Albumförlaget

Information, nyheter, på gång från små och stora serieförlag- saker som inte är rena kom-och-köp annonser.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jo men så hänger han ju här med.:-)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

Fan, det här var väl inte illa; Sveriges största tidning recenserar Sir Arthur Benton http://www.aftonbladet.se/kultur/article4933149.ab?plus=true
Det trodde jag verkligen inte när jag skickade dom ett ex...
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Schuberg
Very Fine
Inlägg: 770
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 16:07
Ort: Sverige

Inlägg av Schuberg »

[quote="lennon"]

Fan, det här var väl inte illa; Sveriges största tidning recenserar Sir Arthur Benton http://www.aftonbladet.se/kultur/article4933149.ab?plus=true
Det trodde jag verkligen inte när jag skickade dom ett ex...
[/quote]

Bara att gratulera Lennon! Riktigt bra PR, dessutom omnämns ju albumförlaget! [:)]
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Instämmer i gratulationerna, Lennon! Och dessutom slängde de in en liten referens till Hergés äventyr och Komika på slutet, så det var ju rena jackpotten för serieforumrelaterade förlag ... :-)
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Riktigt bra, grattis! Hoppas det leder till många inköp! [:)]
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Inlägg av Bufkin »

[quote="lennon"]

Nu har Zorn & Dirna kommit hem [:)][/quote]
Kul. Funkar serien för yngre (säg typ 12) och särskilt fungerar den utan att den yngres svensson föräldrar går i taket ;)

Jaja... oavsett får man ju skaffa ett själv.. du kommer väll ha ex till försäljning på spx?
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

[quote="Bufkin"]

[quote="lennon"]

Nu har Zorn & Dirna kommit hem [:)][/quote]
Kul. Funkar serien för yngre (säg typ 12) och särskilt fungerar den utan att den yngres svensson föräldrar går i taket ;)

Jaja... oavsett får man ju skaffa ett själv.. du kommer väll ha ex till försäljning på spx?
[/quote]

Jag tycker att den borde funka för 12-åringar också. Jag menar, så mycket blod och våld som dom ser på tv och datorn så är dom betydligt mer härdade än vad man själv var i den åldern.
För visst är det en hel del blod och inälvor i Zorn & Dirna, men det mesta är skildrat med "värme", och teckningsstilen gör såklart sitt till också.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

[quote="lennon"]

Fan, det här var väl inte illa; Sveriges största tidning recenserar Sir Arthur Benton http://www.aftonbladet.se/kultur/article4933149.ab?plus=true
Det trodde jag verkligen inte när jag skickade dom ett ex...
[/quote]

Supergrattis!
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

Jag har gjort något av en mailintervju med tecknaren av Zorn & Dirna, Bruno Bessadi, som kanske kan öka läsvärdet något !?

1. Who are you ?

A man from Mars, Mars for Marseille south of France, I was born here and I
live here.
Ask more questions for more details ;)

2. How would you describe the serie Zorn & Dirna ?

A kind of UFO in the heroicfantasy french comic world? with pieces of lovely
children and bloody intestines ! Really funny gore !

3. How many albums are planned for the serie ?

4 at the beginning, 6 in total. I work now on the issue 6, I did page 9 for
the moment...

4. What has been published of you before/during Zorn & Dirna ?

Oh... Comics with various artists I don't know if you know : "Chronique de
sillage" another about french riot in may 1968, and one comicbook for image
comics the name is tellos, tales of tellos 2 ...you can see samples on my
own website : www.elbrino.com.

5. How does your nearest future looks like, any new projects ?

Still alive and finish Zorn & Dirna ! After, my next comic will be the
adaptation of a american novel. The name is the wolf hour from Robert Mc
Cammon, I read this book in 1999, and since that I dream to make a comic of this
book, now this dream wiil be become true soon !

