Csaar - illustrationer

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Comic man
Fine
Inlägg: 508
Blev medlem: sön 29 jun 2008, 23:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Comic man »

Vad ska jag säga som inte redan sagts, kanske att jag själv skulle vara överlycklig om jag hade en hundradel av din skapartalang. Posta gärna (mycket) fler teckningar. [^]
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
Användarvisningsbild
csaar
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 07:18
Kontakt:

Inlägg av csaar »

Comic man skrev:
Vad ska jag säga som inte redan sagts, kanske att jag själv skulle vara överlycklig om jag hade en hundradel av din skapartalang. Posta gärna (mycket) fler teckningar. [^]


Tackar, mycket fint sagt!
http://www.csaar.se

"Das ist nicht nur nicht richtig, es ist nicht einmal falsch!"
Användarvisningsbild
csaar
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 07:18
Kontakt:

Inlägg av csaar »

spindelmannenelektra skrev:
Kanske dum fråga men i alla fall. Bilder brukar väl bli som bäst när man inte planerar dem innan? Eller? Är det bra att ha bilden i huvudet innan eller skall man bara rita/måla ner på måfå? Vad tycker du? Själv skriver jag bara.

Edit: Sista teckningen är störtskön. Grymma bilder!


Frågan är inte alls dum, jag ställer den till mig själv ofta när jag tecknar (eller skriver för den delen) Jag tror det skiljer sig mycket från tecknare till tecknare.

Jag brukar ha en bild i huvudet - den bilden är inte alltid så "skarp", men den brukar finnas där. ibland vet jag precis hur det skall bli. men det finns alltid ett moment av att rita på måfå när man försöker få ner den där bilden på pappersarket, man skissar helt enkelt.
Det är roligt också att låta pennan jazza runt och se vad som händer - det gör jag när det inte finns ett motiv i huvudet men jag vill rita ändå - och ja, ibland blir det också bra.

jag tycker att skriva och teckna har mycket gemensamt - skapartekniskt. en del författare gör ju noggranna skisser och planerar, medan andra, som Stephen King, tycker att sådant intrigskapande förstör historien och gör den stel och det ligger nog något i det. antingen man planerar noga eller jazzar på gäller det i skrivandet och ritandet att lägga på ett "fint lager fernissa av lätthet" strax innan man är klar så att läsaren/betraktaren inte tvingas uppleva samma vedermödor som var gällande under skaparprocessen...

roligt att du gillade den där senaste teckningen!

äh, jag slänger på en bild till:
Bild
http://www.csaar.se

"Das ist nicht nur nicht richtig, es ist nicht einmal falsch!"
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

csaar skrev:Frågan är inte alls dum, jag ställer den till mig själv ofta när jag tecknar (eller skriver för den delen) Jag tror det skiljer sig mycket från tecknare till tecknare.

Jag brukar ha en bild i huvudet - den bilden är inte alltid så "skarp", men den brukar finnas där. ibland vet jag precis hur det skall bli. men det finns alltid ett moment av att rita på måfå när man försöker få ner den där bilden på pappersarket, man skissar helt enkelt.
Det är roligt också att låta pennan jazza runt och se vad som händer - det gör jag när det inte finns ett motiv i huvudet men jag vill rita ändå - och ja, ibland blir det också bra.

jag tycker att skriva och teckna har mycket gemensamt - skapartekniskt. en del författare gör ju noggranna skisser och planerar, medan andra, som Stephen King, tycker att sådant intrigskapande förstör historien och gör den stel och det ligger nog något i det. antingen man planerar noga eller jazzar på gäller det i skrivandet och ritandet att lägga på ett "fint lager fernissa av lätthet" strax innan man är klar så att läsaren/betraktaren inte tvingas uppleva samma vedermödor som var gällande under skaparprocessen...

roligt att du gillade den där senaste teckningen!


"Gillar"....jag tycker de är helt fantastiska. Älskar dem om man får uttrycka sig som så. Den sista är också helt otrolig. Jag har en massa rätt schyssta bilder i mitt huvud på en del av det jag skrivit, men jag betvivlar på att jag kan få ner det på pappret så som jag vill ha det. Får du det lika bra på bild som du har bilden i huvudet? Eller blir det rent av bättre? Mäktigt att kunna teckna det man vill få ner. Skulle gärna vilja ha den förmågan. Om du tecknar för någon annan, får du då ner den bilden han/hon tänkt sig? Måste var jävligt svårt.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
csaar
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 07:18
Kontakt:

Inlägg av csaar »

spindelmannenelektra skrev:
csaar skrev:Frågan är inte alls dum, jag ställer den till mig själv ofta när jag tecknar (eller skriver för den delen) Jag tror det skiljer sig mycket från tecknare till tecknare.

Jag brukar ha en bild i huvudet - den bilden är inte alltid så "skarp", men den brukar finnas där. ibland vet jag precis hur det skall bli. men det finns alltid ett moment av att rita på måfå när man försöker få ner den där bilden på pappersarket, man skissar helt enkelt.
Det är roligt också att låta pennan jazza runt och se vad som händer - det gör jag när det inte finns ett motiv i huvudet men jag vill rita ändå - och ja, ibland blir det också bra.

jag tycker att skriva och teckna har mycket gemensamt - skapartekniskt. en del författare gör ju noggranna skisser och planerar, medan andra, som Stephen King, tycker att sådant intrigskapande förstör historien och gör den stel och det ligger nog något i det. antingen man planerar noga eller jazzar på gäller det i skrivandet och ritandet att lägga på ett "fint lager fernissa av lätthet" strax innan man är klar så att läsaren/betraktaren inte tvingas uppleva samma vedermödor som var gällande under skaparprocessen...

roligt att du gillade den där senaste teckningen!


"Gillar"....jag tycker de är helt fantastiska. Älskar dem om man får uttrycka sig som så. Den sista är också helt otrolig. Jag har en massa rätt schyssta bilder i mitt huvud på en del av det jag skrivit, men jag betvivlar på att jag kan få ner det på pappret så som jag vill ha det. Får du det lika bra på bild som du har bilden i huvudet? Eller blir det rent av bättre? Mäktigt att kunna teckna det man vill få ner. Skulle gärna vilja ha den förmågan. Om du tecknar för någon annan, får du då ner den bilden han/hon tänkt sig? Måste var jävligt svårt.


I de allra flesta fallen är kunderna helt nöjda - de har sett min still och är införstådda med vad som förmodligen dimper ner i inkorgen/postlådan. Ibland är de mer än nöjda... och i en del enstaka fall är de inte så nöjda. det blir till att göra om då. det rör sig oftast om missförstånd eller att kunden missat att berätta saker som "Man får absolut inte se att mannen har en kniv bakom ryggen" ect. ibland har jag insett att kundens beskrivning funkar i teorin, men inte som teckning, då gör jag en rövare och provar något helt eget - en del blir mycket nöjda, andra blir mycket missnöjda [:D]
En del kunder är ju också väldigt noga med beskrivningen av bilderna - vilket gör processen svårare, men det kan vara nyttigt för utvecklingen.
Det brukar inte bli bättre än bilden jag har i huvudet - det är den bilden som är målet, den lilla vita kaninen man jagar men aldrig får tag i. jag är rädd för vad som skulle hända om det alltid blev så att allt blev exakt som i tanken. man kanske hade slutat teckna.
Jag tror ärligt talat att jag tecknar bättre nu än vad jag förväntade mig göra när jag en gång började - omedvetet har jag sett till att min mekaniska kanin ökar sin hastighet. den där missnöjdheten som infinner sig några minuter efter det att man är klar med en bild (och upplevt sig nöjd i någon minut) är en nyttig drivkraft. missnöjet får inte vara för stort, då ger man kanske upp - men så där lagom. "Nästa gång skall jag göra så i stället..."
http://www.csaar.se

"Das ist nicht nur nicht richtig, es ist nicht einmal falsch!"
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av tfels »

Asbra bilder! När du får lust att teckna serier får du gärna ha Svenska Superserier i åtanke.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
csaar
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 07:18
Kontakt:

Inlägg av csaar »

tfels skrev:
Asbra bilder! När du får lust att teckna serier får du gärna ha Svenska Superserier i åtanke.


Tack för omdömet och erbjudandet, det är inte alls omöjligt att jag skickar in nått!
Bild
http://www.csaar.se

"Das ist nicht nur nicht richtig, es ist nicht einmal falsch!"
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av DanielSchenström »

Kul att du hittat hit också. Skulle du göra nåt för Svenska Superserier så kommer jag bli din främsta lobbyist. Det var otroligt tråkigt att inte få se dina bilder i tryck när jag tog beslutet att lägga ner Solace en massa år tillbaks. De bilderna du gjorde då håller verkligen fortfarande hög kvalité.
Användarvisningsbild
csaar
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 07:18
Kontakt:

Inlägg av csaar »

DanielSchenström skrev:
Kul att du hittat hit också. Skulle du göra nåt för Svenska Superserier så kommer jag bli din främsta lobbyist. Det var otroligt tråkigt att inte få se dina bilder i tryck när jag tog beslutet att lägga ner Solace en massa år tillbaks. De bilderna du gjorde då håller verkligen fortfarande hög kvalité.


