Motivera ditt samlande!

Här hamnar trådar som är inaktiva, men som är för värdefulla för att kastas i Papperskorgen.
Användarvisningsbild
bromolla
Avstängd
Inlägg: 299
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 17:17

Motivera ditt samlande!

Inlägg av bromolla »

Att samla Rasmus Nalle handlar generellt om att försöka återskapa en barndom man aldrig hade va? Eller vilka bevekelsegrunder har vuxna människor när de samlar på saker som uppenbarligen är skapade för barn i åldrarna 2-5 år? Min fråga är seriös, även om tonen kan vara aningen raljerande.

Ursprungligen utbrutet ur:
Vilka är de mest udda(svåra) titlarna?
http://www.serieforum.se/topic.asp?TOPIC_ID=4200

Ellingen - Moderator
Användarvisningsbild
Deza_al
Very Good
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 19 aug 2009, 08:17

Inlägg av Deza_al »

Det behöver väl inte vara just att man vill återskapa den barndom man aldrig hade, det kan väl hellre vara så att man kanske påminns om den fina tid man hade då man va barn som en liten nostalgi tripp.
Har du Valhall-serierna i skick NM-M så köper jag gärna, skicka ett mejl eller PM.
Användarvisningsbild
bromolla
Avstängd
Inlägg: 299
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 17:17

Inlägg av bromolla »

[quote="Deza_al"]

Det behöver väl inte vara just att man vill återskapa den barndom man aldrig hade, det kan väl hellre vara så att man kanske påminns om den fina tid man hade då man va barn som en liten nostalgi tripp.
[/quote]

Okej, jag köper det. Det känns fortfarande lite fånigt, men fullt okej.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

[quote="bromolla"]

Att samla Rasmus Nalle handlar generellt om att försöka återskapa en barndom man aldrig hade va? Eller vilka bevekelsegrunder har vuxna människor när de samlar på saker som uppenbarligen är skapade för barn i åldrarna 2-5 år? Min fråga är seriös, även om tonen kan vara aningen raljerande.
[/quote]
Fullt jämförbart med de som samlar amerikanska fantasimissfoster med kläder som svenska 70-tals dansbandsartister skulle svimma av hänförelse inför..
Jag personligen kan inte se något löjligare än en superhjälte men skulle inte drömma om att ifrågasätta de som samlar dem.

Vem som samlar vad och på vilka grunder torde vara upp till den som samlar.

Mitt svar är seriöst även om tonen kan vara direkt raljerande. [:)]
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

[quote="bromolla"]


Okej, jag köper det. Det känns fortfarande lite fånigt, men fullt okej.
[/quote]
Titta på det du själv samlar så kanske du väljer bort "fånigt".
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
bromolla
Avstängd
Inlägg: 299
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 17:17

Inlägg av bromolla »

Nu blev det känsligt hos en vuxen man som samlar på litteratur ämnad för 2-5-åringar hör jag. Du kan använda vilka beskrivningar och superlativ du vill om amerikansk superhjältekultur. Det tar ändå inte ifrån att Rasmus Nalle är en barnserie om en björn med blå luva och en mamma som gör pannkakor åt kompissälen som röker pipa. Min fråga handlade om VARFÖR man samlar på det, ingen värdering av materialet i sig. Det var du som tog det till den nivån.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Inlägg av Ellingen »

[quote="bromolla"]

Nu blev det känsligt hos en vuxen man som samlar på litteratur ämnad för 2-5-åringar hör jag. Du kan använda vilka beskrivningar och superlativ du vill om amerikansk superhjältekultur. Det tar ändå inte ifrån att Rasmus Nalle är en barnserie om en björn med blå luva och en mamma som gör pannkakor åt kompissälen som röker pipa. Min fråga handlade om VARFÖR man samlar på det, ingen värdering av materialet i sig. Det var du som tog det till den nivån.
[/quote]
Vem har sagt att jag är vuxen?
Du ställer ingen fråga, du påstår att man försöker återskapa en barndom man aldrig haft om man samlar Rasmus Nalle.
Jag tycker inte din amatörpsykologi hör hemma här och din ton är dirket nedlåtande.
För mig är inte en piprökande säl löjligare än någon av dina amerikanska superhjältar.
Men vi har olika värderingar.

"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av UlfK »

Ni samlar på löjliga saker båda två - serier!

Ta nu varann i hand och ägna er åt något mer konstruktivt. [;)]



Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
bromolla
Avstängd
Inlägg: 299
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 17:17

Inlägg av bromolla »

Jag fraserar om och ska försöka att sudda ut min nervärderande ton: "Hur kan det komma sig att man samlar på föremål som helt uppenbarligen är ämnade för någon som är långt under ens egen biologiska och mentala ålder?"

I den här kategorin föremål inbegriper jag tex skrifter som "Totte städar", "Tummen och hans mamma" och i princip alla pekböcker som någonsin gjorts. Jag vet absolut vad samlande handlar om, jag undrar bara vilken sträng den här typen av litteratur slår an hos vuxna människor? Jag utgår ifrån att de flesta här är äldre än 5 år.

Spindelmannen riktar sig inte till barn i vällingålder - det gör Rasmus Nalle. Den diskussionen vinner du inte oavsett hur du förlöjligar trikåer och superkrafter.
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av jens-olof »

Kan ni inte ta bort denna diskussion och ge den en egen tråd?

Jens

(Som har en drös rasmus nalle SAMT superhjältar, fast så är jag
en nörd också som skiter i vad folk tycker...)
Användarvisningsbild
bromolla
Avstängd
Inlägg: 299
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 17:17

Inlägg av bromolla »

Jag vill passa på att tacka Deza_al för det mogna svaret, och ellingen för att han gjorde min kväll lite mer innehållsfull än den var förut. [:)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Motivering... Ibland undrar man...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
bromolla
Avstängd
Inlägg: 299
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 17:17

Inlägg av bromolla »

Jag undrar fortfarande samma sak. Men jag vet inte hur jag ska ställa frågan utan att den uppfattas som nedlåtande.
Användarvisningsbild
Robrocker
Very Fine
Inlägg: 1440
Blev medlem: tis 06 dec 2005, 23:47
Ort: Sverige

Inlägg av Robrocker »

Jag tror många har samlandet i sig, vad det blir man samlar på vet man inte ens själv. Jag tror att fler som samlar på superhjälteserier gillar att läsa dem medans de som samlar Rasmus Nalle och Bamse kanske mest samlar för att de är fina.
With great powers comes great responsibility.
Användarvisningsbild
bromolla
Avstängd
Inlägg: 299
Blev medlem: mån 13 jul 2009, 17:17

Inlägg av bromolla »

Ja, så kan det absolut vara. Med risk för att hobbypsykologa igen, så slår det kanske an en ton av hembakade bullar, vänstertrafik och kalla vintrar också. Det var bättre förr helt enkelt.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Inlägg av Mithroth »

Motivera varför man gillar det man gillar är inte alltid det lättaste. Visst kan man säkert dra in en massa psykologi snack och annat mumbo-jumbo men det gör inte direkt saken lättare att förstå.

Har en del Rasmus Nalle hemma. Hittade dem på en loppis i våras för nån krona styck, och visst var det väl barndomsminnen som kom tillbaka. Men mest köpte jag dem för att de var i fint skick och tänkte att här kan man kanske tjäna en slant. När jag sen kom hem och började bläddra i dem så fastnade jag ganska snabbt. Det var ju trevlig läsning det här! tänkte jag. Jag spekulerade aldrig i banorna att det inte var något jag skulle läsa, att jag var för gammal. Sånt har jag slutat bry mig om för länge sedan. Den allmänna uppfattningen bland folk är ju att tecknade serier och serietidningar är något man håller på med upp till tonåren och sedan lägger man den tiden bakom sig och blir "vuxen".[:(!]
Jag gillar de flesta sorters serier. Allt från våldsamt slaktande till serier "om en björn med blå luva och en mamma som gör pannkakor åt kompissälen som röker pipa." Jag kan inte förklara varför jag gillar det, och det intresserar mig inte heller. Jag nöjer mig med att jag tycker som jag tycker och om någon annan tycker olika så har de all rätt i världen att göra det.
Nu ska den här 22-årigen återgå till den tecknade tv-serien Bumbibjörnana som jag fick tag på tidigare idag (vi behöver inte gå in på hur [8)]). Hoppas ni andra får en lika trevligt fortsatt kväll som jag kommer ha. Godnatt.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Snälla och rara
Helt underbara
Långt in i skogen, där lever dom än...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Deza_al
Very Good
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 19 aug 2009, 08:17

Inlägg av Deza_al »

Så vad har vi lärt oss av det här, Jo än en gång har vi insett att folk tycker olika och att man inte alltid kan komma överens om saker och ting men vad gör väl det? man måste ju få finnas i allafall :)
Har du Valhall-serierna i skick NM-M så köper jag gärna, skicka ett mejl eller PM.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus »

[quote="Deza_al"]

Så vad har vi lärt oss av det här,
[/quote]

...att det inte är någon idé att bekymra sig om varför folk samlar på barnböcker, porrtidningar eller HD-motorcyklar.
Alla går loss på olika saker.
Det jag gör är att samla på det jag gillar, skiter i prestig och vad andra gör.
Men det är kul att snacka med er, här på forumet, för ni har nästan samma smak som jag.[:)]
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
svammelman
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: tis 11 aug 2009, 17:16
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av svammelman »

Bumbibjörnarna var länge sen jag såg [|)]
Finns de i serieformat tro? om inte så får man väll köpa dem på dvd hehe lika dant med smurfarna och för den delen så röker jag ej på eller tuggar svamp.
Bara bra intryck sen man var liten förmodligen och de tar jag gärna tillbaks till och med idag fast än jag idag fyller 26 och borde ha växt mig ur sådant [:o)]
Och varför tracka just på Rasmus Ralle när vi har pingu, bamse och tom & jerry, dom fungerar för alla oavsett ålder så då finns det nog platts för en liten Rasmus Nalle också [;)]
Låst