Egmont Kärnans stora barnserietävling

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Egmont
Very Good
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:36

Egmont Kärnans stora barnserietävling

Inlägg av Egmont »

Egmont Kärnans stora barnserietävling


Har du gått och grunnat på en serieidé för barn eller kanske rentav börjat teckna på en?
Då ska du vara med i Egmonts stora barnserietävling!

Det här vill vi ha!
Vi letar efter en barnserie som känns ny och fräsch. En serie som dagens barn kan relatera till och ta till sig. Humor, äventyr eller vardagsrealism? Kanske en blandning av flera genrer? Du bestämmer. Vår målsättning är att hitta en serie som lockar till läsning och är underhållande och inspirerande för barn i åldern 5 – 8 år.
Ditt bidrag kan antingen vara i form av strippar, avslutade ensidor eller vara en längre berättelse som sträcker sig över flera sidor. För längre serier har vi en minimigräns på 5 sidor och en maxgräns på 12 sidor.

Vad kan man vinna?
Prissumman är 25.000:- och serien kommer att publiceras 2009 i en bilaga till BAMSE, Sveriges största barnserietidning.
Vinnaren kommer att få råd och vägledning under överinseende av någon eller några från Egmont Kärnan och vinnande bidrag kommer publiceras mot marknadsmässigt arvode.
Resultatet av Egmont Kärnans barnserietävling kommer också att offentliggöras via pressrelease till dagspress i samband med utgivning av serien.

Tecknarens verktyg?
När du tecknar spelar det inte så stor roll vilka verktyg du använder. Professionella tecknare använder oftast en glatt ritkartong – ungefär lika tjock som en tårtkartong. Skissa med blyerts (som sedan måste suddas noggrant) och tuscha sedan med en fiberspetspenna (t ex Pentel Stylo JM 10) eller traditionellt med pensel eller stålstift. Färglägg INTE tuschoriginalet! Vill du färglägga – gör det på en kopia som du bifogar serien som färganvisning eller färglägg serien digitalt.

Format?
En tryckt seriesida är 15 cm bred och 22,5 cm hög. Vårt förslag är att du tecknar i ett format som är 25 x 37,5 cm, men inte större (problem uppstår då med scanning/kopiering). Du kan också välja att teckna hela seriesidor i annat format, men kom ihåg att sidans höjd alltid ska vara 1,5 gånger sidans bredd.
Gör du seriestrippar bör du inte jobba för smått – två förslag på format är 9 x 25 cm eller 10,8 x 30 cm.

Ett tips!
Har du en bra idé men kan inte teckna? Eller kan du teckna men har svårt att komma på bra manus? Försök hitta någon som är bra på det som du själv är mindre bra på. Ofta är det kul att ha någon att bolla idéer med. De flesta serier görs faktiskt av team där en skriver och en annan tecknar.

Vilka får vara med?
Tävlingen är öppen för alla som har en bra idé till en ny barnserie. Det spelar ingen roll om du redan är etablerad serieskapare eller nybörjare. En bra serie är alltid bra oavsett vem som gör den.
För att tävlingsbidragen ska bedömas rättvist får de inte vara märkta med namn eller signatur. Alla kontaktuppgifter ska bifogas i ett separat förseglat kuvert som är märkt med tävlingsbidragets titel. När tävlingen är avgjord öppnas kuvertet och först då kan juryn se vem vinnaren är.

När? Var? Hur?
Vi vill ha bidragen senast den 31/1 2009, men de får gärna skickas in tidigare.
Vinnaren kommer att publiceras tillsammans med ett urval av de bästa bidragen
i en bilaga till tidningen BAMSE. Skicka papperskopior, utskrifter eller CD
(mejla inte och skicka inga original – än) till: Egmont Kärnan AB, 205 08 Malmö.
Märk kuvertet tydligt med ”Barnserietävling ”.
Glöm inte heller att skriva namn, fullständig adress, telefon och gärna e-adress i ett separat kuvert som du märker med tävlingsbidragets titel.



Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

Jag skulle vilja uppmana minna medseforiter att delta i den här tävlingen. Mest av den anledningen att det känns som om det inte kommer någon med smak och känsla så blir det en fånig serie av kräkmedel. Åldern 5-8 är svår, riskerar att bli fjantigt och förbarnsligat, som jag sett då jag läst serierutor menade för yngre barn på senaste. Vi har märkt att många här kan, varför inte pröva? Det kan (om än en liten chans) vara en grund till något och eventuelt får vi en bra barnserie utav det hela.
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av DanielSchenström »

Jag kommer troligen skicka in en, men det kommer nog vara förbarnsligat kräkmedel i en sås av försötligade chibikaraktärer och högerpolitiska moralkakor.

Ja, eller nåt annat. Idén och karaktärsdesign har jag sen en bunt år tillbaks, och det här är en vettig anledning att ta fram och damma av den. Som sagt är åldersgruppen svår, jag tror jag ursprungligen tänkte mig aningen yngre.

Kan inte presentera nåt här förstås, av samma anledning som i inlägget, men blir det ingen prisplats så kommer det upp här.
Användarvisningsbild
Laureline
Fine
Inlägg: 412
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 00:06
Kontakt:

Inlägg av Laureline »

fråga till Egmont, är serien ifråga menat att eventuellt bli en återkommande del i tidningen eller är det en engångsgrej?


[quote="DanielSchenström"]

jag tror jag ursprungligen tänkte mig aningen yngre.
[/quote]

japp, du måste börja plantera de söta kakhögerna tidigt. [:D]

Användarvisningsbild
Chrille
Good
Inlägg: 13
Blev medlem: lör 12 jan 2008, 16:49
Ort: Sverige

Inlägg av Chrille »

@ Egmont:Låter riktigt kul ju! Blir det något 2:a resp. 3:e pris?
Användarvisningsbild
Egmont
Very Good
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:36

Inlägg av Egmont »

[quote="Laureline"]

fråga till Egmont, är serien ifråga menat att eventuellt bli en återkommande del i tidningen eller är det en engångsgrej? [/quote]

Tanken är att vi ska hitta en serie som kan fungera under lång tid och utvecklas till att bli en bra och framgångsrik barnserie. Just BAMSE-bilagan blir en engångspublikation för att introducera vinnaren till en stor läsekrets.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Oj, de tror att de kan göra om Bamse hiten igen.

Synd att de inte vill publicera nåt riktigt material riktat til en allmän publik.

Nåväl hoppas folk från forumet kan påverka detta, jag är väldigt negativ rent allmänt till Egmonts serieutgivning.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Klart man kan göra Bamse-hiten en gång till. Det har funnits fler stora svenska barnserier och det kan komma nya om de får en chans.

Som pappa till just en 5-åring och en 8-åring borde jag faktiskt göra ett försök. [:)]
Användarvisningsbild
Padee
Fine
Inlägg: 206
Blev medlem: tis 05 jun 2007, 19:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Padee »

Har en ide och faktist ett manus(eller min pappa har, han har tusentals sagor i huvudet från när jag och min syster var i den åldern) Men kan inte teckna, pappa har på skoj totat ihop en saga på datorn som han skulle skickat iväg för en 5-6år sedan, men det blev aldrig av och av en slump hittade jag den på datorn. Så nån som kan teckna men inte har en idé, skicka ett pm vettja eller skriv i tråden.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Jag har faktiskt skrivit ner ett par av mina godnattsagor, men därifrån till att göra en fungerande serie är det ju en bit.
Användarvisningsbild
Don_Burro
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 21:55
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Don_Burro »

hm... hmmm... det här lät lite roligt! [:)] man kanske borde testa skriva en barnserie. Det skadar ju inte att försöka! Jag undrar hur man skriver en lyckad barnserie. Måste man kanske börja tänka lite som ett barn för att komma på rätt nivå? [?]

Aja... det tar jag imorgon... eeh... eller senare idag menar jag. Nu ska jag sova [:p]
https://burreritar.blogg.se

https://donburro.blogg.se
Användarvisningsbild
Egmont
Very Good
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:36

Inlägg av Egmont »

Den 31/1 är snart här så vi tänkte bara påminna om att det är dags att lägga sista handen vid barnserierna och skicka in dem. :)
Lycka till!
Skriv svar