Mest underskattade serie?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Olof
Fine
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 08:02
Ort: Sweden

Mest underskattade serie?

Inlägg av Olof »

Ja, eftersom jag precis frågade om vilken serie som ni tyckte var mest överskattad (http://www.serieforum.se/topic.asp?TOPIC_ID=122) så får jag väl göra det motsatta också. Vilken serie är mest underskattad i era ögon?

Efter mycket funderande så måste jag nog nominera min gamla barndomsförälskelse Pyton, som var ett strålande bevis på humor och låga skämt i en underbar symbios. Gemene man, Rhesus & Tommy, Benny Klimp, kiss, bajs och perversiteter.

Jag tänkte bjuda på ett smakprov här: [8D]
Bild

[:D] [:D] [:D]

Nå, vad säger ni andra? Vilken serie är mest underskattad i era ögon? [?]
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Nja, det där var väl ganska motbjudande ... [:)]

Jag tar nog upp Strangers in Paradise även här. Trots att den är väldigt bra är den i det närmaste helt okänd i Sverige. Den är ganska starkt kronologisk, så om någon blir sugen på att börja läsa den rekommenderas i första hand att börja med #1. Den skiljer sig dock ganska mycket från övriga, och den sammanhållande storyn börjar till stor del i #2, I dream of you, så det går bra att börja där också. Dessutom står #6, college days, ganska mycket för sig själv.
Senast redigerad av 1 rkaj, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Tja... Hacke Hackspett kanske, i Freddy Miltons version? Den har givits ut som album tre gånger, men den verkar aldrig ha fått så mycket uppmärksamhet. Men det är bara en. Syskonserien Gnuff, och så tusen andra. Det finns ju massor av bra serier som inte slagit, som fått gå som utfyllnadsserier. En del är bara ouppmärksammade här i Sverige och har slagit på andra håll.

Pytons humor var aldrig något för mig, men smaken är olika, även smaklöshet antar jag. :-)
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Ingemar skrev:Tja... Hacke Hackspett kanske, i Freddy Miltons version? Den har givits ut som album tre gånger, men den verkar aldrig ha fått så mycket uppmärksamhet. Men det är bara en. Syskonserien Gnuff, och så tusen andra. Det finns ju massor av bra serier som inte slagit, som fått gå som utfyllnadsserier. En del är bara ouppmärksammade här i Sverige och har slagit på andra håll.

Pytons humor var aldrig något för mig, men smaken är olika, även smaklöshet antar jag. :-)




Har albumet med "Kludden" och det är ju trevligt. Philip Pfiffel var ju en väldigt lyckad skurk och bedragare och Hacke själv var mycket coolare än i de tecknade kortfilmerna. Mest underskattade serie enligt mig är nog "Klorofylls Äventyr" av Raymond Macherot,en underbar fabeldjursserie som inte drog sig för att visa upp krig och förtryck. Av någon märklig anledning så är det första albumet "Klorofyll och svartråttorna" tämligen välkänt här i Sverige, de andra albumen däremot tycks vara totalt bortglömda.[:(] Canardo av Sokal är också grovt underskattad här i Sverige.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Svartslipsen skrev:Har albumet med "Kludden" och det är ju trevligt. Philip Pfiffel var ju en väldigt lyckad skurk och bedragare och Hacke själv var mycket coolare än i de tecknade kortfilmerna.

Precis, det är denne slemmige skurk, som till och med har fräckheten att slingra sig ur anklagelserna på slutet, som gör flera av Miltons historier.

Klorofyll har jag missat, och det är väl precis vad tråden handlar om? Kanske nåt man skulle ge en chans om man snubblar över den på något antikvariat?
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Ingemar, har du läst Miltons egna serier "Familjen Gnuff" och "Dekalog över Jantelagen"? Kommer ihåg ett "Gnuff" avsnitt där skurken var en ond affärsman som hette herr Bossman, har för mig att han var en fet katt.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Olof
Fine
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 08:02
Ort: Sweden

Inlägg av Olof »

rkaj skrev:Nja, det där var väl ganska motbjudande ... [:)]


Men det är ju det som är så kul, den politiska inkorrektheten. Man är ju (lyckligtvis) fortfarande tolv år i skallen.......... [8]
Användarvisningsbild
Johan.Eriksson
Good
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 17:00
Kontakt:

