Veckans skickkod - Ograderbart?

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Veckans skickkod - Ograderbart?

Inlägg av UlfK »

Den 10-gradiga skalan är främst ett stöd för skicksamlare. Den är skapad av skicksamlare, för skicksamlare. Men det finns skick som inte passar in på skalan. Denna vecka skall vi titta på några.

Det rör sig om objekt som bara kan vara intressanta i undantagsfall, men som ändå kan ha olika värde, och olika skick.

Veckans uppgift är lite annorlunda än vanligt. Skickgraden för alla de tre alternativen är "U" - Ungraded/Ungradeable. Målet med veckans övning är att diskutera hur man skall bedöma och värdera dessa objekt.

A: En tidning helt utan omslag. Skicket på tidningen i övrigt är fritt för diskussion.
B: Ett omslag helt utan tidning. Även här är skicket på omslaget upp till dig.
C: Ett biblioteksband. Se exempelbild nedan. (Det finns flera olika typer av biblioteksband, den här var vanlig för några år sen. Numera är vanliga lamineringar vanligare. Välj vilken som, men förklara vilken typ du talar om.)

Bild
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av rkaj »

Jag är ju främst läsare, så mina svar kanske är inte är relevant för skicksamlare, men sannolikt representativa för de flesta läsare.

A: helt ointressant, pappersinsamling.
B: helt ointressant, pappersinsamling.
C: Värt lika mycket, och kan för min del graderas lika, som albumet i samma skick men med normalt omslag (de här böckerna är ju utrangerade från bibliotek, så skicken är väl sällan bättre än FN ändå). Det gäller alla varianter.

Men man ska (naturligtvis) ändå ange att ett biblioteksinbundet album är det. Om man skriver "FN (biblioteksinbunden)" eller "Biblioteksinbunden, annars FN" spelar ingen roll för min del. Det enda som får mig att tveka om ett biblioteksinbundet album är om jag har de andra delarna i serien "originalinbundna". Men skulle det dyka upp en biblioteksinbunden Mannen som var värd 500 000 $ (Blueberry, den och ett par till är ju betydligt svårare att hitta, och därmed dyrare, än de andra delarna) till billigt pris så skulle jag nog slå till ändå ...
Användarvisningsbild
bromolla
Avstängd
Inlägg: 299
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 17:17

Inlägg av bromolla »

Ursprungligen postat av UlfK

Den 10-gradiga skalan är främst ett stöd för skicksamlare. Den är skapad av skicksamlare, för skicksamlare. Men det finns skick som inte passar in på skalan. Denna vecka skall vi titta på några.

Det rör sig om objekt som bara kan vara intressanta i undantagsfall, men som ändå kan ha olika värde, och olika skick.

Veckans uppgift är lite annorlunda än vanligt. Skickgraden för alla de tre alternativen är "U" - Ungraded/Ungradeable. Målet med veckans övning är att diskutera hur man skall bedöma och värdera dessa objekt.

A: En tidning helt utan omslag. Skicket på tidningen i övrigt är fritt för diskussion.
B: Ett omslag helt utan tidning. Även här är skicket på omslaget upp till dig.
C: Ett biblioteksband. Se exempelbild nedan. (Det finns flera olika typer av biblioteksband, den här var vanlig för några år sen. Numera är vanliga lamineringar vanligare. Välj vilken som, men förklara vilken typ du talar om.)


Jag har två inställningar här:

Samlarmässigt är alla lika ointressanta. Dels samlar jag inte på seriealbum, så C är ointressant och A och B säger sig självt. "Incomplete" göre sig icke besvär, ens om det skulle vara Amazing Spider-Man #1 från 1963.

Som ren läsning funkar ju A och C, men jag skulle inte betala mer än 2kr/st på A, och med stor sannolikhet inte mer än 5kr/st för C.