6. Is there any chance we will see you in Sweden ?

OH YES ! Invite me and I will come with great pleasure ! I can wash myself,
I eat very little and I can sleep anywhere !
I am very happy and proud, it's the first time that my comicbook is
translated, I can't wait to see your adaptation !!!
Thank you !
take care and keep in touch !
B

www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Pirlouit
Very Good
Inlägg: 81
Blev medlem: ons 07 dec 2005, 16:10

Inlägg av Pirlouit »

Nu har jag läst Zorn och Dirna.
Det bästa jag läst på länge. Det enda negativa är att jag nu måste vänta på nästa.
Kul, spännande, intressant historia och tecknat i en stil som jag gillar.
Får se hur många bibliotek och andra som blir "lurade". Teckningarna kan få en att tro att albumet skulle fungera för ännu yngre än 12. Kommer säkert att hamna bland Bamse och annat på biblioteket.
Börjar lite försiktigt med en dockteater som får förklara bakgrundshistorien att döden är fängslad. Man får en föraning men det dröjer några sidor innan blodet sprutar och inälvorna syns.
Och sidan 17 med varelserna i trädet. Samma varelser som i Miyazakis fantastiska Princess Mononoke? Mononoke börjar också lite försiktigt och sen försvinner ett huvud.
"Valsverken", vilken idé.
Jag kan ju ingen franska så jag har inte haft möjligheten att läsa nåt annat av Morvan än Spirou. Härligt att få läsa något utan "oket" från Franquin/Spirou.
Skulle också hemskt gärna vilja läsa något av Tome & Janry som inte är Spirou.
Fantastiska serieskapare men att förvalta arvet från Franquin var kanske inte deras grej till 100%.

Grattis till ännu ett bra album, det bästa hittills i din utgivning, enligt mig (smaken är ju som baken)
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

[quote="Pirlouit"]

Nu har jag läst Zorn och Dirna.
Det bästa jag läst på länge. Det enda negativa är att jag nu måste vänta på nästa.
Kul, spännande, intressant historia och tecknat i en stil som jag gillar.
Får se hur många bibliotek och andra som blir "lurade". Teckningarna kan få en att tro att albumet skulle fungera för ännu yngre än 12. Kommer säkert att hamna bland Bamse och annat på biblioteket.
Börjar lite försiktigt med en dockteater som får förklara bakgrundshistorien att döden är fängslad. Man får en föraning men det dröjer några sidor innan blodet sprutar och inälvorna syns.
Och sidan 17 med varelserna i trädet. Samma varelser som i Miyazakis fantastiska Princess Mononoke? Mononoke börjar också lite försiktigt och sen försvinner ett huvud.
"Valsverken", vilken idé.
Jag kan ju ingen franska så jag har inte haft möjligheten att läsa nåt annat av Morvan än Spirou. Härligt att få läsa något utan "oket" från Franquin/Spirou.
Skulle också hemskt gärna vilja läsa något av Tome & Janry som inte är Spirou.
Fantastiska serieskapare men att förvalta arvet från Franquin var kanske inte deras grej till 100%.

Grattis till ännu ett bra album, det bästa hittills i din utgivning, enligt mig (smaken är ju som baken)
[/quote]
Tack! Jag tror att Zorn & Dirna kan passa en bredare publik, det gäller bara för mig att hitta den [B)]

Jaa, det måste vara en befrielse för Morvan att kunna göra ett manus precis som han vill, från början.

På tal om väntan (som ju inte är så roligt) så är del III på Det Tredje Testamentet på g. Den bör vara klar i början på juni ungefär.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
impeesa
Very Fine
Inlägg: 1163
Blev medlem: sön 08 jan 2006, 17:00
Ort: Wallis and Futuna Islands

Inlägg av impeesa »

[quote="lennon"]

Jag har gjort något av en mailintervju med tecknaren av Zorn & Dirna, Bruno Bessadi, som kanske kan öka läsvärdet något !?

