"Platsbrist" vad ska jag spara?

Diskussioner och frågor om förvaringsmöjligheter, skickgradering, prissättning m.m.
Användarvisningsbild
braxtallrik
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 21:26
Ort: Sverige

"Platsbrist" vad ska jag spara?

Inlägg av braxtallrik »

I en nyligen gjord hemmaundersökning så visar det sig väldigt tydligt att 50% av de myndiga i hushållet tycker att 8-10 banankartonger på golvet i förrådet är några för många. [;)]
Det är ca 4 kartonger som jag kan rensa ur lite grann. I dem finns mestadels -80talare som Seriemagasinet(dom ska Burnout kika närmare på),Agent x9, 91:an,Lilla Fridolf, Buster och så -70talare Kalle Anka i lässkickHar även en del Fantomen 77-90 i varierande skick.Tänker inte kasta något,men det är ju inget större värde i dem tyvärr. En del kan jag prova ta med till loppis och sälja för 1kr st eller nåt liknande. Jag tror inte jag har några helt kompletta årgångar heller.Min tanke är så här: Jag sparar de som har bilagor och de Kalle Ankor som är i bra skick.Annars är det väl inget som är något att ha kvar egentligen?Blir det inget sålt på loppis får jag väl försöka bli av med dem på något annat vis[:I]
Tradera känns meningslöst.Mycket jobb för liten vinst.
Har ni något annat förslag?
Användarvisningsbild
Olof Gustafsson
Very Fine
Inlägg: 1562
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 20:06
Ort: Stockholm, Sverige
Kontakt:

Inlägg av Olof Gustafsson »

Det du skriver låter bra. Tyvärr är de serier du har sådant som finns i överflöd, och sånt som vi handlare itne köper in [:)]
Mvh, Olof.
Användarvisningsbild
rdbulldozer
Fine
Inlägg: 597
Blev medlem: tis 28 jun 2005, 17:33
Ort: Visby

Inlägg av rdbulldozer »

[quote="Olof Gustafsson"]

Det du skriver låter bra. Tyvärr är de serier du har sådant som finns i överflöd, och sånt som vi handlare itne köper in [:)]
[/quote]
eller.....???

91:an 4/79 (GD), 5 kr
91:an 8/79 (GD), 5 kr
91:an 14/79 (GD), 5 kr
91:an 17/79 (GD), 5 kr
91:an 24/79 (GD), 5 kr
91:an 15/77 (VG), 7 kr
91:an 21/78 (VG), 7 kr
91:an 7/79 (VG), 7 kr
91:an 7/79 (VG), 7 kr
91:an 13/79 (VG), 7 kr
91:an 4/81 (VG), 6 kr
91:an 15/86 (VG), 6 kr
91:an 26/87 (VG), 6 kr
Skratte 12/71 (VG), 15 kr
Hel-Garv 6/72 (VG), 15 kr
Reddy 9/76 (FR), 1 kr
Shazam! 8/74 (FR), 1 kr
Serietidningen 4/75 (FR), 1 kr
Lilla Fridolf 15/82 (FR), 1 kr
Lilla Fridolf 6/80 (FR), 1 kr
Buster 22/79 (FR), 1 kr
Rosa Pantern 2/76 (FR), 1 kr
Min Häst 11/77 (FR), 1 kr
Min Häst 3/77 (FR), 1 kr
Användarvisningsbild
Olof Gustafsson
Very Fine
Inlägg: 1562
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 20:06
Ort: Stockholm, Sverige
Kontakt:

Inlägg av Olof Gustafsson »

[quote="rdbulldozer"]

[quote="Olof Gustafsson"]

Det du skriver låter bra. Tyvärr är de serier du har sådant som finns i överflöd, och sånt som vi handlare itne köper in [:)]
[/quote]
eller.....???