B skulle jag faktiskt kunna köpa av rent estetiskt värde. T ex att göra små tavlor av eller liknande.
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av jens-olof »

Själv kan jag tänka mig att köpa både A och B, om jag
behöver det för renovering (Har till exempel behov av
delar av Kalle Anka 1948-3 och 1949-3 med inlagedefekter
som jag köpte av en på forumet ofta nämnd person/Traderasäljare).
Alltså tidningar som kan vara ide att lägga ned några
kronor på.

Biblioteksexemplar är jag själv inte så förtjust i, men
köper det om de "originalen" är ohemuligt dyra. En inbunden
"Spirou" är alltså inte intressant, men "Linda och
Valentin 16" klipper jag direkt om priset är vettigt!

Jens

(Främst läsare)
Användarvisningsbild
bromolla
Avstängd
Inlägg: 299
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 17:17

Inlägg av bromolla »

jens-olof skrev:
Själv kan jag tänka mig att köpa både A och B, om jag
behöver det för renovering (Har till exempel behov av
delar av Kalle Anka 1948-3 och 1949-3 med inlagedefekter
som jag köpte av en på forumet ofta nämnd person/Traderasäljare).
Alltså tidningar som kan vara ide att lägga ned några
kronor på.


Och självklart berättar du för en enventuell köpare att Kalle Ankan han precis köpt för 10 loppor är ett hopkok av 5 olika nummer från 5 olika miljöer? [;)]

Den här typen av restaureringar (som det ju handlar om) tycker jag är tveksamma av flera skäl. Främst att äldre tidningar och tryckverktyg har väldigt skiftande kvalitet på material och teknik. Det syns rätt tydligt när ett mittuppslag eller omslag här hämtat från andra exemplar. Tidens tand påverkar också materialen olika. Att hitta två Kalle Ankor från 1949 med samma gulnadstod är ju i princip omöjligt.

Men ska man bara ha det själv så funkar det kanske. För mig är den här typen av restaureringar att tillföra för mycket nytt material till ursprungsverket, vilket gör det ointressant för min samling. [:)]

Diskussionen kring restaurering är intressant dock. kanske något för nästa skickgraderingstråd, UlfK?
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

A: Ointressant (om jag inte ska ha som J-O, delar) Inga stora summor (2:-max)

B: Ointressant (Om det inte är ett snyggt omslag, eller sällsynt bara för att rama in)
Max 5:-

C: Ointressant (luckfyllare, eller en svårt album som påtalas.
Max 20:-


bromolla skrev:Och självklart berättar du för en enventuell köpare att Kalle Ankan han precis köpt för 10 loppor är ett hopkok av 5 olika nummer från 5 olika miljöer? [;)]j

Diskussionen kring restaurering är intressant dock. kanske något för nästa skickgraderingstråd, UlfK?



Det får man hoppas på, alla gör det INTE tyvärr. Jag kan räkna upp några stycken utan problem (men då får jag problem.[:D][:D] och det ska jag inte ha.)


Skulle "ulfk" ta upp det som nästa tråd, tror jag att jag ska vara tyst.
Då kommer det nog att braka till, men det kan bli roligt.[:o)]
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av jens-olof »

bromolla skrev:
jens-olof skrev:
Själv kan jag tänka mig att köpa både A och B, om jag
behöver det för renovering (Har till exempel behov av
delar av Kalle Anka 1948-3 och 1949-3 med inlagedefekter
som jag köpte av en på forumet ofta nämnd person/Traderasäljare).
Alltså tidningar som kan vara ide att lägga ned några
kronor på.


Och självklart berättar du för en enventuell köpare att Kalle Ankan han precis köpt för 10 loppor är ett hopkok av 5 olika nummer från 5 olika miljöer? [;)]

Den här typen av restaureringar (som det ju handlar om) tycker jag är tveksamma av flera skäl. Främst att äldre tidningar och tryckverktyg har väldigt skiftande kvalitet på material och teknik. Det syns rätt tydligt när ett mittuppslag eller omslag här hämtat från andra exemplar. Tidens tand påverkar också materialen olika. Att hitta två Kalle Ankor från 1949 med samma gulnadstod är ju i princip omöjligt.

Men ska man bara ha det själv så funkar det kanske. För mig är den här typen av restaureringar att tillföra för mycket nytt material till ursprungsverket, vilket gör det ointressant för min samling. [:)]

Diskussionen kring restaurering är intressant dock. kanske något för nästa skickgraderingstråd, UlfK?


Givetvis så restaurerar jag för egen samling, t ex så hade "Lord
Voldemort" bytt ut (Eg tillagt) en kopia av mitten i min 1949-3,
så en mittsida skulle vara värt en hel del för mig (detta var
före "Tradera-tiden"). Har faktiskt inte haft funderingar på att
plocka ihop någon tidning för restaureringar, brukar slänga gammalt
inkomplett i papperssamlingen, fast jag har börjat tänka om.
Ska inte gå in i detalj på vad jag tänker, det är precis som
du säger, lämpligt för en egen tråd när vi är färdiga med denna?!

Jens
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

A: Av värde för de som har ett ex där någon sida saknas eller dylikt som vill ha ett komplett ex. Skall ej bedömas.
B: Dito för de som har en inlaga och vill ha ett omslag. Skall ej bedömas.

(Därmed sagt att jag har full förståelse att Jens-Olof vill ha mittuppslag till sina Kallar.
Om jag känner Jens rätt spelar det mindre roll om de "nya" sidorna kommer vara aaaningen gulare än de andra..
Tidningen blir ju komplett! [:)]
Vad vi gör med våra tidningar och hur vi betraktar tidningar i vår egen samling måste väl ändå vara upp till var och en?
Så länge de stannar i den egna samlingen förstås. [:)])

C: Läsex och inget annat. Skall ej bedömas.
Albumet har ju en gång skurits sönder och sedan limmats ihop och bör då betraktas som förstört som samlarobjekt. Full jämförbart med de som valde att binda in sina gamla serietidningar till böcker.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

ellingen skrev:
C:
Full jämförbart med de som valde att binda in sina gamla serietidningar till böcker.



Nja, kan jag inte riktigt hålla med om. Ill.Klassiker band in åt sig och "samlare".

Sen har du Egmonts
Kalle Anka,Fantomen,91:an årgångar!!!
Det är i princip Fotostat kopior det är värre än då, Då hamnar vi i J-O:s 49:a klass.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av UlfK »

burnout skrev:
ellingen skrev:
C:
Full jämförbart med de som valde att binda in sina gamla serietidningar till böcker.

Nja, kan jag inte riktigt hålla med om. Ill.Klassiker band in åt sig och "samlare".


Jo, men IK, och de andra du räknar upp är "räknade". De finns med i Alvglans, alltså är de erkända samlarföremål. Men Bibliotekstjänst inbindning har vi aldrig riktigt hanterat.

Restaureringsdebatten är spännande, men jag tror vi tar den i en egen tråd.

Lite hur jag själv tycker om veckans rad:

A: och B: - Om det är äldre tidningar, och de är i gott skick, tycker jag man kan spara dem. A: är ju fortfarande ett fullgott läsex, och B: kan man ju rama in och sätta upp på väggen utan att känna ångest över att man bleker sönder ett fint exemplar.

C: Album i bibliotekstjänsts inbindning (bilden i början av tråden) tycker jag är utmärkta läsex. De är som nämnt i tråden ofta vällästa, med diverse skavanker.

Nutida biblioteksexemplar är för det mesta enbart laminerade med plastfilm. Där har ingen haft någon åsikt än, väl? Ledtråd: det kan vara så att ett sådant album faktiskt skulle gå att skickgradera efter den vanliga skalan...
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

burnout skrev:
Sen har du Egmonts
Kalle Anka,Fantomen,91:an årgångar!!!
Det är i princip Fotostat kopior det är värre än då, Då hamnar vi i J-O:s 49:a klass.


Att jämföra Svenssons hemmabindning (även om den är gjord på ett bokbinderi är det i min värld att betrakta som hemarbete) med Egmonts samlingsvolymer är väl ändå inte rimligt?
Dessa är album i sig med en hel del redaktionellt material som gjorts i en bestämd upplaga. Att de kopierat tidningar som förlaga beror förmodligen på att det saknas tryckmässiga original som går att använda med dagens teknik. Eller som i fallet med den nya Jan Lööf samlingen, att originalen helt enkelt är försvunna.

burnout skrev:
Nja, kan jag inte riktigt hålla med om. Ill.Klassiker band in åt sig och "samlare".

Jag är mycket tveksam till dessa och tycker egentligen inte de hör hemma i någon katalog. Just för att det inte rör sig om en upplaga i sig utan "Svensson" kunde skicka in sina egna tidningar och få dessa inbundna.
Enda anledningen att de möjligen skall vara med är de blev enhetligt gjorda på förlaget.
Till skillnad mot de tidningar "Svensson" skickade in till det lokala bokbinderiet där de kunde se ut hur som helst.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Schuberg
Very Fine
Inlägg: 770
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 16:07
Ort: Sverige

Inlägg av Schuberg »

ellingen skrev:
A: Av värde för de som har ett ex där någon sida saknas eller dylikt som vill ha ett komplett ex. Skall ej bedömas.
B: Dito för de som har en inlaga och vill ha ett omslag. Skall ej bedömas.

(Därmed sagt att jag har full förståelse att Jens-Olof vill ha mittuppslag till sina Kallar.

C: Läsex och inget annat. Skall ej bedömas.


Bara att instämma! För en samlare är inget av ovanstående intressant! Det enda som kan vara attraktivt är "reservdelarna"!! Då kan man lätt "fixa till" ett dåligt ex! :p
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av UlfK »

Den här tråden har ingen rätt rad, eftersom de uppräknade exemplen helt enkelt inte går att gradera i Overstreet-skalan. Men om man nu skall sälja ograderbara exemplar då? Jo, som vanligt gäller huvudregeln: Ärlighet!

Man anger grad - i det här fallet Ungradable/Ograderbart, och räknar upp alla fel som finns. T ex kunde vårt fiktiva A: se ut så här:

Seriemagasinet #2 1973. Inlaga kraftigt gulnad, saknar omslag, mittuppslag. Kupong klippt på sidan 34 (1/8 av sidan).


Ett tillägg också till C: Det finns biblioteksband som går att gradera: om det är ett vanligt album som bara har plastats in med självhäftande omslagsplast. Då går det att gradera som PR(0.5) som tillåter laminerade omslag. Förmodligen får man räkna prisbilden på den typ av biblioteksinbindning som tråden visar just som motsvarande Poor av ett normalex.

Slutligen rekommenderar jag att man inte slänger omslagslösa tidningar. Visst är vi bortskämda i Sverige med hur mycket serietidningar som finns kvar från 40-, 50- och 60-talen, men det finns inte en obegränsad mängd mintex i ladorna. Använd omslagslösa ex som läsex, för scanning, forskning osv osv.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
fabben
Good
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 13 feb 2011, 21:36

Re: Veckans skickkod - Ograderbart?

Inlägg av fabben »

Jag skulle lätt betala några hundringar både för alternativ A och B om det tex gällde första numret av Kalle Anka.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Veckans skickkod - Ograderbart?

Inlägg av Kung Orne I »

Kanske oxå behöver en egen tråd:

Om det dyker upp ett biblioteksinbundet ex av t ex "Mannen som var värd 500 000 $" i låt oss säga kvalitet VF (säljarens bedömning), så är det ju med största sannolikhet ett stöldobjekt. Frågan är om man då ska bjuda eller kontakta polisen?
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
APenny4YourThoughts
Near Mint
Inlägg: 3150
Blev medlem: tis 20 jul 2010, 09:07

Re: Veckans skickkod - Ograderbart?

Inlägg av APenny4YourThoughts »

Kung Orne I skrev:Kanske oxå behöver en egen tråd:

Om det dyker upp ett biblioteksinbundet ex av t ex "Mannen som var värd 500 000 $" i låt oss säga kvalitet VF (säljarens bedömning), så är det ju med största sannolikhet ett stöldobjekt. Frågan är om man då ska bjuda eller kontakta polisen?


