Det blåser hårt inne hos SeF, igen...

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
aakeforsmark
Fine
Inlägg: 362
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 08:22
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av aakeforsmark »

[quote="mikkeX"]
Jaha, då har vi vecka 8. Forumet skulle vara uppe vecka 7 efter ha legat nere i över två veckor för att göra en uppgradering som tar 30-60 minuter. [/quote]

Man hade ingen tillgänglig som kunde göra det gratis så man vände sej tydligen till någon extern kraft. Det verkar som om denne dessutom är väldigt upptagen.

[quote="mikkeX"]
När forumet var uppe skulle bevis presenteras som stryker de brottsanklagelser som Seriefrämjandets styrelse kom med till mig brevledes den 20 januari (http://sekvenskonst.com/filer/avstangning_sefforum.png). Jag skulle få en vecka på mig att bemöta anklagelserna. Vilket jag gjorde redan den 20 januari. En styrelsemedlen lovade att bevis mot mig skulle komma den 27 januari, med någon märklig logik om att det var så lång tid jag hade på mig. Det gjorde de inte. När jag insisterade så sa han att han inte hade någon lust att diskutera med mig.[/quote]

Nu är ju forumet nere så det går inte att läsa vad som sas men såvitt jag minns det så skulle styrelsen "ge sin syn på saken" och den personen som talade om att redovisa bevis är visserligen medlem i styrelsen men har vid tidigare diskussion menat att dennes åsikter inte med nödvändighet är styrelsens. (Personligen så tycker jag att det är olyckligt att man är otydlig med vilken roll man framträder i.)

Men det är möjligt att jag minns fel.
http://forsmarx.se
http://forsmark-stralandetider.blogspot.com
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Isegrim »

Vad är det egentligen med Sef:s mejlinglista, är den nere den också?
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

[quote="Isegrim"]

Vad är det egentligen med Sef:s mejlinglista, är den nere den också?
[/quote]
Den fungerar ungefär lik knackigt som den alltid gjort (kan dröja en dag innan ett meddelande dyker upp), förutom att den är censurerad numera- ditt meddelande till listan kom fram till mig i alla fall...
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Isegrim »

Märkte nu när jag kom hem att det dykt upp ett svar också. Verkar lovande.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Inlägg av K-E Lindkvist »

[quote="aakeforsmark"]
Man hade ingen tillgänglig som kunde göra det gratis så man vände sej tydligen till någon extern kraft. Det verkar som om denne dessutom är väldigt upptagen.

........

Men det är möjligt att jag minns fel. [/quote]

Jag trodde att det var så att förseningen berodde på att Jakob Hallin som skulle fixa uppdateringen stack till Angouleme och skulle ta tag i det hela när han återkom därifrån? Men man valde alltså att ta in en extern resurs istället?
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

Dra på trissor, forumet är uppe igen. Och ett långt inlägg från SeF:s styrelse (http://forumet.serieframjandet.se/viewtopic.php?id=3426) som inte klargör något som helst mer om mitt påstådda så kallade intrång i databasen - dock mer info om andra intrång. Dessutom innehåller inlägget flera totala felaktigheter, jag återkommer till dem senare om någon är intresserad, den här farsen verkar inte vara inne på sista valsen.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

Det har tidigare talats vitt och brett inne hos SeF om det högst olämpliga i att kasta skit på någon som inte har möjlihet att försvara sig.
MEN som vanligt är det skillnad på folk och folk.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

Varning, detta inlägg är Rättshaverist-långt. Jag börjar med att be om ursäkt för att jag lusar ned detta forum med en debatt som borde höra hemma på Seriefrämjandets forum.

Märkliga ting kan hända på Seriefrämjandets forum, nu har jag till slut blivit avstängd efter en anklagelse om intrångsförsök och i samband med det har Seriefrämjandets styrelse lagt ut en förklaring till hela agerandet.

