Den stora tråden om Carl Barks samlade verk

Diskussioner om Disney, Carl Barks och Don Rosa. Här ska alla ankrelaterade diskussioner ligga.
Användarvisningsbild
-R-
Good
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 22:14
Ort: Sverige

Inlägg av -R- »

Okej, synd. Tack för länken!
"Krig går inte ut på att dö för sitt land, utan att fienden skall dö för sitt"
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Inlägg av zlv »

Verkar som om det är flera Carl Barks böcker på gång, saxar från anksim-listan:
[quote]Dessa böcker handlar ungefär, mycket kortfattat,
om följande ämnen, i alla fall enligt den nuvarande planen:

* Lista/"uppslagsverk" över bifigurer i Barks serier, efter en tysk förlaga.
* Icke-Disneyserier av Barks (björnar, åsnor osv).
* Storyboards etc. från Barks tecknade filmer.
* Barks oljemålningar.
[/quote][quote]Fire bind?

I Norge blir det seks:

- Carl Barks Indeks
- Calgary Eye-Opener
- Hvem er hvem i Andeby
- Warner seriene (Porky Pig, Happy Hound/Droopy, Barney Bear & Benny Burro.
Andy Panda er ikke nevnt på websiden.
- Storyboards
- Malerier og grafikk[/quote]Mera kan läsas [url="http://nafsk.se/pipermail/ankism/2009-June/thread.html"]HÄR[/url]
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Inlägg av Nitro74 »

Jag har skrivit det förut och skriver det igen; om dessa band kommer att bli band XXXI-XXXIV i CBSV är det ett jävla sätt av Egmont. När prenumerationen tecknades var det klart och tydligt att det skulle bli trettio band. Likaså har vi prenummeranter fått ett intyg på att vi äger en komplett utgåva av CBSV.

Ligger banden utanför CBSV (som Stefan Diös tror blir fallet) så är det väl i sin ordning, även om det ändå känns som ett ganska utstuderat försök att mjölka pengar ur oss som redan pungat ut med en ganska saftig summa för att samla CBSV. Satsa på kvalitetsutgivning av andra Disneytecknare som förtjänar det istället (Gottfredsson är väl den som jag främst tänker på).
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Gottfredson behöver väl iofs inte en komplett utgåva, det räcker med ett par välfyllda utgåvor från hans guldålder. Hans humorserier från 60-talet känns rätt platta. (Tyvärr verkar det nästan vara det materialet som är lättast att hitta på svenska, då det var med i massa julalbum och liknande.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Inlägg av Nitro74 »

Det skulle förmodligen räcka med en kronologisk utgåva av perioden 1930-1955 (då Mickey Mouse övergick från äventyrsserie till "ett skämt om dagen"-strippar"). Dock tycker jag det skulle vara betydligt intressantare att läsa den plattaste humorstrip från Gottfredson än ett uppslagsverk över bifigurerna i Barks serier, för att ta det kanske märkligaste exemplet från dessa "extraband".

EDIT: Stavfel.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Om man skulle vara Barks-nörd kan jag iofs fatta charmen med ett sånt uppslagsverk. Det verkar litet kul att läsa om alla udda typer Barks har stoppat in i serien, uppräknade på ett relativt seriöst vis.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
fredrik90
Good
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 20:19

Inlägg av fredrik90 »

Gah, jag skulle inte läst den här tråden. Som jag förstår det kunde man alltså beställa CBSV flera år efter och ändå få börja från album 1?
Jag minns att jag såg en reklam 2007 om samlingen, men trodde då att jag skulle få börja från album 5 eller något, så jag beställde aldrig :(

Men, men, om jag känner Egmont så lär det komma en andra upplaga om 10-15 år
Användarvisningsbild
rumble
Good
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 21 jun 2009, 10:01
Ort: Sverige

Inlägg av rumble »

VARNING!

En person i Sundsvalls-trakten verkar ha satt i system att bluff-sälja Carl Bark Samlade Verk. Jag satte ju in en annons på Blocket eftersom jag behöver Volym 8, och blev lurad på 600:-. Nu har uppenbarligen samma person lyckats med något liknande på Tradera:
http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=96670660

Här tror någon sig ha köpt alltihop för 1400:- plus 150:- frakt. Jag har kontaktat köparen för att försöka hitta den här skojaren, men uppmanar alla att vara ordentligt uppmärksamma om ni skulle hitta annonser - verkar det för bra för att vara sant så är det antagligen det!

EDIT 2: Jag tar bort personuppgifterna men det jag fick var ett kvinnligt namn med initialerna LJ och orten Sundsbruk nära Sundsvall. Han/hon skapar en falsk DHL-sändning för att man skall tro att varan är skickad.

EDIT: Fick precis bekräftat att säljaren på Tradera definitivt bluffat med en annan annons, på TV-spel. Se upp!
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

[quote="rumble"]

VARNING!

En person i Sundsvalls-trakten verkar ha satt i system att bluff-sälja Carl Bark Samlade Verk. Jag satte ju in en annons på Blocket eftersom jag behöver Volym 8, och blev lurad på 600:-. Nu har uppenbarligen samma person lyckats med något liknande på Tradera:
http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=96670660
[/quote]

Har du polisanmält?
Oftast kommer såna här småbedragare undan eftersom det rör sig om småbelopp som folk inte orkar anmäla.

Antagligen är person- och bankuppgifterna stulna, kapade och kommer inte att användas igen.
Jag rekommenderar att moderatorerna plockar bort dem från forumet, snarast.

Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Tråkigt att det ska gå så långt med bedrägerier även inom serier.
Som Magnus säger klarra sig dessa undan med att det är belopp som folk bara blir förbannade av att förlora men inte orkar anmäla, och visst ni ser aldrig era pengar mer, men till slut får den där personen så många anmälnigar på sig att det blir allvar.

Hände fåör nån snubbe i mina trakter som krängde mobiler och digitalkammeror för mindre belopp typ under tusingen, och som sagt efter nåt halvår så satt han hos farbror blå och fick en dom, tidigare straffad med så det blev visst att sitta bakom galler ett tag.
Hoppas det sved.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
rumble
Good
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 21 jun 2009, 10:01
Ort: Sverige

Inlägg av rumble »

Ja, det är ju på gränsen att man orkar polisanmäla, men jag skall göra det. Det är säkert någon som satt detta i system, på Tradera låg det även TV-spel, kläder, mobiltelefoner, etc. Idén att lägga ut just Carl Barks Samlade Verk på Tradera kom nog tyvärr från mig, eftersom jag blev framgångsrikt lurad tidigare. Jag har nu i alla fall kontakt med CBV-köparen som blev blåst på Tradera, förhoppningsvis tar vi fast tjuven till slut.
Användarvisningsbild
tesso
Fair
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 19:38

Inlägg av tesso »

Hej!
Jag har också blivit lurad av samma person! Jag skulle köpa en babyvakt på eniro och personen sa att hon hette linda johansson. Lurad på endast 210 kr eftersom hon sa att det var okej att betala halva innan och andra halvan när varan var levererad! Kommer polisanmäla trots att beloppet är lågt!
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Inlägg av Nitro74 »

Trist...men vad har det med Carl Barks samlade verk att göra? Finns det inte en tråd där man varnar för säljare på tradera?
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Inlägg av Nitro74 »

Idag läste jag ut CBSV. Sommarens läsprojekt har varit att läsa samtliga 30 band i kronologisk ordning. Fantastiska serier (framför allt de som gav ut åren 1948-52) även om kvaliteten på serierna gick ganska markant nedåt i de 4-5 sista banden. De sista två banden med enbart Gröngölingsserier snudd på skummade jag. Men en riktigt rolig Disneysommar blev det! Nu ska jag bara gå igenom mina Disney Treasures med samtliga Kalle Anka-filmer....
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
Erik S
Near Mint
Inlägg: 3482
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 15:51
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Erik S »

Vad är det för skillnad på den här:
http://www.tradera.com/CARL-BARKS-LIBRARY-auktion_98535638
och första boxen i svenska CBSV? Bortsett från att den är på engelska och i svart-vitt då. Är det samma serier, samma artiklar?
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Inlägg av zlv »

[quote="Erik S"]

Vad är det för skillnad på den här:
http://www.tradera.com/CARL-BARKS-LIBRARY-auktion_98535638
och första boxen i svenska CBSV? Bortsett från att den är på engelska och i svart-vitt då. Är det samma serier, samma artiklar?
[/quote]

Inga artiklar och helt andra serier, denna innehåller de Bark's episoder som publicerades i DDFC #9-223.
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Inlägg av germund »

Visst innehåller det svartvita Barks Library från 80-talet en hel del artiklar, varav en del arbetats om för CBSV, men inte alls i samma omfattning som CBSV.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Index på Inducks :

http://coa.inducks.org/publication.php?c=us/CBL
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

jahapp, då har man fått Egmonts [}:)] nya mjölkning angående C-B-V som man måste ha, detta skulle ingått i den förra utgivningen till samma pris. Inget om hur stor upplaga det är. Heller inget om det ingår en box (liknande dom andra). Men priset blir bra mycket dyrare för 3+1 bok. 1st=859:- 1 bok vet dom inte hur dyr den blir men man verkar beställa den osett.Detta är nog sista gången jag tar något beställnings erbjudande från det SKIT företaget.[}:)]

Dessa böcker skulle ha kommit i ett helt annat utförande, nu är dom för lika dom andra därför måste man ha dom känns det som-
Användarvisningsbild
Nima
Near Mint
Inlägg: 3060
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 17:58
Ort: Smålands Jerusalem

Inlägg av Nima »

vad? nu hänger jag inte med?:-/
"Righteousness and justice are the foundation of His throne."
Skriv svar