Varför krusar Kalle hela tiden Kajsa?

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Nåja, det är nog rätt underförstått att Joakim ville försöka sig på ett normalt liv med henne, det är ju själva poängen med alltihop anser jag.
Det är öppet för tolkning givetvis, längre än så där kunde han ju knappast gå.

Så jag ser inte hans(eller min) tolkning som fel, eller din egentligen, vi ser olika på det bara.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

[quote="Steamboat Willie"]
Det finns dock en hel del italienare som går annu längre och föreslår att Anki (en i Sverige sällsynt ankflicka som heter Paperetta Ye-Ye) skulle vara dotter till Joakim och Gullan. Om jag inte minns fel så sänder Gullan henne till Joakim i den första serien... men hon verkar vara alldeles för ung (ung. i samma ålder som knattarna) för att vara Joakims barn.

// Steamboat Willie
[/quote]
Ej att förväxla med Anki / Webby från Duck Tales, f.ö.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Nemesis
Fine
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 20:07
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Nemesis »

[quote="Steamboat Willie"]
Det finns dock en hel del italienare som går annu längre och föreslår att Anki (en i Sverige sällsynt ankflicka som heter Paperetta Ye-Ye) skulle vara dotter till Joakim och Gullan. Om jag inte minns fel så sänder Gullan henne till Joakim i den första serien... men hon verkar vara alldeles för ung (ung. i samma ålder som knattarna) för att vara Joakims barn.

// Steamboat Willie
[/quote]

Var det inte ett barnbarn till Joakim och Gullan som hette Ank-Sofie?[?]
Nemesis
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

För att ha barnbarn måste de haft ett barnåtminstonde, de går kanske lite väl långt de där.

Även om det är helt normalt så har ju Disney nästan helt förhindrat sånt där med några undantag.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
-R-
Good
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 22:14
Ort: Sverige

Inlägg av -R- »

Om dom någonsin skulle göra ett barn eller barnbarn till Joakim så tror jag faktist att det skulle dykaup ett barnbarn istället för ett barn just för att det är vel ganska vanligt i "ankvärlden", alltså att det är ett frågetecken där imellan generationerna och sånt, t ex vem är knattarnas pappa...
"Krig går inte ut på att dö för sitt land, utan att fienden skall dö för sitt"
Användarvisningsbild
Stenens vise
Very Fine
Inlägg: 1113
Blev medlem: fre 15 jun 2007, 14:18
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Stenens vise »

Enligt vad jag har läst på internet så är det denne Anki (Ank-Sophie) som är Joakims barnbarn och knattarnas kusin (vilket menas galet avlägsen släkt). Jag har inte läst någon förklarande serie med henne i, totalt bara 1 med henne, så jag kan inte vara helt säker på mitt påstående. Men det blir lite mer funky om det är "sant" att Joakim och Gullan skulle fått ett äkta kärleksbarn. [:)]
"And the wedding-guest's a sad and wiser man.
And the tale goes on and on and on!"

Rime of the ancient mariner, Powerslave, Iron Maiden
Geggamoja
Good
Inlägg: 25
Blev medlem: tis 19 jul 2011, 23:10

Stör ni inte er på Kasja Anka ibland?

Inlägg av Geggamoja »

Låt oss inte tänka på att hon hoppar mellan två kusiner, vilket ger alla slags märkliga vibbar. Men hon verkar bara dyka upp hos Kalle när hon vill ha något eller behöver ta med honom någonstans för hon vill inte gå ensam.

Och sen gnäller hon utan dess like. Vet inte hur många gånger hon har sagt att hon aldrig kommer snacka med Kalle igen.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stör ni inte er på Kasja Anka ibland?

Inlägg av rkaj »

Tja, det är väl lite det som är poängen ... Det jag tycker är lite märkligt är att hon har samma efternamn som Kalle trots att de inte är gifta. Är de kusiner de också? [8D]
Användarvisningsbild
Isegrim
Very Fine
Inlägg: 1648
Blev medlem: ons 14 nov 2007, 00:06
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stör ni inte er på Kasja Anka ibland?

Inlägg av Isegrim »

Hmm, jag har alltid sett henne som en berättelsemotor, inte som person. Hela Kalles värld är ju mer som en kuliss, en anledning att berätta dessa oöoka berättelser. Inte som ett dokument över deras liv, dokumentär, utan enbart berättat när det händer något som är kul för läsaren.
/-/3/\/ •••———•••
WE ARE THE BORG. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Stör ni inte er på Kasja Anka ibland?

Inlägg av Rufus »

Jag ser Disneyserier (bra Disneyserier) mer som samhällssatir än verkligt liv, så det funkar bra för mig. Kajsa parodiserar det kvinnliga, Joakim parodiserar det giriga och Alexander parodiserar "den där odräglige som inte behöver anstränga sig".
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Varför krusar Kalle hela tiden Kajsa?

Inlägg av Nima »

Fanns en liknande tråd från 6 år sen så jag sammanfogar inläggen.
Mod


Man kan ju undra vilka signaler det egentligen sänder till unga när Kalles flickvän går på dejt med sin pojkväns kusin ifall hon inte får som hon vill [:o)]

Kajsa är en bitch, inget snack. Däremot skulle ju väldigt många roliga stunder/serier försvinna ifall hon inte hade varit det så jag är glad att hon är bitchig.

