Batman - var börja läsa?

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Nimrodil
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: tor 17 jul 2008, 11:06

Batman - var börja läsa?

Inlägg av Nimrodil »

Har rätt länge varit sugen på att börja läsa Batman igen. Tyvärr har jag inte gjort det sedan ungefär mitten av 80-talet så varje gång jag börjar komma in på Batman igen så slutar det med att jag skippar eftersom jag inte vet vart man ska "hugga in". Någon som har tips på var i utgivningen det kan passa att börja? Det är helt ok med äldre tidningar också, men det känns ju lite väl att börja redan vid rötterna så frågan är hur långt ner man bör gräva[:)]
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Jag skulle skippa nyare Batman och börja med "No man's land".
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Nä öh, Batman är död seru.

Jag har läst typ från 86 till slutet av 90-talet Detective comics och en del Batmnan med och det är verkligen varierande kvalitet.

Jag skulle skaffa klassikerna som The Long Halloween och Dark Victory, No mans land är inte dumma de heller.
Batman black & white 1 och 2.

Faktum är att en figur som ibland haft 4 serier gåendes så är så mycket jäkligt blekt.

På senare tid gillade jag Paul Dinis Batman men var inte så förtjust i Morrisons.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spacemonkey
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 14:52
Ort: Växjö

Inlägg av spacemonkey »

Batman: Year One tycker jag är ett givet val att börja med. Därefter Long Halloween och Dark Victory.
Like a monkey, ready to be shot into space. Space monkey! Ready to sacrifice himself for the greater good. - Taylor Durden

Köper:
- Marvel Premiere Classics vol 2-5 HC
- Uncanny X-Men #200-213, 337-345, 354-385, 442-511
Användarvisningsbild
Nimrodil
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: tor 17 jul 2008, 11:06

Inlägg av Nimrodil »

Tack för tipsen så här långt! Year one tror jag faktiskt jag har läst. Gick inte den i Sverige någon gång? Bör nog ändå läsa om den antar jag för jag minns den inte alls...
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jo den gavs ut på svenska Båtsman år ett.

Det är en ok story, jag ogillar dock Millers behandling av Catwoman där han tar sig för stora friheter, oifs är det retconnat sen länge nu.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Inlägg av Bufkin »

Jag skulle (eller har borde jag nog säga) köpa Loebs batman. Börja med The Long Halloween, finns i trade.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

Jag gillade de serier som gick i svenska Batman - Mörkrets riddare, serierna plockades väl från Batman: Legends of the Dark Knight.

Annars håller jag med de flesta;
Batman year one
Long Halloween
Dark Victory
No Mans Land
Officer Down
Batman: Hush

Efter "Batman: Hush" ballade det ur

Hela "No Mans Land"köret kanske kan vara något. Har själv bara läst No Mans Land (det av det som gavs ut i trades) och Officer down, bra grejer.

Storylines i den ordningen de kom:
Cataclysm
Aftershock
Road to No Man's Land
No Mans Land
Batman: Evolution
Batman: Officer Down
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Sen finns det ju en del "elseworld" som är kul Liberty files med en variant av Batman som är klart intresant tex.

Finns nån där han blir en vampyr mins inte vad den hette, men de var helt ok med.
Arkam Asylum kanske?

Tyvär var allt för många av typen BATSIGN!!! I MUST FIGHT BAD GUYS!!!
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Inlägg av Sir-L »

[quote="Agentum"]

[...]
Finns nån där han blir en vampyr mins inte vad den hette, men de var helt ok med.
Arkam Asylum kanske?
[...]
[/quote]
Det är inte "Red Rain" du menar? Batman bekämpar Dracula.

[url]http://en.wikipedia.org/wiki/Batman_and_Dracula[/url]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jo det stämmer, Moench som författare, det borde jag kommit ihåg.
Men som sagt en elesworld som de kallades förr.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Comic man
Fine
Inlägg: 508
Blev medlem: sön 29 jun 2008, 23:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Comic man »

Jag har läst inte allt för smickrande kommentarer om All Star Batman & Robin - är den verkligen så dålig? Synd isf för Jim Lee's teckningar verkar ju riktigt bra.
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rosen »

[quote="Comic man"]

Jag har läst inte allt för smickrande kommentarer om All Star Batman & Robin - är den verkligen så dålig?[/quote]
Den är iaf rätt så annorlunda. Folk som läst ASBAR har en tendens att förmoda att Miller har försökt skriva nånting helt annat och misslyckats nåt alldeles otroligt, och basera sina utlåtanden på det.
Jag tyckte också till en början att den bara var dåligt skriven, men började förstå efterhand att Miller nog har skapat precis det han avsåg att skapa (vilket väl också är klart mer sannolikt än den där Epic Fail-vinkeln). Den stora frågan är väl snarast varför han egentligen ville göra det...

En av de få kritiker som faktiskt gillade serien har kallat den "a book about a Batman who is just what a control-obsessed, kevlar-suited sadist would be like in real life; distinctly unpleasant." Det är en av de mer träffande beskrivningar jag har sett; ASBAR skildrar en Batman som det inte är meningen att man ska tycka om. Han framställs som sadistisk, självupptagen och småaktig, och emellanåt som lite smådum - inte speciellt lik någon av de läderlappar som man känner från andra inkarnationer av franchisen; möjligen kan han liknas vid en väldigt omogen Dark Knight Returns-Batman. (Plus att hela serien kan uppvisa en hel del självparodiska drag. Mitt bland all brutalitet tror jag ibland inte att den tar sig själv mer på allvar än vad Adam Wests TV-serie gjorde.)

Så vill man läsa en serie om en sådan figurs äventyr? You decide, själv tröttnade jag rätt hårt efter ett tag. Fast Lees teckningar är ursnygga.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Jochman
Good
Inlägg: 40
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 12:04
Ort: Netherlands

Inlägg av Jochman »

[quote="Comic man"]

Jag har läst inte allt för smickrande kommentarer om All Star Batman & Robin - är den verkligen så dålig? Synd isf för Jim Lee's teckningar verkar ju riktigt bra.
[/quote]

Om man gillar när Frank Miller dummar omkring (typ DK2, avatar press RoboCop och några av de senare sin city albumen) så är All Star Batman & Robin en hit. Annars bör den hoppas över helt. Det är överdrivet och psykotiskt, som en blandning av silver age och noir. Robin påpekar att Batman försöker låta som Clintan när han pratar, Green Lantern är allergisk mot gult igen osv.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Tyvärr är det Batman goes Sincity, vi har sett nog av Millers likadana figurer, man börjar på allvar undra om karln gått på sin egna hype och bara skriver samma sak om och om igen, han och Lee lyckas ju knappt få ut tidningen ens.
Värdelös är mitt betyg till the goddamn Batman.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
batmansamlare
Good
Inlägg: 42
Blev medlem: ons 30 apr 2008, 18:57

Inlägg av batmansamlare »

Hej alla!

Jag tycker man ska börja med att läsa Batman Chronicles Vol 1. Sedan så bör man läsa något av följande: (stjärna för det VERKLIGEN rekommenderar)

Neal Adams Batman (finns tv bra antalogier på svenska)
Year One *
The Killing Joke *
Joker *
Batman: What ever happened to the Cape Crusader *
Batman Chacophony
Batman: Death Mask
Batman: Jekyll & Hyde
Batman: Evolution
Tales of the Batman, Tim Sale
Batman Ego and Other Tails
Batman Gothic
Batman Black & White Vol 1-3 *
Batman Long Hallowen *
Batman Year 100 *
Batman: Dark Victory
Batman: Strange Apparitons
Superman: Red Son Elseworlds
Batman: Last Arkham
Arkham Asylum *
Samt det mesta från serien Legends of the Dark Knight.

Problemet med Batman är det är få mycket dalar och toppar. Så det gäller att välja rätt. Mycket är riktigt bra men samtidigt är det riktigt mycket skit också.

BW


BW
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Inlägg av Nima »

Batman Chronicles Vol 1, är den gjord av skaparen bob kane?? och sen ska man alltså fortsätta i kronologiska böcker för att få alla berättelser från början?

efter att ha läst runt här verkar följande ganska basic:

The Killing Joke
Year One
Batman: Year 100
Detective Comics no. 27
Batman no.1
dark knight return
greatest joker stories ever told
The long Halloweeen
Dark Victory
Officer Down
Batman: Hush
Batman Chronicles Vol 1

tänker mer köpa böcker, då jag hellre läser än samlar när det gäller batman. vilka av dessa ovanför är de viktiga och vilka finns på svenska?

tycker att bob kane verkar grym så honom vill jag gärna ha nåt av. även Alan Moore och brian bolland verkar grymma.
även frank miller och Neal Adams verkar tillhöra en av de stora?

förstår att det är smaksak, men om ni vill kan väl säga vad jag borde börja med?=)
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Äh lägg ägg!

Bob Kane tecknade ett par första episoder med Batman, och sen skrev Finger det mesta och ghosttecknare tog över alltihop.

Är det nån som iofs förtjänar credit för att blåsa alla andra och vara den som stod som tecknare och skapare så är det väl Bob Kane.

Det mesta vad Batman är hittades på av Finger och tecknades av otalet andra spöktecknare ända in på 60-talet.
Då Bob Kane fortfarande besvarade frågor med att han minsan tecknade Batman ännu, dock körde han mest med att måla fula clowntavlor och försöka locka med sig brudar för ta se på dem.

Han förblir för mig en av de största jävla losers som nånsin funnits inom amerikanska serier.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
amikael
Fine
Inlägg: 241
Blev medlem: ons 20 aug 2008, 23:33
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av amikael »

Det här är killen Bob Kane snodde det mesta ifrån.
http://henryvallely.blogspot.com/
(^-^)y Live Long And Prosper
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Inlägg av Nima »

^^ jaha. men vem är tecknaren som typ har gjort omslaget till första läderlappen-tidningen i sverige då? den tecknaren verkar iaf grym.. sen om nån får lust att svara på mina övriga frågor blir jag glad, är nybörjade men gillar batman så vill gärna börja:)
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Skriv svar