Varför krusar Kalle hela tiden Kajsa?

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Olof
Fine
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 08:02
Ort: Sweden

Varför krusar Kalle hela tiden Kajsa?

Inlägg av Olof »

Jag satt och rotade lite i mina gamla Kalle-tidningar igår och kom då att tänka på något som jag ofta tänkt på förr. Varför krusar Kalle hela tiden Kajsa? Hon "vänstrar" med Alexander Lukas och använder honom som ett ständigt hot för att få sin vilja fram, hon är gnällig, lynnig och uppblåst. Hon tvingar Kalle att lära sig dansa, rida och tappa vikt för att hon ska kunna glänsa inför sina "flickor" på damklubben eller inför borgmästarens fru. Jag kan egentligen inte se att Kalle får ut nånting ur sitt umgänge med Kajsa Anka mer än problem och elände. Varför fortsätter han då att dansa efter hennes pipa? Finns det inga andra damer i lämplig ålder i Ankeborg? Dom har ju inga band ihop, så att sluta umgås vore den enklaste sak i världen.


[?]

Flyttar tråd från Serier i allmänhet.
/Erik S, mod.
Användarvisningsbild
Marqus
Fine
Inlägg: 338
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 19:41
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Marqus »

Han är väl helt enkelt kär i henne?
Användarvisningsbild
marty
Very Good
Inlägg: 69
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 10:51
Ort: Sweden

Inlägg av marty »

Eller så finns det inte så många kvinnliga ankor i ankeborg att välja mellan...
Fett najs! [:D]
Användarvisningsbild
Olof
Fine
Inlägg: 391
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 08:02
Ort: Sweden

Inlägg av Olof »

Jovisst, men någon måtta får det väl ändå vara?
Användarvisningsbild
RetepNoslack
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: sön 06 mar 2005, 23:50
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av RetepNoslack »

Jag har heller aldrig fattar, varför Kalle alltid skall stå ut med henne. Jag kan citera en liten dialog mellan Kalle och Kajsa. Kalle skall få ett arbete, men detta kräver, att Kalle är gift. Han springer till Kajsa och följande ord utspelar sig:

"Kajsa vill du gifta dej med mej!"
"Nej, Kalla, jag skulle aldrig gifta mej med en anka utan jobb och pengar."
"Men Kajsa, om jag HADE ett jobb, så skulle jag inte BEHÖVA gifta mej."
"Det var det FRÄCKASTE! FÖRSVINN UR MIN ÅSYN!"
Användarvisningsbild
marty
Very Good
Inlägg: 69
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 10:51
Ort: Sweden

Inlägg av marty »

stackarn..
Fett najs! [:D]
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Kajsa är nog den största ragatan i seriernas historia. När man tänker på att Kalle faktikst är en riktig brudmagnet (sant, finns många gamla italienska disney serier i vilka till exempel en utomjordisk prinsessa blir kära i Kalle) borde Kajsa vara tacksam för att han troget står vid hennes sida. Själv hade jag sprungit ifrån henne illa kvickt.[}:)]
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

Fan! Jag stavade faktiskt fel! Var finns edit knappen när man behöver den?
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Gammelsmurf
Very Fine
Inlägg: 1992
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 06:31
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Gammelsmurf »

quote:
Originally posted by Svartslipsen

Fan! Jag stavade faktiskt fel! Var finns edit knappen när man behöver den?


Edit-knappen ser ut såhär: [img]http://www.serieforum.se/icon_edit_topic.gif[/img]

[:)]
Användarvisningsbild
Loyden
Fine
Inlägg: 221
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 16:38
Ort: Sweden
Kontakt:

Inlägg av Loyden »

Dom har ju varit ute på sina små äventyr båda två men alltid hittat tillbaka till varandra.
Kalle har varit ute med många galanta damer och gjort Kajsa svartsjuk och Kajsa använder Alexander för att få tillbaka honom.
Han behöver nog Kajsas fasta hand helt enkelt.
Kvack?!?!
kvack!
www.garaget.org/Loyden
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

quote:
Originally posted by Admin

quote:
Originally posted by Svartslipsen

Fan! Jag stavade faktiskt fel! Var finns edit knappen när man behöver den?


Edit-knappen ser ut såhär: [img]http://www.serieforum.se/icon_edit_topic.gif[/img]

[:)]



[8)]

Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Nemesis
Fine
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 20:07
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Nemesis »

[quote="Loyden"]

Dom har ju varit ute på sina små äventyr båda två men alltid hittat tillbaka till varandra.
Kalle har varit ute med många galanta damer och gjort Kajsa svartsjuk och Kajsa använder Alexander för att få tillbaka honom.
Han behöver nog Kajsas fasta hand helt enkelt.
[/quote]

Om vadå??[8)][8][:p][8)]
Nä, seriöst så tycker jag nog att Kalle förtjänar bättre. Kajsa behandlar honom som en värdelös skit och Kalle behandlar (Nåja, försöker iallafall behandla...) henne som en kejsarinna eller kanske t.o.m. GUDinna! Han kan slita och stressa för hennes skull, men det betyder ingenting när Alexander Tråkas kommer med sin tur![}:)]

Förresten borde inte tråden flyttas till "Disney, Carl Barks och Don Rosa"?[?]

