Serier av Looding - Kommentarer tack!

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

[quote="Agentum"]

Fan Looding, du gör bra sk rought , dvs teckningar som sen förbättras av en tecknare, det används mycket inom superserier tex, dvs någon gör råbilderna som visar vad som händer, sen kasseras de med att tecknaren tecknar av dina råbilder.
[/quote]

Förstår till fullo vad du menar och håller med dig. Mitt problem är att jag inte kan skissa först och sedan fylla i eftersom det blir mycket mer liv och rörelse i skissen och mycket mer stelhet i den andra teckningen. Jag gillar faktiskt de enkla stökiga, kladdiga och på gränsen till fula teckningarna. Varför vet jag inte, jag kanske bara är trött på alla de "rena ytorna" eller så kanske jag inte kan göra sådana ytor helt enkelt.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Då har jag klippt och klistrat och tecknat lite på min tilltänkta långkörare:

EDIT: För att bilderna ska vara sammanhängande så har jag klippt ut alla "Till sjöss"-bilder och lagt dem längst upp.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Inlägg av Bufkin »

Första strippen är underbar. Jag skrattade högt.

Jag gammal punkare och är en stor anhängare av do it your self kultur.

Sedan tycker jag om teckningarna. Jag gillar minimalism. Jag har aldrig fattat ideen med att man måste vara stilistisk perfekt enligt nåt konstigt kriterium som aldrig kan förklaras av dem som framhåller det.

Det konstiga är att det finns massor med folk som kan handla serier bara för bilderna, man hör saker som "ja jag vet att det är dåligt men teckningarna är uuuuuunderbara", vilket är helt okej för mig iofs, men som sedan tycker att man är knasig som handlar serier trots dåliga (vilket detta inte är) teckningar. När man svarar "det är ett bra manus och kul idee" så himlar de med ögonen.

Serier (och böcker, film osv) handlar om att utrycka saker och får man fram det man vill ha sagt så har man lyckats.
Användarvisningsbild
amikael
Fine
Inlägg: 241
Blev medlem: ons 20 aug 2008, 23:33
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av amikael »

Äre ett manus så är det kanon. Äre en färdig serie så blöder mina ögon.
(^-^)y Live Long And Prosper
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

[quote="amikael"]

Äre ett manus så är det kanon. Äre en färdig serie så blöder mina ögon.
[/quote]

Ajajaj! Så illa alltså!? Då får vi hoppas att jag blir bättre med pennan med andra ord! Jag gillar i alla fall stilen och jag har full förståelse om det är många som misstycker [^]

Tack för era ord!
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
bas03
Fine
Inlägg: 486
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:33
Ort: Sverige

Inlägg av bas03 »

bilden när han ligger under stolen fick mig att skratta till lite. [:)] Sista rutan förstod jag inte, men jag misstänker att man gör det när man läser nästa del.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

[quote="bas03"]

bilden när han ligger under stolen fick mig att skratta till lite. [:)] Sista rutan förstod jag inte, men jag misstänker att man gör det när man läser nästa del.
[/quote]

Är själv inte nöjd med gestaltningen av vad som händer i de sista rutorna. Det ska jag ändra. Jag tror att man kommer att förstå vad som händer på nästa sida, men jag avslöjar det inte än.

Kul att en del bilder roar och att en del gillar manuset även om det inte är speciellt långt kommet.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Conan_collector
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: fre 12 okt 2007, 13:51

Inlägg av Conan_collector »

Jag tycker att du har gjort ett bra jobb!
Lloyd Alexander 1924 - 2007 R.I.P
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Då var sida 4 av "Till sjöss" upplagd för allmän beskådan, bespottning och berosning.

Jag har nog kommit fram till att detta kommer att bli ett slags första utkast eftersom jag inte känner att man kan ta in serien som jag önskar. Därför blir det att så småningom teckna om rubbet och framför allt lära mig att texta någorlunda vettigt. Jag är väldigt medveten om att det är svårläst och kladdigt och ibland hieroglyfiskt. Jag ska försöka bättra mig!

