Hur brett är ditt seriesamlande?

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
AlexZ
Fine
Inlägg: 462
Blev medlem: ons 04 jun 2008, 18:28

Hur brett är ditt seriesamlande?

Inlägg av AlexZ »

Jag samlar på Hälge och Turtles. Inom Hälge-området samlar jag på figurer och tidningar/album från alla länder som det givits ut i (inte allt för många). Medans inom området Turtles samlar jag endast på svenskutgivna album/tidningar och alla sorters Turtles-DVD:er- och VHS:er. Så länge jag har alla avsnitt av allt som finns på DVD och VHS med Turtles så är jag nöjd. Men helst ska det finnas svenskt tal eller text. Vissa dvd:er har inte släpps i Sverige och då nöjer jag mig med det språk som finns, så länge jag har alla avsnitt/filmer med dessa sköldpaddor [:p]

Så nu undrar jag hur brett ert seriesamlande är! Samlar ni bara på svenska utgåvor, bara tidningar, bara album eller samlar ni på ALLT som har med eran favorit att göra?
Söker efter tidningar/böcker med Teenage Mutant Hero Turtles: http://serieforum.se/phpbb3/viewtopic.php?f=13&t=3019#p199723
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Inlägg av MagnusR »

[quote]Ursprungligen postat av alexzien
eller samlar ni på ALLT som har med eran favorit att göra?
[/quote]

Så är det, fast det är ju en smal favorit.

/Magnus

Användarvisningsbild
Martin
Very Fine
Inlägg: 1001
Blev medlem: sön 17 dec 2006, 17:56
Ort: Sverige

Inlägg av Martin »

Jag samlar på det mesta innom Kalle Anka faktiskt. Dock så samlar jag inte på DVD/VHS :er. Har inte heller några kalle anka lampor och samlar absolut inte på skitet som man får med i kalle anka tidningarna (alltså leksakerna XP)
//Martin
Kalle anka samlare
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

Jag samlar bara på seriealbum.
Men har på senare tid ändrat lite i definitionen så att seriealbum numera även innefattar häftade utgåvor i normalt, och onormalt, serietidningsformat. [:)]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

Som samlare av Star Wars har jag dragit gränsen vid serier, både svenska och amerikanska. Inga gubbar och leksaker och sånt. Inte heller böcker och sånt. Men så klart har man ju filmerna. I alla tänkbara versioner och format (dock ej Blu-ray).
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av jens-olof »

Samlar på allt i serieväg på svenska. På så sätt
är jag garanterad att jag aldrig får en komplett
samling, för sådant är jättetrist!

(Fast jag har ju olika prioriteringar förstås,
"Starlet" och "Min häst" är väl inte det jag springer
benen av mig för, möjligen för Starletettan, den vore
kul att ha, bara för att det är kult!)

Jens
Användarvisningsbild
Marvel
Fine
Inlägg: 445
Blev medlem: tor 30 jun 2005, 10:17

Inlägg av Marvel »

Någorlunda smalt område. Samlar på "svenska" superhjältar från Marvel.
Power is nothing without control!
Användarvisningsbild
hyperion83
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 12:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av hyperion83 »

För mig är det amerikanska serier som gäller och då främst superserier från Marvel och DC, men det har också på senare tid smugit in sig en del andra amerikanska serier som 100 Bullets, utmärka The Walking Dead och Hellblazer.
http://www.shazam.se
Användarvisningsbild
Jocke S
Fine
Inlägg: 559
Blev medlem: tor 10 jan 2008, 13:32
Ort: Sverige

Inlägg av Jocke S »

Har ett ganska spritt serieintresse.
Huvudsamlingen är Bamse, men begränsar mig än så länge till Tidningar, JulAlbum, Bamse EXTRA, gratis och special tidningar och album samt figurerna från kärnan 1980-tal.
Samlar även Kalle Ankas Pocket och Jag Böcker.

Sen samlar jag Herman Hedning och Uti Vår Hage för att ha något att läsa...
" Kopian blir aldrig bättre än originalet "
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Jag håller mig till svenska publikationer (med undantag för Fantomen där jag även köpt några utländska blaskor), men annars samlar jag väldigt brett, köper väl det mesta utom manga och superhjälteserier typ (fast det ska jag kolla in någon gång, har ju inte gett det någon direkt chans). Och inte hästtidningar och liknande heller förresten (fast Min Häst och sådana innehåller ju mycket annat än serier också, har jag fått intrycket av, så jag vet inte riktigt om det är riktiga serietidningar).