91:an 4/79 (GD), 5 kr
91:an 8/79 (GD), 5 kr
91:an 14/79 (GD), 5 kr
91:an 17/79 (GD), 5 kr
91:an 24/79 (GD), 5 kr
91:an 15/77 (VG), 7 kr
91:an 21/78 (VG), 7 kr
91:an 7/79 (VG), 7 kr
91:an 7/79 (VG), 7 kr
91:an 13/79 (VG), 7 kr
91:an 4/81 (VG), 6 kr
91:an 15/86 (VG), 6 kr
91:an 26/87 (VG), 6 kr
Skratte 12/71 (VG), 15 kr
Hel-Garv 6/72 (VG), 15 kr
Reddy 9/76 (FR), 1 kr
Shazam! 8/74 (FR), 1 kr
Serietidningen 4/75 (FR), 1 kr
Lilla Fridolf 15/82 (FR), 1 kr
Lilla Fridolf 6/80 (FR), 1 kr
Buster 22/79 (FR), 1 kr
Rosa Pantern 2/76 (FR), 1 kr
Min Häst 11/77 (FR), 1 kr
Min Häst 3/77 (FR), 1 kr
[/quote]

De serierna köper vi inte in med "flit". Utan det är sådant man får "på köpet" så att säga. 91:an tidningar är inte skräp, de säljer faktiskt väldigt bra. Troligtvis för att vi håller bra priser.

Det som verkligen är skräp är Seriemagasinet (om inte skick NM), Buster (om inte skick NM), Min Häst.
Mvh, Olof.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Inlägg av Labrador Road 26 »

Jag tycker du ska spara de som du vill läsa igen, snarare än de som bara är värda mer men som du inte alls är intresserad av att läsa.

Olof: Jag skulle nog snarare säga att 91:an är skräp jämfört med Seriemaggan som har i mitt tycke klart bättre serier. Inte för att jag tycker 91:an är skräp helt och hållet men Seriemagasinet är så mycket bättre.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
bromolla
Avstängd
Inlägg: 299
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 17:17

Inlägg av bromolla »

Jag gissar att man menar "skräp" i meningen "monetärt värdelöst". Inte att kulturarvet i tidningarna är ointressant (vilket jag för övrigt tycker att 91:an är, haha).

Du har inga amerikanska marveltidningar i samlingen?
Användarvisningsbild
Olof Gustafsson
Very Fine
Inlägg: 1562
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 20:06
Ort: Stockholm, Sverige
Kontakt:

Inlägg av Olof Gustafsson »

[quote="labrador road 26"]
Olof: Jag skulle nog snarare säga att 91:an är skräp jämfört med Seriemaggan som har i mitt tycke klart bättre serier. Inte för att jag tycker 91:an är skräp helt och hållet men Seriemagasinet är så mycket bättre.
[/quote]
Om man pratar försäljning och 80 tals tidningar så är Seriemagasinet skräp jämfört med 91:an från samma decennium.

Om tidningarna är i VG skick, så kan man kränga Seriemagasinet för 1-2 kr, och 91:an för 4-6 kr.

Andra handlare jag har kontakt med har samma problem - problem att kränga undan buster/seriemagasinet/min häst tidningar.

Det finns för många exemplar till ett för lågt pris ute på en redan mättad marknad.
Mvh, Olof.
Användarvisningsbild
bromolla
Avstängd
Inlägg: 299
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 17:17

Inlägg av bromolla »

I ärlighetens namn så är väl inga av dem direkt samlarobjekt. 91:an-samlarna är väl rätt lätträknade ändå? Min Häst också skulle jag tro?
Användarvisningsbild
Olof Gustafsson
Very Fine
Inlägg: 1562
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 20:06
Ort: Stockholm, Sverige
Kontakt:

Inlägg av Olof Gustafsson »

[quote="bromolla"]

I ärlighetens namn så är väl inga av dem direkt samlarobjekt. 91:an-samlarna är väl rätt lätträknade ändå? Min Häst också skulle jag tro?
[/quote]
Det är inte enbart 91:an samlare som köper 91:an tidningar. Utan den stora massan är läsare, och det är de jag tänkte mest på.

Det finns fler icke-samlare som spenderar några kronor på 91:an tidningar än på Seriemagasinet.
Mvh, Olof.
Användarvisningsbild
bromolla
Avstängd
Inlägg: 299
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 17:17

Inlägg av bromolla »

Jo, sant. VG är generellt inget för samlare heller kanske.
Användarvisningsbild
braxtallrik
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 21:26
Ort: Sverige

Inlägg av braxtallrik »

[quote="labrador road 26"]

Jag tycker du ska spara de som du vill läsa igen, snarare än de som bara är värda mer men som du inte alls är intresserad av att läsa.

[/quote]
Det är det som är svårt.Vad kommer jag att vilja läsa om några år?
När jag var i 20årsålder var jag ju inte alls intresserad av Bamse,men det är kul att ha dem kvar nu när man har egna barn.Inte för att dem får läsa -70talarna,men ändå.Om 30 år kanske jag röker pipa på något hem och då kanske jag vill läsa Rip Kirby, men just nu är de tidningarna mest i vägen.
Jag hade tänkt att om jag får undan lite "volym" så kan jag skaffa fler album istället.Och så blir frugan nöjd att det blir mer plats.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Inlägg av burnout »

[quote="braxtallrik"]

men just nu är de tidningarna mest i vägen.
Och så blir frugan nöjd att det blir mer plats.
[/quote]

Jag har precis tvärt om.Tänk vad olika "ödets lotteri" är.
[:D][:D][:D]
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Inlägg av Rufus »

[quote="burnout"]

[quote="braxtallrik"]

men just nu är de tidningarna mest i vägen.
Och så blir frugan nöjd att det blir mer plats.
[/quote]

Jag har precis tvärt om.Tänk vad olika "ödets lotteri" är.
[:D][:D][:D]
[/quote]

Var för man tag på en sådan fru? [:)]
Användarvisningsbild
bromolla
Avstängd
Inlägg: 299
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 17:17

Inlägg av bromolla »

[quote="braxtallrik"]

[quote="labrador road 26"]

Jag tycker du ska spara de som du vill läsa igen, snarare än de som bara är värda mer men som du inte alls är intresserad av att läsa.

[/quote]
Det är det som är svårt.Vad kommer jag att vilja läsa om några år?
När jag var i 20årsålder var jag ju inte alls intresserad av Bamse,men det är kul att ha dem kvar nu när man har egna barn.Inte för att dem får läsa -70talarna,men ändå.Om 30 år kanske jag röker pipa på något hem och då kanske jag vill läsa Rip Kirby, men just nu är de tidningarna mest i vägen.
Jag hade tänkt att om jag får undan lite "volym" så kan jag skaffa fler album istället.Och så blir frugan nöjd att det blir mer plats.
[/quote]

Det finns ju alltid magasinering. Ofta finns det vettiga kontorslokaler som är uppvärmda och som inte används. Där kan man ofta få hyra till ganska vettiga priser. Speciellt i tider som dessa.
Användarvisningsbild
braxtallrik
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: tor 28 aug 2008, 21:26
Ort: Sverige

Inlägg av braxtallrik »

[quote="bromolla"]

Det finns ju alltid magasinering. Ofta finns det vettiga kontorslokaler som är uppvärmda och som inte används. Där kan man ofta få hyra till ganska vettiga priser. Speciellt i tider som dessa.
[/quote]
Nu har jag inte sådana mängder att det behövs hyra plats för magasinering. Annars var det ett bra tips. Tack. Det som behövs är lite ordning och reda och för husfriden skulle det vara bra om jag kunde avyttra lite grann i alla fall.Annars kommer kommentarerna på loppisarna: "ska du sälja de där?"
Användarvisningsbild
Guest
Very Good
Inlägg: 140
Blev medlem: fre 25 jan 2008, 12:51

Inlägg av Guest »

Du kan gott ge bort tidningarna till ungarna på gården som på det sättet kanske i framtiden blir ena riktiga seriesamlare. [;)]

För att få framtida seriesamlare måste man ju odla ett serieintresse hos nutida småbarn. Det handlar inte om några stora pengar och barnen blir väldigt glada när de får nåt gratis.

Ett annat tips är att lägga ut en kartong med serier och sen får förbipasserande ta om de vill ha.
Yesterday is history
Tomorrow is a mystery
Today is a gift - That's why it's called present
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

FR? Fair alltså?

Säljer en sk "handlare" sånt skräp?

Kasta skiten i stället eller skänk bort dem.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
rdbulldozer
Fine
Inlägg: 597
Blev medlem: tis 28 jun 2005, 17:33
Ort: Visby

Inlägg av rdbulldozer »

[quote="Agentum"]

FR? Fair alltså?

Säljer en sk "handlare" sånt skräp?

Kasta skiten i stället eller skänk bort dem.
[/quote]

Jag håller med. Det finns annars en risk att butiken förvandlas till en loppis där ju det mesta, som bekant, är skräp.Den enda skillnaden att det som inte är skräp kostar mer pengar på denna loppis.
En sådan loppis skulle JAG aldrig besöka.
Skriv svar