PS. Ursäkta fräckisen som var på OERHÖRT låg nivå! Jag kunde inte låta bli!!
Nemesis
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

Du är fölåten [:)]

Det är i princip bara midjemåttet och brödkaveln som skiljer Kajsa från Selma. Men det finns självklart någon skarm emellan dem.
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Användarvisningsbild
Mr. Scrooge
Very Good
Inlägg: 153
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 19:44
Ort: Sverige

Inlägg av Mr. Scrooge »

Det nämns tidigare om bristen på kvinnliga anker och det stämmer ju, de flesta invånarna är ju hundar vilket har stört mig länge, men för att förstå deras kärlek så är det nog igenom att visa kalles argsinthet mot alexander för det vissar ju att kajsa är kalles förevigt.
"En sparad krona är en tjänad krona"
//Joakim von Anka
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Inlägg av KRax »

Men hallå! Vi snackar en serie som började i en helt annan kulturvärld, dvs det konservativa 50-talets USA. (Det hette att) Man skulle göra så då. Damerna skulle uppvaktas och krusas.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Comic man
Fine
Inlägg: 508
Blev medlem: sön 29 jun 2008, 23:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Comic man »

Det är väldigt svårt att känna sympati för Kajsa när hon inte ägnar en tanke åt Kalle. Då blir jag desto mer rörd när jag läser ett avsnitt om Joakim och Glittriga Gullan. [^]
Vi Veri Veniversum Vivus Vici
Användarvisningsbild
Mr. Scrooge
Very Good
Inlägg: 153
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 19:44
Ort: Sverige

Inlägg av Mr. Scrooge »

Jo sitorien om gullan och Joakim är en riktig sorglig historia som inte värkar få ett lyckligt slut :(
"En sparad krona är en tjänad krona"
//Joakim von Anka
Användarvisningsbild
Smurfen89
Good
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 16 jun 2008, 22:13

Inlägg av Smurfen89 »

Jag har aldrig riktigt gillat Kajsa heller, då hon precis som många säger här, är väldigt krävande och inte verkar visa Kalle någon som helst tacksamhet. Sedan är Kajsa inte speciellt snygg heller, ser ju ut som Kalle Anka ditto :P .

Som det Stål-Kalle fan jag är, tycker jag mycket bättre om Lyla Lay. Hon behandlar faktiskt Kalle på ett mycket bättre sätt och är många gånger snyggare än Kajsa. Nu råkar hon ju tyvärr vara en android, vilket är lite synd, men det har väl aldrig hindrat någon tidigare? :)

http://www.dimensionedelta.net/dcml/lylascia.jpg
Användarvisningsbild
-R-
Good
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 22:14
Ort: Sverige

Inlägg av -R- »

[quote="Mr. Scrooge"]

Jo sitorien om gullan och Joakim är en riktig sorglig historia som inte värkar få ett lyckligt slut :(
[/quote]

Tänk på resultatet om då Joakim och Gullan hade utväklat den där månaden tillsamans till ett riktigt förhållande. Mins jag fel när jag också säger; skulle inte Joakim fria till henne när hans släde frös fast i en glaciär/ i isen.
"Krig går inte ut på att dö för sitt land, utan att fienden skall dö för sitt"
Användarvisningsbild
Steamboat Willie
Very Good
Inlägg: 107
Blev medlem: tis 06 feb 2007, 21:25
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Steamboat Willie »

[quote="-R-"]
Tänk på resultatet om då Joakim och Gullan hade utväklat den där månaden tillsamans till ett riktigt förhållande. Mins jag fel när jag också säger; skulle inte Joakim fria till henne när hans släde frös fast i en glaciär/ i isen.
[/quote]

Det sägs aldrig att Joakim skulle fria till någon när hans släde fastnade i isen. Däremot hade han en ask choklad han skulle ge bort i avskedsgåva eftersom det var hans sista resa.

Det finns dock en hel del italienare som går annu längre och föreslår att Anki (en i Sverige sällsynt ankflicka som heter Paperetta Ye-Ye) skulle vara dotter till Joakim och Gullan. Om jag inte minns fel så sänder Gullan henne till Joakim i den första serien... men hon verkar vara alldeles för ung (ung. i samma ålder som knattarna) för att vara Joakims barn.

// Steamboat Willie
// Steamboat Willie
Skriv svar