När var Carl Barks som bäst?

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

När var Carl Barks som bäst?

Inlägg av Erik S »

Jag har lämnat in CBSV som inköpsförslag till mitt lokala bibliotek och fått en positivt svar. Dock vill man p.g.a. priset inte köpa in allt och undrar därför vilken period som är bäst och viktigast.

Själv har jag tyvärr lite för dålig koll för att avgöra det, dels vet jag sällan mera exakt vilka år de serier jag läst av honom är i från och dels har jag ju inte läst så väldigt mycket.

Frågar därför er vad ni tycker om det. [:)]
Användarvisningsbild
Johan Blixt
Very Good
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 21 jan 2007, 18:23
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johan Blixt »

Barks var väl på toppen 1948-52. Då gjorde han klassiker som:

1948
Skryter bäst som skryter sist WDC 88
En ovetande allvetare WDC 99

1949
Vilse i Anderna FC 223
Kalle Anka på Grönland FC 256

1951
Pengaregn WDC 126

1952
Ståtliga statyer WDC 138
Bing! Du är hypnotiserad WDC 145
Jul i Pengalösa FC 367
Den finurlige Farbror Joakim FC 386
Den gyllene hjälmen FC 408

(Delvis från www.nafsk.se/kvack/1999-3/)
It is possible to predict the past by gathering data about the future.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av smorkin »

Haha, jag såg frågan bland forumämnena och tänkte "Jamen det är ju lätt, 48-52 såklart!". Och sen går jag in här och ser att Johan B. har skrivit precis de åren också [:D]

Alltså, en till som håller på åren 1948-52 här!
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Tack för svar. Serierna Johan räknar upp är riktigt bra, har läst de flesta av dem.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Inlägg av germund »

Tja, i de flesta fall drar man gränsen vid 1952, men jag personligen sträcker gärna ut perioden till 1954. Barks uppnår då en mognad som kompenserar för de vildare manusen några år tidigare. Mina favoritserier av Barks, Old California (1951),Kalle lever lägerliv (1950), Brevet till jultomten (1949) m.fl. kom alla runt 1950, men 1954 bjöd t.ex. på Tralla La och Cibolas sju städer som är i princip fulländade i sitt berättande. Fr.o.m. 1955 tror jag nästan alla är överens om att den genomsnittliga kvalitén gick ner, även om i princip allt de första åren är groteskt bra.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av smorkin »

Jag tycker inte riktigt Tralla La och Cibolas sju städer når upp till de tidigare serierna; de är lite mer förutsägbara i intrigen tycker jag nog. Dessutom föredrar jag Barks teckningar innan hans ankor blir resligare, som de blev senare delen av 50-talet.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Daggra
Fine
Inlägg: 413
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 12:28
Ort: Sverige

Inlägg av Daggra »

Toppen är väl rätt så självklart 1948-52. Gillar trots det hans teckningsstil som mest mellan 1944-48
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Inlägg av K-E Lindkvist »

Det vore mig främmande att torgföra en åsikt som avviker från den Johan och Germund så förtjänstfullt argumenterat för, utan jag instämmer naturligtvis i deras kloka ord.

Resultatet i den för tillfället pågående omröstningen om vilken som är Barks bästa långa serie (>11 sidor) på NAFS(k):s hemsida visar att de som röstat där också har en liknande uppfattning: http://www.nafsk.se/best/cblong/
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Hur köper de in dem, trodde de sålt slut på dem?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Inlägg av Grumme »

Erik: Mycket trevligt initiativ! [:)]
Vilket bibliotek är det som är "ditt lokala"? Är det Stadsbiblioteket nere på stan eller någon av filialerna i ytterområdena?
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Inlägg av zlv »

Om man ska täcka in 1948-52 måste man skaffa sex av boxarna (5-10) då är det väl lika bra att skaffa resten också.
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 10:10
Ort: Sverige

Inlägg av Stefan_N »

