Hejsan! Behöver er hjälp!

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Gamagaro
Good
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 20 dec 2008, 11:12

Hejsan! Behöver er hjälp!

Inlägg av Gamagaro »

Hejsan!

Jag är en snubbe som alltid har ritat och känner nu att jag vill försöka bli tecknare på riktigt. Har alltid fått höra att jag borde jobba med det, och min gamla bildlärare menade alltid att jag var hans bästa elev han hade haft, och gubben hade ändå varit lärare i 20-30 år. Jag blev nästan publicerad en gång när jag var 14 (!), så jag ser inte varför det inte skulle gå nu, en massa år senare.

Jag har en detaljerad plan över hur jag skall nå mitt mål, men jag behöver lite hjälp, har nämligen fastnat på vissa saker.

Jag har tänkt att göra serier och skicka iväg till en massa tidningar - men vad är bäst? Enrutesserier eller seriestrippar? Min styrka ligger klart i att göra enrutesserier, då jag gillar dem mest (enrutare från första halvan av 1900-talet ligger mig varmt om hjärtat).

En annan grej som jag kom på när jag kluddrade lite bilder var att jag ritar nog för detaljerat för det lilla formatet tidningar publicerar i. Vad säger ni? Kan en seriestripp bli för detaljerad? Eller borde jag satsa på enklare grejor?

Tack på förhand! [:)]

PS: Nej, jag har inga bilder att visa än. [:o)]
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Spontant som skulle jag säga att det är bäst att inrikta sig på en seriestripp, helt enkelt för det är ett format som kan säljas in till flest tidningar. Ska man köra en enrutes skämtteckningar idag bör den också vara i strippformat, så den kan passas in bland seriestripparna. Kör man den klassiska större rutan så får den vara väldigt bra om den ska platsa (eller så ska man ha kontakter).
Manus har förstås väldigt stort inflytande på om strippen/skämtrutan blir publicerad. Idag räcker det inte med att kunna teckna man måste ha en "schtik", helst en originell sådan (även om jag nog tycker det kommer nya strippar som inte tillför ett dugg).
Angående detaljer i teckningarna så är nog enklare att föredra, både för att (precis som du nämner) det kan bli för kluddigt i det lilla förmatet och för att göra det enklare för dig när du sitter där och ska producera en stripp per dag.
Användarvisningsbild
Gamagaro
Good
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 20 dec 2008, 11:12

Inlägg av Gamagaro »

Tack för ett mycket bra och utförligt svar, Sir-L!
[:)]

Det var just det jag undrade när jag frågade om seriestrippar. Jag vill verkligen bli ett attraktivt mål för tidningar, och då är det bäst om man har det tidningar vill ha. Jag vill ju helst göra klassiska serierutor då de har mer charm, men om jag måste göra en stripp så är det nog bäst om jag inriktar mig på det. Finns ju dock väldigt bra exempel på fungerande enrutesstrippar, tänker speciellt på Wulffmorgenthaler. Helt underbar, klart det bästa i strippväg jag har sett.

Jag vette tusan om jag har något originellt rent berättarmässigt, men jag har (enligt den där bildläraren som för övrigt var ett stort fan av serier) en väldigt bra känsla för vad som fungerar som poänger.

Jag tänker inte ge upp drömmen om att få egna serier publicerade i första taget, men om allt går åt pipan så kan man ju försöka bli korsords- och pysseltecknare eller något liknande. [;)]
Användarvisningsbild
Don_Burro
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 21:55
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Don_Burro »

Rita något som vi kan få titta på då! [:o)] Låter ju spännande det här tycker jag [:)]
https://burreritar.blogg.se

https://donburro.blogg.se
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Själv föredrar jag riktigt långa sammanhängande serier, men det viktigaste är att skaparen är engagerad och gillar det hen gör, så om du föredrar enrutare så är det det du ska göra!

Vad som är "för" detaljerat beror ju på formatet. Rita gärna i dubbla publiceringsformatet eller så, men kopiera ned bilderna till "rätt" format och titta hur det blir.
Användarvisningsbild
Gamagaro
Good
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 20 dec 2008, 11:12

Inlägg av Gamagaro »

rkaj, min dröm är att någon gång få skriva/teckna åtminstonde en serie som kan liknas mellan en korsning av Hergés och Don Rosas verk. Tänker försöka göra det om jag någon gång blir tillräckligt känd så att ett förlag nappar direkt.

En fråga jag kom på nu rätt spontant - om jag skulle få napp på flera tidningar, kan jag sälja samma serie till alla tidningar, eller måste jag göra olika för olika tidningar? Är inte så haj på det där än... [:)]
Användarvisningsbild
patricvgn
Good
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 05 jul 2008, 13:20
Ort: Sverige

Inlägg av patricvgn »

Inte för att jag är någon expert, men jag förutsätter att du kan sälja samma till flera olika tidningar. Ser man på dagspressen så kör de samma serie i flera olika tidningar på samma gång.
Men innan du låser dig på såna tekniska saker som du skriver om ovan så vill vi gärna se något alster. Här finns många duktiga seriemakare eller kännare med vettiga synpunkter. Här kan du få hjälp att komma igång.
Själva HURET med format och annat kommer du få reda på om någon tidning eller förlag gillar din serie. Dom kommer ge dig mått och annat som de vill ha. Vissa vill ha strippar som sedan förminskas till 80 procent, vissa kör på originalmåtten. Det är olika för olika tidningar.
Användarvisningsbild
Gamagaro
Good
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 20 dec 2008, 11:12

