Om Knattarnas olika färger på mössorna

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Martin
Very Fine
Inlägg: 1001
Blev medlem: sön 17 dec 2006, 17:56
Ort: Sverige

Inlägg av Martin »

Knatte = Röd
Fnatte = Blå
Tjatte = Grön

SÅ ska det vara i vanliga fall
Kalle anka samlare
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Det borde vara röd-grön-blå, det är ju standardordning, RGB. [:)]
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="Ingemar"]

Det borde vara röd-grön-blå, det är ju standardordning, RGB. [:)]
[/quote]
De är ju mera i tryck än på skärm så det borde väl vara CMYK. [;)]
Knatte = Cyan
Fnatte = Magenta
Tjatte = Yellow
Svarte Petter = Black (key color)

OBS! Skämt för de som förstår, förklaring tar bort poängen.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Steamboat Willie
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: tis 06 feb 2007, 21:25
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Steamboat Willie »

Tja.. det står lite om mössorna här:
http://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Knattarna
// Steamboat Willie
Användarvisningsbild
fippe94
Fine
Inlägg: 488
Blev medlem: mån 20 aug 2007, 16:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av fippe94 »

Måste väl säga hur mössorna ska vara: Knatte har oftast röd keps, Fnatte blå och Tjatte grön. Men det händer att de byter kläder.

Litar på denna sida: http://www.disney.se/kalleanka/ankeborg/portratt/knattefnattetjatte/index.html
[IMG]http://img140.imageshack.us/img140/2852/comicblood.png[/IMG]
Användarvisningsbild
Nemesis
Fine
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 20:07
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Nemesis »

[quote="Martin"]

Knatte = Röd
Fnatte = Blå
Tjatte = Grön

SÅ ska det vara i vanliga fall
[/quote]

Så är det iallafall i Quack Pack.
I den där kortfilmen där Kalle golfar har väl en av knattarna gul, en orange och en röd.[?]
Nemesis
Användarvisningsbild
Mr. Scrooge
Very Good
Inlägg: 153
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 19:44
Ort: Sverige

Inlägg av Mr. Scrooge »

Angående knattarna... När är dom födda? Hur gammla ska dom föreställa att vara i serierna?
"En sparad krona är en tjänad krona"
//Joakim von Anka
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

Ett myyyycket svårt ämne. Har hört att Barks såg dem som småbarn i 5-7 årsåldern, jag ser dem mer som att vara omkring 12.
Det hela blir knepigt om man som jag vill försöka tidsbestämma serierna och ge dem en fungerande ordning. De måste bli äldre, men samtidigt inte för gamla. Håller på att fnurla om det till hemsidan, som kommer någon gång, hoppas jag!
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
Mr. Scrooge
Very Good
Inlägg: 153
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 19:44
Ort: Sverige

Inlägg av Mr. Scrooge »

Man kanske kan säg att alla äventyr som görs med Joakim och Co är under en två årsperiod för anars skulle bådde Joakim och Knattarna bli för gamla. Jag tror kbnattarna är i 12-13 årsåldern och runt 9 i enslingen i von anka palatset Joakims liv XII
"En sparad krona är en tjänad krona"
//Joakim von Anka
Användarvisningsbild
Bacon
Good
Inlägg: 27
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 18:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Bacon »

enligt don är de födda 1940. Enslingen utspelar sig väl 1947 va? och mertalet av hans serier i början på 50-talet
Användarvisningsbild
Alex
Very Good
Inlägg: 72
Blev medlem: tis 16 sep 2008, 14:43
Ort: Calisota

Inlägg av Alex »

Jag har tre små gosedjur hemma föreställande Knattarna, där det står begynnelsebokstaven på deras namn på deras tröjor, och det är då alltså så här (Enligt Disney Store):

Grön - Knatte
Blå - Fnatte
Röd - Tjatte

Dock tror jag, som Olof, att det är Knatte som har blå, Fnatte som har grön, och Tjatte som har röd.
Användarvisningsbild
Mr. Scrooge
Very Good
Inlägg: 153
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 19:44
Ort: Sverige

Inlägg av Mr. Scrooge »

Men i de gamla är en av dom gul så vem av dom är det? Eller är det en fyrling? x)
"En sparad krona är en tjänad krona"
//Joakim von Anka
Användarvisningsbild
AlexZ
Fine
Inlägg: 462
Blev medlem: ons 04 jun 2008, 18:28

Inlägg av AlexZ »

[quote="Martin"]

Knatte = Röd
Fnatte = Blå
Tjatte = Grön

SÅ ska det vara i vanliga fall
[/quote]
Kan backa upp det du säger. För i DuckTales är Knatte röd, Fnatte blå och Tjatte grön. Så som de säger i det 3:dje avsnittet iaf. Dock är det annorlunda i Kalle Anka & Co i vissa serier som jag läst.