Men det är ju rätt stor skillnad på hur intensivt jag samlar olika titlar. Och jag köper inte allt som jag hittar som jag inte har och som är billigt av alla titlar heller, snarare ganska få, så frågan är väl om det kan räknas som riktigt samlande.
Användarvisningsbild
Lofty Peak
Fine
Inlägg: 535
Blev medlem: mån 06 mar 2006, 22:41
Ort: Sverige

Inlägg av Lofty Peak »

Det är skillnad på "samlar" och "köpa för att det är kul att läsa". Jag samlar bara på sportserietidningar, men köper en hel del andra serier också för nöjes skull. Vad gäller Buster så har jag utökat samlingen till att gälla typ allting. Nyckelring, medlemskort, pins, kortlek, handduk, klistermärken.
Användarvisningsbild
anteqwerty
Fine
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 15:33
Ort: Sverige

Inlägg av anteqwerty »

Mitt seriesamlande är just nu bara superhjältar från både dc och marvel både svenska och amerikanska. Har börjat köpa mer och mer amerikanska trades finns mer att hämta där än på svenska marknaden.
Det finns två saker som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten jag är dock inte säker på den förstnämnda!
Användarvisningsbild
Comic man
Fine
Inlägg: 508
Blev medlem: sön 29 jun 2008, 23:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Comic man »

Mitt samlande är faktiskt ganska brett sedan jag öppnat ögonen för andra serier än de med Kalle Anka. Det var väl lite mer en ett år sedan som jag i princip tvingade mig själv att köpa en mangapocket. Det var svårt men jag lyckades, och nu samlar jag på såväl svenskt som engelskt, franskt och japanskt. Tyvärr tillåter inte alltid ekonomin att jag skaffar allt det som jag vill ha. [8)] Därför har jag börjat utnyttja mitt bibliotekskort lite mer.

...och jag har lyckats undvika att börja samla på de serierelaterade grejerna runt omkring, såsom leksaker, affischer, figurer, tröjor osv.
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
Användarvisningsbild
spacemonkey
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 14:52
Ort: Växjö

Inlägg av spacemonkey »

Samlar på det som jag tycker/tror/hoppas är läsvärt, och helst i HC. Även något svenskt album kan slinka med då och då. Det kan vara allt från Spirou och Bone till Marvel Masterworks och Preacher.
Like a monkey, ready to be shot into space. Space monkey! Ready to sacrifice himself for the greater good. - Taylor Durden

Köper:
- Marvel Premiere Classics vol 2-5 HC
- Uncanny X-Men #200-213, 337-345, 354-385, 442-511
Användarvisningsbild
Mneth
Good
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 13 mar 2009, 14:22
Ort: Sverige

Inlägg av Mneth »

Jag samlar väl inte så aktivt, mer att jag inte kan sluta köpa de serier jag läst sedan jag var liten. Det saknas ett par tidningar till min Spider-man samling ska bli komplett. Har från 1974 till 2007, till serien lades ner (trodde jag). Började skicka efter amerikanska tidningar då, men då upptäckte jag att Spider-Man återuppstått. Dock har jag valt att inte köpa den svenska utgåvan mer, blir ju dubbelt upp då. Så min samling får stanna på 2007 (visst var det väl då serien "rebootade" iom civil war?)

Har också en näst intill komplett samling av Kalle Ankas Pocket, min prenumeration fick hicka vid ett tillfälle och då missade jag några nummer. Nån gång ska jag gå igenom och komplettera med de jag saknar.
Användarvisningsbild
Daredevil
Fine
Inlägg: 311
Blev medlem: ons 31 jan 2007, 15:49
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Daredevil »

Samlar på allt inom svensk marvel och herman hedning. Ska senare försöka samla lite amerikansk marvel.
with great powers comes hot bitches!
Användarvisningsbild
Mneth
Good
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 13 mar 2009, 14:22
Ort: Sverige

Inlägg av Mneth »

Men är det inte så att samlande ofta börjar med oförmågan att slänga? Jag samlar inte aktivt på amerikanska marvelserier, men eftersom jag aldrig slänger bort några tidningar så har jag ju en rätt stor samling just nu. Har ingen aning om varför jag alltid ska ha tidningarna kvar, jag läser äldrig någonsin om dem och de är inte direkt värda nåt. Men... att kasta bort dem... nä... :D
Användarvisningsbild
Nemesis
Fine
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 20:07
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Nemesis »

[quote="Mneth"]

Men är det inte så att samlande ofta börjar med oförmågan att slänga? Jag samlar inte aktivt på amerikanska marvelserier, men eftersom jag aldrig slänger bort några tidningar så har jag ju en rätt stor samling just nu. Har ingen aning om varför jag alltid ska ha tidningarna kvar, jag läser äldrig någonsin om dem och de är inte direkt värda nåt. Men... att kasta bort dem... nä... :D
[/quote]

Hehe. Det ligger nog mycket i det...[:D]
Nemesis
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Inlägg av Looding »

Hur brett? Tja, från Blueberry till Rasmus Nalle? Eller saker som jag tycker har någon form av kvalité eller är intressant. Merparten av de svensköversatta franska och belgiska serierna, många humorserier och en hel del äventyr. Action, skräck och kärlek har jag inte riktigt fastnat för men jag har säkert inte ansträngt mig tillräckligt. Än.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

Säger bara Motorväg[:(]. Har lovat mig själv att minska ned det till promenadstig, men det har inte kunnat hållas.[:p]
Skriv svar