Den stora DC-tråden

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
Ninix
Very Good
Inlägg: 119
Blev medlem: lör 22 sep 2007, 22:15

Inlägg av Ninix »

Slänger in en liten frågan om DC´s Metal Men. Såg att den (bland annat) finns samlade i två Showcase volymer och blev lite nyfiken på denna serie. Är det någon här som har läst den och vad tycker ni om den?

Efter att ha sökt på google så verkar den lovande då jag har en fånig förtjusning för både robotar och (galna) vetenskapsmän men vill veta om den har en viss charm eller om det bara blir fånigt.
"Han skrev ned allt han såg. Oftast blev det föregående mening."
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Du tänker på 60-tals varianten nu va?

Den käns gamalmodig för mig, men den hade ju lite nytt i sig iom att "robotarna" hade egna karraktärer.

Är väl Kanigher som låg bakom historierna vill jag minnas.

Det finns mer än de båda böckerna.

Jag är iofs fel person att svara då jag inte alls kommer överens med DC's silverage, jag mår mest dåligt av att läsa det.

Men en Showcase är ju billig, testa vet jag, alltid får de lära dig en massa om hur grundämnena de är gjorda av funkar[:o)]

Vill minnas att de var rätt sjyssta senare mot 80-tal nångång, men som sagt då hade ju en del hänt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

[quote="anteqwerty"]

Håller helt med om detta även fast jag inte är så insatt i DC universum så borde inte hon som knappt har någon erfarenhet av sina krafter kunna utklassa dem som hon gjorde. Att hon skulle vara starkare en Superman kan ju inte heller stämma efter som hon är så nätt som hon är så borde det vara superman som är större muskelmässigt vara starkare eftersom båda är från krypton så borde det vara samma regler för dom som gäller oss människor.

Edit: Har läst klart denna och Superman förstod själv att han var starkare så det var ett fel antagande som gjordes av Lex
[/quote]

Tanken var att hon hela vägen till jorden hade haft en slags konstgjord gul sol som lyst på henne, och hon kom ju fram långt efter Superman.
Detta skulle då gjort att hon lagrat mängder av kraft.

Det hela var urfånigt då det ju ska vara mer av en slump som Superman kom hit de kände inte till nåt om att en gul sol gav superkrafter.

Jag tror inte tex suerstyrkan hänger på muskelmassan då skulle hon vara mycket klenare än Superman, utan tydligen beror krafterna på hur länge de laddar upp sig, Superman har ju gjort några superladdningar genom att flyga in i solen för att sammla kraft.

Vad jag hänge upp mig på var ju mest att hon tog ut superhjältar som har varit med i tjogtas år med massor av erfarenhet, men det var Dixon som skrev och han glömde tydligen hur kraftfull MM är egentligen (imo är han och Flash de absolut kraftfullaste figurerna i JLA om man ser till deras förmågor).

Men som sagt, du vet mer än mig vad som gäller då du läst mer än mig.

Jag är ingen Supermanfan men en sak (lite löjligt kanske) är att det är viktigt att han är den absolut starkaste superhjälten på Jorden.

Sen kan man dividera om intergalaktiska varelser mm, det är en annan femma.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Ninix
Very Good
Inlägg: 119
Blev medlem: lör 22 sep 2007, 22:15

Inlägg av Ninix »

[quote="Agentum"]

Du tänker på 60-tals varianten nu va?

Den käns gamalmodig för mig, men den hade ju lite nytt i sig iom att "robotarna" hade egna karraktärer.

Är väl Kanigher som låg bakom historierna vill jag minnas.

Det finns mer än de båda böckerna.[/quote]

Ja, jag tänker på Kanighers 60-tals version.

De verkar dyka upp lite varstans i andra serier men jag är nog mest på jakt efter en samlingsvolym. Det känns som en bra ingång till metallmännens värld.

Vad är det för andra böcker du tänker på?