Tackar så mycket Daniel!
Det var ett tag sedan, hoppas allt är bra med dig!
Nedläggningar av projekt är tyvärr ett allt för vanlgt fenomen i illustrationsbranchen - det är min erfarenhet i alla fall.
Om jag kommer på något lämpligt att göra i serieform till svenska superserier får du gärna lobba!
http://www.csaar.se

"Das ist nicht nur nicht richtig, es ist nicht einmal falsch!"
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av tfels »

Ett tips kan vara att skapa ett litet lättarbetat projekt som samtidigt är lätt att bygga ut. Äsch, du förstår vad jag menar.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Comic man
Fine
Inlägg: 508
Blev medlem: sön 29 jun 2008, 23:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Comic man »

I början av tråden berättar du om ett projekt som du är insyltad i. Du får gärna vidareutveckla detta när allt hysch-hysch lagt sig. Det kan ju vara intressant om man kunde hitta dina serier när man går till affären.
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
Användarvisningsbild
csaar
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 07:18
Kontakt:

Inlägg av csaar »

tfels skrev:
Ett tips kan vara att skapa ett litet lättarbetat projekt som samtidigt är lätt att bygga ut. Äsch, du förstår vad jag menar.


låter som en bra plan - någon slags gerillarörelse i branchen :-)
http://www.csaar.se

"Das ist nicht nur nicht richtig, es ist nicht einmal falsch!"
Användarvisningsbild
csaar
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 07:18
Kontakt:

Inlägg av csaar »

Comic man skrev:
I början av tråden berättar du om ett projekt som du är insyltad i. Du får gärna vidareutveckla detta när allt hysch-hysch lagt sig. Det kan ju vara intressant om man kunde hitta dina serier när man går till affären.


Ja, nej. Det är egentligen inget hemligt på så vis. jag väntar på att Kevin Eastman (Heavy metal Magazine) skall bestämma sig, Vi har haft lite mailkontakt, men han verkar ha väldigt långt mellan sin dator och högen med inkomna bidrag. Han har lovat att leta upp mitt bidrag i högen men det var ett tag sedan :-)
Jag klandrar inte - jag vet att de har extremt mycket bidrag att gå igenom.
http://www.csaar.se

"Das ist nicht nur nicht richtig, es ist nicht einmal falsch!"
Användarvisningsbild
csaar
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 07:18
Kontakt:

Inlägg av csaar »

Bild
http://www.csaar.se

"Das ist nicht nur nicht richtig, es ist nicht einmal falsch!"
Användarvisningsbild
csaar
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 07:18
Kontakt:

Inlägg av csaar »

Bild
http://www.csaar.se

"Das ist nicht nur nicht richtig, es ist nicht einmal falsch!"
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

csaar skrev:
själv vill jag ha något att bläddra i när jag tittar på mina grejer - det känns mer äkta.


Har du blivit publicerad någonstans? Gillar också att bläddra i papper.[:)]
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
csaar
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 07:18
Kontakt:

Inlägg av csaar »

impeesa skrev:
csaar skrev:
själv vill jag ha något att bläddra i när jag tittar på mina grejer - det känns mer äkta.


Har du blivit publicerad någonstans? Gillar också att bläddra i papper.[:)]


I sverige, nu senast i rollspelet "Bortom - lögnens slöja"
Men annars mest i amerikanska tidningar vars status har pendlat mellan "knappt halvprofessionella" till "helt professionella"
Bland annat "black gate"
http://www.csaar.se

"Das ist nicht nur nicht richtig, es ist nicht einmal falsch!"
Användarvisningsbild
Grim
Very Good
Inlägg: 98
Blev medlem: tis 15 apr 2008, 13:30
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Grim »

Det här är ju för fasen löjligt häftiga teckningar ju!

Tycker mej känna igen det lilla yoda-trollet med svamparna, var kan jag ha sett den bilden innan?
Användarvisningsbild
csaar
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 07:18
Kontakt:

Inlägg av csaar »

Grim skrev:
Det här är ju för fasen löjligt häftiga teckningar ju!

Tycker mej känna igen det lilla yoda-trollet med svamparna, var kan jag ha sett den bilden innan?


Tack!

Den där lille gynnaren prydde omslaget till "scrollworks press" en gång i tiden (nr. 32, 33 eller 34, tror jag det var) Men det var många år sedan - nu är den tidningen nerlagd (vad annars) Tydligen tog illustratörerna för mycket betalt[8]
Men vem vet - den kan ju leva sitt eget liv på nätet, jag brukar posta den på forum och liknande. det är en av de där få som jag fortfarande är rätt så nöjd med. jag kan fortfarande inte hitta några större fel på den...
http://www.csaar.se

"Das ist nicht nur nicht richtig, es ist nicht einmal falsch!"
Användarvisningsbild
csaar
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 07:18
Kontakt:

Inlägg av csaar »

Bild

En av illustrationerna till bortom.
http://www.csaar.se

"Das ist nicht nur nicht richtig, es ist nicht einmal falsch!"
Skriv svar