Don Rosa

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Han är ju enormt stor här i Sverige, nu är jag ingen Rosa-expert, men han blev bl.a. inbjuden till Göteborgs Bokmässa när seriedelen fortfarande hette Comics.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

-R- skrev:
Håppas att jag inte byter ämne här(jag visste inget bättre ställe att skriva det på) men, har Don Rosa varit i Sverige?

Frågor om Don Rosa passar alldeles jättebra i en tråd om Don Rosa.
Don har varit i Sverige fler gånger. Enligt seriewikin har han varit på bokmässan i Göteborg åren 1994, 1998, 2004 och 2007. Minns även att jag läste om nåt Egmont-jippo 2004, då Kalle fyllde 70 år, där Don var med. Kan ha varit i samband med bokmässan.
Användarvisningsbild
-R-
Good
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 22:14
Ort: Sverige

Inlägg av -R- »

Okej, vet du om han har varit här för sista gången eller om han planeras komma någon mera gång?
"Krig går inte ut på att dö för sitt land, utan att fienden skall dö för sitt"
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Han har ju lagt av så jag antar att han iaf inte kommer företräda nån utgivare längre och då blir det nog svårare med besök, nån ska ju betala kalaset med.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
-R-
Good
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 22:14
Ort: Sverige

Inlägg av -R- »

Okej, ja då får jag vel se till att beställa hans atograf ist. :)
"Krig går inte ut på att dö för sitt land, utan att fienden skall dö för sitt"
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Inlägg av Grumme »

Finns det någon information om ifall "Pertwillaby Papers" och "Captain Kentucky" ska ges ut på svenska alt. engelska i Sverige inom en överskådlig framtid?
Jag vet att den har getts ut i Norge. På vilket språk?
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

De är på engelska, utgivna i serien "The Don Rosa Archives" av förlaget Gazette Bok. Jag tror böckerna är ute ur tryck nu, men de är antagligen ändå lättare att få tag på än Rosas gamla fanzin-tidningar.

http://www.comicwiki.dk/wiki/The_Pertwillaby_Papers
http://www.comicwiki.dk/wiki/The_Adventures_of_Captain_Kentucky
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
aemon
Fair
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 01:00

Inlägg av aemon »

Erik S skrev:
-R- skrev:
Håppas att jag inte byter ämne här(jag visste inget bättre ställe att skriva det på) men, har Don Rosa varit i Sverige?

Frågor om Don Rosa passar alldeles jättebra i en tråd om Don Rosa.
Don har varit i Sverige fler gånger. Enligt seriewikin har han varit på bokmässan i Göteborg åren 1994, 1998, 2004 och 2007. Minns även att jag läste om nåt Egmont-jippo 2004, då Kalle fyllde 70 år, där Don var med. Kan ha varit i samband med bokmässan.

Han har varit på bokmässan i stockholm oxå. Nån gång på 90-talet har jag för mig. Han hade tecknat omslaget på den då senaste Nafs(k)uriren och signerade den åt mig.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Don Rosa

Inlägg av K-E Lindkvist »

Visserligen glunkades det om det på bokmässan, men eftersom det nu finns att läsa på Don's 2015 Signing Schedule antar jag att det är officiellt:

"Sweden: Some appearances on behalf of the Swedish Comics Society on Nov. 16-18. See their website for announcements."
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Don Rosa

Inlägg av Grumme »

K-E Lindkvist skrev:Visserligen glunkades det om det på bokmässan, men eftersom det nu finns att läsa på Don's 2015 Signing Schedule antar jag att det är officiellt:

"Sweden: Some appearances on behalf of the Swedish Comics Society on Nov. 16-18. See their website for announcements."


Swedish Comics Society, är det Seriefrämjandet? Jag tittade in på deras hemsida, men hittade ingen info där.
Det verkar vara en stor seriemässa i november som heter Altcom. (Tror att den brukar vara i Malmö) Är det den det gäller?
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Don Rosa

Inlägg av germund »

Grumme skrev:Swedish Comics Society, är det Seriefrämjandet? Jag tittade in på deras hemsida, men hittade ingen info där.
Det verkar vara en stor seriemässa i november som heter Altcom. (Tror att den brukar vara i Malmö) Är det den det gäller?
Nej, detta är ett helt fristående besök i Malmö mån-ons 16-18 nov. Det blir signeringar, utställning m.m., men Seriefrämjandet lär snart informera om detta mer i detalj.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Don Rosa

Inlägg av Wakuran »

Han ska vara i Köpenhamn helgen innan, 14-15 november, så det passar väl bra med hans schema.

Evt. passar Köpenhamn bättre med vissa fans schema...

http://art-bubble.dk/gaester/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Don Rosa

Inlägg av Grumme »

germund skrev:
Grumme skrev:Swedish Comics Society, är det Seriefrämjandet? Jag tittade in på deras hemsida, men hittade ingen info där.
Det verkar vara en stor seriemässa i november som heter Altcom. (Tror att den brukar vara i Malmö) Är det den det gäller?
Nej, detta är ett helt fristående besök i Malmö mån-ons 16-18 nov. Det blir signeringar, utställning m.m., men Seriefrämjandet lär snart informera om detta mer i detalj.


Så inget besök i Stockholms-/Uppsalatrakten då? [:I]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Don Rosa

Inlägg av Wakuran »

Tydligen Finland direkt efteråt, 19-22 november.

Kanske funkar med andra fans schema...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Don Rosa

Inlägg av K-E Lindkvist »

Fortfarande inget på SeF:s hemsida om Don Rosas sverigebesök. Men på Sydsvenskans Dygnet runt-blogg vet man mer...
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Don Rosa

Inlägg av RioGrande »

Ska tydligen vara flera gånger i Malmö, både på Rum för serier på Friisg och på Arkivcentrum på Bergsg. Det stora framträdandet ska vara 16 nov på Bergsg.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Don Rosa

Inlägg av Wakuran »

I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Don Rosa

Inlägg av RioGrande »

Detta kommer ju att bli årets seriehändelse. Kanske kommer det att bli helt galet i Arkivcentrum på Bergsgatan! (Jag är ju egentligen inte så mycket inne på Disney och så, men jag inser ändå att jag bör fara dit...)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Don Rosa

Inlägg av Wakuran »

Don Rosa är ju hedersgäst på Köpenhamnsmässan Art Bubble under helgen, och nu ser jag att han börjar sitt skandinavigerande redan under fredagen, för de av er som befinner er i närheten av Köpenhamn vid tidpunkten...

http://www.faraos.dk/
http://212.130.83.238:8888/donrosa2

Alltså, många tillfällen för Öresundare mellan 13-18 november...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Don Rosa

Inlägg av RioGrande »

Och till Art-bubble kommer även Walthery (som tecknar Natascha) och han ... Petersen (?) som tecknar Mouse Guard... och en massa andra. Dock verkar det inte som om Walthery ska prata, bara signera.... ?
Skriv svar