Tusen tack Conan_collector!
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Så då har man påtat ihop sida 5 (se första inlägget) av den världsberömda serien "Till sjöss". Håll tillgodo.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

[quote="amikael"]

Äre ett manus så är det kanon. Äre en färdig serie så blöder mina ögon.
[/quote]
Nja, du tar då i. Visst går det att renrita, men det är bra läsvärt som det är. Men buskapet är väl "du tänker väl renrita?" Och det kan man väl hålla med om.

Både manus och övergripande bildspråk är riktigt bra tycker jag. Inte minst den något jobbiga pappan. [:D]
Användarvisningsbild
Nemesis
Fine
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 20:07
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Nemesis »

Hehe, gillar Söderströms och "pappans" kroppsspråk. Kul att se! Laddade hem alltihop![:)] Det var ju såklart inga Don Rosa-teckningar precis, men jag gillar "perspektiven" och hur bilderna liksom säger en stor del av själva handlingen. Det som jag tycker kan bättras på är konturer, endel bakgrunder och texten i pratbubblorna. Sen är jag faktiskt nöjd.[^]
Nemesis
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

[quote="Nemesis"]

Hehe, gillar Söderströms och "pappans" kroppsspråk. Kul att se! Laddade hem alltihop![:)] Det var ju såklart inga Don Rosa-teckningar precis, men jag gillar "perspektiven" och hur bilderna liksom säger en stor del av själva handlingen. Det som jag tycker kan bättras på är konturer, endel bakgrunder och texten i pratbubblorna. Sen är jag faktiskt nöjd.[^]
[/quote]

Jag tackar för dina ord! Texten i pratbubblorna måste jag fixa! Jag kan knappt avkryptera allt själv. Förstår man förresten påringningsekvensen ([?] jevla ord!) och att Nathan förväntar sig att hans slav vän, Peter, ska bära väskan? Svårt att gestalta tycker jag.

Jag måste säga att nu när jag kikar på den sista rutan i "Till sjöss" så känner jag mig riktigt nöjd. Känns som om jag har fått mer kontroll över min hand.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Gamagaro
Good
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 20 dec 2008, 11:12

Inlägg av Gamagaro »

Själva teckningsstilen är inte min grej direkt, men du har verkligen känsla för bildspråk och seriers uppbyggnad.

Den snyggaste bilden är utan tvekan (som du säger) den sista rutan i "Till sjöss". Ingen del i bilden känns överlastad och det är rent estetiskt tilltalande.

Posta mer för tusan![^]
Användarvisningsbild
Nemesis
Fine
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 20:07
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Nemesis »

[quote="Looding"]

[quote="Nemesis"]

Hehe, gillar Söderströms och "pappans" kroppsspråk. Kul att se! Laddade hem alltihop![:)] Det var ju såklart inga Don Rosa-teckningar precis, men jag gillar "perspektiven" och hur bilderna liksom säger en stor del av själva handlingen. Det som jag tycker kan bättras på är konturer, endel bakgrunder och texten i pratbubblorna. Sen är jag faktiskt nöjd.[^]
[/quote]

Jag tackar för dina ord! Texten i pratbubblorna måste jag fixa! Jag kan knappt avkryptera allt själv. Förstår man förresten påringningsekvensen ([?] jevla ord!) och att Nathan förväntar sig att hans slav vän, Peter, ska bära väskan? Svårt att gestalta tycker jag.

Jag måste säga att nu när jag kikar på den sista rutan i "Till sjöss" så känner jag mig riktigt nöjd. Känns som om jag har fått mer kontroll över min hand.
[/quote]

Varsågod![:)] Påringningssekvensen var inget som jag fattade på en gång, utan det tog lite tid innan det gick upp för mig. Men det är ju, som sagt, svårt att gestalta och jag har inget förslag på hur det kan göras istället.
Nemesis
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Sida 6 uppe såhär lagom till morgonkaffet.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Ännu en sida i "Till sjöss". Snart kommer de ut på öppet hav tror jag. Vi får väl se. Det går snabbare och snabbare att göra en sida nu i alla fall. Känner mig mer säker även om det är långt ifrån Mästarna (siktar i och för sig inte så högt heller). Känns hur som helst bra att jag kommer någon vart.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Skriv svar