Csaar - Ink pusher

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
csaar
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 07:18
Kontakt:

Csaar - Ink pusher

Inlägg av csaar »

Jag vågar inte visa serien i sin helhet (Har skickat in den och väntar på svar), men har tagit några brottstycken här och där. Det kan ju inte skada - ni får inget sammanhang, så här kommer det:

Serien handlar om en tatuerare som utan att förstå det hjälper en demon att fly från helvetet. den ännu ej färdiga fortsättningen kommer att handla om djävulens syn på saken...
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
http://www.csaar.se

"Das ist nicht nur nicht richtig, es ist nicht einmal falsch!"
Användarvisningsbild
csaar
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 07:18
Kontakt:

Inlägg av csaar »

Här kommer en koneptbild till fortsättningen - en av hin håles hejdukar skall göra upp den olydige tatueraren. demonen heter "The good-bad-ugly-demon" givetvis har han tagit kål på sin goda del...

Bild
http://www.csaar.se

"Das ist nicht nur nicht richtig, es ist nicht einmal falsch!"
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

Grymt cool ju! Men en sak som jag brukar störa mig på vad gäller "amatör"- (behöver inte vara amatörmässiga) serier oftast skrivs på engelska. Man måste ju få något att vara stolt över som svenks. Men jag dissar dig inte, verkar bra de där.
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rosen »

Ser riktigt snyggt ut! Man kan förstås inte bedöma ifall storyn berättas väl osv utifrån bild-brottstycken, men själva idén låter iaf väldigt bra.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
csaar
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 07:18
Kontakt:

Inlägg av csaar »

Stenens vise skrev:
Grymt cool ju! Men en sak som jag brukar störa mig på vad gäller "amatör"- (behöver inte vara amatörmässiga) serier oftast skrivs på engelska. Man måste ju få något att vara stolt över som svenks. Men jag dissar dig inte, verkar bra de där.


det visste jag inte. anledningen till att den är på engelska här är att det är den versionen jag skickade till en amerikansk tidning. Jag har den på svenska också, men inte i datorn..
Men du har nog rätt där - många inom både litteraturen och musiken tror att det blir bättre för att de framför på engelska - de hör bara inte hur det alltjämt är lika dåligt[:)]
den svenska versionen funkar i mitt tycke lika bra - men de skulle ju inte fatta det i staterna[8D]
Tack för att du gillar den - det värmer!
http://www.csaar.se

"Das ist nicht nur nicht richtig, es ist nicht einmal falsch!"
Användarvisningsbild
csaar
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 07:18
Kontakt:

Inlägg av csaar »

Rosen skrev:
Ser riktigt snyggt ut! Man kan förstås inte bedöma ifall storyn berättas väl osv utifrån bild-brottstycken, men själva idén låter iaf väldigt bra.



tack!

nej, förlåt för det - jag pallar bara inte lägga ut för mycket av den, fall i fall. jag har testat den på folk i min omgivning (Har åtminstonne en frän kritiker) och det var ingen som hakade upp sig i rutornas gång eller i historien så att säga. För egen del är ju det berättartekniska svårt att bedöma - man vet för mycket om berättelsen för att hitta de logiska luckorna.

tack igen.
http://www.csaar.se

"Das ist nicht nur nicht richtig, es ist nicht einmal falsch!"
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Sen fins det bara 2 kinds of people med, those with loaded guns and those that dig:-)

Från filmen i fråga.

Stör mig inte ens 1% att det är engelska, man måste tänka brett tror jag, allt är inte Bamse liksom.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av DanielSchenström »

Är det nåt jag är negativt kritisk till är det den blandade stilen som går från realistisk till stiliserad. Är det någon tanke med det? Att det är olika beroende på vilken karaktär vi följer för tillfället kanske?
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

DanielSchenström skrev:
Är det nåt jag är negativt kritisk till är det den blandade stilen som går från realistisk till stiliserad.


Efter att nyss ha läst Ghost in the Shell är jag inte det minsta kritisk till stilblanding, om det görs på ett vettigt sätt. Där är det en väldig blanding med realistiska bilder, mer "snabbtecknat" i actionscener och "cartoony manga" i mer humoristiska scener.

Men jag håller med Daniel om att helt godtyckligt ska det inte vara, det måste finnas någon sorts samband mellan teckningsstilen och bildens innehåll ...
Användarvisningsbild
csaar
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 07:18
Kontakt:

Inlägg av csaar »

Agentum skrev:
Sen fins det bara 2 kinds of people med, those with loaded guns and those that dig:-)

Från filmen i fråga.

Stör mig inte ens 1% att det är engelska, man måste tänka brett tror jag, allt är inte Bamse liksom.


[:D]Den filmen är rena citatmaskinen!
Jag är benägen att hålla med om Bamse och det där - Den allmänna seriesfären i Sverige har blivit ganska trång. När jag växte upp fanns det guldklimpar: Tung Metall, senare 2000 +. Magnum. Det fanns lite seriebutiker lite var stans med brett utbud. nu är man hänvisad till nätet och själv vill jag veta vad jag får, alltså blir det inte så mycket spontanköp av serier.

Tack Agentum
http://www.csaar.se

"Das ist nicht nur nicht richtig, es ist nicht einmal falsch!"
Användarvisningsbild
csaar
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 07:18
Kontakt:

Inlägg av csaar »

DanielSchenström skrev:
Är det nåt jag är negativt kritisk till är det den blandade stilen som går från realistisk till stiliserad. Är det någon tanke med det? Att det är olika beroende på vilken karaktär vi följer för tillfället kanske?


Tja, önskar att det var någon djup tanke med det, skulle ju passa - men nej. det är bilden med mig rakt framifrån med gaddningsmaskinen i högsta hugg va - det är den du menar är realistisk? Jag provade en annan teknik bara, tänkte inte alls att byte av teknik också kunde uppfattas som byte av stil. men de båda sakerna är nog sammanlänkade. Bra att tänka på. idén om hur den kan användas är också bra, tack!
http://www.csaar.se

"Das ist nicht nur nicht richtig, es ist nicht einmal falsch!"
Användarvisningsbild
csaar
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 07:18
Kontakt:

Inlägg av csaar »

rkaj skrev:
DanielSchenström skrev:
Är det nåt jag är negativt kritisk till är det den blandade stilen som går från realistisk till stiliserad.


Efter att nyss ha läst Ghost in the Shell är jag inte det minsta kritisk till stilblanding, om det görs på ett vettigt sätt. Där är det en väldig blanding med realistiska bilder, mer "snabbtecknat" i actionscener och "cartoony manga" i mer humoristiska scener.

Men jag håller med Daniel om att helt godtyckligt ska det inte vara, det måste finnas någon sorts samband mellan teckningsstilen och bildens innehåll ...


Det är nog bara att hålla med. samtidigt har jag ibland stött på serier vars story - vid första anblick - rimmat illa med stilen den är tecknad i. Det har varit som en mental barriär, när det väl har släppt tycker man inte att det stör, kankse till och med att det passar. Jag tror detta går igen i skrivandet. där berättelsen kan stå i kontrast till stilen den är skriven i. som i "Mannen utan öde" av Kertech (stavar som det låter...)
det är klart, om tecknaren hoppar från stil till stil, utan någon som helst känsla för det hela blir man ju nästan illamående - som att åka en tuschad färg-och-dalbana [:D]
http://www.csaar.se

"Das ist nicht nur nicht richtig, es ist nicht einmal falsch!"
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rosen »

csaar skrev:
om tecknaren hoppar från stil till stil, utan någon som helst känsla för det hela blir man ju nästan illamående

Två ord: Simon Bisley.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
csaar
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 07:18
Kontakt:

Inlägg av csaar »

Rosen skrev:
csaar skrev:
om tecknaren hoppar från stil till stil, utan någon som helst känsla för det hela blir man ju nästan illamående

Två ord: Simon Bisley.



Det är kanske en karraktärsbrist i så fall, men jag GILLAR Bisleys grejer. Det finns ett flertal saker inom den 9:onde konstformen som han är fullkomligt otrolig på.
http://www.csaar.se

"Das ist nicht nur nicht richtig, es ist nicht einmal falsch!"
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av DanielSchenström »

csaar skrev:

Tja, önskar att det var någon djup tanke med det, skulle ju passa - men nej. det är bilden med mig rakt framifrån med gaddningsmaskinen i högsta hugg va - det är den du menar är realistisk? Jag provade en annan teknik bara, tänkte inte alls att byte av teknik också kunde uppfattas som byte av stil. men de båda sakerna är nog sammanlänkade. Bra att tänka på. idén om hur den kan användas är också bra, tack!