[quote="Agentum"]

Men en Showcase är ju billig, testa vet jag, alltid får de lära dig en massa om hur grundämnena de är gjorda av funkar[:o)] [/quote]

[:)] Förena nytta med nöje alltså.
"Han skrev ned allt han såg. Oftast blev det föregående mening."
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

De har haft egen tidning senare med eller om det bara var ett senare hopp på 70-talet och en återuppväckning av den äldre serien, men inget är samlat av det, de utreder lite djupare om de är robotar, hur det är att känna som en människa.
Deras skapare blir galen och hamnar på ett psykvårdhem, han förekommer f.ö. i DC's 52 där han försöker återskapa sina gamla robotar igen i smyg bland de "onda" galna genierna.

Och givetvis mer av Platinums ständiga kärlek för sin skapare som inte vill kännas vid henne alls.

Egentligen var de ganska udda och intressanta figurer men de fick aldrig nån större skara fans, och som sagt existerar de inte längre som grupp i DCU även om man sett en del av dem här och där.

Jag törs nästan gissa på en revival framöver åtminstonde som miniserie.

Nåväl 60-70-talsvarianten hoppas jag de samlar alla av lär inte behövas mer än kanske 3 showcases för alltihop.
Nästan så du gjort mig sugen på att skaffa dem nu.[:o)]
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
anteqwerty
Fine
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 15:33
Ort: Sverige

Inlägg av anteqwerty »

[quote="Agentum"]



Tanken var att hon hela vägen till jorden hade haft en slags konstgjord gul sol som lyst på henne, och hon kom ju fram långt efter Superman.
Detta skulle då gjort att hon lagrat mängder av kraft.

Det hela var urfånigt då det ju ska vara mer av en slump som Superman kom hit de kände inte till nåt om att en gul sol gav superkrafter.

Jag tror inte tex suerstyrkan hänger på muskelmassan då skulle hon vara mycket klenare än Superman, utan tydligen beror krafterna på hur länge de laddar upp sig, Superman har ju gjort några superladdningar genom att flyga in i solen för att sammla kraft.

Vad jag hänge upp mig på var ju mest att hon tog ut superhjältar som har varit med i tjogtas år med massor av erfarenhet, men det var Dixon som skrev och han glömde tydligen hur kraftfull MM är egentligen (imo är han och Flash de absolut kraftfullaste figurerna i JLA om man ser till deras förmågor).

Men som sagt, du vet mer än mig vad som gäller då du läst mer än mig.

Jag är ingen Supermanfan men en sak (lite löjligt kanske) är att det är viktigt att han är den absolut starkaste superhjälten på Jorden.

Sen kan man dividera om intergalaktiska varelser mm, det är en annan femma.
[/quote]

Jag tänkte mer på om de båda varit på Krypton så skulle superman vara den starkare av dem med tanke på Man/Flicka och som sagt muskelmassan. Men det kan hända att Supergirl kanske kan bli starkare än superman under rätt omständigheter i gul sol men inte på krypton. Fast det kan du nog bättre än mig du som är lite mer insatt i DC universum.

Jag har precis börjat och det finns så mycket så man vet inte vart man ska börja, så jag köper lite trades och lite showcase för att se vad det är jag gillar och kan köpa lite mer av. BoosterGold tyckte jag var riktigt bra men de Superman showcase jag köpte var sådär han var bättre när jag var yngre. Däreomot gillar jag mer superman när han hänger ihop med JLA och på senare tid verkar han inte vara så allsmäktig som han var ett långt tag.
Det finns två saker som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten jag är dock inte säker på den förstnämnda!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Nej Byrne tog ju ner honom 1987 när de rebootade honom, men svag nä, det beror helt på författaren.

På 60-talet var han i princip en gud, den varianten är ointressant för mig.
De bästa storysarna inna rebooten är de Alan Moore skrev, speciellt "For the Man that Has Everything".
Men även Supermans avslut i "Whatever Happened to the Man of Tomorrow" är bra, den liksom slutar med en förhoppning och inte så dystert som så många andra liknade historier.

Men som sagt jag har tappat bort den bilden nu men för några år sen så strålade han hela jorden med sin värmesyn för att utrota nåt virus eller liknade utifrån i rymden.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
hyperion83
Very Good
Inlägg: 125
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 12:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av hyperion83 »

Apropå Metal Men så ska de göra comeback i sommar som en back-up serie till nya Doom Patrol. Serien ska om jag minns rätt skrivas av J.M. DeMatteis.
http://www.shazam.se
Användarvisningsbild
Ninix
Very Good
Inlägg: 119
Blev medlem: lör 22 sep 2007, 22:15

Inlägg av Ninix »

[quote="Agentum"]

De har haft egen tidning senare med eller om det bara var ett senare hopp på 70-talet och en återuppväckning av den äldre serien, men inget är samlat av det, de utreder lite djupare om de är robotar, hur det är att känna som en människa.[/quote]

Det där låter verkligen intressant.Det är sådana teman som jag har letat efter i sf-litteraturen men ännu inte hittat något riktigt bra. Skulle kanske ha kikat på seriernas värld tidigare [:)]

[quote="Agentum"]
Nästan så du gjort mig sugen på att skaffa dem nu.[:o)][/quote]

Jag har i alla fall köpt första volymen av Showcase nu men har ännu inte hunnit läsa den.

[quote="hyperion83"]

Apropå Metal Men så ska de göra comeback i sommar som en back-up serie till nya Doom Patrol. Serien ska om jag minns rätt skrivas av J.M. DeMatteis.[/quote]

Så en revival som Agentum spånade om var inte så långt borta.


"Han skrev ned allt han såg. Oftast blev det föregående mening."
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

[quote="Ninix"]

[quote="Agentum"]

De har haft egen tidning senare med eller om det bara var ett senare hopp på 70-talet och en återuppväckning av den äldre serien, men inget är samlat av det, de utreder lite djupare om de är robotar, hur det är att känna som en människa.[/quote]

Det där låter verkligen intressant.Det är sådana teman som jag har letat efter i sf-litteraturen men ännu inte hittat något riktigt bra. Skulle kanske ha kikat på seriernas värld tidigare [:)]


[/quote]

Jo, bara du inte hoppas för mycket, DC var väldigt ensidigt inriktat mot barn i 10-11 års åldern även på 70-talet.

Visst finns det flera undantag, mest för att några hade börjat förstå vad Marvel höll på med vid det laget.

Övriga menade att det var den den fula teckningsstilen som var Marvels grej, Dc,s omslag och innehåll var väldigt korrekt och inhouse medans Marvels kunde se ut lite hur som helst och även ganska skabbigt imo, men det var ju storytellingen, såpoperan de missat.

DC serier var nära en konkurs i slutet av 70-talet, den sk. implasionen inträffade och Infantino åkte ut genom dörren, resten är historia då de idag fightar med Marvel på marginalen.

Hmm mer info än nödvndigt[V]
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av tfels »

Nja, marginalen är kanske att ta i. Marvel har typ 47% av tidningsmarknaden, DC 27%. Själv tycker jag att båda förlag sabbar sin utgivning med alla jätteevents som ALDRIG verkar ta slut. Jag önskar ett eventfritt år, kan man få det?
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Inte så länge de gör pengar på dem, den gråa massan måste ledsna först.

Angående marknadsandelen så varierar den väldigt beroende på vad de får ut varje månad.

Ibland är det väldigt jämnt om vi räknar i dollar tjänade.

DC ligger alltid under förstås men du hittade rätt extrema skillnader mot normalt.
Vill minnas att Marvel ligger runt 40% för förra året och DC runt 30%, iofs räknas trades med då med.

