Watchmen

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
Nimrodil
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: tor 17 jul 2008, 11:06

Watchmen

Inlägg av Nimrodil »

Ja, nu börjar det ju äntligen bli dags. Mina egna förhoppningar är enorma, förväntningarna lite blygsammare. Utan att ha rotat för mycket i det så verkar den har fått lite halvblandade recensioner i staterna och man kan väl tänka sig att många av dem präglas en hel del av skribenternas relation till grundserien.

Är det någon som ska gå på svenska premiären på fredag? Någon som kanske till och med redan har sett den och har åsikter? Vad tycker ni om filmen?
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Nej, har inget sett ännu.
MEN en animerad variant finns av Watchmen nu med eller mer bilder som visas till röster som pratar och pratar(Watchmen motion comic), skum upplevelse[:)], tyvärr tycker jag den verkade rätt lam med dåliga röster bla.

Jag har aldrig trott på Watchmen som film idag, den är så mycket 80-tal helt enkelt.
Men jag ska väl inte slå i sista spiken ännu även om jag aldrig kan tänka mig att det kan komma ens nära serien i känsla och kvalitet.
Vi får hoppas på det bästa så Watchmen äntligen når ut till folket som inte fattar vad en bra serie är om du så viftar med den framför näsan på dem (serien floppade här i Sverige när den kom).
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Krian
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 09:29
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Krian »

Jag ser väldigt mycket fram emot denna film! Jag tror den kommer vara helt i klass med senaste Batmanrullen. Biljetter till premiären är bokade, återkommer med ett omdöme efteråt [:)]
Användarvisningsbild
Trubaduren
Very Good
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 12 okt 2007, 17:43
Ort: Sverige

Inlägg av Trubaduren »

Även jag har varit förutseende nog att förse mig med biljetter till premiären. Det här är en händelse som jag har sett fram emot under lång tid. [;)]

Vann dessutom biljetter till förhandsvisningen på Biograf Park på Sturegatan den 7:e mars, men tyvärr hade jag varken råd eller tid att ta mig ända upp från Göteborg till Stockholm med så kort varsel. [:I]

Nåja, nu är det i alla fall bara ett drygt dygn kvar till premiären. Kanske att man ser någon av er imon i Göteborg?
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Ursprungligen postat av Nimrodil

Är det någon som ska gå på svenska premiären på fredag? Någon som kanske till och med redan har sett den och har åsikter? Vad tycker ni om filmen?

Som svar på frågorna: Ska på premiären ikväll, men har redan sett den på pressvisningen i måndags. Nedan följer min recension av filmen. OBS, innehåller vissa spoilers, läses på eget bevåg.

Watchmen kommer med all säkerhet bli årets största vattendelare inom seriebaserade filmer, antingen gillar man filmatiseringen av Alan Moores och Dave Gibbons serie eller så blir man upprörd över de ändringar som gjorts. Regissören Zack Snyder har sedan tidigare vana med att föra upp serier på vita duken i och med filmen 300 baserad på Frank Millers verk med samma namn. Han är också involverad i en uppföljare till 300 och en ny Heavy Metal-rulle.
http://www.imdb.com/title/tt0416449/
http://www.imdb.com/title/tt1253863/
http://www.imdb.com/title/tt1202580/

När Alan Moore påbörjade storyn för Watchmen var den ursprungligen tänkt som en sorts uppföljare till George Orwells dystopiska verk 1984 med några av DC Comics uppköpta gamla Charlton-karaktärer. Det visade sig dock snart att Moore inte kunde använda sig av dessa befintliga figurer utan fick skapa nya versioner av Captain Atom, Thunderbolt, The Blue Beetle, The Question, The Peacemaker, Nightshade och Phantom Lady.

Bild

Bild

Detta löste sig dock smidigt och när serien väl kom ut 1985-86 slog den ner som en mindre bomb och kammade snart hem en rad med priser. Det blev en smärre Watchmen-feber i serievärlden och Alan Moore och Dave Gibbons hyllades världen över. Självklart fick Hollywood nys om detta men filmplanerna realiserades aldrig, förrän nu, mer än tjugo år efter seriens debut.

