Seriebutiker

Här hamnar trådar som är inaktiva, men som är för värdefulla för att kastas i Papperskorgen.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Seriebutiker

Inlägg av lennon »

Ibland är man ute och ser sig om i Sverige och då hade det varit perfekt att ha lite koll på var det finns bra Seriebutiker att besöka. Gärna med en högst subjektiv gradering av butiken med utgångspunkt från serieutbudet i affären - från Poor till Mint.

Jag kan själv börja med ett par butiker i Göteborg:

Dolores, Södra Alle'gatan 2 - VF
Serieknodden, Svangatan 8 - VF
Nu & då, Ånäsvägen 15 - FN
Incas Frimärksbod, Södra Vägen 95 - GOOD

Magnus eller någon annan får gärna rätta/justera graderingen.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Inlägg av AndersL_ »

Lite butiker i Stockholm:
Alvglans, någonstans i södra stockholm - Mint, men så dyrt att man ändå inte kan köpa någonting
Serieboden, gamla stan, om man springer omkring i alla gränder som går nedåt/uppåt som man ser, så hittar man butiken ganska snabbt - G/VG
Comics Heaven - gå först ner och sedan åt vänster - FN/VF
Seriegrossisten, ta tunnelbanan till något stort torg där det finns en kyrka. Jag brukar oftast hamna en station för långt norrut när jag åker dit - FN/VF
En annan butik som jag inte vet namnet på - ta tunnelbanan åt söder, byt till tunnelbanetåget som går neråt väster i gamla stan, stig av vid något torg. Om du ser Seriegalleriet så ligger butiken på hörnet nedanför detta - G/VG
Ytterligare en seriebutik 20 meter ifrån denna butik - VF, men alldeles för dyrt

Jag har ingen aning om adresserna, men jag hoppas att ni förstår var de ligger av beskrivningarna ovan. I alla fall gör jag det. [:)]
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
Olof
Fine
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 08:02
Ort: Sweden

Inlägg av Olof »

Jag förtydligar lite ang adresserna (hoppas att det är ok, AndersL)

Alvglans ligger på Folkungagatan 84.
http://www.alvglans.se

Serieboden ligger på Sven Vintappares gränd i Gamla Stan, med ingång från Västerlånggatan 26-28.
http://www.serieboden.com/

Comics Heaven ligger också i Gamla Stan, på Stora Nygatan 23.

Seriegrossisten finns på Upplandsgatan 50 (T-bana Odenplan)

Butiken som AndersL inte visste namnet på är troligen Staffars Serier på Bellmansgatan 26 A. Den ligger snett bakom Mariatorget på söder.
http://www.staffars.se/

Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

citat:
Ursprungligen postat av lennon

Ibland är man ute och ser sig om i Sverige och då hade det varit perfekt att ha lite koll på var det finns bra Seriebutiker att besöka. Gärna med en högst subjektiv gradering av butiken med utgångspunkt från serieutbudet i affären - från Poor till Mint.

Jag kan själv börja med ett par butiker i Göteborg:

Dolores, Södra Alle'gatan 2 - VF
Serieknodden, Svangatan 8 - VF
Nu & då, Ånäsvägen 15 - FN
Incas Frimärksbod, Södra Vägen 95 - GOOD

Magnus eller någon annan får gärna rätta/justera graderingen.



Lite tillägg till Göteborgsgenomgången.

Dolores. Bäst på amerikanskt och nyare svenskt. Håller ett sortiment av nyare, enkla svenska serier i gott samlarskick. Allt är prismärkt innan det sätt ut i butiken. Importerar nytt amerikanskt. Prenumerationsservice.

Serieknodden. Bäst på klassiskt svenskt. Har överlägset bäst lager i Göteborg av gamla tidningar. Oregelbundna öppettider. Postorder.

Seriehörnan. Numera bara en butik hade två butiker tidigare. Den ligger på Linnégatan. Kan inte numret. Ligger i höjd med Hagabion. Lite av varje. Mest nyare svenskt. Samlarbilder, typ hockey. FN

Mynt och musik. Har lite serier men sysslar egentligen med mycket annat. Good.

Simma lugnt!
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

citat:
Ursprungligen postat av Magnus

citat:
Ursprungligen postat av lennon

Ibland är man ute och ser sig om i Sverige och då hade det varit perfekt att ha lite koll på var det finns bra Seriebutiker att besöka. Gärna med en högst subjektiv gradering av butiken med utgångspunkt från serieutbudet i affären - från Poor till Mint.

Jag kan själv börja med ett par butiker i Göteborg:

Dolores, Södra Alle'gatan 2 - VF
Serieknodden, Svangatan 8 - VF
Nu & då, Ånäsvägen 15 - FN
Incas Frimärksbod, Södra Vägen 95 - GOOD

Magnus eller någon annan får gärna rätta/justera graderingen.



Lite tillägg till Göteborgsgenomgången.

Dolores. Bäst på amerikanskt och nyare svenskt. Håller ett sortiment av nyare, enkla svenska serier i gott samlarskick. Allt är prismärkt innan det sätt ut i butiken. Importerar nytt amerikanskt. Prenumerationsservice.