Till att börja med, om nu Seriefrämjandets styrelse finner nöje i att stänga av mig från deras forum så får de vill det, precis som de får stänga av mig från deras epostlista, det är ingen demokratisk rättighet att få vara med i ett forum eller en epostlista. Och jag har varit en nagel i ögat på nuvarnade styrelse under lång tid. Men när man gör det i skydd av ett gäng lögner och gissningar så blir det bara pinsamt, och när de dessutom väljer att anklaga mig för brott (som jag inte har begått) så tycker jag att de går för långt.

Nu har styrelsen lagt ut en förklaring till avstängningen, och de har säkert skrivit den i god tro, men det är uppenbart att de kan väldigt lite om dels forumets programkod, vad en användare kan och inte kan göra och hur internet fungerar. Dessutom så uppstår mer frågor än svar efter deras förklaring.

Vad har då hänt enligt SeF:s styrelse, och vad stämmer inte i förklaringen.

Till att börja med, 2007 registrerar jag användaren brök! för att använda som användare när jag gör reklam för Epix, ett förlag som jag hjälper sedan just 2007. Några gånger använder jag kontot till just detta. Sista gången är i slutet av november 2008, någon gång i december 2008 försöker jag logga in igen som brök! Men kommer då inte åt kontot. Funderar inte så mycket över det. Något är väl trasigt någonstans.

Nu backar vi lite i tiden.

Den 8 oktober avsäger jag mig mitt medlemsskap i Seriefrämjandet, i samband med det tas adminstratörsrättigheterna på Seriefrämjandets forum ifrån mig (får jag veta senare), och det är ju i sin ordning. Det finns nu två administratörer på forumet, Agneta Hallin och Göran Semb. Den 15 oktober upptäcker de att användaren brök! har fått administratörsrättigheter. Då tar vi och stannar upp lite i berättelsen. För att någon ska kunna bli administratör i ett PunBB forum (den forumprogramvara som används till Seriefrämajndets forum) så måste man få den rättigheten av någon annan administratör, det vill säga Göran Semb eller Agneta Hallin i detta fallet, eller att forumet är hackat, om forumet är hackat har antagligen hackaren/hackarna tillgång till forumets databas, och kan i då göra i princip vad som helst. Det visar sig dessutom under diskussionen att användarnamnet till forumets databas legat ute på Google i flera månader. Om man har användarnamnet så är det enklare att knäcka lösenordet. Det verkar ju inte troligt att Göran eller Agneta har gett användaren Brök! adminrättigheter, så att forumet är hackat verkar ju vid denna punkt ganska troligt. Man tar bort brök!s adminrättigheter.

Den 16:e oktober upptäcks en namnlös användare som har admin-rättigheter – man antar att det är brök!-användaren då den har samma registreringsdatum som brök! (av någon anledning för Seriefrämjandet ett eget register över alla medlemmar i forumet och deras epostadresser, vilket ju är olagligt, men det skippar vi här). Här stannar vi upp igen. Det går inte att registrera en namnlös användare i PunBB, om inte forumet är hackat eller om man har tillgång till databasen. Man kan inte heller byta användarnamn om man inte är administratör. Och åter – administratör kan bara en användare bli om man blir tilldelad det av en annan administratör eller om man har hackat forumet eller har tillgång till databasen. Man döper om den namnlöse användaren till brök! Och tar bort adminrättigheterna.

Den 17 oktober upptäcker Göran och Agneta att de inte längre är administratörer, utan moderatorer. Enligt uppgift lyckas de återställa sig som administratörer. Här stannar vi upp igen. Hur kunde de återställa sig som administratörer om de inte själva är administratörer? Man kan inte uste sig själva som administratör om man är moderator i PunBB. Jag vet att Göran och Agneta inte har några större kunskaper i programmering eller databaser, så är det någon annan som hjälper dem att återställa databasen, eller vad? Här har jag bara frågetecken.