Bibliotek rangerar ut vissa exemplar med jämna mellanrum, så det behöver inte handla om stöldgods bara för att det är en biblioteksinbindning. Ett album från 1982 kan jag mycket väl tänka mig rangeras ut. Bibliotekspersonal har generellt ingen koll alls på andrahandsvärdet på sina inventarier.
Certifierad Skickgraderingsfascisthttp://www.nearmint.se
Grundutbildad Stavningspolishttp://www.skrivihop.nu
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Veckans skickkod - Ograderbart?

Inlägg av jens-olof »

APenny4YourThoughts skrev:
Kung Orne I skrev:Kanske oxå behöver en egen tråd:

Om det dyker upp ett biblioteksinbundet ex av t ex "Mannen som var värd 500 000 $" i låt oss säga kvalitet VF (säljarens bedömning), så är det ju med största sannolikhet ett stöldobjekt. Frågan är om man då ska bjuda eller kontakta polisen?


Bibliotek rangerar ut vissa exemplar med jämna mellanrum, så det behöver inte handla om stöldgods bara för att det är en biblioteksinbindning. Ett album från 1982 kan jag mycket väl tänka mig rangeras ut. Bibliotekspersonal har generellt ingen koll alls på andrahandsvärdet på sina inventarier.


Fast som regel brukar utrangerade exemplar stämplas i någon form för
att de inte ska blandas ihop med stöldgods eller vanliga utlåningsexemplar.

Jens
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Veckans skickkod - Ograderbart?

Inlägg av Wakuran »

Menar du att det måste vara ett stöldobjekt för att skicket är så bra? Det verkar som sagt ganska osäkert, och låter onödigt att göra en polisanmälan på så vaga premisser.

På biblioteken i åtminstone storstäderna rangerar man annars ut böcker regelbundet, och bibliotekarierna har varken tid eller möjlighet att kolla in det monetära andrahandsvärdet, som sagt, speciellt om det handlar om diverse subkulturer, de har helt enkelt inte råd att hålla allt i lager.

Antingen säljs det ut, möjligen tas om hand av de lokala bibliotekarierna, eller så slängs det, för att vara krass.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Veckans skickkod - Ograderbart?

Inlägg av Magnus »

jens-olof skrev:
APenny4YourThoughts skrev:
Kung Orne I skrev:Kanske oxå behöver en egen tråd:

Om det dyker upp ett biblioteksinbundet ex av t ex "Mannen som var värd 500 000 $" i låt oss säga kvalitet VF (säljarens bedömning), så är det ju med största sannolikhet ett stöldobjekt. Frågan är om man då ska bjuda eller kontakta polisen?


Bibliotek rangerar ut vissa exemplar med jämna mellanrum, så det behöver inte handla om stöldgods bara för att det är en biblioteksinbindning. Ett album från 1982 kan jag mycket väl tänka mig rangeras ut. Bibliotekspersonal har generellt ingen koll alls på andrahandsvärdet på sina inventarier.


Fast som regel brukar utrangerade exemplar stämplas i någon form för
att de inte ska blandas ihop med stöldgods eller vanliga utlåningsexemplar.

Jens


De slarvar ganska ofta på biblioteken med det.
Tidsbrist skulle jag tippa. De sitter inte och stämplar varje bok om de inte är pedanter.
Man kan inte avgjort säga att en ostämplad bok är stulen.
Därför är det en fördel om man kan se säljaren face-to-face, vilken stil som uppvisas.
Det brukar vara avslöjande, men även om inte det är helt vattentätt heller.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bibliotekstjuven
[:)]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
fabben
Good
Inlägg: 23
Blev medlem: sön 13 feb 2011, 21:36

Re: Veckans skickkod - Ograderbart?

Inlägg av fabben »

Serietidningar är ju inte bara något man samlar på, utan också något man läser. Om jag har alla serietidningar i en följetång, men saknar ett nummer, så skulle jag lägga en slant på tidningen även om den saknade omslag.
Skriv svar