Både den bilden och den på omslaget(?) tänkte jag på.

Förövrigt så är det klart att Bisley är en favorit. Jag fick upp ögonen för honom i och med Lobo's Back's Back och The Last Czarnian. Om jag förstod rätt så ritar han direkt med tusch utan underteckning, och bara det är ju en bedrift.
Användarvisningsbild
csaar
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 07:18
Kontakt:

Inlägg av csaar »

DanielSchenström skrev:
csaar skrev:

Tja, önskar att det var någon djup tanke med det, skulle ju passa - men nej. det är bilden med mig rakt framifrån med gaddningsmaskinen i högsta hugg va - det är den du menar är realistisk? Jag provade en annan teknik bara, tänkte inte alls att byte av teknik också kunde uppfattas som byte av stil. men de båda sakerna är nog sammanlänkade. Bra att tänka på. idén om hur den kan användas är också bra, tack!


Både den bilden och den på omslaget(?) tänkte jag på.

Förövrigt så är det klart att Bisley är en favorit. Jag fick upp ögonen för honom i och med Lobo's Back's Back och The Last Czarnian. Om jag förstod rätt så ritar han direkt med tusch utan underteckning, och bara det är ju en bedrift.


Åh, nej min vän - Bisley gör allt, helst samtidigt!
Jag tror att han tuschar de grejer han har superkläm på direkt. men annars finns det fantastiska skisser i "Simon Bisley's Illustrations from the Bible"
Jag har hittat skissade förlagor till ganska mycket av det han gjort på nätet. Så jag tror att han, åtminstonne till en del skissar.

Jo, jag trodde nästan du menade omslaget också - Det är väl handen som ser lite för realistisk ut, men där har jag en motivering - handen är "på riktigt" medan demonerna är fantasifoster" ja, typ, som ungdomarna säger.[:)]
http://www.csaar.se

"Das ist nicht nur nicht richtig, es ist nicht einmal falsch!"
Användarvisningsbild
Laureline
Fine
Inlägg: 412
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 00:06
Kontakt:

Inlägg av Laureline »

jag får upprepa vad jag sa om de andra, både de kraffsiga och rena funkar bra. och kombinationen stör mig inte heller, kanske även för mig en "mangaskada" eller nått.

skulle däremot hellre se en helsida, det ser ut som du kört med avancerad panelavgränsning. om man kollar här tex: http://www.oktv.se/hemsida/christoffer.saar/ink5a.jpg

om det är genomgående kan det bli antingen intressant, eller rörigt. hoppas på mest av det tidigare. [:)]
Användarvisningsbild
csaar
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: fre 05 sep 2008, 07:18
Kontakt:

Inlägg av csaar »

Laureline skrev:
jag får upprepa vad jag sa om de andra, både de kraffsiga och rena funkar bra. och kombinationen stör mig inte heller, kanske även för mig en "mangaskada" eller nått.

skulle däremot hellre se en helsida, det ser ut som du kört med avancerad panelavgränsning. om man kollar här tex: http://www.oktv.se/hemsida/christoffer.saar/ink5a.jpg

om det är genomgående kan det bli antingen intressant, eller rörigt. hoppas på mest av det tidigare. [:)]




Tack!

angående panelfrågan så är det tre scener som utspelar sig på sidan - utan några avgränsningar, jag skall se om jag kan scanna in hela sidan sen!
http://www.csaar.se

"Das ist nicht nur nicht richtig, es ist nicht einmal falsch!"
Användarvisningsbild
bas03
Fine
Inlägg: 486
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:33
Ort: Sverige

Inlägg av bas03 »

Ser bra ut, hoppas någon nappar på den.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

De som tuschar sina egna teckningar spar ofta tid då de vet vad de vill få fram, så en teckning kan se nästan ut som "roughs" innan tuschningen.

9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar