Den stora Blake & Mortimer tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 10:10
Ort: Sverige

Inlägg av Stefan_N »

Då ska jag se till att skaffa några album.

Tack för tipsen!
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Mina kära vänner!
Jag sitter just nu och bläddrar i de tre Espadon-albumen. Intressanta på många sätt. Ska jämföra Jacobs syn på Tibet med Hergés någon dag! De här onda "gula" som det pratas om ser f.ö. mer japanska ut än tibetanska, har någon funderat över det?
En annan sak. Vet någon hur albumen kom till? Det ser nästan ut som om Jacobs bitvis jobbat med blyerts (eller en mjuk krita) snarare än med tusch. Fick man göra det på den tiden i den belgiska Tintin-tidningen (för det var väl där B&M började?)?
Publicerades serien i svartvitt ursprungligen?
Markerade "helsidorna" ett nytt avsnitt i serietidningspubliceringen?
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

[quote="Svartslipsen"]

Vilka andra serier skulle ni rekommendera till någon som läst "Blake & Mortimer" och gillat den?n.
[/quote]

Dominique Hé, Falken från Mu.
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

[quote="Estelle"]

Mina kära vänner!
Jag sitter just nu och bläddrar i de tre Espadon-albumen. Intressanta på många sätt. Ska jämföra Jacobs syn på Tibet med Hergés någon dag! De här onda "gula" som det pratas om ser f.ö. mer japanska ut än tibetanska, har någon funderat över det?
En annan sak. Vet någon hur albumen kom till? Det ser nästan ut som om Jacobs bitvis jobbat med blyerts (eller en mjuk krita) snarare än med tusch. Fick man göra det på den tiden i den belgiska Tintin-tidningen (för det var väl där B&M började?)?
Publicerades serien i svartvitt ursprungligen?
Markerade "helsidorna" ett nytt avsnitt i serietidningspubliceringen?
[/quote]

Personligen så har jag alltid trott att Det Gula Imperiet bestod av en allians av flera asiatiska folk som helt enkelt råkade ha sitt högkvarter i Tibet. Det är klart, denna teori kan vara fullkomligt felaktig, men jag gillar den.

Angående helsidorna; på [url]http://www.bellier.org [/url] kan man läsa "Svärdfisken" såsom den ursprungligen publicerades i "Journal de Tintin" och där förekommer inga helsidor. Om jag skulle våga mig på en gissning, så skulle jag påstå att helsidorna från början var omslagen med "Blake & Mortimer" motiv som Jacobs gjorde till "Journal de Tintin", vilka sedan lagts in i den nya albumversionen för att öka sidantalet ("Svärdfisken" var ursprungligen på två album, istället för tre, med sista delen på hela 82 sidor, enligt [url]http://bedetheque.com/serie-1849-BD-Blake-et-Mortimer.html[/url]).



Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Men han den där Dalai Lama verkar lite skum. Han är nog Asiens Hitler (eller Asiens [nya] Pol Pot?):)
Teorin med omslagen verkar sannolik. Men jag var glad att helsidorna var med. De var fina.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

[quote="Svartslipsen"]

[quote="Estelle"]

[/quote]


Angående helsidorna; på [url]http://www.bellier.org [/url] kan man läsa "Svärdfisken" såsom den ursprungligen publicerades i "Journal de Tintin" och där förekommer inga helsidor.



[/quote]

Intressanta sidor, Bellier, som innehöll en hel del matnyttigt. Din teori, att det rörde sig om omslag kunde exempelvis lätt prövas. Dessutom upptäckte jag i nr 16/1947 en belgisk(?) väsernserie: "Jojo, Cow-Boy". Är det någon som hört talas om den tidigare. Inte jag i alla fall.
Man kan också notera hur moderna både Hergé och Jacobs ter sig i jämförelse med tidningens övriga material.
Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 10:10
Ort: Sverige

Inlägg av Stefan_N »

Ah, äntligen har jag köpt och läst ett par B&M. Tack för tipsen, det var verkligen värt att läsa.

Började med Halsbandsmysteriet. Väl godkänt tycker jag.
Därefter läste jag Det gula tecknet. Väldigt bra, fast jag räknade ut nästan direkt vem som var skurken. Men det spelade ingen roll.
Atmosfären och händelseförloppet var jättebra.
Nu ska jag läsa SOS meteorer och så får jag väl köpa på mig dem jag saknar efter hand.
Användarvisningsbild
gulfarn
Good
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 01 nov 2008, 20:00

Inlägg av gulfarn »

Hejsan!

Skriver här mitt egentligt första inlägg på detta forum efter att hängt i kulisserna och läst ett antal månader. Att det blir i denna tråd beror på att jag lyckats återerövra ett antal B & M album som vart försvunna ett antal år...ja sedan min ungdom! Jag har även kompletterat en del via tradera och har trott att jag har samtliga album nu. Så verkar nu inte vara fallet om jag tolkar diskussionerna i denna tråd rätt då det här nämns album som "Affären Francis Blake" "Svärdfiskens hemlighet" med mera....så jag undrar om någon kan strukturera upp min tillvara lite? Vilka album har släpps på svenska? Har B& M förekommit som underserie i någon annan svenskspråkig serie? Eftersom jag även tror mig om att kunna läsa danska, norska och engelska med behållning så är jag intresserad av att veta vilka album som kan ha släpps på dessa språk och om de till en någotsånär rimlig summa går att få tag på?

