Målet för 2009 års seriesamlande

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
PRHR
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 26 jun 2005, 11:52
Ort: Sverige

Målet för 2009 års seriesamlande

Inlägg av PRHR »

Mitt mål är att få Anderssonskans Kalle,Bessie,Silverpilen och
Ben Bolt kompletta.Skall inte börja samla på några nya serier!!
Buster är det att jaga arkivex.
Användarvisningsbild
Comic man
Fine
Inlägg: 508
Blev medlem: sön 29 jun 2008, 23:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Comic man »

Jag undrade just vem som skulle hinna först (men samtidigt väntar in i det sista) med att skapa denna tråd. [8D]

Hm, jag vill nog gärna bredda mig genom att samla inom nya serieområden (ngt som jag började med så sent som i år), till exempel vill jag få Albumförlagets två titlar kompletta. Sen är jag väldigt intresserad i manga så där vill jag nog skaffa mig ngr nya titlar. Till sist borde även Disney's HoF-böcker med Rosa avslutas så där har vi ngt ytterligare. Det kommer säkert mer framöver...

Edit: Eftersom AF nu är på väg att ge ut nya titlar, kanske det är bättre om jag nämner vilka två det är jag vill bli komplett i: Bouncer och 3:e testamentet.
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jag ska försöka bredda mig lite till mer crime, horror osv serier, käns som att jag behöver lite mer annat än superserier.

Gärna från små utgivare med, de 2 stora går väl inte att komma undan men speciellt Marvel är fruktansvärt smala utgivare med tanke på hur stora de är.

Dock inget japanskt för min del, jag hittar helt enkelt inget jag gillar.

Samlande: njä, jag vill väl komplettera några serier och stödköpa några trades typ The Question från DC som nu börjats ge ut i tradeform efter sådär en 20 år.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Nimrodil
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: tor 17 jul 2008, 11:06

Inlägg av Nimrodil »

Vet inte direkt om jag har som målsättning att hinna klart under 09, men mitt mål är fortfarande att få tag på - och läsa - samtliga Vertigoserier i lösnummer (vilket väl får klassas som samlaraspekten i projektet:-).

Har också som ganska långsiktigt mål att köpa samtliga skräcktidningar som släppts i Sverige och det är ju inte så väldigt många så det borde man ju klara men det blir mest lite spontanköp på den fronten så det kanske inte hinner i hamn heller. Har inte exakt koll, men jag har nog ungefär 2/3 sedan tidigare.

I skräckgenren tänkte jag också satsa lite på EC-archiveutgivningen och även försöka fynda lite lösnummer av gamla klassiker med snygga motiv på omslagen. Jag tycker hela estetiken i de gamla skräckserierna är så skön så jag tänkte att det kunde vara snyggt rama in en hög skräcktidningar av gammalt snitt och hänga upp på väggarna. Får se om det ger mersmak och jag börjar samla på något amerikansk skräcktitel, men priserna verkar ligga i en helt annan prisnivå på en hel del av dem än jag klarar (i alla fall i skapligt skick) så det får nog vara.

Kommer säkert också köpa lite lösvikt amerikanska serier jag är lässugen på. The Boys verkar skön, Ellis är jag nyfiken på, Walking Dead kommer jag följa osv. Är också lite sugen på att bekanta mig närmare med 2000 AD och annan brittisk seriekultur. Judge Dredd gillade jag till exemepel som yngre och jag antar att det finns miljarder Dredd som aldrig gavs ut här i Sverige.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

[quote="Nimrodil"]
jag antar att det finns miljarder Dredd som aldrig gavs ut här i Sverige.
[/quote]
Heh jo nästan, de ger ut dem i svart-vitt i 300 sidiga nåt luntor och jag tror de är uppe på en 12-13 sånna böcker nu.