Rätt svåröverskådligt, men nåt sånt är det.

Marginalen var väl kanske att överdriva[:o)] men det finns fortfarande möjlighetr att DC kan närma sig eller tom tillfälligt gå om Marvel, så var det inte förr, då var Marvel väldigt mycket större.

Nu finns en massa andra bolag med som delar på kakan Dark Horse är störst tror jag.

En lustig grej har ju varit att Marvel i princip har alla 10 platserna för flest sålda nummer av en tidning medans DC oftast har nästan alla flest sålda trades, mycket beroende på att de ger ut så mycket material riktat mot en annan grupp som främst köper färdiga stories(Vertigo).

Tyvärr får man mest faktan från Diamond och det är en hel del som inte går via dem längre.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av tfels »

Så länge DC tramsar fram och tillbaka med kontinuiteten så kommer de aldrig ifatt. Författarna tvingas numera lägga sin energi på att förklara hur senaste omgörningen hänger ihop med de tidigare omgörningarna. Och det förklarar man genom ännu en omgörning. DC behöver även skapa nya figurer som inte ser ut som fernissade versioner av de gamla.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Inlägg av Nitro74 »

De senaste månaderna har Marvel lett överlägset över DC, men det var inte mer än något år sedan då DC faktiskt ledde över Marvel i antal intjänade dollar vissa månader.

[quote="tfels"]

Så länge DC tramsar fram och tillbaka med kontinuiteten så kommer de aldrig ifatt. Författarna tvingas numera lägga sin energi på att förklara hur senaste omgörningen hänger ihop med de tidigare omgörningarna. Och det förklarar man genom ännu en omgörning. DC behöver även skapa nya figurer som inte ser ut som fernissade versioner av de gamla.
[/quote]

*host* Spider-Man:Brand New Day*host*

Personligen håller jag dock med tfels i sak. Jag tycker DC tappade bollen rätt rejält med "Final Crisis"-debaclet, mest beroende på att man kom på den vansinniga idén att ge Grant Morrison full frihet, vilket resulterade i en pretentiös och svårgenomtränglig sörja till huvudserie. Annars hade ju DC något riktigt bra på gång, där både Batman och Supermantitlarna var riktigt bra samtidigt (när hände det senast? 1986?). Nu ser det mörkt ut, även för Vertigo, vars två största titlar (Y-the last man och 100 Bullets) nyligen avslutats.

Marvel har, trots att de släpar både Spider-Man och Hulk i smutsen, överlag bättre titlar, med Captain America och Daredevil som absoluta flaggskepp. Nu ska dock Brubaker lämna Daredevil, så vi får väl se hur länge Daredevil håller. Många trodde ju dock att DD skulle sjunka i kvalitet redan när Bendis lämnade över, så förhoppningsvis kan Andy Diggle överraska han med.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Brubakers samlade DD ska visst komma som en stor jäkla bok, den står då på min önskelista iaf.
Den nya förmågan vet jag inget om så det tar jag inte alls i så länge man inte hör nåt om det.

Jag tror dock Marvel dras en del med att de har en för statiskt värld, det ger iofs nybörjare större chans att fatta nåt, i DC efter en kris så är det ju nya puckar helt plötsligt svårt om man inte hänger med.
Hardcoregänget tror jag dock börjar sucka faktiskt.

DC har de figurer som är grunden för dagens superhjältar, Marvel har kopierat dem på de mest otroliga sätt genom åren just när det kommer till det.
Så personligen vill jag ha kvar det gamla gardet.

Men givetvis är jag öppen för nya förmågor, tyvärr tar ju DC's toppfolk död på riktigt bra figurer på löpande band, figurer som det skulle funnits massor kvar att få ut nåt ur.

Du ändrar liksom inte på de stora figurerna, de riktigt bra storysarna är ju oftast med de mindre kända figurerna eftersom allt blir mer fritt för teamet.