Här meddelar man till styrelsen vad som har hänt. Antagligen på grund av problemen beskrivna ovan med användaren Brök! Så verkar de anta att det är användaren Brök! som ligger bakom, trots att de åter tagit bort dennes admin-rättigheter. Inga som helst bevis kring detta presenteras. Man antar bara att det är Brök! Som har gjort det eftersom användaren minst en gång haft adminrättigehter. Logiken här får stå för Göran och Agneta och SeF:s styrelse. Jag är vid det här laget ett stort frågetecken.

I slutet av november loggar jag in som brök! och gör reklam för en ny bok från Epix. Här någonstans konstanteras att jag och Brök! har samma IP-adress, något som inte är särskilt konstigt, eftersom jag loggat in som just Brök! vid denna tidpunkt. Om de frågat mig hade jag givetvis svarat. I förklaringen från SeF:s styrelse står det dessutom att ingen på forumet kände till att just jag var användaren brök!. Vilket är helt felaktigt, det var flera som visste att jag använde den signaturen på forumet, även användare på forumet som står styrelsen nära. Men jag tror dock inte på någon konspiration kring användaren brök! Inte att någon försökt sätta dit mig eller någon annan. Någon annan kan mycket väl ha listat ut bröks lösenord (det var väldigt simpelt oh lätt att koppla ihop med tidningen Brök!... lite skamligt att erkänna) och loggat in. Dock så står det i alla fall klart senare att kontot används av någon annan. Konstigare saker har hänt.

Man anklagar mig också i skrivelsen från styrelsen att jag inte skött uppdateringarna av forumets programkod då jag skulle varit ansvarig för det fram till oktober. Vilket inte alls är sant. Jag avsa mig ansvaret för Seriefrämjandets forum redan 2006. Ansvarig efter det har varit Göran Semb. Dock så har jag skött uppdateringarna av Seriefrämjandets hemsida och Seriewikin fram till att jag avgick, då jag tagit på mig dessa ansvar frivilligt.

Långt senare, i slutet av januari 2009 får jag ett brev från Seriefrämjandets styrelse att jag gjort intrång i seriefrämjandets forum och ändrat rättigheterna för Agneta och Göran i oktober (får jag veta efter att ha undrat vad det egentligen handlar om), de anklagar mig för brott och att jag ska stängas av från forumet.

Sedan försöker man skylla på mig att andra gett sig på att hacka forumet, bara för att jag diskuterat den låga säkerheten och att jag uppmärksammat att användarnamnet till databasen ligger ute på Google. Sedan har någon gått in i databasen och ändrat ipadresser, och det verkar de också tycka är mitt fel.

Sedan borde man väl lägga in några rader om vad jag gör i mitt yrkesliv, jag jobbar med IT och webbprogrammering, och har gjort så i många år, det var därför jag såg att jag kunde hjälpa SeF att komma ut på webben mer aktivt, och det var jag som startade upp nuvarande hemsidan, startade SeF:s forum och tog intiativet till Seriewikin.

I alla fall, SeF:s styrelse ha alltså satt igång hela det här för att Göran Semb och Agneta Hallin i oktober 2008 upptäckte att de var moderatorer istället för administratörer, något som de sedan lyckades återställa. Inget annat verkar ha hänt. Och på grund av detta har de anklagat en före detta medlem för brott. Utan att man kunnat bevisa att det var just denna medlem som gjort vad de säger.

Jag kan inte bemöta anklagelserna från SeF:s styrelse, då jag nu är avstängd. Åter, ursäkta att jag använder detta forum för att komma ut med detta. Jag har även lagt ut det på min blogg:
http://www.sekvenskonst.com/tykken/?p=64
Användarvisningsbild
aakeforsmark
Fine
Inlägg: 362
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 08:22
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av aakeforsmark »

[quote="ellingen"]

Det har tidigare talats vitt och brett inne hos SeF om det högst olämpliga i att kasta skit på någon som inte har möjlihet att försvara sig.
MEN som vanligt är det skillnad på folk och folk.
[/quote]