Jag har själv börjat kolla in 2000AD serier, det fins en del kul där, det jobbiga dock om man ska ha löstidningar är att de har massor av olika serier per tidning och typ 4-8 sidor per styck, det gör det till en salig röra att läsa, så jag föredrar nog trades.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Nimrodil
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: tor 17 jul 2008, 11:06

Inlägg av Nimrodil »

Mm, blir nog samma här när det gäller 2000 AD. Det verkar också ha kommit en del "Best of 2000 AD"-utgivningar genom åren (vet inte riktigt vad de heter, men något åt det hållet i alla fall) som man kanske ska försöka bekanta sig med. De där Dredd-luntorna ska jag nog kolla upp. Fast lite synd att de inte kör dem i färg:-).
Användarvisningsbild
AlexZ
Fine
Inlägg: 462
Blev medlem: ons 04 jun 2008, 18:28

Inlägg av AlexZ »

Att få en komplett samling av Turtles och Hälge.
Söker efter tidningar/böcker med Teenage Mutant Hero Turtles: http://serieforum.se/phpbb3/viewtopic.php?f=13&t=3019#p199723
Användarvisningsbild
hyperion83
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 12:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av hyperion83 »

Mitt mål 2009 är ganska blygsamt. Jag tänker försöka se till att införskaffa de två sista volymerna i Jack Kirby's Fourth World Omnibus, samt de två sista delarna i 52.
http://www.shazam.se
Användarvisningsbild
Jocke S
Fine
Inlägg: 559
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 13:32
Ort: Sverige

Inlägg av Jocke S »

Mitt mål blir att fylla mina luckor överallt, kommer bli ett jobbigt år.

* Först ska jag fylla ett par av mina hål i Bamsesamlingen.

* Sen ska jag försöka bli komplett Bamse Extra, Bamses Julalbum och Kärnans Bamsefigurer från 80-tal.

* Ska även försöka hitta de 4 KAP som jag saknar för att bli komplett första 200.

* Ska fortsätta leta Uti Vår Hage och Vi Å Pappa Album som jag saknar till min Krister Petersson samling.

* Ska fylla min Herman Hedning albumsamling.

* Vidare kommer jag fortsätta med mitt långtidsprojekt, att få en komplett Pellefant Samling (före 1970).

Några andra mål har jag nog inte, kommer som vanligt köpa allt som är kul. [:)]
" Kopian blir aldrig bättre än originalet "
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Jag ska fortsätta samla EC-Archives, det blir prio 2009. Kanske att jag skaffar Eerie och Creepy också, kanske några Essential Marvel. Tyvärr har jag slagit av köpandet av lösnummer och känner mest att HC och TPB lockar men det kan nog hända att det blir en och annan. På den svenska fronten hoppas jag hitta en massa bra album och löstidningar för läsningens skull. Jag tänker också fortsätta mitt jagande på brittiska böcker, 50-tals science-fiction från Hamilton/ Panther och vissa nummer av Authentic sci fi + Planet Stories.
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Nimrodil
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: tor 17 jul 2008, 11:06

Inlägg av Nimrodil »

Robrocker; kul, vet du hur många EC-Archives som är planerade att släppas och om det finns någon fastlagd utgivningetakt? Frontline Combat verkar vara på gång nu i februari i alla fall. Väntar själv på första sändningen EC:-)
Användarvisningsbild
tradition1897
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: fre 21 apr 2006, 10:44
Ort: Sverige

Inlägg av tradition1897 »

Mitt mål för 2009 får bli att inte handla för mer pengar än jag säljer för. Detta för att bli av med allt som ligger på hög och för att skona ekonomin :)
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

[quote="Nimrodil"]

Robrocker; kul, vet du hur många EC-Archives som är planerade att släppas och om det finns någon fastlagd utgivningetakt? Frontline Combat verkar vara på gång nu i februari i alla fall. Väntar själv på första sändningen EC:-)
[/quote]

Coolt att vi blir några stycken som samlar dem här på forumet!!
Det har väl kommit ca.14st (?)

Men jag postade tidigare en lista på några planerade Archives:

EC Archives: Haunt of Fear (Hardcover - Dec 10, 2008)
EC Archives: Weird Science Volume 4 (Hardcover - Mar 13, 2009)
EC Archives: Tales From The Crypt Volume 4 (Hardcover - Jul 12, 2009)
EC Archives: Vault Of Horror Volume 2 (Hardcover - May 3, 2009)

Jag har ingen aning om vad de planerar att släppa, jag tror inte heller de själva(Gemstone publishing) vet men jag antar att det helt beror på hur mycket som de tjänar. Alla nio stora titlar ska väl släppas komplett hoppas jag. =)
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
Marhulken
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 21:14

Inlägg av Marhulken »

Mina mål är att väl först å främst...

- att försöka komplettera min än sålänge ganska lilla Frank Thorne-tecknade Red Sonja-samling.

- att komplettera min Claw the Unconquered-samling.