Hittar bara tre volymer (fem, femton och tjugofem) på Linköpings universitetsbibliotek trots att det är pliktbibliotek. De är ju inte förpliktigade att spara allt, men kan man ha låtit CBSV gå samma väg som porr och gruppreklam?
I Uppsala kan du väl gå till universitetsbiblioteket, det är ju också pliktbibliotek.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Pliktbibliotek, innebär det att de SKA ha vissa böcker helt enkelt?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 10:10
Ort: Sverige

Inlägg av Stefan_N »

Det innebär i a f att de ska ha ett pliktexemplar från förlaget. Sedan vet jag att LiUB slänger t ex porr. Tror bara det är KB som måste spara allt.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

[quote="Grumme"]

Erik: Mycket trevligt initiativ! [:)][/quote]
Tack. [:)]
[quote]Vilket bibliotek är det som är "ditt lokala"? Är det Stadsbiblioteket nere på stan eller någon av filialerna i ytterområdena?
[/quote]
Stadsbiblioteket (även om jag har ett annat något närmare, men det är så litet).
[quote="Stefan_N"]

I Uppsala kan du väl gå till universitetsbiblioteket, det är ju också pliktbibliotek.
[/quote]
Är det öppet för allmänheten och så då och inte bara för studenter? Har inte så stor koll på det där. [?][:I]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

hehe det är väl bara att knalla in.

Jag har tom använt datorer hela dagar på Ångströms, de tar förgivet att man pluggar där, fräckt, men det var innan jag hade möjlighet till nån form av bredband, de hade ju bra nedladdningshastighet och zipenheter i all burkar.

Så då tog man sig dit och smög sig in, hehehe förjäkligt egentligen, tänk om nån verkligen konfronterat en, jag menar de hade ju lektioner i rummet samtidigt.

Jag tror nog du kommer in på bilblioteket om du har ork.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 10:10
Ort: Sverige

Inlägg av Stefan_N »

Tydligen är det bara KB och att till som verkligen får allt och sparar. De andra sparar ett urval som de anser passar sitt syfte. Enligt svar från LiUB har de bara ett representativt urval. Synd de inte frågade på serieforum först vilka de skulle ha.

Universitetsiblioteken tror jag ska vara öppna för allmänheten, det är väl mer att de flesta knappt ens känner till dem de inte utnyttjas av ickestudenter. Uppsalas kanske inte är så okänt i o f s...
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Det föll på min ålder det här (jag är 13).
[quote]Från http://www.ub.uu.se/regler.cfm#rub2
Den som har fyllt 18 år och kan uppvisa svensk identitetshandling registreras på ansökan som låntagare i biblioteksdatasystemet DISA och tilldelas ett lånekort. Det är giltigt i två år och måste därefter förnyas. Även personer under 18 år kan efter särskild prövning erhålla lånekort.[/quote]
Jag tycker det vanliga korten kunde duga. Och vad tusan är särskild prövning?
Nä, det här känns lite överdrivet för några få böcker bara som det inte ens är säkert att de har.
Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 10:10
Ort: Sverige

Inlägg av Stefan_N »

En sökning på:
http://disaweb.ub.uu.se/cgi-bin/chameleon

Visar att de har ganska många om inte alla (jag orkade inte kolla hela listan). De har dessutom rätt mycket annat smått och gott. Om jag var du skulle jag ansöka om ett kort och se om det går igenom eller be mamma ansöka om ett kort och låna dem åt mig.
Användarvisningsbild
Johan Blixt
Very Good
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 21 jan 2007, 18:23
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Johan Blixt »

Tittar man lite närmre på NAFS(k):s omröstningslista (http://www.nafsk.se/best/cblong/) så visar det sig att år 1947-1954 ligger i en klass för sig så det verkar som om ankisterna håller med Germund om att Barks var lysande även efter 1952.
It is possible to predict the past by gathering data about the future.
Skriv svar