Hitta fel i serier

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Oskar
Very Good
Inlägg: 136
Blev medlem: sön 08 jun 2008, 20:29
Ort: Sverige

Inlägg av Oskar »

HI,Hi 2 glasögon, vad dumt det ser ut.
Tänkte på det med Joakims systrar.
I sverige har hortensia brun och Mathilda blont hår, i Amerika tvärt om!
Undrar vilken färg Don Rosa tänkte sig?
[img]http://goofy313g.free.fr/calisota_online/trees/ducktrees/buttnrosa.jpg[/img]
[img]http://duckman.pettho.com/tree/s_fi.jpg[/img]
Användarvisningsbild
lennon
Very Fine
Inlägg: 1541
Blev medlem: fre 28 okt 2005, 14:21
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av lennon »

[quote]
Appropå på, en sak jag tänker en del på när jag läser äldre tidningar de har alltid ett utropstecken efter varje mening om det inte är ett frågetecken.

Detta innebär ju att de skriker all text!

[/quote]
"! är ett så kallat stort skiljetecken som används som avslutning på utrop, uppmaningar, önskningar, tilltal, hälsningar och liknande interjektioner." Så det betyder inte nödvändigtvis att alla skriker.
Man kan t.ex skriva "Jag älskar dig!" ,utan att skrika [:p]
www.albumforlaget.se
Användarvisningsbild
Ovechkin
Good
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 15 aug 2008, 12:20
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Ovechkin »

En grej jag ofta tänker på är att i Kalle Anka så glömmer Kalle och Joakim ofta bort namnen på Knattarna, till exempel så säger de ofta Knatte till Tjatte.

Kalle Anka är bäässt :)
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rosen »

Kom just ihåg ett manga-exempel. För att tydliggöra, titta först på det här videoomslaget och notera de typiska handskarna - bar överarm, vit handske som når upp till armbågen och slutar i färgad padding.

[img]http://www.algonet.se/~khelatar/pix/smv01t.gif[/img]

Ok? Betrakta sedan [url="http://img185.imageshack.us/img185/6205/msailoruranus0hg1.gif"]den här[/url] scenen från originalmangan... [xx(]
(Värt att notera är att Naoko Takeuchi släppte en reviderad nyutgåva av hela serien 2004 där hon hade putsat upp bilderna och fixat en del teckningsmissar - men just den här detaljen var oförändrad.)
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Svartslipsen
Very Fine
Inlägg: 1016
Blev medlem: ons 06 apr 2005, 14:38

Inlägg av Svartslipsen »

[quote="Ovechkin"]

En grej jag ofta tänker på är att i Kalle Anka så glömmer Kalle och Joakim ofta bort namnen på Knattarna, till exempel så säger de ofta Knatte till Tjatte.[/quote]

Å andra sidan så ser Knattarna exakt likadana ut och har ungefär samma personlighet, alla tre. Visst, deras mössor har olika färger (har för mig att det är rött för Knatte, blått för Fnatte och grönt för Tjatte) men jag har å andra sidan läst någonstans, minns inte var, att de brukar byta mössor med varandra. Förmodligen för att ytterligare förvirra folk, de hala små rackarna.
Living well is the best revenge
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Ja de är nästan som en person med 3 delad kropp kan man säga, det kvittar vilken som är vilken.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Ovechkin
Good
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 15 aug 2008, 12:20
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Ovechkin »

Hehe det visste jag inte :D
Kalle Anka är bäässt :)
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

Angående den fjärde knatten som vi diskuterade en del för ett tag sen, har det visat sig att det inte har förekommit endast en gång utan flera gånger. I Carl Barks serier hela fyra gånger! Och diverse andra gånger av andra tecknare. Här är en sida där de rutor av Barks som innehåller den fjärde knatten är samlade:

http://www.cbarks.dk/THEGOOFS.htm

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Fast man kan ju tänka sig att det finns fler ankungar eller?

Det blir dock konstigt när de har sina mössor med färger på och ytterligare en finns med.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Estelle
Fine
Inlägg: 666
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 14:07
Ort: Sverige

Inlägg av Estelle »

Knatte Fnatte Tjatte och Ratte?
(Patte, Matte, Latte, Hatte, Skratte, Platte, Blatte.... Vad skulle denna fjärde fjäderboll fått heta på svensko? Kanske skulle vi rösta! Eller detta kanske är en privat angelägenhet för ankister....)
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

[quote="Estelle"]

Knatte Fnatte Tjatte och Ratte?
(Patte, Matte, Latte, Hatte, Skratte, Platte, Blatte.... Vad skulle denna fjärde fjäderboll fått heta på svensko? Kanske skulle vi rösta! Eller detta kanske är en privat angelägenhet för ankister....)
[/quote]
Får mig att tänka på en sketch ur gamla programmet Fittja Paradiso när Göran Ragnerstams karaktär (Rocky?) går fram till tre unga invandrarkillar och säger "Jaså här sitter knatte, fnatte och blatte". Inte politiskt korrekt, men ack så roligt. Skulle inte bli förvånad om det var Josefsson som hittade på dessa upptåg.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jag tror inte "ankisterna" vil kännas vid en fjärde ankbrorson.

