Är jag den enda som tycker Tintin är tråkig?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Nu blir det lite off-topic:

[quote="spindelmannenelektra"]

Johan Vilde diggade jag starkt som 10-åring. Fast den är väl riktigt rasistisk om jag inte minns rätt?
[/quote]

Just det. Om du inte minns rätt. Många av personerna i Johan Vilde är väldigt rasistiska, vilket inte är så konstigt eftersom serien är tämligen realistisk och behandlar tiden när Européer åkte till Afrika för att skaffa guld, slavar och kolonier. Huvudpersonen Johan Vilde eller serien som sådan är definitivt inte rasistisk.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

[quote="rkaj"]

Nu blir det lite off-topic:

[quote="spindelmannenelektra"]

Johan Vilde diggade jag starkt som 10-åring. Fast den är väl riktigt rasistisk om jag inte minns rätt?
[/quote]

Just det. Om du inte minns rätt. Många av personerna i Johan Vilde är väldigt rasistiska, vilket inte är så konstigt eftersom serien är tämligen realistisk och behandlar tiden när Européer åkte till Afrika för att skaffa guld, slavar och kolonier. Huvudpersonen Johan Vilde eller serien som sådan är definitivt inte rasistisk.
[/quote]

Oj det blev visst ett inte för mycket. Bra att vi har en språkexpert med oss,[:)] jag behöver sannerligen förbättra mitt svenska språk. [:)] Jag läste Johan Vilde senast när jag var 9 år och jag kom inte ihåg så mycket. Mer än att jag diggade den starkt. Kom ihåg starkt ett ögonblick när han kastar sig ut från en klippa och Vilde får åka med "vildarna" i deras båt m.m.

Jag vet inte riktigt om jag håller med dig att Vilde inte är rasistisk. Fast som sagt jag läste den senast när jag var 9 år. Men begreppet och betydelsen av ordet "rasism" kan man ju diskutera väldigt, väldigt länge. I min C-uppsats i Engelska skrev jag om Jonatan Swift's Gulliver's Travels A Voyage to the Houyhnhnms (finns säkert som serietidning). Jonatan Swift är ju i många europeers ögon sett en person som anses vara väldigt anti-rasistisk. Hans Gullivers' Travels är onekligen ett satirisk mästerverk och hans Modest Proposal är klart den bästa satir jag har läst. Han skrattar ju kolonisatörerna upp i ansiktet, men samtidigt vill jag hävda att det finns spår av rasism i hans sätt att uttrycka sig. En form av nedvärderande ton mot andra raser. Jag anser att han följder i William Dampiers fotsteg. (Dampier var förste vit att upptäckta Australien 1699 och han sköt ju ihjäl en aborgin på samma gång. Vårat egna lilla "helgon" Linne var ju också med på dennna resa vad jag har förstått )

Tillbaka till Vilde, jag tror nog man kan hitta dessa rasistiska undertoner i Vildes sätt att föra sig också om jag analyserar "Johan Vilde" närmare. Men visst allt har sin tid, och man kanske inte skall gå ner så mycket i djupet på det hela. Tanken var väl säkert att han skulle vara en "human" och "öppen" kille.

Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Lofty Peak
Fine
Inlägg: 535
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 22:41
Ort: Sverige

Inlägg av Lofty Peak »

Är det inte snarare så att det är lite "inne" att klanka på Tintin? Jag tycker Tintin var banbrytande och har sin givna plats i seriehistorien, de äventyrsalbum som kom senare känns mest som tråkiga upprepningar av Tintin och intresserade mig inte. Men jag måste erkänna att jag inte har läst Tintin på minst 20 år!
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Dom starka bifigurerna är definitvit nyckeln. Har man läst Tintin som barn så vet alla vad man menar när man refererar till Haddock, Kalkyl eller Rastapoupolos. Tintin har satt sig i svenska folksjälen precis som Kalle Anka. I allafall för oss som är i "rätt" ålder.
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Intresset för Tintin går lite i vågor, tycker jag. För 1-3 år sen var Tintin väldigt inne. Jubileum, nyutgivning av albumen med ny översättning, Tintin-föreningen, butik med Tintinprylar öppnad i Stockholm, utställning och föredrag om Tintin med bl.a. Dick Harrison också i Stockholm och uppmärksamhet i tv m.m. Men just nu är det kanske en mellanperiod tills nästa jubileum eller nåt.
Användarvisningsbild
Pirlouit
Very Good
Inlägg: 81
Blev medlem: ons 07 dec 2005, 16:10

Inlägg av Pirlouit »

Tintin har sin plats i historien, inte bara seriehistoria.
Sen har den kanske påverkats mer av tidens gång än andra serier.

Precisera utifrån vilka kriterier vi ger kritik. Bra - dålig serie idag, javisst det finns bättre serier idag.

Bra - dålig serie utifrån sin tid. Kanske inte den främsta men bland de allra allra bästa.

Jämför med tex Bond-filmerna, första filmen kom 1962. Den går väl som matine nu.
Med tiden ändrar vi åsikter. Lätt att glömma hur gamla en del serier är.
Tolkien, Astrid Lindgren mfl har fått en hel del kritik över hur icke-européer framställs.

Blå Lotus, 1936, synen på asiater var väl inte direkt korrekt (Sverige var väl världsledande på rasbiologi ungefär då), men kritiken av Japan som ockuperade Kina, kriget officiellt från 1937. I Kung Ottokars spira så syns Messerschmitt-plan på den onda sidan, 1939. Månen tur o retur gjordes 1953-54. Det svarta guldet kom 1971, oljekrisen drabbade väl oss nåt år senare. Lite Jules Verne över det hela.
Också vad som kom ut från Herge och hans studio i form av andra serieskapare.

Vi har många gamla klassiker, serier, böcker, filmer, jag är glad att de finns bevarade, glad att jag fått möjlighet att läsa och titta på dessa, men de är inte mitt förstahandsval när jag går fram till min bokhylla för att välja nåt för kvällen.
Användarvisningsbild
FredrikLähnn
Fine
Inlägg: 269
Blev medlem: sön 17 aug 2008, 07:53
Ort: Fjelie

Inlägg av FredrikLähnn »

[quote="Lofty Peak"]

Är det inte snarare så att det är lite "inne" att klanka på Tintin?
[/quote]

Hmm... Jag håller inte med - åtminstonde inte i mitt eget fall. Min åsikt om Tintin har varit samma i minst fem-tio år.
Bristfällig handling med stora luckor eller rent rasistiska beskrivningar (t.ex. Tintin i Kongo och Tintin i Amerika (Ja, jag vet att människosynen etc. var annorlunda när dessa skrevs men jag måste ju utgå ifrån mig själv och min syn på dem [;)])) gillar jag nog inte mer om tio år.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

[quote="spindelmannenelektra"]

Tillbaka till Vilde, jag tror nog man kan hitta dessa rasistiska undertoner i Vildes sätt att föra sig också om jag analyserar "Johan Vilde" närmare. Men visst allt har sin tid, och man kanske inte skall gå ner så mycket i djupet på det hela. Tanken var väl säkert att han skulle vara en "human" och "öppen" kille.
[/quote]

Det är möjligt att man med "lämplig" analys kan hitta rasism i serien Johan Vilde. Men då är det en minst sagt underlig analys. För i själva serien finns inte rasismen du söker. Kanske läge att du läser om serien om du inte läst den sedan du var nio. I annat fall kan du åtminstone låta bli att smutskasta den.

Men det här är off-topic.

I Tintin finns en hel del bakgrundsrasism i tidiga äventyr (främst uppenbarligen Tintin i Kongo), men Herge bättrar sig med tiden och tar så småningom avstånd från rasismen tämligen tydligt.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Det kvittar, det går inte att se på äldre material med dagens ögon.
Begriper man inte det så är det meningslöst att ens diskutera saken.

Serier är som annat barn av sin tid.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Inlägg av KRax »

Vilket givetvis också gäller tvärtom, att mycket av det som ses som bra nya serier idag skulle anses vara ren dynga av äldre tiders serieskapare.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Jocke S
Fine
Inlägg: 559
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 13:32
Ort: Sverige

Inlägg av Jocke S »

OT

Var inte Rune Andreasson med något liknande sånt.
Långt innan nr 7/80 publicerades.
Svårt att kalla det rasistiskt eftersom de inte visste bättre.
Det var ju accepterat under en viss tidsepok. Man trodde på ungefär lika mycket propaganda som man gör idag.
Folk är emot FRA-lagen, för media säger att det är dåligt.
Sen frågar man de som är emot om de överhuvudtaget vet vad det innebär. Där är det tunnare med svar.
Men emot är man utan någon som helst bakgrund.
" Kopian blir aldrig bättre än originalet "
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

[quote="Agentum"]

Det kvittar, det går inte att se på äldre material med dagens ögon.
Begriper man inte det så är det meningslöst att ens diskutera saken.

Serier är som annat barn av sin tid.
[/quote]

Håller med, samma sak med musik, film, böcker osv..
Det är som att säga att 50-tals science fiction är skit för att de tror att det finns varelser på Mars och Saturnus! Man visste inget annat då och jag tycker det vore roligare att tro att det fanns liv i rymden så nära..

Jag är tvärtom med Tintin där, jag gillade inte honom som barn men uppskattar han idag. Kanske var det för att jag aldrig riktigt fick/tog chansen med böckerna då..
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Inlägg av KRax »

[quote="rkaj"]


Det är möjligt att man med "lämplig" analys kan hitta rasism i serien Johan Vilde. Men då är det en minst sagt underlig analys. För i själva serien finns inte rasismen du söker.
Men det här är off-topic.

[/quote]

Det är ingen konstig analys, själva greppet att placera en vit hjälte som fixar biffen åt svarta infödingar kan upplevas som rasistiskt. Det är inte något påhittat, en del afrikansk politisk retorik baserar sig på detta.

Men den stora poängen med er kontrovers är att det som kanske upplevs som rasistiskt av några kan fungera som ett verktyg för antirasism för andra! Isbarnen i Sverige som läser Johan Vilde ser att djungelfärgade är precis likadana som vem som helst och lär sig att barn och ungdomar gör gott i att stå emot vuxna med knasig syn på människovärde. Det är väl just det som är grejen med Johan Vilde.

Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

[quote="rkaj"]
Johan Vilde. Kanske läge att du läser om serien om du inte läst den sedan du var nio. I annat fall kan du åtminstone låta bli att smutskasta den.
[/quote]

Jag nämnde också att jag diggade serien starkt så, så mycket smutskastning har det inte varit. Skall med glädje läsa den igen, gud vad nostalgiskt. Faktum är att den kanske var den första serie jag har läst som jag tyckte om på ett ordentligt sätt. [:)] Hade inte läst någon Spider-Man då.[:)]

Tillbaka till Tintin, nej han tilltalar mig inte, jag blir inte ens nostalgisk när jag läser serien men trött det blir jag. Men jag har gjort en schysst teckning på hans månladdning som 9-åring. Den skall jag scanna in för Er när jag får tid. [:)]

Men såsom FredrikLähn instämmer jag med Er andra att allt har sin tid. Spirou och Tintin var säkert banbrytande på sin tid. Spirou har jag alltid diggat förresten. Nej jag har läst en hel del Tintin album som barn men jag kan inte komma ihåg någon häftig episod från nåt album. Tyckte bifigurerna var riktigt, riktigt fåniga med för den delen. Kalkyl usch. Och de där tvillingarna vad heter de? Shit vad jobbiga och boring, känns ju som björnligan fast sämre. Men smaken är som baken. Ibland undrar jag själv varför jag tycker om Spidey så mycket. Han springer omkring med sin rödblåa pyjamas. [:)] Och hans eviga "nätande". Men Tintin han verkar så vek och kraftlös. Och så är han så jävla käck. Nej jag fixar inte Tintin punkt slut.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

[quote="KRax"]

Vilket givetvis också gäller tvärtom, att mycket av det som ses som bra nya serier idag skulle anses vara ren dynga av äldre tiders serieskapare.
[/quote]
Jo men om framtiden vet man inget, det är betydligt lättare att se bakåt och peka ut felaktigheter.
Så där har vi inget problem, vi kan ju inte diskutera 2040s serier idag.

Däremot kanske vi då har helt andra PK värderingar som vi kan se på dagens serier med.

Jag fick en föreläsning av en person för några år sen om hur rasistisk Sagan om Ringen var, detta efter personen enbart sett första filmen då.
Dels var den kvinnofientlig då alla hjältarna nästan är män, och så var den rasistisk för att de onda anses komma från öst och var svarta.

Jag såg nog mest ut som et frågetecken, det lät som att filmen kom dimpande ner från en klar himmel den dagen, snacka om att tänka extremt kort.
Det är ju samma där, Tolkien började ju fundera kring sina verk redan på 30-talet och hade givetvis den tidens syn på världen mer eller mindre, det vore ju väldigt svårt för honom att förutse att 30 år efter jag dör så kommer det här materialet ses som kvinnofientligt och rasistiskt.

Det blir så tokigt när man lägger vår tids värderingar på äldre tiders verk.

Eller som USA gör, lägger sina värderinagr på vilket land som helst som de inte vet ett dugg om innan de "befriar" det landet.
Upplägg för en rejäl krasch mest.

Nåväl tillbaka till Tintin, det är imo helt ok att tycka hur illa mna vill om de serierna, så länge man kan motivera sig.

9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Inlägg av KRax »

Jag tänkte inte på fel så mycket som smak, vilka värderingar man har av vad som gör något "bra".

Som någon skrev tidigare, man vänjer sig vid det som är nytt. Alltså, innan man vande sig ansåg man att det var dåligt eller ointressant. Har därmed ens smak utvecklats? Nej, men förändrats. Serier berättas och tecknas i mångt och mycket annorlunda idag än på Hergés tid. Har de därmed nödvändigtvis blivit bättre? Nej, bara annorlunda.

Jämför med målarkonst, Vélasquez målningar är fantastiska, försöker någon måla som han idag? Nej, trots att man upppskattar hans verk har man andra preferenser, annat är "inne".

Jämför med litteratur, du kan läsa hur mycket som helst om att berättandet utvecklats oerhört under 1900-talet. Ändå, inte mycket är bättre skrivet än till exempel Boccaccios Decameron, 1300-tal.

Jämför med musik. Jazz var dödsmetall på 20-talet... Är något egentligen bättre än det andra? Nej, bara annorlunda.

Tintin är en underbar serie om man värderar just den sortens berättande högt, usel om man inte kan känna för stilen.

Vad gäller det du tänkte på, jag är helt ense.

(Tintin i Kongo har jag förresten inga problem alls med, jag har alltid tyckt att det är mer civilisationen än rasen som Hergé förhärligar, men däremot kan jag bli riktigt riktigt arg på Koks i lasten och hur de färgade pilgrimerna skildras. Fy Hergé!)
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Tintin är ju stor det går inte att komma ifrån.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rosen »

[quote="Lofty Peak"]

Är det inte snarare så att det är lite "inne" att klanka på Tintin?[/quote]
Jag tror inte speciellt många ändrar åsikt om den utifrån vad som är inne; jag tyckte iaf precis likadant om den när jag gick i skolan.

Däremot kanske modevågorna kan styra lite i vilken mån folk säger högt vad de tycker - åt båda hållen, alltså. Folk undviker gärna att se ut som om de "inte hänger med" genom att prisa något som allmänt rackas ner på, eller vice versa.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Tintin by Rob Liefeld!!!!!!!!!! ......öh,typ.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

[quote="Agentum"]

Tintin by Rob Liefeld!!!!!!!!!! ......öh,typ.
[/quote]

Tanken på en "Tintin" serie av Liefeld måste klassas som mardrömsbränsle av värsta sort.
Living well is the best revenge
Skriv svar