Kalle skulle ta en kula för Kajsa medan Kajsa byter ut Kalle ifall han inte går ner några kilon för hennes skull. Inte ett vidare sunt förhållande [;)]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Alex
Very Good
Inlägg: 72
Blev medlem: tis 16 sep 2008, 14:43
Ort: Calisota

Re: Stör ni inte er på Kasja Anka ibland?

Inlägg av Alex »

rkaj skrev:Tja, det är väl lite det som är poängen ... Det jag tycker är lite märkligt är att hon har samma efternamn som Kalle trots att de inte är gifta. Är de kusiner de också? [8D]

Man kan skulle kunna tänka sig att namnet Anka motsvarar Svensson i Sverige, och råkar vara ett vanligt namn. Inte för att jag har sett särskilt många figurer vid namn Anka som inte är släkt med Kalle :)
Användarvisningsbild
Predabot
Fine
Inlägg: 299
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 12:07
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Varför krusar Kalle hela tiden Kajsa?

Inlägg av Predabot »

kungnima skrev:[color=#008000]
Kalle skulle ta en kula för Kajsa medan Kajsa byter ut Kalle ifall han inte går ner några kilon för hennes skull. Inte ett vidare sunt förhållande [;)]
Tyckte kanske att det var lite överdrifter i den här tråden tidigare ( med tanke på hur pass många fel och brister herr Anka själv besitter), men när man tänker efter... så stämmer nog just den här detaljen: Kalle skulle verkligen kunna ta en kula för Kajsa.

Det är väl lite sån han är, han skulle förmodligen ta en kula för dom flesta av hans familj eller vänner ( nu har han väl iof bara TVÅ RIKTIGA vänner, alla andra utnyttjar honom till max, eller är väldigt ytligt bekanta), till och med Joakim.

Men Kajsa? Nej, jag kan verkligen inte säga att hon skulle göra detsamma.

Lite underligt förhållande om man ska försöka sätta nån som helst verklig logik på det hela... Skulle faktiskt vara oerhört kul att se Don Rosa göra en stor Disney-serie om JUST den här detaljen, varför deras förhållande är såpass ojämlikt som det är.
Kolla in mitt galleri, vetja.
http://predabot.deviantart.com/
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Varför krusar Kalle hela tiden Kajsa?

Inlägg av Furienna »

kungnima skrev: Kalle skulle ta en kula för Kajsa medan Kajsa byter ut Kalle ifall han inte går ner några kilon för hennes skull. Inte ett vidare sunt förhållande [;)]

Nej, och tragiskt nog påminner det om min brors förhållande till sin fästmö. [:I]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Varför krusar Kalle hela tiden Kajsa?

Inlägg av Wakuran »

Ouch! Kanske svårt att döma det riktigt utifrån, men låter litet som Just D:s "Hubba Bubba".
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Varför krusar Kalle hela tiden Kajsa?

Inlägg av Wakuran »

Predabot skrev:Det är väl lite sån han är, han skulle förmodligen ta en kula för dom flesta av hans familj eller vänner ( nu har han väl iof bara TVÅ RIKTIGA vänner, alla andra utnyttjar honom till max, eller är väldigt ytligt bekanta), till och med Joakim.

Vilka är det du syftar på här? Oppfinnar-Jocke? Mårten Gås?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Re: Varför krusar Kalle hela tiden Kajsa?

Inlägg av Nima »

Furienna skrev:
kungnima skrev: Kalle skulle ta en kula för Kajsa medan Kajsa byter ut Kalle ifall han inte går ner några kilon för hennes skull. Inte ett vidare sunt förhållande [;)]

Nej, och tragiskt nog påminner det om min brors förhållande till sin fästmö. [:I]


Kärlek gör en blind brukar det ju sägas [B)]

Wakuran skrev:Vilka är det du syftar på här? Oppfinnar-Jocke? Mårten Gås?


Grannen Olsson? [;)]
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Varför krusar Kalle hela tiden Kajsa?

Inlägg av Mithroth »

Wakuran skrev:
Predabot skrev:Det är väl lite sån han är, han skulle förmodligen ta en kula för dom flesta av hans familj eller vänner ( nu har han väl iof bara TVÅ RIKTIGA vänner, alla andra utnyttjar honom till max, eller är väldigt ytligt bekanta), till och med Joakim.

Vilka är det du syftar på här? Oppfinnar-Jocke? Mårten Gås?


José och Panchito kanske?
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Varför krusar Kalle hela tiden Kajsa?

Inlägg av Furienna »

kungnima skrev:Kärlek gör en blind brukar det ju sägas [B)]

Jo, fast det finns gränser på hur man får bete sig och fortfarande förtjäna kärleken. Om vi ska gräva djupare i ank-universumet, så har vi också Fenton Spadrig och Gandra Dee på "Duck Tales". Det är samma sak där. Han gör vad som helst för henne, medan hon behandlar honom som skräp. [:X]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Varför krusar Kalle hela tiden Kajsa?

Inlägg av Agentum »

Det är väl som så att det inte är en serie som går på djupet, vi ser samam saker i andar serier som är för unga även om äldre förstås kan läsa dem, de kan ju liksom inte skapa ett mer kompicerat verkligt förhållande mellan Kalle och Kajsa, det är väl en puss baar och det är det som de spom max är ute efter i sånna här serier.

Så det är väl mer en komisk prägel på det vansinniga som Kalle kan få utstå för en picknick med Kajsa.

Och det skulel nog kännas konstigt om det var djupare.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar