Allan Kämpe och Eugen Semitjov

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Jan Hoff
Very Good
Inlägg: 145
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 13:47
Ort: Sverige

Allan Kämpe och Eugen Semitjov

Inlägg av Jan Hoff »

Eugen Semitjov -- en av våra stora tecknare. Och Allan Kämpe var lite som en svensk Blixt Gordon. Jag tycker att det pratas för lite om Eugen Semitjov nuförtiden! Håller någon med?
Användarvisningsbild
Jochman
Good
Inlägg: 40
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 12:04
Ort: Netherlands

Inlägg av Jochman »

Ja. Jag minns det som att jag hörde mycket om honom och såg flera va hans illustrations samlingar när jag gick på lågstadiet (89 och framåt) men nuförtiden är det tyst.
Användarvisningsbild
Jan Hoff
Very Good
Inlägg: 145
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 13:47
Ort: Sverige

Inlägg av Jan Hoff »

Men har du läst någon Allan Kämpe-serie?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jag har sett sånna, men aldrig brytt mig i att köpa dem.

Är de nåt att ha?

Är de typ från 50-talet eller nåt, tycker det såg ut så inuti.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

"Allan Kämpe" gick i dags- och veckopress under 1940- och 1950-talet. Har själv bara samlingsalbumet "Allan Kämpe" som gavs ut 1976, den samlar 7 episoder. Jag tycker den är väl värd att skaffa, serierna står sig bra mot de amerikanska motsvarigheterna.

Läs mer om serien och Eugen här:
[url]http://www.allankampe.net/[/url]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Asch, det där samlingsalbumet har jag ratat flera ggr, nu ska ni få se att jag aldrig får se ett igen[:o)]


Det är alltså en slags framtidskildring fast de har flygplan med propellrar och sånt ännu, jag menar det är med nån neutronkanon och pistol tex?

Eller är det som med Blackhawk? så som DC skrev dem?
Iofs var Blackhawk nazi och japs hetsande under 40-talet innan DC tog över och det blev mer fantasiäventyr, så denna Alan Kämpe lär inte ha inspirerats av just den serien.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rosen »

[quote="Agentum"]

Det är alltså en slags framtidskildring fast de har flygplan med propellrar och sånt ännu, jag menar det är med nån neutronkanon och pistol tex?[/quote]
Den utspelas i (dåvarande) nutid, men "Hjärntrusten" som Allan jobbar åt sitter och uppfinner en massa prylar som han kan använda - tänk fyra Reed Richards med en bas på nordpolen.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Jan Hoff
Very Good
Inlägg: 145
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 13:47
Ort: Sverige

Inlägg av Jan Hoff »

Jag tycker också att den där Allan Kämpe-sidan är bra. Mycket information, presenterad på ett trevligt sätt.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Kämpe är bra. Han kommer inte upp i samma klass som Blixt Gordon men inte långt efter. Samlings albumet är bra men det är mycket hopp i det. Formatics utgivning av dom är i mitt tycke det bästa (8 album). Finns 3 julalbum med (fattas 1[:(!]). Dom små som kom på 50-talet kan man skippa. Det är som alltid, Dom kostar i bra skick. Men dom går att komma över för någon 100-lapp.
Läs hemsidan så har ni att göra om en av dom större tecknarna i Sverige som har blivit bortglömd.
Användarvisningsbild
Jan Hoff
Very Good
Inlägg: 145
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 13:47
Ort: Sverige

Inlägg av Jan Hoff »

Helt sant (men det var också jag som startade tråden, så jag är väl delvis jävig....).
Det borde pratas mycket mer om Allan Kämpe och Eugen Semitjov. Detta är en viktig del av det svenska kulturarvet. Regeringen borde ge ut ett Allan Kämpe-album! (Det arbetet skulle säkert ge jobb till några stackars arbetslösa. Dessutom!)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

[quote]
Den utspelas i (dåvarande) nutid, men "Hjärntrusten" som Allan jobbar åt sitter och uppfinner en massa prylar som han kan använda - tänk fyra Reed Richards med en bas på nordpolen.