Kan det möjligen vara så att de också måste byta färg på kläderna ibland?! För jag har då aldrig varit med om att de snackat om att "Knatte är ju röd!" eller liknande. De talar aldrig om sina egna färger väl?
Söker efter tidningar/böcker med Teenage Mutant Hero Turtles: http://serieforum.se/phpbb3/viewtopic.php?f=13&t=3019#p199723
Användarvisningsbild
Don_Burro
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 21:55
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Don_Burro »

Jag råkade köpa senaste Kalle Anka & C:o idag och där finns en tecknarskola! :P Den här gången fick man "lära sig rita" knattarna och där står det att "det finns de som menar att varje knatte har sin bestämda färg men numera händer det att de byter med varandra. Idag är det omöjligt att från mössfärgen avgöra om det är fråga om Knatte, Fnatte eller Tjatte, de är ju så väldigt lika."

Om det här är nåt som tillkommit nu på senare tid vet jag inte. Jag är ingen ankist. Men jag tror väl att de säkert hade bestämda färger förut, men att senare författare och tecknare helt enkelt vimsat ihop det. Så då hittar man på att de nu byter mössor med varandra, för att inte framstå som slarviga! =P
https://burreritar.blogg.se

https://donburro.blogg.se
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Å ändå, på något märkligt sätt, fortsätter jorden att snurra [:o)]
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
AlexZ
Fine
Inlägg: 462
Blev medlem: ons 04 jun 2008, 18:28

Inlägg av AlexZ »

[quote="Don_Burro"]

Jag råkade köpa senaste Kalle Anka & C:o idag och där finns en tecknarskola! :P Den här gången fick man "lära sig rita" knattarna och där står det att "det finns de som menar att varje knatte har sin bestämda färg men numera händer det att de byter med varandra. Idag är det omöjligt att från mössfärgen avgöra om det är fråga om Knatte, Fnatte eller Tjatte, de är ju så väldigt lika."

Om det här är nåt som tillkommit nu på senare tid vet jag inte. Jag är ingen ankist. Men jag tror väl att de säkert hade bestämda färger förut, men att senare författare och tecknare helt enkelt vimsat ihop det. Så då hittar man på att de nu byter mössor med varandra, för att inte framstå som slarviga! =P
[/quote]
Därmed verkar det som att denna gåta är löst, eller?
Söker efter tidningar/böcker med Teenage Mutant Hero Turtles: http://serieforum.se/phpbb3/viewtopic.php?f=13&t=3019#p199723
Användarvisningsbild
Alex
Very Good
Inlägg: 72
Blev medlem: tis 16 sep 2008, 14:43
Ort: Calisota

Inlägg av Alex »

Jag är inte alls säker, men i Don Rosas serie "Ett öga för detaljer" (tror jag att den heter) så bestod en stor del av handlingen av att Kalle har välutvecklad syn och därför kunde se skillnad på Knattarna, stod det inte något om färgen på Knattarnas kepsar?
Användarvisningsbild
Steamboat Willie
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: tis 06 feb 2007, 21:25
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Steamboat Willie »

Enda gången man försökt hålla färgerna konsekventa utanför en enskild serie är till DuckTales och den nya Barks-utgåvan. Innan dess så var det inget system med mössorna... ;-)

http://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Knattarna#Knattarnas%20m%C3%B6ssor
// Steamboat Willie
Användarvisningsbild
Helgonet
Very Good
Inlägg: 179
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 21:31
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Helgonet »

[quote="Don_Burro"]

Jag råkade köpa senaste Kalle Anka & C:o idag och där finns en tecknarskola! :P Den här gången fick man "lära sig rita" knattarna och där står det att "det finns de som menar att varje knatte har sin bestämda färg men numera händer det att de byter med varandra. Idag är det omöjligt att från mössfärgen avgöra om det är fråga om Knatte, Fnatte eller Tjatte, de är ju så väldigt lika."

Om det här är nåt som tillkommit nu på senare tid vet jag inte. Jag är ingen ankist. Men jag tror väl att de säkert hade bestämda färger förut, men att senare författare och tecknare helt enkelt vimsat ihop det. Så då hittar man på att de nu byter mössor med varandra, för att inte framstå som slarviga! =P
[/quote]

Du råkade köpa det då senaste numret? [;)]

Nåja, vilken tur att du hittade den här informationen. Vilken färg som tillhör vilken knatte har förbryllat läsare i åratal - även om jag vill minnas att det har varit bestämt förr. Knatte har rött, Fnatte har blått och Tjatte har grönt. Kan förstå att man valt att lösa det på det här sättet genom att säga att de byter mössor med varandra. Men innerst inne kommer jag (och säkerligen många andra) att koppla en viss färg med en viss knatte. Så på så sätt kommer det ändå bli lite fel. Man är liksom van att de har sina bestämda färger. [:p]
"Tumultet och ropen dör bort, syndarna och helgonen avlägsnar sig"
Användarvisningsbild
Mr. Scrooge
Very Good
Inlägg: 153
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 19:44
Ort: Sverige

Inlägg av Mr. Scrooge »

Det jag har märkt att det fins olika personlighetsdrag hos dem.
Blå: Tystare än de andra.
Grön: Smartast.
Röd: tar hand om gröngölingsboken.

Det är iallafall vad jag tycker man kan se i Rosa serierna...
"En sparad krona är en tjänad krona"
//Joakim von Anka
Skriv svar