Inlägg av Johan.Eriksson »

Jag måste nog också säga Pyton
Användarvisningsbild
Fredrik
Good
Inlägg: 9
Blev medlem: lör 16 jul 2005, 11:41

Inlägg av Fredrik »

Jag skulle nog vilja rösta på "Vilde Ville". Det var en av mina favoriter när jag var liten.
Bara det att serien har en karaktär vid namn "Herr Grinbagge" är ju fantastiskt dråpligt.[:o)]
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Jag rotade i "billiga album"-lådorna i seriebutiken vid Odenplan, och hittade ett par av de underskattade missarna:

- Martin Milan/Pilot att hyra, "Tusen år för ett liv". Fantastisk, en höjdare!
- Steve Pops-böckerna, skön Bond-parodi som i mina ögon lyckas bli mer än det.

Dessa kanoner låg gömda bland en massa Nicke Roder, Kapten Gråskägg och annat skräp. Smaken är naturligtvis olika, gubevars.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

En av mina absoluta favoriter verkar ha gått många förbi, vilket jag antar kan klassas som underskattat. Spanjoren Daniel Torres science fiction/äventyrsserie om hjälten Roco Vargas.
http://www.cyberpadres.com/tiempo_libre ... s/menu.htm

http://www.encyclobd.com/album/R/1435/0003PI.jpg

http://comics.imakinarium.net/autores/t ... torres.htm
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

En serie som jag önskade jag kunde få mer av är "Joes bar". Finns bara ett album....Handlar om 4 st mc-killar som är hlegalna. Mycket underhållande stundtals. Mycket Franquin över det hela!
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Det finns två sätt att se det här på. En serie kan vara underskattad för att den läses av få. Men en serie kan också vara underskattad av samlare. Dvs den är mycket svårare än vad guidenoteringar säjer.

Jag tycker Pellefant är en underskattad samlartidning. Alla skall samla supersnälle Bamse och Rune Andreasson´s badboy Pellefant är förbisedd. Men försök få tag på dom i bra skick! Minst lika svåra som Bamse.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Looding skrev:En serie som jag önskade jag kunde få mer av är "Joes bar". Finns bara ett album....Handlar om 4 st mc-killar som är hlegalna. Mycket underhållande stundtals. Mycket Franquin över det hela!



Du menar inte den franska (eller belgiska)serien "Joe Bar Team" som handlar om just 4st mc-killar? "Joes Bar" tror jag är ett vuxenserie-album av Munoz & Sampayo som Epix gav ut på 80-talet. Inte särskilt mycket Franquin över den serien.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Så heter det! Joe´s bar team! Tecknarstilen tycker jag påminner mycket om Franquin, även en del skämt! av Christian Debarre.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Det finns några sidor av den i en Flamingo som jag har, och jag håller faktiskt med Looding, det finns vissa paralleller med Gaston, likheter i hur skämten byggs upp, även hjältarna är MC-drägg i stället för kontorspersonal, vilket ger en stor skillnad i stämning och missar de kontraster som Gaston bygger på.
Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine
Inlägg: 894
Blev medlem: tor 20 okt 2005, 17:23

Inlägg av Skakben »

Transformers!
Ingen över 25 har väl läst den.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Hellboy skrev:Transformers!
Ingen över 25 har väl läst den.


Ingen över 25 har väl stått ut mer än 2-3 sidor, menar du. Min 8-årige son gillar skiten. [B)] Fast filmerna är värst, hemmiljöförstöring. [:X] Kan man underskatta Transformerns? [?]
Användarvisningsbild
ztaafen
Very Good
Inlägg: 81
Blev medlem: sön 29 maj 2005, 22:44
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av ztaafen »

Nej, att underskatta Transformers är nog omöjligt.

Men att komma på serier som är underskattade är lite svårt. Jag kom att tänka på Pellefant och Goliat, dom är iallafall underskattade bland dom unga nuförtiden (dom i min ålder, högstadiet osv.), fast jag bara älskar dom. Dom är så sköna.
Även många smått okända serier är ju underskattade, kommer inte på någon nu på rak arm, men det finns många.
Nåväl.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Tidiga Pellefant, Runes, är nog underskattad idag, för Gösta Gummessons version, som dominerar produktionen, är... ska vi säga, lite oinspirerad?
Skriv svar