X-Titlar - både nytt & gammalt [Spoilervarning]

Diskussioner om superhjälteserier.
Användarvisningsbild
spacemonkey
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 14:52
Ort: Växjö

X-Titlar - både nytt & gammalt [Spoilervarning]

Inlägg av spacemonkey »

Tänkte skapa en tråd där vi kan diskutera alla X-titlar som vi läser/samlar (både gammalt och nytt).
Har precis läst ut HC på Messiah Complex och tänkte återkomma med lite tankar om den. Skaffade dessutom en prenumeration på Uncanny X-Men från och med #512 för att kunna följa vad som händer i framtiden. Väntar dessutom på de två HC på X-Force som finns ute för närvarande.

Mina X-Titlar ser där med ut enligt nedan:

Uncanny X-Men från och med #512 och framåt (lösnummer)
X-Men Legacy #226 och framåt (Premiere Edition)har ej kommit ut ännu
New Mutants #1 och framåt (Premiere Edition)inget utkommet ännu
X-Force #1 och framåt (Premiere Edition)
X-Factor #1 och framåt (Premiere Edition) kommer dock att dröja med inköp ett tag
+ lite gamla Crossovers och HC samlingar
+ min jakt på äldre Uncanny nummer
Like a monkey, ready to be shot into space. Space monkey! Ready to sacrifice himself for the greater good. - Taylor Durden

Köper:
- Marvel Premiere Classics vol 2-5 HC
- Uncanny X-Men #200-213, 337-345, 354-385, 442-511
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

En släkting, Excalibur från 90-tal är den enda jag samlat i lösnummer, den var annorlunda på nåt vis och lite kul, de flesta X-titlarna blev för mig bara flavor of the month stil och noll handling in på 90-talet så de har jag svårt att ta mig igenom.

Men det finns ju många senare år med, men jag har tyvärr aldrig intresserat mig för nån fortsättning efter Claremont började köra slut på sig.

Visst man läste ju New X-men av Morrison och lite sånt, men det mesta käns bara ointressat för mig.

Äldre X-men och liknade går inte att samla på för mig, de är för dyra, jag har väl det mesta i Essentials och det som finns i Hardcover.
X-factor har jag en del av och Nw Mutants men inga samlingar presis och inget jag kommer komplettera, utan kommer det billigt i reprinter köper jag då.

X-force och Cable, Bishop blink i ögat och jättevapen är plågsamma tider för mig så de vill jag helst inte ha, men då de är värda noll så har man naturligtvis en bunt av det ena och det andra man aldrig ens orkat läst igenom.

Nä Marvel sög väldigt där ett tag, men så konkade de ju med, DC är klart intressantare från samam tidsperiod, men givetvis har Marvel ljuspunkter även då, skam vore det annars.

Det ska nog till nåt enormt lyft för att jag ska börja läsa nya titlar av dem igen, jag tror säkert de är läsdugliga sen ett bra tag, men jag förlorade mitt intresse för serier i den där hemska vevan och känner inget längre för just de.
Deadpool kommer jag förstås köpa allt av, men det är inte direkt X-men även om han anser sig vara medlem där[:D]

Wolverine har jag lite löst med försts och essentials, och gud va dåliga de är nu i de senare böckerna, haha.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spacemonkey
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 14:52
Ort: Växjö

Inlägg av spacemonkey »

Bild

Messaih Complex
X-Men: Messiah CompleX one-shot, Uncanny X-Men #492-494, X-Men #205-207, New X-Men #44-46 & X-Factor #25-27

Blev rekommenderad att Messiah Complex (MC) kunde vara ett bra ställe att börja på om man varit borta från X-Universumet ett tag. Kan efter att ha läst denna första del av tre (Messiah War del 2) känna att jag troligen skulle ha letat mig tillbaka till tiden för House of M för att hänga med lite bättre.