[/quote]
Det är bra att du kan förklara med fakta som jag förstår[:D]
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag har nu lagt in mer info om Eugen Semitjov på
Allan Kämpes hemsida. Under fliken "Eugen Semitjov"
kan man läsa om:

1. Hur Allan Kämpe skapades
2. Rymdjournalisten Semitjov
3. Semitjovs böcker
4. Semitjovs målningar

http://www.allankampe.net/EugenSemitjov.htm
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Underbara teckningar. Vilket album/tidning skulle vara en bra inkörsport om man tyvärr inte har läst serien tidigare? Välkommen till forumet också.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Inlägg av MagnusR »

labrador road 26 skrev:
Underbara teckningar. Vilket album/tidning skulle vara en bra inkörsport om man tyvärr inte har läst serien tidigare? Välkommen till forumet också.


Japp, jag gillar hans böcker både för deras innehåll och deras illustrationer. Har en bok av hans far någonstans också. En gång såg jag en av hans målningar i ett skyltfönster - och den hade sålts dagen innan :-(

Albumet som vias här har jag och tycker det ger en bra blandning av serier och bakgrundsinfo:
http://www.allankampe.net/Samlingsalbum1976.htm

/Magnus
Senast redigerad av 1 MagnusR, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

Gillar också Semitjovs grejor.

Albumet från 1976 är tjockt och innehållsrikt. Har för mig att det kommer från Jensen&Palmgren, som Mumin och Tom Puss. Har alla album, de gav ut på 70-talet, superbra.

Sen finns det massor av material i de 8 tidningar/album som ut 1962-63 på Formatic. Hade turen att få tag i dem för en rimlig penning i början av 80-talet. Idag kanske det inte är lika lätt.[8D]

Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Allan Kämpe »

Nu kan hela det första Allan Kämpe-äventyret (i färg)
från år 1943 läsas på hemsidan:

http://www.allankampe.net/AllanKampeochHjarntrustenB1B22.htm

Mycket nöje med ett stycke unik seriehistoria!


Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: Allan Kämpe och Eugen Semitjov

Inlägg av Zara Hero »

Har bläddrat runt bland dina Allan Kämpe-scanningar. Man fattar inte hur bra han var, Semitjov! Raymond måste varit en inspirationskälla. Lite intressant också att resultatet stundtals liknar Blake och Mortimer (och prototypen U-strålen) (av Jacobs) (även i det fallet fanns det f.ö. influenser från Raymond med i bilden)

Till skillnad från Björn Karlström (Leo Falk, Biggles m.fl.) kunde Semitjov inte bara teckna flygande maskiner, han kunde även teckna trovärdig (både manlig och kvinnlig) anatomi. Jag skriver trovärdig och inte realistisk, för det handlar ju mycket om fantasier som är så skickligt genomförda att man börjar tro på dem...
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Allan Kämpe och Eugen Semitjov

Inlägg av Allan Kämpe »

Ja, jaq håller med om att Semitjov verkligen kunde teckna trovärdiga och anatomiskt vackra män och kvinnor samt var en hejare på att uppfinna nya teman för Allans äventyr. Han var verkligen en underhållande berättare i ord och bild. Hade han gjort serien idag skulle karaktärerna säkert haft mer djup och personlighet men på den tiden var det de fartfyllda äventyren som räknades!

Alex Raymond var den stora förebilden och jag gillar verkligen den där stilen med många parallella tuschstreck i skuggningarna bl.a.

Förlåt min okunnighet men jag tror inte jag läst Blake & Mortimers äventyr U-strålen, jag har åtminstone inget klart minne av det. Vilket Allan Kämpe-äventyr tänker du på i relation till U-strålen?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Allan Kämpe och Eugen Semitjov

Inlägg av Wakuran »

U-strålen var inget specifikt Blake & Mortimer-äventyr, utan ett Scifi-äventyr som Edgar P. Jacobs gjorde för den belgiska tidningen Bravo då deras import av Alex Raymond's Blixt Gordon hade stoppats under andra världskriget.

http://en.wikipedia.org/wiki/Le_Rayon_U

http://www.coolfrenchcomics.com/rayonu.htm
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Allan Kämpe och Eugen Semitjov

Inlägg av Allan Kämpe »

Ah, tack Wakuran, nu kommer jag ihåg att jag läst om att Jacobs gjorde denna serie i en artikel någonstans. Ja, serien är verkligen tecknad mycket i Alex Raymonds anda precis som Semitjovs Allan Kämpe, fast kanske i ännu högre grad bildmäsigt sett.
Skriv svar