Inlägg av Gamagaro »

[quote="patricvgn"]

Inte för att jag är någon expert, men jag förutsätter att du kan sälja samma till flera olika tidningar. Ser man på dagspressen så kör de samma serie i flera olika tidningar på samma gång.
Men innan du låser dig på såna tekniska saker som du skriver om ovan så vill vi gärna se något alster. Här finns många duktiga seriemakare eller kännare med vettiga synpunkter. Här kan du få hjälp att komma igång.
Själva HURET med format och annat kommer du få reda på om någon tidning eller förlag gillar din serie. Dom kommer ge dig mått och annat som de vill ha. Vissa vill ha strippar som sedan förminskas till 80 procent, vissa kör på originalmåtten. Det är olika för olika tidningar.
[/quote]

Fattig ungdom som man är så har jag bara kamera och ingen skanner, men jag tänker införskaffa en så fort som möjligt. Har dock en (suddig) bild jag tog nyss från en serieruta jag håller på med för stunden. Vet att ni vill se färdiga resultat, men ni får hålla till godo så länge. [;)]

Känner själv att jag är inte världens bästa tecknare, men definitivt inte världens sämsta. Det är alltid något.

[img]http://img186.imageshack.us/img186/1467/urapyratar3.png[/img]
Användarvisningsbild
patricvgn
Good
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 05 jul 2008, 13:20
Ort: Sverige

Inlägg av patricvgn »

Du får se om de rear en scanner på mellandagsrean om inte den orakade tjocka mannen har med sig en. =)Är för övrigt VÄLDIGT misstänksam mot den snubben. Man kan ju inte bara ge bort en massa saker utan att vilja ha något i gengäld...
Eller kolla med de här på forumet som ritar digitalt med ritbord och dator hur mycket sån utrustning kostar.
Användarvisningsbild
Gamagaro
Good
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 20 dec 2008, 11:12

Inlägg av Gamagaro »

Asch, nej, det är något jag har lovat mig själv. Att alltid rita med penna på papper. Det är så mycket mer charm med det. Jag provade att rita på ett sådant där digitalt ritbord en gång när jag praoade på en illustratörsstudio, visst så var det skitgrymt, men känner att det mer traditionella är min grej. Att införskaffa en skanner nu under mellandagsrean är genialiskt, jag hade inte tänkt på det innan. Tack för tipset!
Användarvisningsbild
patricvgn
Good
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 05 jul 2008, 13:20
Ort: Sverige

Inlägg av patricvgn »

Jag håller med om papper och penna. Jag skriver alltid på det sättet under själva arbetet och skriver sedan in det digitalt för att skicka till tecknaren. Är mer känsla med penna och suddigum =) Kalla mig gammal...
Användarvisningsbild
Gamagaro
Good
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 20 dec 2008, 11:12

Inlägg av Gamagaro »

Fan, visste inte att det fanns manusförfattare med samma fascination för det mer traditionella. Det är himla tufft. (Ja, jag skriver också mina manus för hand istället för på datorn. Datorfiler är inte lika häftiga som kladdiga bilder med slarvigt skrivna dialoger. [:D])
Användarvisningsbild
patricvgn
Good
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 05 jul 2008, 13:20
Ort: Sverige

Inlägg av patricvgn »

Det är mer känsla att skriva och att sudda för hand. Men säkerligen är det många yngre som har växt upp med datorer som tycker man är mossig.
Jag brukar för övrigt skissa rutan med streckgubbar eller huvudfotingar och skriva dialog innan jag skriver det färdiga manuset. Känns mer som ett arbete då =)
Användarvisningsbild
patricvgn
Good
Inlägg: 48
Blev medlem: lör 05 jul 2008, 13:20
Ort: Sverige

Inlägg av patricvgn »

Ska bli kul att se vad som kommer från din penna. Det lilla jag sett har potential och tekniken att teckna kommer allteftersom erfarenheten växer.
Jag som manusförfattare har ett smörgåsbord av duktiga tecknare här att välja till mina historier.
Användarvisningsbild
Gamagaro
Good
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 20 dec 2008, 11:12

Inlägg av Gamagaro »

Det som jag inte trodde skulle hända har hänt. Jag har fått en redaktör intresserad. Han vill ha mig på arbetsintervju. Helsike, jag tror inte att det är sant. [|)][:D]

Om det är någon som vill veta hur jag bar mig åt för att få hans intresse så delar jag gärna med mig. Kan inte jämföras med tips från en riktig yrkestecknare, men man kan ju få ett hum om hur man bör gå till väga. [^]
Användarvisningsbild
Mikael Sol
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 03 aug 2006, 08:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Mikael Sol »

Jag tror det är lättast att bli framgångsrik i livet om du gör det du tycker bäst om att göra. Om du tycker bättre om att göra enrutor, så är det det du ska göra. Du kommer må mycket bättre av det än av att göra något du inte tycker är särskillt kul. Det är viktigt att du tycker det är kul för du kommer tjäna mycket mindre pengar än vad en 15-åring gör på McDonalds.
Läs serietidningen [url="http://babian.se/"]babian.se[/url]gratis på nätet.
Skriv svar