Vad menas med "Vitt och brett" i detta fall? Vad jag vet så är det endast en person det handlar om. Menas det att denna person talar vitt och brett eller har det någonstans redogjorts för någon allmän oponion bland SeF:s medlemmar att en person avstängts från något annat forum inte kunnat försvara sin sak?
http://forsmarx.se
http://forsmark-stralandetider.blogspot.com
Användarvisningsbild
Mikael Sol
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 03 aug 2006, 08:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Mikael Sol »

Folk blir väl avstängda från det här forumet också?
Läs serietidningen [url="http://babian.se/"]babian.se[/url]gratis på nätet.
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Inlägg av Nitro74 »

[quote="Mikael Sol"]

Folk blir väl avstängda från det här forumet också?
[/quote]

De enda användare som jag kan se blivit bannlysta är en spambot, en tioåring som pratade om avföring, och SeF:s kassör (2ggr efter att ha försökt registrera sig igen efter att ha blivit bannad), så det är en en ganska exklusiv klubb.

För att gå on topic: Det allvarligaste felet här är naturligtvis att SeF:s styrelse anklagar en medlem för brott. Misstänker man brott ska polis och åklagare utreda det och inte SeF:s styrelse. Om de vill leka sheriff på forumet är väl en sak, men så fort de anklagar någon för ett brott ska polis kopplas in. Eftersom man underlåtit att göra detta gör man sig antingen skyldig till förtal , alternativt grovt förtal (BrB 5 kap §1-2),i det fall man anklagat honom offentligt på falska eler felaktiga grunder, eller föregivande av allmän ställning (BrB 17 kap 15§), eftersom man tagit på sig att själv utreda det påstådda brottet.

Så just nu sitter mikkeX med trumf på hand.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
aakeforsmark
Fine
Inlägg: 362
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 08:22
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av aakeforsmark »

[quote="Nitro74"]
De enda användare som jag kan se blivit bannlysta är en spambot, en tioåring som pratade om avföring, och SeF:s kassör (2ggr efter att ha försökt registrera sig igen efter att ha blivit bannad), så det är en en ganska exklusiv klubb.[/quote]

Det ser väl ungefär likadant ut på SeF-forumet.

[quote="Nitro74"]
För att gå on topic: Det allvarligaste felet här är naturligtvis att SeF:s styrelse anklagar en medlem för brott. Misstänker man brott ska polis och åklagare utreda det och inte SeF:s styrelse. Om de vill leka sheriff på forumet är väl en sak, men så fort de anklagar någon för ett brott ska polis kopplas in. Eftersom man underlåtit att göra detta gör man sig antingen skyldig till förtal , alternativt grovt förtal (BrB 5 kap §1-2),i det fall man anklagat honom offentligt på falska eler felaktiga grunder, eller föregivande av allmän ställning (BrB 17 kap 15§), eftersom man tagit på sig att själv utreda det påstådda brottet.
[/quote]

Det var inte SeF:s styrelse som offentliggjorde anklagelsen. Det var ett privat brev till Mikke som han själv valde att föra till offentligheten.

Att tala om brottsutredning låter lite överdrivet. Mikke bad om en redogörelse och man har levererat en redogörelse.
http://forsmarx.se
http://forsmark-stralandetider.blogspot.com
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Inlägg av Nitro74 »

[quote="aakeforsmark"]
Det var inte SeF:s styrelse som offentliggjorde anklagelsen. Det var ett privat brev till Mikke som han själv valde att föra till offentligheten.