Serieknodden. Bäst på klassiskt svenskt. Har överlägset bäst lager i Göteborg av gamla tidningar. Oregelbundna öppettider. Postorder.

Seriehörnan. Två butiker. En på Linnégatan. Kan inte numret. Ligger i höjd med Hagabion. Den andra ligger på Eklandagatan. Kan inte numret där heller. Lite av varje. Mest nyare svenskt. Samlarbilder, typ hockey. FN

Mynt och musik. Har lite serier men sysslar egentligen med mycket annat. Good.




Finns tyvärr bara en Seriehörna kvar - Eklandagatan stängd.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Jag gillar Serieboden bättre än Comics Heaven, och Seriegrossisten är bättre än båda.

- Serieboden är mysig, skön miljö (fast trångt), vettiga priser.
- Comics Heaven är DYRT. Trist lokal också. Det är sällan jag hittar nåt köpvärt där.- Seriegrossisten har jag bara varit på en gång, men kom därifrån med en hel kasse med saker som jag letat efter. Mycket bra utbud, från utförsäljningsgrejer för ett par kronor till svåra saker som kostar därefter.
Användarvisningsbild
Skakben
Very Fine
Inlägg: 894
Blev medlem: tor 20 okt 2005, 17:23

Inlägg av Skakben »

Någon som har koll på seriebutiker i Malmö med omnejd? Skriv gärna av dig här!!

Förresten, kan inte någon moderator klistra tråden samt att sammanställa
informationen liknande det Admin gjorde med länktråden?
[^][^]
Förslagsvis sorterat efter stad, kanske en hemsidelänk, betyg affären fått av medlemmar samt några korta referat.
Jag tror inte detta gjorts någon annanstans tidigare.

Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

citat:
Ursprungligen postat av Hellboy

Förresten, kan inte någon moderator klistra tråden samt att sammanställa
informationen liknande det Admin gjorde med länktråden?
[^][^]
Förslagsvis sorterat efter stad, kanske en hemsidelänk, betyg affären fått av medlemmar samt några korta referat.
Jag tror inte detta gjorts någon annanstans tidigare.

Bra idé, jag ska ta itu med det genast... [:)]

/admin
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Ett par till:

Norrköping, mitt i centrum (norr om området med alla varuhusen), sidogata nära kyrkan vid Drottninggatan (vad den nu heter): Ganska bra.

Linköping, Tannefors, nära Kannanhuset: Fruktansvärt liten och trång, följaktligen har den inte så mycket.

Det var inte så djupa analyser precis,och vad de heter minns jag inte, men nu är de nämnda i alla fall.
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

citat:
Ursprungligen postat av Admin

citat:
Ursprungligen postat av Hellboy

Förresten, kan inte någon moderator klistra tråden samt att sammanställa
informationen liknande det Admin gjorde med länktråden?
[^][^]
Förslagsvis sorterat efter stad, kanske en hemsidelänk, betyg affären fått av medlemmar samt några korta referat.
Jag tror inte detta gjorts någon annanstans tidigare.

Bra idé, jag ska ta itu med det genast... [:)]

/admin


Strålande, det var min tanke också. Men det är för dålig inrapportering, det är ju inte bara i Stockholm och Göteborg det finns butiker. Kom igen!

Deckare och Western i Norrköping - VG. Ligger på Skolgatan om jag inte minns fel.
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

citat:
Ursprungligen postat av Ingemar

Ett par till:

Norrköping, mitt i centrum (norr om området med alla varuhusen), sidogata nära kyrkan vid Drottninggatan (vad den nu heter): Ganska bra.

Linköping, Tannefors, nära Kannanhuset: Fruktansvärt liten och trång, följaktligen har den inte så mycket.

Det var inte så djupa analyser precis,och vad de heter minns jag inte, men nu är de nämnda i alla fall.



Seriebörsen heter den i Linköping. Svårbedömt då dom har ett bra utbud på nätet men som Ingemar skriver så är den väldigt liten och trång. Frågan är om man kan köpa allt som dom har på nätet över disk i butiken !?
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Inlägg av Ingemar »

Det kan ju hända att Seriebörsen har ett lager utom synhåll med mycket mer i.
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

Då det här forumet inte stödjer att man mergar trådar utan enbart delar upp redan befintliga trådar i nya så låser jag den här tråden nu innan den växer sig för stor. Tyvärr måste jag göra såhär eftersom jag gärna vill ha seriebutiksdiskussionerna samlade för överblickens skull. Vi som är medlemmar nu hittar ju galant mellan trådarna men det kan bli lite förvirrande för de medlemmar som reggar sig om ett halvår att ha länkarna i en tråd och diskussionerna om de olika butikerna i en annan tråd. Hoppas att ni förstår vad jag menar... [:)]

Jag ber er fortsätta diskussionen i den nya samlingstråden istället
http://www.serieforum.se/topic.asp?TOPIC_ID=635

... där ni kan fortsätta att betygsätta och stöta och blöta Sveriges seriehandlare...

/admin
Låst