Storyn i korta drag är att sedan M-Day så har det inte fötts några nya mutanter. Cerebro får utslag på något stort i Alaska och X-men beger sig dit för att undersöka. Väl framme visar det sig att en mindre stad är i spillror då Sinisters Maruader och Strykers Purifiers haft holmgång i jakt på vad som kan finnas på staden sjukhus. Den stora frågan blir vem har fått tag på denna bebis (som det visar sig vara) och den stora jakten är igång. Wild card genom hela serien är Predator X (mutantätare) som också snappat upp denna starka mutantyttring. Det visar sig senare att Cable är den som har bebisen och är på väg till Dallas för att få tag på en tidsmaskin Forge byggt för att gömma bebisen i framtiden. Storyns schackpjäser är där med:
X-Men - skydda bebisen
Cable - gömma bebisen i framtiden
Sinister & Mauraders - kontrollera bebisen. Mystique har dock en egen agenda
Purifiers - mutanthatare som vill döda bebisen
Predator X - döda bebisen
New X-Men - mutantstudenter som är arga för att de inte får vara med och leka med de stora pojkarna
X-Factor - reser i tiden för att undersöka de framtider som finns kvar efter M-Day
Bishop - dold agenda genom stora delar av storyn

Jakten och bataljerna fortsätter genom hela historien till ett slutgiltigt avgörande på Muir Island där allt ställs på sin spets.

MC är till stora delar vältecknad i mitt tyckande. Största felet är New X-Mens tecknare Humberto Ramos som är lite för barnslig i sin tecknarstil för min smak.
MC kryllar av karaktärer som för en annan är helt okända. Det är i och för sig trevligt men här är det så många och med så lite bakgrund så blir de mest figurer på ett papper. Det är action mest hela tiden med X-23 vs Lady Deathstrike och Wolverine vs Predator X som två höjdpunkter.
Hela serien är mycket mer gore och död än vad jag är van vid från att ha läst det som kom ut på svenska. Kul med en mörkare story tycker jag men då måste teckanrstilen till vissa delar följa med. Är dessutom glad att New Mutants återkommit nu senare och att New X-men fallit undan, men det kanske mest bror på att jag känner till karaktärerna i New Mutants och inte i New X-Men.

Vad blir resultatet av storyn:
- X-Force bildas (Cyclops wet-team)
- Cyklos och Xavier går skiljda vägar (på mer än ett sätt)
- Rogue väcks till liv tack vare bebisen (visste inte att hon var död/i coma och under Mauraders uppsikt sedan en tid tillbaka)
- Cable gömmer sig i framtiden och är jagad (Messiah War)

Svårt att sätta ett betyg på något som man varit ifrån ett bra tag och med många nya element att försöka förstå. På det hela taget dock trivsam läsning utan att vara fantastiskt. Detta betyget kommer troligen att ändras framöver då jag får mer X-material att relatera till.

Story: 6/10
Dialog: 5/10
Teckning: 6/10
Helhet: 6/10

Edit: Ändrad betygsättning, nya betyg.
Senast redigerad av 2 spacemonkey, redigerad totalt 0 gång.
Like a monkey, ready to be shot into space. Space monkey! Ready to sacrifice himself for the greater good. - Taylor Durden

Köper:
- Marvel Premiere Classics vol 2-5 HC
- Uncanny X-Men #200-213, 337-345, 354-385, 442-511
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

House of M ogillade jag starkt, äsch jag känner mig så negativ när jag läser din text, allt med X-23 och Lady Deathstrike osv påminner om det hemska som var.

En del ser det som högst possitiva saker, men jag gilade aldrig det här eländet som ledde till mer och mer underliga cyborg robotar och sånt tjafs som rännde runt med stora skjutvapen.

Jag tyckte Byrnes X-men the lost years var bra faktiskt, jag skulle villja se nåt sånt mer back to basic, och inte en massa av de här modernare figurerna som är kopior på kopior på kända figurer nästan.

