Bouncer del 1

Har du läst något nytt på senaste tiden som du vill skriva ner lite tankar om? Då är detta platsen för det.
Användarvisningsbild
Sandman
Fine
Inlägg: 211
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 03:38
Ort: Sverige

Bouncer del 1

Inlägg av Sandman »

Så nu var den läst albumförlagets andra lilla "goding". Gillar man hårdkokt Western så gillar man definitivt detta alster. Den första delen känns som ett pilotavsnitt i någon TV-serie. Man får huvudpersonerna klart beskrivna för sig och alla bakgrundsfakta så att man bara sitter och väntar på fortsättningen och hämnden som man känner ligger framför en i historien om Bouncer. Det "trevliga" med berättelsen är att de flesta av personerna drivs av hat och personlig vinning. De är inte alls några trevliga personer. Påminner lite om Western TV-serien Deadwood (den rekommenderar jag starkt),det finns inga helt igenom goda personer. Det känns mer äkta på det sättet.
Min hustru, som är konstnärligt utbildad, berömde särskilt skuggningen i teckningarna och tyckte i övrigt att detta var en mycket vältecknad serie. Håller definitivt med.
KLART LÄSVÄRD! Nu väntar jag bara på fortsättningen.
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

När jag var i Paris så glutade jag in lite i de senare albumen och det seri lika snyggt ut. Ett bra hållfäste för Lennon.
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Det här blir ytterligare ett album som hamnar på min köplista (som är ganska lång vid det här laget).
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

Jag fick den här recensionen skickad till mig idag, och jag blir så himla glad att jag måste dela med mig:

"Jodorowsky, Alexandro
Bouncer. 1

Häftepos 08119354

Lektör Gabriella Turic
Recension

Vilda Västernserien Bouncer... ... Bouncer är realistiskt tecknad, i en mörk färgskala som går hand i hand med
berättelsens mörka ton. Dialogen har en vacker poetisk klang som skapar en intressant kontrast mot den råa och
våldsamma handlingen med blodutgjutelse, hämnd och galna mäns våldsamheter. De våldsamma inslagen till trots,
är det en oerhört välgjord och spännande serie som rekommenderas till serieläsare från 13 år. Manuset är en
guldklimp! Bildkompositionen likaså. Man behöver inte föredra västernserier för att uppskatta Bouncer."

Detta är alltså en del av den recension som kommer att skickas ut till alla bibliotek i Sverige :-)
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Låter bra i mina öron, frågan är hur det låter i nån försiktig biblotikaries öron med råa och våldsamma hämd mm:-)

En del ser ju serier som nåt barn läser, tyvärr tycks aldrig det ändra sig i här i landet.
Ändå sitter de där med näsan i alla värdelösa seriestrippar i morgontidningen:-)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Inlägg av nicklas.johansson »

Till bibliotekens försvar så måste jag bara säja att jag tycker att de har blivit ganska bra på att köpa in serier de senaste åren. Jag skulle tro att Mangan öppnat deras ögon, men som tur är inte bara jagpanska serier, utan serier i stort. Det känns som om serier är mer accepterade i biblioteken och inte bara är något fult för barn som inte orkar läsa böcker.

P.S.
Jag lånade ett ex. av Bouncer på min lokala biblioteksfilial igår.
D.S.
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Nu har jag läst första delen (har den andra med).

Det är vältecknat och inget skjuta revolver ur handen trams.

MEN en sak stör mig lite, serien är förmodligen ordagrannt översatt från franska, det har gjort att meningsuppbyggnaden är helt avig för svenska här och var.
Eller är de översatta från engelska raden "lämnade henne som död" liknar ju "left her for dead" bara det att det låter konstigt på svenska.

Det blir lätt styltigt på nåt sätt, som om man såg på en spelad pjäs eller nåt.

Det där lät bra gnälligt va? serien är iaf bra och jag är glad att den kommit ut på svenska.

Jag gilar att den troligen är hyfsat korrekt, se bara duellen i stan, det var förmodligen så där det såg ut och inte som i en spagetti western när de ska dra i en duell.
OCH så har de inte hollywoodhölster och det ger väl en poäng med.