Att tala om brottsutredning låter lite överdrivet. Mikke bad om en redogörelse och man har levererat en redogörelse.
[/quote]

Nu kan man faktiskt inte skriva hem till folk och anklaga dem för brott heller. I synnherhet inte då detta inte var ett brev från en part till en annan jämbördig part utan ett brev från SeF:s ordförande i egenskap av SeF:s ordförande, ställt till en enskild medlem. Huruvida Mikkes agerande, även i det fall SeF:s version stämmer, är åtalbart är inte upp till honom att avgöra, utan en eventell förundersökningsledares sak. Skulle Mikke kräva att det påstådda brottet utreddes och förunderökningen lades ner är brevet i bästa fall klandervärt och i värsta fall brottsligt. Skulle det visa sig vara ett brott som Mikke kan åtalas för så är det inte SeF:s ordförandes sak att föregripa detta.

Sammanfattningsvis så är SeF: målsägare men har snarast agerat åklagare (och domare om man så vill) i detta ärende.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

Istället för att sprida debatten har ju nu koncentrerat mig till att svara på inläggen på Sef forumet på min blogg: http://www.sekvenskonst.com/tykken/?p=64 - så slipper vi ta det här.

Har även skrivit ett brev till styrelsen för SeF:
http://www.sekvenskonst.com/tykken/?p=66
Användarvisningsbild
Lofty Peak
Fine
Inlägg: 535
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 22:41
Ort: Sverige

Inlägg av Lofty Peak »

Spännande story!
Kan ni inte rita en serie om allt det här?
Skulle säkert bli en storsäljare. [8)][:D]
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="Lofty Peak"]

Spännande story!
Kan ni inte rita en serie om allt det här?
Skulle säkert bli en storsäljare. [8)][:D]
[/quote]
Tycker SeFs agerande påmminer en hel del om när Dupontarna fått saker och ting om bakfoten och ska arrestera Tintin lite då och då, som exempelvis på tåget i Den svarta ön. Så det skulle nog funka som serie, även om MikkeX kanske i övrigt inte för en lika spännande tillvaro som den unge reportern.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Mikael Sol
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 03 aug 2006, 08:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Mikael Sol »

Nitro74: Mikke har skrivit att Sef begått brott i vissa inlägg. Tycker du att han ska polisanmäla Sef, istället för att anklaga Sef för brott på olika forum?

Sen tycker jag inte att man ska behöva skriva ett brev till dem man stänger av. Utan det räcker med att ha en tråd (som här på serieforumet.se) där man redogör för vilka som är avstängda.
Läs serietidningen [url="http://babian.se/"]babian.se[/url]gratis på nätet.
Användarvisningsbild
mikkeX
Very Fine
Inlägg: 905
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 09:11
Kontakt:

Inlägg av mikkeX »

Jag har inte påstått att SeF har begått brott Sol, jag har skrivit att jag kommer att anmäla Sef styrelsen för förtal om de inte tar tillbaka sina brottsanklagelser. Sedan är det upp till polis att avgöra den saken.

Om man bara hade velat stänga av mig för att jag är en jobbig typ så hade det varit helt okej med mig, men nu är det inte det SeF-styrelsen har gjort, utan det har kommit med en mängd anklagelser utan att ha något som helst faktiska tekniska bevis, och anklagat mig för brott och lekt polis, åklagare och domare. Det är det det här handlar om.

lr26: Mitt liv är extremt äventyrligt, jag är ju serieförläggare för bövelen [:)]
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

[quote]
lr26: Mitt liv är extremt äventyrligt, jag är ju serieförläggare för bövelen [:)]
[/quote]

Kan intyga att det är ett äventyrligt liv som serieförläggare; jobba 8-17, hem och mata barn, lägga barnen, ner till datorn vid åtta-tiden, skicka några mail, betala en hög fakturor, hantera högar med synpunkter och motgångar, gå och lägga sig, och sedan hoppas på det bästa. Skål på er! (OT eller?)
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Kung Orne I »

Konspirationsteori:

Någon som inte gillar Mikke har jobbat ordentligt för att det ska se ut som Mikke ligger bakom intrången. En person som sätter sig själv i första rummet och inte tolererar andras i sitt tycke felaktiga åsikter/agerande. Undrar vem det i så fall kan vara? [8)]
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Skriv svar