Så tack för recensionen men den där kommer jag inte läsa, men vi är väl fler?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spacemonkey
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 14:52
Ort: Växjö

Inlägg av spacemonkey »

Helt ok att vara negativ. Din inställning Marvel vs DC är fast förankrad sedan tidigare [;)]. Allt passar inte alla.

Lady Deathstrike är ju dock ingen ny karaktär hon har ju varit med ett tag nu. Visst det beror ju på vad man menar med gammal. Det här med cyborg och stora skjutvapen och liknande känner jag inte igen. De enda som passar in på den beskrivningen i MC är Cable, Bishop och i viss mån Lady Deathstrike. Det låter som du är färgad av ditt 90-tal.

Som du skriver så anser sig ju Deadpool tillhöra X-Men, så därför anser jag mig kunna ställa frågan i denna tråden. Vad är det med den serien som gör att det är den enda X-titeln som du följer? Har själv inte läst honom men min uppfattning är att han är en blandning mellan Wolverine och Cable, två karaktärer som du inte gillar (är ingen fantast av Cable själv ska tilläggas).
Like a monkey, ready to be shot into space. Space monkey! Ready to sacrifice himself for the greater good. - Taylor Durden

Köper:
- Marvel Premiere Classics vol 2-5 HC
- Uncanny X-Men #200-213, 337-345, 354-385, 442-511
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Att han är totalt tokig, det är crazyhumorn som drar, hade han bara varit en enormt effektiv hyrmördare som var en tuffing på normalt maner skulle jag inet ha nåt alls till övers för figuren, men nu är han ju fullständigt väck i planeten, det är det som drar.

Att det finns utrymme för humor i icke specialserier utan direkt i MU616 så att säga, det tilltalar mig.

Jag följde Cable & Deadpool slaviskt med trots att jag ogillar Cable.

Jag har inget mot Wolverine egentligen, han har gjorts mycket bra, men han har också överanvänds å det grövsta tyvärr.

Bishop ogillar jag, jag tyckte det började bära åt skogen när de form mellan olika tidsperioder hit och dit, och det var inte den riktiga framtiden och så vidare, blänk i ögat.

Och visst är jag märkt av 90-talet, det blev ju så att jag la ner serier helt då, jag tappade helt förtroendet för det hela, det var bara som ett stort jippo tyckte jag.

Inte bara hos Marvel X böcker, men nu var ju de på tapeten här, DC hade långhårige Superman och coole skinpaj Superboy osv att flamsa med.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spacemonkey
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 14:52
Ort: Växjö

Inlägg av spacemonkey »

Agentum: Har du läst Deadpool: Merc with a mouth? Jag kan absolut inget om den men jag diggar de filminspirerade omslagen.

Edit: Letade runt lite på nätet och det var inga fantastiska recensioner av de första numren direkt som dök upp. Kanske bättre att köra på den ursprungliga serien om man skulle få för sig att testa något med Deadpool.


Bild
Bild
Senast redigerad av 1 spacemonkey, redigerad totalt 0 gånger.
Like a monkey, ready to be shot into space. Space monkey! Ready to sacrifice himself for the greater good. - Taylor Durden

Köper:
- Marvel Premiere Classics vol 2-5 HC
- Uncanny X-Men #200-213, 337-345, 354-385, 442-511
Användarvisningsbild
bromolla
Avstängd
Inlägg: 299
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 17:17

Inlägg av bromolla »

Mina stående prenumerationer just nu är:

Uncanny X-Men
Witchblade
Jack of Fables
Amazing Spider-Man
Starcraft
The Unwritten

Blandad kompott från olika utgivare.

Spider-Man verkar ta sig igen efter en svacka, Jack of Fables är alltid kul och Witchblade kan jag inte släppa när jag läst 120 nummer.

Generellt gillar jag X-Men och Spider-Man från 70-talet med Byrne, Romita och grabbarna bäst.

Jag byter och köper gärna Amazing Spider-Man och X-Men från sen Silver Age och tidig Bronze Age (1967-1985 ca).
Användarvisningsbild
spacemonkey
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 14:52
Ort: Växjö

Inlägg av spacemonkey »

En av anledningarna till att inte gilla Cable eller X-titlar under 90-talet kan stavas Rob Liefeld.

Bild
Senast redigerad av 1 spacemonkey, redigerad totalt 0 gånger.
Like a monkey, ready to be shot into space. Space monkey! Ready to sacrifice himself for the greater good. - Taylor Durden

Köper:
- Marvel Premiere Classics vol 2-5 HC
- Uncanny X-Men #200-213, 337-345, 354-385, 442-511
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Nej, jag har inte läst en enda av den nya serien än.
Ska man tro dina bilder så är det bytt författare på den vilket inte bådar gott, det var nämligen upphovsmannen som skrev honom innan och som kunde honom, han kanske har fått ett anat gig eller nåt då.

Bäst att tjuvkolla innan man köper mao.


Och så inte skrämmas med skräckbilder sådär på slutet[:D]
Kolla på bilden och undra hur fasen han ens kunde få jobb, det är ju fel överallt i min mening, vapnen är större än människorna osv, det är nåt otroigt vad dålig han var, men å andra sidan så är han inte eftertraktad sen länge heller och sitter mest och gnäller på nätet.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

Samlar på en hel del X-titlar. Kan inte komma ihåg allt, men dessa har jag i huvudet.

X:Men (rätt mycket nummer)
Uncanny X:Men (ganska många nummer)
X-Factor
Gambit (har de flesta av hans nummer, oj vad dåliga de är.)
Extreme X:Men
Astonishing X:Men (prenumererar nu)
Wolverine (har en massa, men det är inte mycket som är bra.)
Night Crawler
Rougue
X-Statix (har alla nummer, riktigt bra och udda serie)
Mutant X (har alla nummer, intressant ett annat Univerese)
X:Men X-Universe (bra annorlunda serie, endast i två nummer. Blanda inte ihop detta med Universe X)
Frank Millers samlade Wolverine (ok)
X-Man (ingen bra serie, har de flesta nummer)
Generation X
New X:Men
Young X:Men (har något nummer rätt schysst)
Exiles. (Köpte just Ultimate Collection of Exiles. Inte dum alls.)
Ultimate X:Men
Mutant X (är inte X:Men utan ifrån tv-serien)
Manga Verse- X:Men (grymt häftig faktiskt, bland de bättre X:Men stories jag har läst)

Samlar inte så mycket på stora böcker, samlingar. Tycker det är roligare med löstidningar. Samtidigt är det gött att ha de där speciella numren i stor tidning. Dark Phoenix har jag i trade och Wolverine the end (skit) men Wolverine Origin (mycket bra, tror du Agentum förväxlat den med Wolverine Origins någon gång på forumet.)

Köpte den nya X-Force med Wolverine och X-23 i trade bla. Hade stora förväntningar på denna men den var bara ok. Ensidigt våld ger mig inte så mycket.

Har väl säkert en massa andra X-titlar , kan återkomma med detta när jag hunnit titta efter. Har väl en hel del essentials också. Nej jag samlar väl mest på Spidey, men visst lite försöker man följa med i X:männens utveckling också. Just prenumerar jag endast på Astonishing X:Men av X-titlarna och den är ok. Storm har blivit tufffare och hänsynslösare, likaså Cyklops. Cyklops verkar inte ha så mycket sympati i sitt ledarskap alls. Han kör bara på.



Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Inlägg av spindelmannenelektra »

[quote="spacemonkey"]

En av anledningarna till att inte gilla Cable eller X-titlar under 90-talet kan stavas Rob Liefeld.

[img]http://img129.imageshack.us/img129/3205/cable11eb3.jpg[/img]

[/quote]

Hm. Håller med. Fast stories var ok på denna tid. Jag har läst lite 90-tals serier på sistone en hel del Liefeld. Försöker undvika att titta på bilderna utan följer berättelserna då kan det bli ok.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
bromolla
Avstängd
Inlägg: 299
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 17:17

Inlägg av bromolla »

Fyndade lite på Ebay i helgen:

Astonishing X-Men #1-8 för $12 totalt. Klart prisvärt känns det som. Jag har funderat på att plocka in dessa i samlingen ett tag nu och här var det bara att slå till.

[img]http://www.kooling.se/astonishing.jpg[/img]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Undrar om inte jag har de där i nån trade eller nåt, har inget direkt minne av vad det var om, men förmodligen inte så dåligt iaf.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
spacemonkey
Fine
Inlägg: 224
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 14:52
Ort: Växjö

Inlägg av spacemonkey »

Astonishing ja, har hört mycket bra om den. Har dock haft en otroligt ojämn utgivningstakt hittills om jag förstått saken rätt. Finns både som tpb, oversized hc och omnibus (på g).
Lämna gärna ett utlåtande efter du läst de första numren, skulle vara intressant och höra vad du tyckte.
Like a monkey, ready to be shot into space. Space monkey! Ready to sacrifice himself for the greater good. - Taylor Durden

Köper:
- Marvel Premiere Classics vol 2-5 HC
- Uncanny X-Men #200-213, 337-345, 354-385, 442-511
Användarvisningsbild
bromolla
Avstängd
Inlägg: 299
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 17:17

Inlägg av bromolla »

Det ska jag absolut göra! Köpte dessa tillsammans med 20st X-men (#300-340). Hoppas de anländer från England innan helgen.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

X-men 300-340 är väl 90-tal kan en tänka, där passar jag nog mig för att läsa det i onödan.

De blir hiskeliga tycker jag runt essential UX-men 8 ungefär, vad konstig den tidsperioden var egentligen.
De blev väl bättre senare antar jag iofs så vid 300 kanske de är ok igen.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Nimrodil
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: tor 17 jul 2008, 11:06

Inlägg av Nimrodil »

Någon som har läst/följer Wolverine Origins? Jag läste första TPB:n i sommras och fick rejäl mersmak så nu väntar jag hem en bunt lösnummer för att kunna läsa fortsättningen.

[img]http://1.bp.blogspot.com/_k338kOIPL1M/SbAvqm4s5PI/AAAAAAAAAsU/RagOUsLK4So/s400/Wolverine-Origin.jpg[/img]

Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Jag kan ha blandat ihop Orgin med End, jag hoppas det då jag hör allt fler hyrra Orgin medan jag tycker det var rent skräp.

Får kola upp det så man inte sitter och inbillar sig saker.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Trubaduren
Very Good
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 12 okt 2007, 17:43
Ort: Sverige

Inlägg av Trubaduren »

[quote="Nimrodil"]

Någon som har läst/följer Wolverine Origins? Jag läste första TPB:n i sommras och fick rejäl mersmak så nu väntar jag hem en bunt lösnummer för att kunna läsa fortsättningen.

[img]http://1.bp.blogspot.com/_k338kOIPL1M/SbAvqm4s5PI/AAAAAAAAAsU/RagOUsLK4So/s400/Wolverine-Origin.jpg[/img]


[/quote]

Vill bara poängtera att Wolverine Origin är ett fristående arc som behandlar Wolverines uppväxt, medans Wolverine Origins är en ongoing serie där vi får följa en Wolverine som konfronterar sitt förflutna, och i synnerhet realtionen med sin son, Daken. Wolverine Origin och Wolverine Origins är alltså inte samma sak, och Wolverine Origins är alltså inte en fortsättning på Wolverine Origin.

Detta har du säkerligen redan full koll på, kände bara att jag skulle poängtera det hela för eventuella utomstående som följer tråden. :)
Skriv svar