Vertigo kommer repa sig spår jag, där är friheten enorm och än har inte den sista bra tanken från en författare skrivits ned.

Cap. America som flaggskepp, han är ju död:-)

Spider-man är så stor att folk köper även om det är rena kräknivån på det hela.

Bendis var ok ,men snälla ge han en jävla lång semester nu, jag har ledsnat speciellt på han teamserier där alla låter exakt likadant.

Han var bäst på sina egna project som Alias eller Powers.

Sätt han på nåt sånt igen så han får visa att han inte bara är en gullunge hos Quesada.

Hulk vet jag inte om man kan släpa i smutsen, han är ointressant för min del som figur när han är den här "Hulk Smasch!" figuren, den ledsnade jag på när jag var 12år.

Nu har jag undvikit honom i många år så jag har säkert missat en del bra, men det käns som att efter PAD's långa run så fanns inte mycket mer man kunde göra med figuren längre.

Jag har dock problemet att jag håller ganska hårt i DC och vad som händer där, det berör mig mer personligen, jag blir sur när de gör skit osv, medans jag är mer av en iaktagare utifrån på Marvel, jag bara garvar när de släpper en massa skit och är nåt bra så läser jag det och ställer på hyllan.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Bara en liten påminnelse till herrarna att försöka hålla sig till DC Comics i denna tråd och Marvels karaktär i Marvel-tråden. LR 26 - Moderator

EDIT: Någon som läst denna bok? Är den bra i sådana fall?
http://www.amazon.com/gp/product/0375838023?pf_rd_m=ATVPDKIKX0DER
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av tfels »

"*host* Spider-Man:Brand New Day*host*"

*host* Hawkman, Wonder Girl, Green Arrow, Aquaman, Wonder Woman, Superman, Metal Men, Doom Patrol, Changeling, Flash, Firestorm, Supergirl, Superboy, Legion of Superheroes osv *host*.

Ja, faktum är att de ändrar om hela sitt multiversum då och då och så upptäcker de att det blev fel och ändrar igen och ger ut en serie som förklarar det nya sedan blev det fel och startas om igen och igen och förklaras i all oändlighet. Kan någon redogöra för Hawkmans historia t ex? Det är bara en enda jädra röra.

Jag tycker inte att Marvels stora hjältar är kopierade (mer än att de är superhjältar). De är ganska unika till både karaktär och utseende. Spider-man, Thor, Wolverine, Hulk, Thing, Human Torch, Namor, Nightcrawler med flera. De har förstås också sådana som ser fernissade ut, men det finns fler hos DC. Slimmade glänsande dräkter. DC behöver skapa hjältar som har kvaliteer på flera nivåer, men det gör de sällan.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Där går våra åsikter helt isär.

Bara för att Marvel varit mer eller mindre statiskt så innebär det inte att det systemet är ett bra system, sliding timescale my ass..

DC har kört med att försöka reboota, det funkade dessutom bra på 80-talet, sen har det varit si och så.

Visst Hawkman och Powergirl är ju ett par som råkat illa ut genom det här.
Men Marvel har ju figurer vars story du ju ens kan försöka begripa utan att blunda för massor av saker som speciellt hände under 90-talets hype, kom inte och säg att det inte är förvirrande.

Jean Grey/Phoenix, lättbegripligt med alla, nä nu är hon död, nu lever hon, nu är det en klon osv. jag kallar inte det begripligt heller.
Murdoch slutar vara Murdock och är en Dardevil i rustning i stället?
Tony Stark är en tonåring.......
Så även om du är mer insatt i Marvel så har de allt sina brister när det gäller kontinuitet.


Kvaliteter på fler nivåer? vad menas med det? Har Marvel sånna specialfigurer, konstigt att iaf inte jag märker av den enorma skillnad som tydligen finns då företagen bollar författare och tecknare melan sig och andra bolag ständigt.