6. Is there any chance we will see you in Sweden ?

OH YES ! Invite me and I will come with great pleasure ! I can wash myself,
I eat very little and I can sleep anywhere !
I am very happy and proud, it's the first time that my comicbook is
translated, I can't wait to see your adaptation !!!
Thank you !
take care and keep in touch !
B
[/quote]

Dyker han upp här är det ju bud på att få sitt/sina album signerade. Gillade Zorn&Dina skarpt!
Svenska Star Wars/Stjärnornas Krig i toppskick sökes.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

En liten recension av Rikard; http://weltklasseserier.blogspot.com/2009/05/zorn-dirna-1-valsverken-av-morvan-mfl.html
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

Zorn & Dirna är het nu [:)] Extra roligt att det inte är en av "mina vanliga" läsare som recenserar. Tack för det! http://www.shazam.se/2009/05/15/zorn-dirna-1-valsverken/#more-3243
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Comic man
Fine
Inlägg: 508
Blev medlem: sön 29 jun 2008, 23:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Comic man »

Hm, jag har funderat lite över hur man uttalar Seldnör - med ett ö eller ett o med trema. Hur gör ni andra? (Eller var det en mysko fråga så här mitt i natten? [:p])
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
Användarvisningsbild
spacemonkey
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 14:52
Ort: Växjö

Inlägg av spacemonkey »

Köpte på mig både Sir Arthur Benton och Zorn & Dirna under veckan. Gillade båda men ser framför allt fram mot fortsättningen av Sir Arthur Benton, förbaskat snygg!

Keep up the good work lennon!
Like a monkey, ready to be shot into space. Space monkey! Ready to sacrifice himself for the greater good. - Taylor Durden

Köper:
- Marvel Premiere Classics vol 2-5 HC
- Uncanny X-Men #200-213, 337-345, 354-385, 442-511
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

[quote="spacemonkey"]

Köpte på mig både Sir Arthur Benton och Zorn & Dirna under veckan. Gillade båda men ser framför allt fram mot fortsättningen av Sir Arthur Benton, förbaskat snygg!

Keep up the good work lennon!
[/quote]
Tack!

Ang uttalet av Seldnör - testa att uttala det som det stavas fast med en fransk brytning [:)]
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Inlägg av MagnusR »

[quote="lennon"]

Ang uttalet av Seldnör - testa att uttala det som det stavas fast med en fransk brytning [:)]
[/quote]

Får erkänna att jag inte läst Zorn & Dirna, men uppmaningen ovan väckte en liten tanke. Kan det möjligtvis vara så att Seldnör kommer norrifrån i serierna? Sagt med en fransk brytning låter det lite som "den från norden". Fransmännen har dessutom ovanan att sätta dit språkligt sett onödiga treman på ord när de vill frammana ett nordiskt intryck. Ledsen att spåra ur tråden.

/Magnus

Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

Läste Bouncer 2 idag, hade den liggande sen ett bra tag faktiskt. Riktigt bra serie, väldigt gripande handling. Det skildrar Seth väldigt väl, och framför allt mördarkonsten. Att det är så främande för oss med mord på öppen gata gör så jag färdas nästan direkt in i vilda västern som genom någon slussport.

Vad jag saknade var lite mer förklaringar till vad som sker. Slutet känns hastigt och hade behövt en djupare historia för att bli riktigt bra. Men den slutade väldigt rörande. Jag antar att det är självaste Bouncer som man får fortsätta följa nu i kommande album.
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

[quote="Stenens vise"]

Jag antar att det är självaste Bouncer som man får fortsätta följa nu i kommande album.
[/quote]

Kommande album? Jag tycker serien Bouncer känns väldigt avslutad i och med del två ... Är det flera delar på gång? Vet inte riktigt vad jag ska tycka om det ... De får nog vara väldigt bra om jag ska gilla det ... [8D]
Skriv svar