- att skaffa italienska serier, helst på originalspråk och från 60-/70-talet. Superhjältar, superskurkar, snusk, skräck och allt vad de nu hittat på. Har ni något ni kan tänka er sälja; hör av er! :)
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Inlägg av Grumme »

Mitt mål för 2009 blir först och främst att bestämma mig för vad jag ska samla på.
Just nu så petar jag lite här och var, men rätt oengagerat.
Började att köpa Uti vår hage julalbum, men det verkar ha hamnat på is.
Likaså Nemitidningarna som jag har de första åren komplett, men inte orkat ta tag i och göra färdigt.

Komplettera eller sälja bort. Återstår att se vilket det blir. [:D]

Tänker även försöka hitta de inbundna böckerna med Lucky Luke från 1968 och framåt, men endast till "rätt" pris. (M.a.o. en bit under nypriset på Adlibris) Har ingen brådska där.

Sedan ser jag fram emot box 6-9 av CBSV, 3-4 böcker i HoF-serien, ett par Spirou-böcker samt nya album av Jan Berglin, Rocky, Arne Anka och Nemi. [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Mitt samlarmässiga mål för 2009 är att http://fantomenindex.krats.se/ ska bli ännu bättre, både kvalitativt (snyggare, mer info om enskilda serier och företeelser, etc) och kvantitativt (fler indexerade tidningar). Om jag skulle sätta ett numeriskt mål så kanske det skulle vara att passera 1000 indexerade tidningar innan 2009 är slut, men det är nog att sikta lite väl högt.

Annars ser jag fram emot att läsa resten av Det Tredje Testamentet, kommande delar av Echo, Girl Genious, med mera. Och så hoppas jag på nya bekantskaper, inte minst Albumförlagets löfte om nya titlar.

Och så ska jag försöka vara en medveten kulturkonsument och rösta med plånboken: Virgin, Disney och Warner ska inte få en krona, småförlag och oberoende skapare ska få så mycket jag har råd med (naturligtvis bara sånt som verkar intressant och värt pengarna, men även med den begränsningen finns det nog avsevärt mer jag vill stödja än vad jag har råd att stödja -- desto viktigare att inte slösa bort pengar på en kulturindustri jag inte är intresserad av).
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Inlägg av Bufkin »

Köpa amerikanska lösnummer varje månad som vanligt.

Köpa mer gammalt svenskt från 70-80... typ spirou, asterix och sådant som hör till min barndom.

Annars är jag mest sugen på att få ordning på alla serier, sortera upp saker bättre, kanske skaffa lådor eller nåt liknande. Kanske köpa en bokhylla till.

Funderar på att sätta mig in i Manga serier. Men det kanske får vänta.. alldeles för mycket jobb.
Användarvisningsbild
Nemesis
Fine
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 20:07
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Nemesis »

Liksom Bufkin är jag mest sugen på att få ordning på alla serier. Jag måste säga att jag redan har varit ganska duktig på att sortera upp dem de senaste dagarna! Det jag har att göra nu under 2009 är att fylla i vissa luckor med tidningar som kommit bort hos fel förälder, skaffa lådor eller något liknande och att hitta ett ställe där jag kan ställa dem.
Nemesis
Användarvisningsbild
Jocke
Fine
Inlägg: 407
Blev medlem: lör 23 jul 2005, 18:40
Ort: Saint Lucia
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

Mitt mål är att hitta hitta några Bamse från 1977 i VF-NM. Sedan är jag nöjd :-)
Om jag fick en krona för varje hjärna du inte har Svampbob, skulle jag ha en krona!
Jocke @ Bamsesamlarna.com - http://www.bamsesamlarna.com - Sökes: Bobo 1978-80 i bra skick!
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

Det primära målet är att få Tintin komplett.
Den oranga varianten av "Från Hergés arkiv" gäckar mig fortfarande.
Ett mera långsiktigt mål är att ha de 7 första utgåvorna av nr 1-18.

Av Asterix saknas en inbunden från 1970.

Av Illustrationsförlaget/Carlsens serieutgivning saknas ca 40 objekt.
Har under året uppdaterat skicket, inte många album är sämre än VF.
Räknar inte med att bli komplett inom den närmsta tiden.
De som finns kvar, mestadels Rasmus Nalle, är inte lätta att hitta.

Annars är mitt absoluta mål att inte börja samla något annat i serieväg. Något som redan verkar bli ett misslyckande då några riktigt fina Läderlappen, Mandrake och Modesty Blaise verkar hamnat på hyllan för att stanna... [:)]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Skriv svar