Jag kan ju vara jävli om jag vill och fråga efter de riktiga dunderklassiker Marvel släppt, vilka är de?

Nä just det, det är förbaskat snålt med de riktigt stora grejorna som folk även utanför vår lilla samling pratar om.

Att enbart lägga alla bollarna i superhjältekorgen är nåt jag tror Marvel kommer få ångra.

Dessutom vet jag inte om vi ska ta bashningar just i vår DC tråd.

Skapa en ny tråd med vad du ogillar hos DC så kan vi diskutera saken där i stället, får vi en massa fanboys som ska in och snacka annat än DC i tråden så är den som LR26 sabbad sen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av tfels »

Håller med om att Marvel också klantar till det. Men jag är mer mån om och orolig för DC. Det är därför jag skriver.

Jag vill egentligen inte basha DC eftersom det är där jag känner mig hemma. Eller kände åtminstone. Jag var mer insatt i DC men har nu tappat kollen nästan helt. Om de bara kunde fokusera på att göra nya bra serier istället för att konstruera om allt gång på gång. Tycker att båda förlagen har skapat en jädra soppa av alltihop men jag bryr mig mindre om Marvel.

Jag vet att "kvaliteer på flera nivåer" var luddigt uttryckt. Tänk Green Arrow. Cool på ett ytligt och omedelbart sätt. Men håller genom sin mångsidighet även i längden. Det finns flera sådana figurer hos Marvel anser jag.

Marvel har inte haft några dunderklassiker sedan Fantastic Four av Lee/Kirby/Buscema anser jag. Men frånsett 80-talet har ingen haft det. Men om man jämför framstående figurer med distinkt karaktär så har Marvel fler tycker jag. Vilka finns hos DC, som framstår som mer än polerade hjältar? Green Arrow, Batman och? Jag skulle vilja att DC skapade nya figurer som har ytliga och djupa kvaliteer på samma gång och att de skippade sina events. Då skulle de nog nå framgång.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Det är inte slut ännu, än kan vi hoppas att de klämmer ur sig några år av bra berättelser igen såsom de ändå gjort sen 70-talet.

Jag gillar inte heller läget med allt krisande, jag har gillat några bitar utav det som tex. 52 men mycket annat ser du ju i den här tråden att jag helt enkelt bara mått dåligt av.

DC bör slua med sin styva Editorkontroll med, släpp skaparna lite fria nu, så de skriver en "Starman" eller liknade igen, dvs en ny figur som man ganska direkt förstår är nåt extra.

De gamla gardet är ok de med, men visst förstår jag vad du menar med att de är polerade, jag är ju ganska anti mot tex. Hal Jordan då han liksom Superman är så överdrivet hjälteaktig.

Superman kan jag dock acceptera att han är en boy scout, det bara är så.

MEN GL Hal Jordan bär som Deathstroke uttryckte sig sinidentitet på sitt finger.

Green Arrow är jag just nu väldigt oförstående för, han har varit borgmästare och en massa sånt, trickpilarna är tillbaka likaså sidekiks.
Allt jag ville bli av med och som Grell tog bort på 80-talet.

Jag lever nog lite i det förgångna är jag rädd, jag uppskattar inte nyare figurer som nya Supergirl, Batgirl och Blue Beetle av senaste variant, de ger mig inget, de är bara varianter på andra figurer eller dåliga uppföljare.
Jag kan heller inet med det här att alla de där standardfigurerna är superbäst utan vettig förklaring, ingen erfarenhet från de etablerade hjältarna behövs.

Och varför måste alla dö för? kan ingen bara lägga dräkten på hyllan och finnas nånstans tills nån har en kanonstory de vill köra.
Nu väcker de upp dem på generande dåliga sätt för att åter få använda dem.

Jag tycker det här årtionde började ganska bra, superserierna började öka i försäljning igen, men så kom dessa events..........nåväl de sålde tidningar iaf, kul för dem.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar