull sig för att mata ihop nåt skit som hette Cap. Marvel illa kvickt och copyrighta det namnet, och den värdelösa figuren dök upp, och det är Marvel som upprätthåller copyrighten genom att använda namnet på en serietidning eller liknade emmelanåt.

DC köpte sedan Fawcetts rättigheter helt nångång på 80-talet.

anteqwerty: Det är Black Adam du diskuterar, honom får du se mer av i 52, och Cap. Marvel hade nyligen iaf en pågående serie.
Black Adam blev oerhört populär i USA, inte vad berättarna tänkt sig men amerikaner är amerikaner när det gäller krig.

Black Adam är en figur som varit med sen 40-talet, han dödar Cap. Marvels föräldrar bla och var alltid en elak skurk som Cap. lurade säga shazam så att han blev en vanlig människa, för du vet väl att Cap. egentligen är en tonåring, Billy Batson.

Black Adman blev medlem i JSA mot slutet av 90-talet har jag för mig efter att genomgått en stor förändring, det är så denna variant av honom började.

I övrigt anser jga att DC hade fel Cap. Marvel är inte en kopia av Superman, Superman var en högst allvarlig figur som gav sig på politiker och annat folk.

Captain Marvel av Fawcett var som ni säger en lättsammare figur på alla sätt, han är ju ett barn i en superhjältekropp.
Fawcett lanserade dessutom hans syster och en annan yngre förmåga i en "family", detta koncept kopierade DC utan skrupler, så vem kopierade vem?

I vart fall sålde Captain Marvel mer än Superman då det begav sig och det var troligen detta som egentligen klämde.

När de tvingades lägga ner sin superhjältegren var tiden för superhjältar redan över så förlusten för Fawcett var högst minimal egentligen.


Black Adam har vi nog inte hört det sista om, och varför lär du förstå när du läst 52.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av tfels »

Vill minnas att Black Adam har hetat Adam Black ett tag. Tidningen JSA verkar för övrigt vara inne i en bra period just nu. Den känns klassisk och modern på samma gång.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Har inte kommit ut några trades ännu med den rebootade varianten så jag har inte hängt med, men jag har alla de tradsen från tidigare.
Jag föredrog dem klart över JLA då de var jämnare och författarna hade fler möjligheter än de har med JLA (utom Morrison då som hade en radda skapliga JLA tidningar) så JSA för min del även i fortsättningen.

9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
anteqwerty
Fine
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 15:33
Ort: Sverige

Inlägg av anteqwerty »

Jag hittade en jag tror ni kallar det trade på bokus, Black Adam The dark age. Köpte den så ska vi se vad det är för filur. Men innan jag läser den ska jag läsa de andra såkallade trades som är på väg.
Det finns två saker som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten jag är dock inte säker på den förstnämnda!
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

[quote="Agentum"]

Har inte kommit ut några trades ännu med den rebootade varianten så jag har inte hängt med, men jag har alla de tradsen från tidigare.
Jag föredrog dem klart över JLA då de var jämnare och författarna hade fler möjligheter än de har med JLA (utom Morrison då som hade en radda skapliga JLA tidningar) så JSA för min del även i fortsättningen.


[/quote]

Det finns 3 hardcovers av den nuvarande versionen. TPs är väl på väg.

The Next Age, Justice Society of America (vol. 3) #1-4
Thy Kingdom Come, Part One, Justice Society of America (vol. 3) #7-12
Thy Kingdom Come, Part Two, Justice Society of America (vol. 3) #13-18
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jag är lite snål, de måst vara trades innan jag köper utom Booster Gold förstås:-)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

[quote="Agentum"]

Jag är lite snål, de måst vara trades innan jag köper utom Booster Gold förstås:-)
[/quote]

Lugn, de börjar alltid med HC och sen kommer TP. Allt för profiten!

Booster Gold, säger du. Jag får nog kolla in den då.

Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Mest för oss som gillade JL perioden med Giffen och c:o, vi blev ju så besvikna då alla våra figurer fick dö under de senaste åren, men nu börjar de krypa fram igen och få en ny chans.