Gillar denna serie så pass att jag ransonerar min läsning och har fortfarande Pyramidens hemlighet kvar att läsa!
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

På danska finns nästan allt. Svärdfisken/L'espadon får man nog köpa på franska för den lär vara svår att få tag på (inte sant?).
Användarvisningsbild
Stefan_N
Fine
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 31 mar 2009, 10:10
Ort: Sverige

Inlägg av Stefan_N »

Tyska är också ett ganska gångbart seriespråk. Mycket av det vi aldrig får se här kommer på tyska. Men det var ju inte upptaget bland dem språk du kunde läsa.
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Hej gulfarn och välkommen till forumet. Här är en lista på de "Blake & Mortimer" album som finns på svenska. Första utgivningsår för respektive album på originalspråket står inom parentes:

1. Pyramidens Hemlighet del 1 (1954)
2. Pyramidens Hemlighet del 2 (1955)
3. Det Gula Tecknet (1956)
4. SOS Meteorer (1958)
5. Halsbandsmysteriet (1967)
6. Den Djävulska Fällan (1962)
7. Atlantis Gåta (1957)
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

Här kan du se mer om utgivningen:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Blake_&_Mortimer

Fixar du danska kan du här hitta några som inte är utgivna på svenska:
http://www.fantask.dk/default.asp?id=1&cbochoice=comics&sid=4199

Eller här:
http://www.faraos.dk/design/index.php?shop=2

Dessutom har du Svartslipsens eminenta recensioner här:
http://www.serieforum.se/topic.asp?TOPIC_ID=1505
(som du kanske inte skall öppna om du inte läst alla albumen än.. [:)])

"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Informationen på Seriewikin är mer komplett än på den "vanliga" wikipedian...
http://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Blake_och_Mortimers_%C3%A4ventyr
Användarvisningsbild
gulfarn
Good
Inlägg: 36
Blev medlem: lör 01 nov 2008, 20:00

Inlägg av gulfarn »

Tackar för svaren!

Jag konstaterar att jag har alla B & M album som är utgivna på svenska...när jag sedan följer länkarna så ser jag att ett förlag började ge ut serien på engelska så sent som 2007 och att jag genom adlibris kan köpa två, av mig olästa( nyligen okända), album för 113kr styck och att gott hopp om fler utgivningar råder!

Riktigt bra det här!!!!!!!!
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag hittade tre av de engelska (Cinebooks) på SF-Bokhandeln i Gamla Stan under bokrean för 40 bagis per album, möjligt att de har kvar några till bra pris, om du bor i Stockholm vill säga. Cinebooks är väl lite av en budget-utgåva vad jag kan se men bra tryck.

Finns rätt billigt på Forbidden Planet också.
[url="http://www.forbiddenplanet.co.uk/index.php?main_page=index&cPath=4&sort=20a&page=16#activePage=search&searchTerm=blake+mortimer&searchCat=&searchMode=term&pagerPage=1&pagerTotalItems=5"]Länk[/url]
Man får tydligen ta bort procentskräpet för att de ska komma upp.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Tyvärr tycks det som om första delen av "Le Malédiction des Trente Derniers" har blivit uppskjuten till mars 2010 (hmm, kanske var överflödigt att skriva årtalet).

Med tanke på alla förväntningar, så hoppas jag att Van Hamme & de Spiegleer (som tog över efter sin make, hädangågne Sterne) att om detta inte visar sig vara det bästa två album långa äventyret sedan "Pyramidens Hemlighet" så kommer jag (och säkert många andra) att bli besviken.

Vidare passar jag på alla att besöka [url]http://blake-jacobs-et-mortimer.overblog.com[/url] som är den bästa bloggen med fokus på den brittiska duon. Bloggen är på franska, så viss kunskap i detta språk fodras.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Hej,
om jag ska köpa ett post-Jacobs-album. Vilket ska jag ta då? Vem är vassast av de nya pennorna?
Det känns lite konstigt att handlingen flyttats tillbaka till femtiotalet. När Jacobs jobbade var det ju sin nutid han skildrade (även om den var hotad av sciencefictionbetonade hot).
Men det är naturligtvis ett val man måste göra när man jobbar vidare med en gammal figur (gamla figurer), till sist börjar hjälten närma sig 70-strecket. Om James Bond var runt 30 i första boken, från 1954, bör han ju vara född ca 1924. Och alltså 85 nu.
Där springer bovarna. Bond hugger tag i rollatorn och sätter efter dem. En av bovarna välter med sitt trehjuliga fordon och Bond kan snabbt snärja honom med sladden till sin hörapparat. Det blir lite som i Kapten Stofils värld.
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Van-Hamme & Benoit är helt klart det vassaste teamet på "Blake & Mortimer" hittills, så jag rekommenderar att du börjar med något av de album de gjort. Visserligen så är "La Machination Voronov" av Juillard & Senté min favorit av de nyare albumen (riktigt tät och spännande intrig och en förstklassig ärkeskurk) men deras övriga produktion har inte hållit samma klass (inte för att deras senare album varit dåliga, de har bara inte varit lika bra som deras första).
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Fast jag gillade inte Ray Banana: Dubbelgångaren. (Det var väl samma Benoit?) Fast det behöver inte betyda så mycket! Jag slår nog till med ett Van-Hamme & Benoit-album nästa gång det blir dags att köpa serier...
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

[quote="Estelle"]

Fast jag gillade inte Ray Banana: Dubbelgångaren. (Det var väl samma Benoit?) Fast det behöver inte betyda så mycket! Jag slår nog till med ett Van-Hamme & Benoit-album nästa gång det blir dags att köpa serier...
[/quote]
Fast Ray Banana verkar Benoît ha skrivit själv. Van Hamme känns som en gedignare manusförfattare.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar