Om att skissa med blå blyerts

Diskussioner om serieskapande för proffs och amatörer.
Användarvisningsbild
Kristian
Very Good
Inlägg: 89
Blev medlem: mån 09 feb 2009, 13:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Om att skissa med blå blyerts

Inlägg av Kristian »

När man skissar brukar en del använda pennor med blå färg istället för blyerts, för att slippa suddnings- eller ljusbordsmomentet.
Det ska ju gärna gå lätt att sudda och helst ska det vara varierande hårdhet på pennorna.
Någon som vet vart man kan få tag på dessa blå pennor?
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Om att skissa med blå blyerts

Inlägg av Labrador Road 26 »

Menar du så här?

Bild

Har inte koll på var man får tag på pennorna du söker, men Matton eller konstnärsbutiker borde väl ha sådana antar jag.
http://www.mattonbutiken.se/
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Henrik
Good
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 08 feb 2009, 11:56
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Jag funderar men kommer inte på vad det är för typ av pennor du söker eller vilken teknik du tänker använda. Kanske är det någon form av studio/färgpennor som har samma form som blyertspennor? Dessa går i så fall inte sudda så bra.
HR
Användarvisningsbild
Kristian
Very Good
Inlägg: 89
Blev medlem: mån 09 feb 2009, 13:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Om att skissa med blå blyerts

Inlägg av Kristian »

Det jag söker är pennor med blått pigment som jag kan göra mina skisser med. Sedan tuschar jag direkt på skissen och scannar in den. Då kommer den blåa skissen att försvinna och det som blir kvar är tuschet. En smidigt sätt att skapa serier på tycker jag!
Jag har hittat blåa stift, men de finns endast i HB-hårdhet, vad jag vet, jag vill ha mjuka pennor. Dessutom föredrar jag riktiga pennor som man kan skissa mer livfulla och grova skisser med.
Man tycker ju att någon borde uppfunnit pennor som fungerar som blyerts men är blå i pigmentet!
Användarvisningsbild
amikael
Fine
Inlägg: 241
Blev medlem: ons 20 aug 2008, 23:33
Ort: Sverige
Kontakt:

Om att skissa med blå blyerts

Inlägg av amikael »

Det funkar med vilka blå pennor som helst, så länge det är ljusblått. Det behövs inga speciella pennor av nån särskild typ.
(^-^)y Live Long And Prosper
Användarvisningsbild
Kristian
Very Good
Inlägg: 89
Blev medlem: mån 09 feb 2009, 13:55
Ort: Sverige
Kontakt:

Om att skissa med blå blyerts

Inlägg av Kristian »

Visst, det funka med vilka färgpennor som helst med förutsättningen att färgen är ljus. Men jag vill ha en penna som man kan sudda och med olika hårdhetsgrad. Om det ska vara optimalt! Så att man får samma känsla som blyert ger.
Användarvisningsbild
Laureline
Fine
Inlägg: 412
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 00:06
Kontakt:

Om att skissa med blå blyerts

Inlägg av Laureline »

det här med tanken på blå penna som en lätt lösning är lite av en kvarleva från tiden när en del tecknare använde kopiatorn för att få rent sina bläckifyllningar från skissresterna under. kopiatorer snappade upp denna blå väldigt dåligt, till skillnad mot röd som syns lika tydligt som svart exempelvis.

om man jobbar så är det givetvis fortfarande liak bra med blåpenna. men..

om man ändå använder dator och läser in via scanner är det nästan lika lätt att rensa vanlig blyerts med kontrastverktygen, eller om man absolut vill skissa med färgpennor markera specifika färgspektra och ta bort. då kan man använda vilken kul färg som helst på pennan dessutom. [:)]
buster89
Very Good
Inlägg: 133
Blev medlem: fre 21 aug 2009, 03:41

Om att skissa med blå blyerts

Inlägg av buster89 »

Jag har noterat mig att en del serieskapare helst skissar/skissade sina serier med blå blyerts. Ett par exempel är Walt Kelly (Pogo) och Jack Kent (King Aroo). Jag har för mig att anledningen för detta var att blå blyerts inte kommer med i kopior, stämmer detta? Det skulle ju vara bra om man kan skippa arbetet med att sudda ut blyertsen efter tuschandet (bästa vore väl ljusbord, men det kostar...).
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Om att skissa med blå blyerts

Inlägg av pogono »

Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Om att skissa med blå blyerts

Inlägg av Wakuran »

Vet att Aarild Midthun gjorde det för sina Pyton-omslag. De blev ju snygga också.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Patrik A
Fine
Inlägg: 361
Blev medlem: tis 16 mar 2010, 19:21
Ort: Knivsta

Re: Om att skissa med blå blyerts

Inlägg av Patrik A »

buster89 skrev:Jag har noterat mig att en del serieskapare helst skissar/skissade sina serier med blå blyerts. Ett par exempel är Walt Kelly (Pogo) och Jack Kent (King Aroo). Jag har för mig att anledningen för detta var att blå blyerts inte kommer med i kopior, stämmer detta? Det skulle ju vara bra om man kan skippa arbetet med att sudda ut blyertsen efter tuschandet (bästa vore väl ljusbord, men det kostar...).


Det stämmer ja. Jag har själv aldrig testat detta, men om jag någonsin skulle börja lägga ner mer tid på serier så kanske det kan vara något att testa.
Och ljusbord behöver inte kosta dess mera, men det är väl beroende på vad man har för krav. Jag har ju inte direkt testat andra ljusbord, så jag vet ju inte hur stor skillnad det är, men jag har gjort ett eget av lite spillmaterial som låg och dammade hemma.
http://seriegranskningen.blogspot.com/2010/03/ljusbord.html

För mig har mitt ljusbord fungerat väldigt bra, men jag kommer nog när jag har bättre utrymme bygga ett nytt lite större och med lite mer inställningsmöjligheter.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Om att skissa med blå blyerts

Inlägg av Labrador Road 26 »

Slog ihop nya tråden med den gamla, då de handlar om precis samma sak.

/Admin
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
DarkPaladin300
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 22:00
Ort: Sverige

Re: Om att skissa med blå blyerts

Inlägg av DarkPaladin300 »

http://darkpaladin300.deviantart.com/gallery/#/d1av8u5

Såna här blyerts stift funkar jätte bra att ha, de syns inte alls i skanningen. Man kan få tag på de i Kreatima i Stockholm, och kanske i specifika konstaffärer beroende på vilken stad man bor i.
Fable
Fair
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 27 okt 2012, 23:00

grön blyerts?

Inlägg av Fable »

Jag har sett en del tecknare som först verkar skissa med ”grön blyerts”(?) och sedan toucha ovanpå? Är det någon som brukar använda den tekniken? Vad är det för ”blyerts”? Är det ens blyerts?

Om jag har fattat det rätt så gör man det för att det är sedan är lätt att ta bort den gröna färgen i datorn? Så att man bara har touchet kvar?

Mitt problem är att jag först skissar med såna graphite pennor… och sen när jag är nöjd försöker jag sudda ut de linjerna jag inte vill ha kvar… problemet är att det blir så in i helvete grisigt på sidan.. men mycket utsuddat som lägger sig som grå dassig ton…
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: grön blyerts?

Inlägg av Wakuran »

Blå blyerts tror jag är vanligast... Om man trycker eller scannar svart/vitt försvinner det, även om det syns på ens original.

Den här pennan fick jag tips från av en amatörtecknare jag känner.

http://www.jetpens.com/Pilot-Color-Eno- ... ad/pd/1472
Fable
Fair
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 27 okt 2012, 23:00

Re: grön blyerts?

Inlägg av Fable »

Tackar för svaret. Ser ut som stiftspennor... finns Blå blyerts som icke-stiftspennor?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: grön blyerts?

Inlägg av Wakuran »

Jag lyckades hitta en tidigare tråd här när jag googlade:

viewtopic.php?f=25&t=3519

Samt en gammal SeF-forumdiskussion från den tiden då forumet fortfarande var livkraftigt:

http://forumet.serieframjandet.se/topic ... epro-blue/
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: grön blyerts?

Inlägg av Isegrim »

Idag, passar nästan vilken färg på pennan som helst. Det gäller bara att hitta en som funkar ihop med tuschet.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Om att skissa med blå blyerts

Inlägg av Nima »

Tråd sammanfogad med den befintliga.
Ett tack till Wakuran också.

/Admin
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
mikaelsol
Fine
Inlägg: 389
Blev medlem: tor 21 apr 2011, 14:24

Re: Om att skissa med blå blyerts

Inlägg av mikaelsol »

Jag brukar använda ljusblå eller ljusgröna stift. Scannar man in i bitmap så får man inte med de färgerna, och man slipper pilla i photoshop med att få bort vanlig blyerts.

Kreatima sålda ut vanliga ljusblå färgpennor för några år sen för typ 1 krona styck. Tror jag köpte 50 stycken, men råkade glömma hälften i Vitabergsparken efter en blöt kväll med några idag framstående förläggare (inga namn nämnda).

MEN jag har aldrig hittat några såna pennor som man kan sudda bort lika bra som låt oss säga en H2-blyertspenna. Å andra sidan är hela poängen att man inte ska sudda.

Jag har inte provat det själv, men det kan nog funka med en vanligt väldigt hård blyertspenna om strecken blir så ljusa att scannern inte tar med det när man scannar i bitmap.
Skriv svar