Watchmen följer upp Sin City i sin noggrannhet till originalkällan, med relativt få ändringar. Mest markant är skillnaden på vad som blir döden för miljontals New York-bor i slutet av filmen. Istället för Ozymandias bläckfiskliknande varelse så har man i filmen valt det något mer lättbegripliga greppet med atombomb. Detta kommer nog att störa vissa, för min del fungerade det bra och minskar eventuellt risken för konfunderade tittare. Ytterligare en sak som fått stryka på foten är tidningsförsäljaren och den inbitne serieläsaren. I och med det minskas dock Rorschachs framtoning något, när biobesökaren går miste om dennes "civila" paraderande med domedagsskyltar.

I övrigt följer filmen serien mycket, mycket nära och vissa scener är i stort sett identiska med den tecknade förlagan. Filmens balans mellan berättelsen och det visuella är knivskarp och är en fröjd att njuta av. Rollbesättningen är minst sagt utomordentlig och det är underbart att se en seriefilm där karaktärerna om än så fantastiska gestaltas på ett så rakt och inte överspelat sätt. Musiken i filmen är rejält väl vald, och ger en bra koppling till när respektive scen utspelar sig. Det är skönt att regissören inte valt att modernifiera handlingen till nutid med hip-hop i ett grepp att appellera till ungdomar. Jag skulle säga att filmens primära målgrupp är oss över 30 år, och som var med när större delen av filmens "nutid" utspelar sig.

Berättelsen i sig har emellertid aningen svårt att sätta sig ordentligt, då muren sedan länge är riven och spänningarna mellan USA och Sovjet hamnat på is. Även för oss som är tillräckligt gamla för att ha vuxit upp under Reagan-åren, även om det i berättelsen är Nixon som styr, känns det inte riktigt så slagkraftigt längre som det troligen gjorde 1986. Bortsett från det är filmen mycket sevärd och i mitt tycke bättre än förra årets stora publiksuccé Dark Knight.

Slutligen: även om Nite Owls skepp Archie inte är det snyggaste som sett flyga fram på bioduken är det så jäkla otroligt cool att man vill ha eget att bara ta det lugnt i.

Mitt betyg blir [:o)] [:o)] [:o)] [:o)] [:)] (4.5 smilies, på gränsen till 5.)

Sidnot: Måste tillägga att det är minst sagt pinsamt att se hur större delen av Stockholms filmrecesentkår inte tar sitt jobb på allvar och mer eller mindre kastar sig ur salongen så fort eftertexterna börjar. I dessa tider när bonusscener är ofta förekommande är det beklagligt att folk inte ser hela filmen.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Lasse
Very Good
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 09:24

Inlägg av Lasse »

Även SvD är ganska så nöjda med filmen (fyra på en sexgradig skala)
http://www.svd.se/kulturnoje/film/artikel_2586943.svd
Där ligger även en trailer.
First and Last and Always
Användarvisningsbild
hyperion83
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 12:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av hyperion83 »

Nyss hemkommen från biografen och det med en rätt positiv känsla, trotts att alla mina förväntningar på Watchmen inte infriades men ändå så tycker jag att regissören Zack Snyder har gjort ett riktigt bra jobb. Rollbesättning och scenografi är till stora delar helt i riktigt bra och de största invändningarna man kan ha emot filmen är mot de förändringar som man gjort i storyn, mestadels vad gäller slutet. Men på det stora hela såtycker jag Watchmen är en helt ok film.
http://www.shazam.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Låter bra, att det inte floppade iaf.
Självklart kan ju inte en film på det här temat mäta sig med ett orginal som för länge sedan blivit en absolut serieklassiker.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spacemonkey
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 14:52
Ort: Växjö

Inlägg av spacemonkey »

Även jag kommer hem med en positiv känsla efter att ha sett filmen. Alla förväntningar infriades inte men jag kan ändå inte klaga då det bjöds på flera sköna filmupplevelser. Att komprimera ner ett litterärt verk till film brukar ofta vara problematiskt men jag tycker att man lyckats väldigt bra här.
Like a monkey, ready to be shot into space. Space monkey! Ready to sacrifice himself for the greater good. - Taylor Durden

Köper:
- Marvel Premiere Classics vol 2-5 HC
- Uncanny X-Men #200-213, 337-345, 354-385, 442-511
Användarvisningsbild
Laureline
Fine
Inlägg: 412
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 00:06
Kontakt:

Inlägg av Laureline »

labrador road 26 skrev:
Mest markant är skillnaden på vad som blir döden för miljontals New York-bor i slutet av filmen. Istället för Ozymandias bläckfiskliknande varelse så har man i filmen valt det något mer lättbegripliga greppet med atombomb.


fast har de satt in något annat för att motivera det då?

för det fanns ju i serien en mycket klar anledning till att så klart göra "monstret" till ett absolut yttre hot över alla misstankar om annat. men en atombomb kan ju vem som helst ligga bakom, och det löser inte problemet som motiverade attacken i första stället utan kommer snarare att garantera en eskalering.



labrador road 26 skrev:
då muren sedan länge är riven och spänningarna mellan USA och Sovjet hamnat på is.


avsmältningen har börjat ta kraftig fart dessvärre, kanske växthusgasernas fel det med.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Seriens slut är iofs ganska naiv den med, varför skulle 2 stora nationer på gränsen til öppet krig gå samman för att New York får ett anfall från nån bläckfisk eller vad det nu var?

Blir inte bättre med en atombomb heller egentligen, varför skulle Sovjet acceptera det som ett anfall från rymden utan vidare?

Jag har länge tänkt att detta är en svaghet i storyn.

Dock gillar jag att Det hela var gjort redan för 35 minuter sen, genialt.
Skulden som läggs på Dr. Manhattan är ju viktig också, som förklaring varför han lämar jorden.

Filmen är väl mer Rorschach the movie och inget fel i det kanske, men det var inte Moores tanke, ändå är han klart populärast även i serien, det bara blev så.

Vi som läst serien och förstår det hela ser nog den här filmen som mer nära orginalet och därför upskattar den, en person som saknar kännedom om serien tror inte jag fattar storheten i detta verk, de gillar säkert de vanliga mer standardbetonade super-filmerna som X-men eller Batman bättre.

9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Krian
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: mån 17 okt 2005, 09:29
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Krian »

Filmen var riktigt bra tycker jag, dock så kan jag inte jämföra den med serien då jag skamligt nog inte läst hela. Men endast som film var den helt klart nyskapande inom genren serietidningsfilm på flera sätt. Både berättartekniken, karaktärerna och storyn är väldigt unika. Det ska bli spännande och se vad för avtryck denna film lämnar och hur detta påverkar framtida seriefilmer. Det är möjligt att de kommande seriefilmerna känner att de måste leva upp till de nya förväntningar som både The Dark Knight och Watchmen skapat. Ifall så är fallet kan en kvalitets höjning nalkas [:)]

Slutligen hoppas jag verkligen att den ursprungliga versionen som är en timma längre kommer på dvd!
Användarvisningsbild
Laureline
Fine
Inlägg: 412
Blev medlem: ons 17 maj 2006, 00:06
Kontakt:

Inlägg av Laureline »

Agentum skrev:
Seriens slut är iofs ganska naiv den med, varför skulle 2 stora nationer på gränsen til öppet krig gå samman för att New York får ett anfall från nån bläckfisk eller vad det nu var?

Blir inte bättre med en atombomb heller egentligen, varför skulle Sovjet acceptera det som ett anfall från rymden utan vidare?

Jag har länge tänkt att detta är en svaghet i storyn.


antagandet är nog inte att de ska gå samman för att möta yttre hot, utan för att ett slags universellt förståelse av sin egen ringa betydelse ska spridas i ett svep. och att mänskligheten rent kollektivt då ska bättre ska ta tillvara sin existens rent bokstavligen, kanske mot ledares önskan om annat, utifall nu inte de begriper meddelandet, vilket ju är ganska troligt.. [:I]

det är min tolkning iallafall. och visst, den må vara lite naiv, fast är inte heller direkt ny för "Watchmen" utan har använts i oräkneliga verk från "Dagen Jorden stod still" till "2001" innan dess.



och på tal om doktor Manhattan, det jag ser mest fram mot att se är om filmen verkligen gör skäl för sitt "R" och hur isåfall en PG13-omklippning ska gå till, och hur kreativa lösningar man tagit till (Eyes wide shut)* om han går han med draggen otyglad. [:D]

* Bild
Användarvisningsbild
Comic man
Fine
Inlägg: 508
Blev medlem: sön 29 jun 2008, 23:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Comic man »

Jo, just det! Som jag skrev i "Veckans godbitar" var jag på bio idag och såg... ta-da, Watchmen. Och jag tyckte den var riktigt bra (sa han som inte läst boken [;)]), med effekter som inte verkar datoranimerade och en trovärdig rollbesättning. Jag förstår inte riktigt varför Moore inte vill vara med på denna film? Den håller ju hög kvalité, precis som Spider-man och senaste Superman-filmen. Fast med mer explict übervåld.
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Ni som inte läst serien, nu är det dags, en hel del får sin klarhet då, ofta små grejor ni inte förstår av filmen.

Moore avskur DC comics för hur de behandlat honom, och se på tex Extraordinary Gentelmens, vilken förbanade skitfilm mot hans serie.

Jag förstår honom även om jag tycker V for Vendetta och Watchmen gjorts väldigt nära orginalet.
Tänk vad mer han kunde skapat åt oss om inte utgivarna betett sig som svin mot honom.

Jämför du men Spider-man och Superman? alltså kryp till korset och läs serien.
Jag äger tyvärr inte den svenska traden utan bara den engelska som jag köpte på 80-talet, men jag funderar stakt på att dela ut den till mina polare som gillade filen fast de inte alls fångade alltihop.

Watchmen som film är vinklad mot oss redan troende, jag förstår att oinsatta hellre ser de filmer du nämnde, där fins ingen tröskel på nåt sätt.

Föresten har ni märkt hur filmen vinkalr det på slutet, där fins fortfarande chansen att den här jönsiga konsperations blaskan kan publicera Rorshatch dagbok, i serien så blir det helt annaorlunda.
Jag mins själv hur jag blev sur då för 20 år sen, han var min favorit hur än psykstörd han var.

OCH jag föredrar varianten när han handfängslar barnmördaren och ger honom en metallsåg eller vad det nu var för att antingen såga av armen eller brinna inne.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Comic man
Fine
Inlägg: 508
Blev medlem: sön 29 jun 2008, 23:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Comic man »

Fast jag märkte inte ngr lösa trådar när jag såg filmen. Den borde man kunna se även fast man inte läst boken. Nu vet jag inte om det är jämförbart, men jag såg V for Vendetta-filmen innan jag läste serien och det gick bra. Så här i efterhand blir jag exempelvis inte irriterad när man använder rosor på tåget istället för liljor.

Och visst tycker jag att kvalitén på filmen ligger i klass med Spider-man och Superman, även om innehållet skiljer sig. Om den ena bygger på en mer mångbottnad/tankeväckande serie än den andra eller inte, behöver inte betyda att filmens underhållningsvärde är sämre eller att filmmanuset är illa berättat. Men jag är inte sämre än att jag kan ändra mig, efter att jag läst serien. [;)]

Sedan håller jag med om att League of Extraordinary Gentlemen inte är ngn höjdare. Men är Moore sur för att den filmen blev dålig eller var det ngn annan konflikt?
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rosen »

Comic man skrev:
Men är Moore sur för att den filmen blev dålig eller var det ngn annan konflikt?

Iofs brukar väl Moore alltid tycka illa om adaptioner av hans verk, oavsett resultatet...
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Köpte Watchmen serien på svenska när jag började här på forumet för något år sen. Serien är ju mäktig, skall bli spännande att titta på filmen. Går väl antagligen på den i helgen. Men jag har väldigt svårt att tro att de skall få till det så bra som serien är. Men man vet aldrig...
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Rosen skrev:
Comic man skrev:
Men är Moore sur för att den filmen blev dålig eller var det ngn annan konflikt?

Iofs brukar väl Moore alltid tycka illa om adaptioner av hans verk, oavsett resultatet...


Iofs sant men DC behandlade honom väldigt illa med tanke på vad de kunnat vunnit om de skött sig.
Visst Moore är väl osams med de flesta större serieutgivare.
Han har vägrat att ta del av några som helst vinster från filmer på hans verk, men som med Watchmen bör en liten del ha tillfallit Gibson, har för mig att Moore gav honom alla sina rättigheter så att säga(men DC äger givetvis själva serien).

Egentligen är han ju inte så som man kan tro, lyssnar man på lite intervjuer så framstår han som lätt excentrisk men inte humorlös alls.
Han tror bla. på magi och menar att han är magiker.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Inlägg av Bufkin »

Eftersom jag har ganska låga förväntningar på serie-filmer så är jag mycket nöjd. Den var sjukt bra om man är serienörd men den lär nog mest vara helt okej annars.

Jag har nog bara två klagomål:

Våldet var onödigt uppskruvat.

De var för bra på att slås.

Men filmen var bra, synd att det inte var mer rorsasch. Slutet är bättre för film medans seriens passar bättre för serie. En bra lösning som ger samma story.
Skriv svar