9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
anteqwerty
Fine
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 15:33
Ort: Sverige

Inlägg av anteqwerty »

Jaha då var man komplett i svenska L.E.G.I.O.N och svenska JLA haha inte många nr där. Har precis hämtat ut ett tjockt amerikanskt album crisis on infinite earth och de 4 volymerna av serien 52. Mycket att läsa nu [:o)]. Igentligen kanske det varit roligare att läsa de under semestern men kom på det försent. Många timmars härlig läsning väntar.
Det finns två saker som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten jag är dock inte säker på den förstnämnda!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Köpte den svenska Alan Moores dc universum serier(består av Moores korta inlägg här och där hos DC comics, typ Batman och Superman mfl), den var väldigt bra som sammanfattnig måste jag säga, jag har läst en hel del av det förr men det gjorde inte så mycket.

Man får säga att hans avslutning av Superman (Whatever happened to the man of tomorrow) var en höjdare.

Bland det bästa de givit ut på svenska på åratal i den här genren tycker jag.

Dock har jag än lite svårt för The killing joke, men troligen bara för att jag känner till en hel del kring det ämnet, men den var ju klart annorlunda iaf.

Cripple The Bitch!
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
anteqwerty
Fine
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 15:33
Ort: Sverige

Inlägg av anteqwerty »

Nu har man läst crisis on infinite earth, infinite crisis,52 och black adam trades. Så nu ska jag fortsätta har beställt Red Son, Batman: the dark knight returns och dc universe skulle köpt den svenska versionen men den var slut. Ska köpa kingdom come när jag hittar någonstans där man fortfarande kan köpa den. Har verkligen fått upp ögonen för dc serier detta året så jag ska fortfarande läsa dc parallelt med marvel serierna jag tycker om. Ingen som vill sälja sitt ex av kingdom come för en billig peng kanske[:o)]
Det finns två saker som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten jag är dock inte säker på den förstnämnda!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Passa dig för uppföljaren The Kingdom den är inte allas bra utan verkar framtvingad av Waid.

Bra att du läser det du gillar och inte binder dig till en utgivare för mycket, det finns bra serier och dåliga hos alla utgivarna.

Kingdom come är nog lungt att få tag på, det är en rätt omtyckt serie, den handlar om vad DCU kunde vara i en eventuell framtid bortom hjältar och hjältemod.

Det finns hur mycket som helst att köpa, jag har travar och jag tycker ändå att det finns massor mer jag vill läsa:-)

Man får väl sortera ur det mindre bra i framtiden.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
anteqwerty
Fine
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 15:33
Ort: Sverige

Inlägg av anteqwerty »

Ja att jag läser serier som jag själv tycker om och inte målar in mig i ett hörn var väll mer din förtjänst som pratade så gott om dc serier, så jag var ju tvungen att kolla. Det är kul med nya figurer eftersom jag mest haft med marvel att göra så var dc rätt nya för mig jag kunde väll namnen på JLA men var helt ovetandes om JSA. Så här sitter man och har helt plötsligt två världar av superhjältar att hålla koll på, finns inte en chans att hinna med men man kan ju ta små smak prov av serier och se vad man själv gillar och inte gillar. Jag gillar det jag läst av dc där man får se en annan aspekt av vad som händer om man blir slagen av en superhjälte, man däckar inte utan huvudet krossar till pure, haha våld i stora mängder. Finns även sådana serier i marvelvärlden men inte riktigt samma stil på det. Har inte riktigt hittat favoritkaraktären hos dc men vem säger att man behöver en igentligen.
Det finns två saker som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten jag är dock inte säker på den förstnämnda!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Nej, och jag tycker det beror väldigt på teamet som gör figuren för tillfället.

Jag har ju Green Arrow som favorit, men bara Grells variant från slutet av 80-talet, den GA tidning som ges ut idag ger jag inte ett vitten för, värdelös.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
anteqwerty
Fine
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 15:33
Ort: Sverige

Inlägg av anteqwerty »

Har läst kingdome come och superman red son. Jag tyckte defenetivt att superman red son var den bättre av dem. Fast jag skrattade lite åt batmans utstyrsel haha, kingdome come så hade jag kanske velat haft lite mer bakgrund om hur det blev som det blev. Fick även hem Dc universum och samma fast på engelska dc universe det blev ett dubbelköp för att dc universum var slut från början men den kom ändå. Men det blir ett bra tillfälle att gämföra hur den svenska översättningen är. Ska nu börja läsa Batman the dark knight returns har hört mycket bra om den. Har tydligen fastnat rätt mycket för dc serier just nu, läser mest spider-man från marvel.
Det finns två saker som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten jag är dock inte säker på den förstnämnda!
Skriv svar