Inte för att jag avskyr de mer"romantiserade" westenserier som finns, de är oftast bättre snarare än medel.

Edit: Läste del 2(Kains öga) med så jag fick lite perspektiv på det hela, visst är det en snyggt tecknad serie, men det är lite karate kid över Seth's träning till att bli bäst.
Ibland händer saker lite väl fort, förmodligen är det väl för att jag är van med hur amerikanska serier funkar, de hade säkert gjort minst ett par trades av den här storyn.
Fakum är att jag tror Bouncer 1 och 2 skulle blivit bättre om de varit tre album.

Namnet på serien antyder ju att det är Bouncer som är huvudfiguren, betyder det att det finns mer material gjort med honom, jag menar han är ju inte död.?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

Det finns för närvarande sex album, och det är en "levande" serie så fler kommer hoppas jag.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Ja, jag lär köpa fler om de kommernågra iaf.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

[quote="Agentum"]

Ja, jag lär köpa fler om de kommernågra iaf.
[/quote]
Det gör det [^]
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Inlägg av KRax »

[quote="Agentum"]

MEN en sak stör mig lite, serien är förmodligen ordagrannt översatt från franska, det har gjort att meningsuppbyggnaden är helt avig för svenska här och var.
Eller är de översatta från engelska raden "lämnade henne som död" liknar ju "left her for dead" bara det att det låter konstigt på svenska.

Det blir lätt styltigt på nåt sätt, som om man såg på en spelad pjäs eller nåt.
[/quote]

Näe, nu håller jag inte med. Jag tycker ditt exempel fungerar alldeles utmärkt på svenska, en vacker och poetisk tolking, och det tycker jag om hela albumet. Det har på sitt sätt en mycket romantisk text. Dock, smaken är som osv.


[quote]Ibland händer saker lite väl fort, förmodligen är det väl för att jag är van med hur amerikanska serier funkar, de hade säkert gjort minst ett par trades av den här storyn.
Fakum är att jag tror Bouncer 1 och 2 skulle blivit bättre om de varit tre album.

[/quote]

Här håller jag med dig och eftersom jag knappt läst amerikanska serier så kan vi nog enas över gränserna om att det helt enkelt är lite för kort. Det är väl mest del två som är lite forcerad, tycker jag, inte farligt, men man känner att vissa delar hade de kunnat göra mer av.

Också jag ser fram emot fler Bouncer-album!
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
nicklas.johansson
Fine
Inlägg: 526
Blev medlem: mån 03 sep 2007, 15:23
Ort: Umeå, Västerbotten

Inlägg av nicklas.johansson »

För ett tag sedan läste jag del två - Bödlarnas medlidande och det är egentligen inte så mycket att orda om. Det är en direkt fortsättning på "Kains öga", de är antagligen skrivna som ett manus som sedan delats upp i två delar. Det finns dock en sak som jag har lite svårt att smälta. Nämligen lärarinnans liberala och ganska moderna tankesätt om indianer och deras kultur, kontra hennes fars högerkrisntna ideal och att hon är uppfostrad i ett nunnekloster, där jag inte tror att de inte hade så höga tankar om indianer. Jag visste förövrigt inte att det fanns kloster i USA under inbördeskriget, men man kan inte känna till allt. Annars så måste jag säga att hon tillför en spännande vändning i serien. Jodorowsky hade gärna fått plantera henne redan i del ett men jag antar att det hade blivit för mycket att pressa in henne redan där.

Nåväl, har man läst ettan och tyckt om den så kommer man att gilla tvåan också, nu är familjen presenterad så det skall bli trevlig läsning att förhoppningsvis få följa Bouncers fortsatta öden och äventyr.
En bra karl reder sig själv och en dålig behöver ingen hjälp!
Användarvisningsbild
Jan Hoff
Very Good
Inlägg: 145
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 13:47
Ort: Sverige

Inlägg av Jan Hoff »

Kan inte säga säkert hur det förhöll sig med kloster i USA på 1800-talet. Men de hade religionsfrihet, då som nu, (Det var ju därför Karl-Oskar och Kristina åkte dit)i USA. Många var katoliker, både bland den spansktalande befolkningen (i de delar av västern som ursprungligen tillhörde Spanien eller Mexico) och bland de senkomliga invandrarna...
Frågan är dock hur mycket realism man kan begära av Jodorowsky, mannen som tidigare gjort filmerna Santa Sangre, El topo (surrealistisk västern), Holy Mountain samt skrivit manus till SF-serier tecknade av Giraud/Moebius.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Inlägg av KRax »

Jodorowsky lär väl ha tänkt att om det var någonstans de hade höga uppfattningar om indianer, så måste det ha varit i ett nunnekloster. Om han tänkte rätt eller inte... Tja. Jag har ingen större koll på detaljer, men generellt är det ju så att olika klosterordnar har ganska olika syn på på både teologi och verksamhet. 1800-talet var ju också en oerhört omvälvande tid för religionen i USA, med frikyrkor som poppade upp både här och där, där vissa var synnerligen segregerande medan andra tog fasta på att bibelorden om att människan, dvs alla människor oavsett utseende, var skapad till Guds avbild - dvs mycket liberala.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jo, man får nog acceptera att serien är en psuedo-västern helt enkelt, inget fel med historisk korrekthet iofs.

Det ska bli kul att få se vad allt leder nu när de inte behöver ägna så mycket tid till figurernas bakgrund.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Jan Hoff
Very Good
Inlägg: 145
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 13:47
Ort: Sverige

Inlägg av Jan Hoff »

vad vi får hoppas är, förstås, att dessa album drar igång en riktig västernvåg i albumvärlden. Så att den skändligt avklippta Blueberryutgivningen återupptas på svenska (av något modigt förlag). Samt naturligtvis att de fina fra/bel västernserier som aldrig funnits som album på svenska börjar ges ut. Jerry Spring. Jonathan Cartland. Durango. Ringo. Resten av Comanche-albumen. (Fler album med Blårockarna? Eller åtminstone de första, av Salverius, som Carlsen hoppade över) ...
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

[quote="Jan Hoff"]

vad vi får hoppas är, förstås, att dessa album drar igång en riktig västernvåg i albumvärlden. Så att den skändligt avklippta Blueberryutgivningen återupptas på svenska (av något modigt förlag). Samt naturligtvis att de fina fra/bel västernserier som aldrig funnits som album på svenska börjar ges ut. Jerry Spring. Jonathan Cartland. Durango. Ringo. Resten av Comanche-albumen. (Fler album med Blårockarna? Eller åtminstone de första, av Salverius, som Carlsen hoppade över) ...
[/quote]
Blueberry var den första serien jag ville ge ut, men Egmont sitter och ruvar på den licensen, så det gick inte.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Finns en del Amerikanskt västern med.
Bat Lash och Jonah Hex nya serier från DC

Oni Press har några med tex. The Long Haul och Spaghetti Western.

Men jag antar att sånt aldrig kommer då de flesta kan engelska, annat är det ju med franska, det kan få av oss och det gör översätttningar mer intressanta även om de amerikanska serierna är förbaskat bra idag.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Jan Hoff
Very Good
Inlägg: 145
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 13:47
Ort: Sverige

Inlägg av Jan Hoff »

[quote="lennon"]

[quote="Jan Hoff"]

) ...
[/quote]
Blueberry var den första serien jag ville ge ut, men Egmont sitter och ruvar på den licensen, så det gick inte.
[/quote]

Jag vet! Du ville gå i det där danska förlagets fotspår, Donnovan...
Jag förstår inte vad det kan finnas för glädje i att sitta och ruva på en rättighet, när man inte utnyttjar den!

Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

[quote="Jan Hoff"]

[quote="lennon"]

[quote="Jan Hoff"]

) ...
[/quote]
Blueberry var den första serien jag ville ge ut, men Egmont sitter och ruvar på den licensen, så det gick inte.
[/quote]

Jag vet! Du ville gå i det där danska förlagets fotspår, Donnovan...
Jag förstår inte vad det kan finnas för glädje i att sitta och ruva på en rättighet, när man inte utnyttjar den!


[/quote]
Inte alls. Donovan-comics ger ut Blueberrys ungdom och Marshall Blueberry, jag vill ge ut fortsättningen på huvudserien.
www.albumforlaget.se
Skriv svar