Jag vet inte vad han skulle ha hetat, inget stötande eller liknade iaf.
Men hur jag än tänker låter allt som rimmar konstigt för mig :-)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

I vilket fall som helst så är Ratte redan upptaget. Det är en seriefigur som Magnus Knutsson och Ulf Jansson skapade. Det gavs ut några album från Carlsen Comics med honom.
Användarvisningsbild
Magnus Knutsson
Very Good
Inlägg: 170
Blev medlem: mån 24 dec 2007, 23:10
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus Knutsson »

[quote="Anders1"]

I vilket fall som helst så är Ratte redan upptaget. Det är en seriefigur som Magnus Knutsson och Ulf Jansson skapade. Det gavs ut några album från Carlsen Comics med honom.
[/quote]
Hoppsan, jag glömde svara...

Och några album, det blev faktiskt sex, nämligen
Ratte och kidnapparna 1980
Ratte och odjuret 1981
Ratte och den vilda jakten på byrån 1982
Ratte och paniken i Pompador 1983
Ratte i New York 1984
Ratte : satiriska seriesidor 1985
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

[quote="Estelle"]

Knatte Fnatte Tjatte och Ratte?
(Patte, Matte, Latte, Hatte, Skratte, Platte, Blatte.... Vad skulle denna fjärde fjäderboll fått heta på svensko? Kanske skulle vi rösta! Eller detta kanske är en privat angelägenhet för ankister....)
[/quote]
"Spratte" har jag och några andra tyckt passat. Jag har f.ö. sett en skämtteckning av Pirinen (eller någon i liknande stil) med "Knatte, Fnatte och Blatte", som jag t.o.m. sett ute på stan på en keps (eller T-shirt?) om jag inte missminner mig.

[quote="Magnus Knutsson"]

[quote="Anders1"]

I vilket fall som helst så är Ratte redan upptaget. Det är en seriefigur som Magnus Knutsson och Ulf Jansson skapade. Det gavs ut några album från Carlsen Comics med honom.
[/quote]
Hoppsan, jag glömde svara...

Och några album, det blev faktiskt sex, nämligen
Ratte och kidnapparna 1980
Ratte och odjuret 1981
Ratte och den vilda jakten på byrån 1982
Ratte och paniken i Pompador 1983
Ratte i New York 1984
Ratte : satiriska seriesidor 1985

[/quote]

Något daterade med alla politiska 80-talsreferenser, men ack så snygga...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Spiring
Good
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 14 feb 2008, 08:31

Inlägg av Spiring »

En miss jag av någon anledning minns (hum...) är i ett av Lauziers "Sånt är livet"-avsnitt, där huvudpersonen sticker in armen innanför en kvinnas badrock och smeker henne på överkroppen. Färgläggaren har dock sett till att handen hamnar mellan hennes ben istället, genom att rikta om underdelen av armen.
Varför bli andfådd för att bli accepterad?
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re:

Inlägg av Rosen »

Rosen skrev:Kom just ihåg en till som har setts cirkulera. Jag vet inte exakt vilken tidning det är från, men nån DC-titel är det. Titta på skylten på huset...

Bild
"Put on here:" Skissaren har alltså lämnat en liten instruktion till tuscharen, som har missat att det var till honom.
Antingen det, eller så borde Bruce Wayne verkligen anlita en annan skyltmakare. [8D]

Bumpar den här tråden. Missen ovan var kul men det kändes ju rätt osannolikt att det skulle hända flera gånger. Nu är det visst Marvels tur:

Bild
(click to enlarge, som det heter)

Titta på kartan på bordet... [8D]
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Hitta fel i serier

Inlägg av Looding »

Illa! F-Å-R inte hända!
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Hitta fel i serier

Inlägg av Wakuran »

Underbart. Snabba deadlines.

Jag minns f.ö. någon Asterix-miss där textaren bara skrivit av uppgiften "Mycket stora suck" i normal text. ;)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Hitta fel i serier

Inlägg av Peral »

Bild
Jag vet inte om detta är ett misstag eller ett resultat av Amerikansk prydhet, men Daisy Mae är höggravid och kommer att föda Lille Ärlig inom de närmaste stripparna. Annars kommer jag ihåg en jättemiss från Terminator 2, där Terminatorn spelad av Robert Patrick (T-1000)kommer till John Connors fosterföräldrar och frågar efter honom. När han får vet att han inte är hemma ber han om ett foto av John Connor. När han tittat på fotot ber han om att få behålla det. T-1000 är en mycket avancerad dator, har han sett ett foto bör det vara lagrat i hans minnesbank
Skriv svar